Jump to content

Benz Micro Ace - Shelter 501 MKII

stefk
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
The MC Jubilees' overall sound is rich, full, ambient, detailed, and with loads of inner details cleanly defined. Leading edge transients are fast with plenty of air. It delivers excitement and atmosphere.

Waar heb ik dat eerder gehoord... Toch een kleintje A90 ?

Jub_sect_1.jpg

Prachtig Arden met een Shibata naald, weer eens wat anders dan die eenheidsworsten...

Heb ook overwogen, maar Ortofon' s blijken de naam te hebben om op langere duur door te zakken.

Dacht eerst nog "broodje aap verhaal" nu na 2 van dergelijke verhalen...... :(

Ik ken ook iemand van een ander forum die er mee speelt en er heel tevreden over is.

En laatst las ik een stuk over een Jubilee met een van den Hull retip.... d

(...) Een Jubilee heeft origineel ook zijn nukken, vooral in het hoog zijn die dingen nogal wat bokkerig.(...)

Beste Miracle,

(...) MC Jubilee also incorporates Ortofon’s patented patented Wide Range Damping system controlling the high-and low frequency damping separately. (...)

Frequency range - 3dB 20-60.000 Hz

Frequency response at recommended tracking force 20-20.000 Hz + 1,5 / - 0 dB (...)

http://www.ortofon.com/index.php?option=com_content&view=article&id=68&Itemid=100

Een "bokkig" gedrag kan niet overeenkomen met een dergelijke lineairiteit.

Je moet je wel vergissen, Miracle.

(...) The Jubilee's sound was essentially without flaw. During my six weeks with the cartridge, I detected no frequency dips or peaks, and heard nothing lacking. Neutral without being musically dead or analytical, the Jubilee had a bit more sparkle than my Koetsu Rosewood, and by sparkle, I mean that the Jubilee was able to leap dynamically in musical passages that called for it. It would be a shame to describe my experience of the Jubilee by parsing out the bass, treble, and midrange, because its musical aplomb invited any and every type of music to my turntable. (..)

http://www.positive-feedback.com/Issue30/ortofon_jubilee.htm

(...) The MC Jubilees' overall sound is rich, full, ambient, detailed, and with loads of inner details cleanly defined. Leading edge transients are fast with plenty of air. It delivers excitement and atmosphere. Notes sustain long and with reverberant fading tails. There is a very strong rhythmic drive. Music has a sense of timing. It gets to the melody. It is not analytical. It is Refined. There is no harsh edginess. No unnatural harshness. No perception of grain. It tracks very well. No miss-tracking over high amplitude passages. It is neither forward nor laid-back. Natural pure tones with no apparent colorations that I can tell. Acoustic instruments are portrayed in glorious natural timbre. The record inner grooves sound as good as the outer. Frequencies are extended clear and natural in either direction without any apparent roll-off. Trust me this one is good. OK, I'm done let's break for lunch.(...)

http://www.theanalogdept.com/jubilee.htm

Zulke laagohmige (≤ 5Ω) Ortofons behoren tot een héél andere klasse dan de Van den Huls, de Breuers, de èchte EMT's, de Lyra's, de Shelters, de Benzen, de èchte Empires, en al die andere "hoge omes"...

Ze behoren tot een klasse, waartoe alléén maar laagohmige Ortofons behoren.

En het beste wat Aalt Jouk kan doen als hij zo'n Ortofon op zijn werkbank krijgt: zo snel mogelijk doorsturen naar Kopenhagen!

Overigens heb jij mijn luidsprekers en mijn pick-up element nooit gehoord, Miracle, en hebben wij elkaar ook nooit ontmoet.

Je moet mij verwarren met iemand anders.

Overigens heb jij mijn luidsprekers en mijn pick-up element nooit gehoord, Miracle, en hebben wij elkaar nooit ontmoet.

Je moet mij verwarren met iemand anders.

Tsja, dat zal jouw "vriend", "alterego", of hoe je het ook wilt noemen, zijn geweest: Klaas Feenstra, die toevalligerwijs met de zelfde speakers, DT, Element enz. speelt als wat jij beluisterd. ;)

Houd A.U.B. eens op met die poppenkast, en communiceer eens op een fatsoenlijke en volwassen manier.

Verschuil je eens niet achter dat kinderachtige/infantiele, fictieve/imaginair/denkbeeldig persoon.

