mordante Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 Met enige regelmaat surf ik over het net op zoek naar mooie audio spullen. Zo af en toe kom sites tegen die spullen verkopen die vaak (ver) onder de Europese prijzen zitten. Zelfs als deze in Europa worden gemaakt, of als het een Europees merk is. Graag ondersteun ik de lokale hifi dealer door mijn spullen daar te kopen maar als ik iets inclusief transport voor 600euro in het buitenland kan kopen en in Nederland kost het 800 euro begin ik wel zwaar te twijvelen. Kopen jullie wel eens spullen van het internet, ook uit het buitenland en waarom? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 Hoi, ik kan daar nog steeds mijn vertrouwen in leggen. Moet het sowieso eerst goed gehoord hebben, mischien zelfs thuis. Dat is lekker lullig als je dat gaat doen bij een dealer en hat dan op het net koopt. Dan denk ik dat is echt broodroof. Anderzijds is Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 Het zal best broodroof zijn maar als het verschil dermate hoog is zal ik niet aarzelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 19 oktober 2007 Author Report Share Posted 19 oktober 2007 Een voorbeeld een Benz Micro Ace kost $550 nieuw dat is EUR380. Bij een duurdre elementen wordt het verschil alleen maar groter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 Kopen jullie wel eens spullen van het internet, ook uit het buitenland en waarom? Ja. Prijs en aanbod. Broodroof, neen waarom? Het zijn toch allemaal ondernemers, als de winkeliers een probleem hebben met internet dan komt dat meestal omdat ze zelf niet in staat zijn te veranderen. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je dus ook via het internet tegen lage prijzen moet gaan aanbieden. Kortom, ondernemen of ophouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 Een slimme winkelier maakt juist gebruik van internet.... Door daar een stukje van z'n omzet te halen kan hij blijven bestaan en hebben wij de kans om een apparaat voor dat we iets kopen vergelijken met andere. Bovendien is serieuze garantie w Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 19 oktober 2007 Report Share Posted 19 oktober 2007 Dit naar aanleiding van de aankoop van een Philips SACD 1000 min of meer via internet.In een echte winkel was dit zeker beter afgelopen. Hoi Hans, Dit vraag ik mij oprecht af. Jij heb je ervaring met je SACD speler van Philips. Ik heb een soortgelijke ervaring met een DVD-R speler van Philips.Maar deze was gewoon in de winkel gekocht en toen de grote winkelketen falliet ging en ik om garantie kwam werd ik keurig doorverwezen naar Philips en na veel emailvan mij nooit antwoord gehad en via telefoon naar het bekende kastje gestuurd. na een half jaar heb ik het opgegeven en gezworen dat ik NOOIT meer iets electronisch koop van Philips. Algemeen : Ik heb recentelijk een aankoop in Duitsland gedaan via Ebay om