Eerlijk duurt het langst. ;)

Maak daarom ook eens schoon schip met het Spiekerboer fabeltje, en kom voor de waarheid uit.

Een ieder die wat langer mee gaat op het net weet hoe het zit. Alleen jij blijft dat ontkennen/ontkrachten.

Houd daar toch eens mee op, en stop met jezelf belachelijk maken. Kom uit je fantasiewereld en stap in de werkelijke wereld.

Wees eerlijk en oprecht. Dan kun je ook jezelf, maar vooral anderen ook weer eens recht in de ogen aankijken.

Mvg. Miracle.

• Members

(...) Een Jubilee is trouwens zeer eenvoudig door vd Hul te retippen, hij plakt er namelijk helemaal geen nieuwe tip op, hij vervangt ook de cantilever (en eigenlijk klinkt de Jubilee dan stiekum nog n

Gisteren in het laat en out of the blue toch de HEED voeding gaan ophalen

Draaitafel mee, Phono 1 mee en luisteren ...

Set was Gemme Ketana luidsprekers, amaaaiii wat zijn die mooi en 47Labs versterking.

Amazing wat er uit die kleine amp komt, snel en muzikaal. Maar soit dat is een ander verhaal :)

We hebben dan ook eens de 47Labs phono eraan gehangen en ja de Ace maakte toen muziek

aangename vaststelling wederom. :)

Als er iemand in je vriendenkring een phonoversterker nodig heeft vr weinig centen, in combi met een "low" budget draaitafel. Voor 100 euro is de MusFid LPS een hele sterke aanrader.

Dr. Feickert Analogue Woodpecker is mijn droom platendraaier geworden. :rolleyes:

Ik moet wel met de lotto spelen natuurlijk

Gr

Stef

Dr. Feickert Analogue Woodpecker is mijn droom platendraaier geworden. :rolleyes:

Ik moet wel met de lotto spelen natuurlijk

Gr

Stef

En dan maar hopen dat je wint natuurlijk :D

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Hai Spido,

Toch begrijp ik jou huidige liefde van Ortofon niet helemaal. Dat het bedrijf topelementen heeft gemaakt en voorliep op de concurrentie dat is een feit. Maar inmiddels zit daar natuurlijk een totaal ander team en is er nogal wat concurrentie op de markt gekomen. De vraag is dan ook of die Ortofon elementen in vergelijking met de concurrentie nog steeds zo goed zijn. Ik kan dat verder niet zeggen want ik heb (volgens mij) nog nooit horen demonstreren met Ortofon elementen. Heb jij redelijk recent nog wel eens vergeleken?

Overigens geloof ik ook wel weer dat die oude Ortofons nog (meer dan?) behoorlijk meekunnen. Zoveel is er nu ook weer niet verbeterd op dat gebied lijkt me.

• Members

[...]

Dat het er staat, dat moge duidelijk zijn. Ik heb er alleen mijn twijfels bij. Als er hier door 1 handelaar al 4 zijn verkocht (1% van de genoemde 400), dan zijn ze zeker al niet meer leverbaar? Op de audiofiele wereldkaart zullen wij echt niet veel meer voorstellen als die 1% wanneer het om dit soort items gaat...

[...]

Kleine off-topic update, dat zijn er nu al officieel 6! Tot zo ver dat oplage verhaal denk ik dan maar...

Beste Carl,

Die liefde begrijp ik zelf ook niet, Carl!

Wellicht is het zelfs wel een essentiële eigenschap van liefde, dat zij alle verstand te boven gaat en dus onbegrijpelijk moet zijn. :wub:

Maar als het gaat om de feiten?

• De zeer lage impedantie van de beste Ortofons (factoren lager dan die van zelfs EMT / Breuer / Van den Hul e.a.!) geeft onweerlegbaar aan dat het magneet/spoelsysteem superieur is.

Kennelijk weet men bij Ortofon met veel mìnder (en/of beter) spoeldraad min of meer dezelfde uitgangsspanning te leveren. Dit betekent dat de magneten sterker en/of beter gepositioneerd moeten zijn dan die bij de concurrentie.

• Vrijwel alle andere MC-elementen hebben een dikke bult rond de 15 kHz. Dat geeft ze dat frisse, heldere haaifaaigeluid, waar je op den duur zo gruwelijk genoeg van krijgt.

Die bult wordt veroorzaakt door onvoldoende demping van de cantilever-eigenresonantie, vaak in combinatie met eigenresonantie van het spoelenjuk of-kruis.

Zoals alle mechanische resonanties hebben deze niet alleen invloed op de lineariteit, maar ook op het impulsgedrag.

De Ortofon MC-elementen hebben die bult niet, doordat de mechanische resonanties effectief zijn gedempt.

Overigens heb ik bij Aalt Jouk Van den Hul onlangs nog genoten van zijn Colibri, die was gehuisvest in een Thorens Reference draaitafel.

Met zo'n element zou ik ongetwijfeld óók veel plezier kunnen hebben.

Het éne goede hoeft het àndere goede immers niet uit te sluiten?

(Dansen met de zus van de bruid kan óók heel leuk zijn.)

Beste Arden,

Inderdaad werd destijds de Van den Hul naaldtip (vaak als optie / speciale uitvoering) toegepast, door vrijwel alle fabrikanten van pick-up elementen.

Die tip was (en is nog steeds) prima. En de wat vriendelijker versie II was (en is) dat ook.

Bovendien: er was volop vraag naar, dankzij de lovende tests en recensies.

Toch moeten we vaststellen, dat geen enkele van al die fabrikanten nu nog Van den Hul tips levert.

Maar wel Shibata, FG (Fritz Gyger), Fine-Line, Super-Elliptical, etc.

En die Stereoplay gaan we dan maar lezen Henk. Van die Lyra Delos was ik trouwens al overtuigd zonder Stereoplay. Klasse verlogend zich namelijk niet.

Guest KT88

Sterker nog Carl: het verloochent zich ook niet. ;):P

Die Delos is inderdaad erg mooi.

Overigens heb ik het nu wel gevonden in de "The Voice" van Soundsmith, een MI element.

Lekker lage bewegende massa, lekker hoge output (nouja, relatief dan).

Zeer muzikaal elementje. :wub:

(...) de nieuwste Stereoplay. Daar staan testen in van elementen ook van Ortofon die er inderdaad helemaal niet slecht afkomen,maar wel een behoorlijk oplopend hoog, niet vlak zoals een Jan Allaerts. (...)

Beste Haudio,

Het zal weinig moeite kosten tests en recensies te vinden die andere - voor Ortofon veel gunstiger en voor andere fabrikanten òngunstiger - frequentiekarakteristieken opleveren.

Wellicht wordt in Stereoplay niet voor elk element individueel vermeld met welke combinatie van weerstand en capaciteit het werd belast?

Bij tijdschriften komt het nogal eens voor dat omwille van de tijd een simpele (tè simpele!) testmethode wordt gekozen.

Dat maakt op ondeskundigen zelfs een eerlijke, objectieve indruk: "Gelijke monniken, gelijke kappen!"

Het zou in dit geval kunnen inhouden, dat alle elementen op dezelfde wijze werden belast.

Weet jij of dat hier het geval was?

De juiste, specifieke belasting (weerstand en capaciteit) schijnt echter nogal wat uit te maken.

Zie bijvoorbeeld http://www.extremephono.com/Loading.htm

Ortofon types MC A90 en Windfeld hebben bijvoorbeeld o.m. de volgende fabrieksspecificaties:

Frequency range at - 3dB 10 Hz - 80 kHz

Frequency response 20 Hz - 20 kHz + / - 1 dB

(...)

Internal impedance, DC resistance 4 Ohm*

Recommended load impedance > 10 Ohm

En je weet het: je bent strafbaar als je product niet voldoet aan de specs.

Ortofon neemt dat risico niet.

(P.S. Vooruitgang? De MC200 scoort hier 3 Ohm...)

Henk heeft kennelijk een abonnement want de Stereoplay lag nog niet in de schappen vanochtend. Het zou me niet verbazen dat over die test goed gedacht is want vergelijken van elementen is andere koek dan vergelijken van CD spelers. Je moet er namelijk verstand van hebben.

Guest tubejack

Een aardig stukje over het effect van opslinger verschijnselen, fase vervormingen, waardoor het geluidsbeeld te fris/hoog/ijl wordt :blink:

Veroorzaakt door zowel een MC element als een step-up trafo staat hieronder (blz 7)

http://www.mennovanderveen.nl/mc10/mc-10.pdf

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. valt jullie niets op in bovenstaande test :confused:

Edited by tubejack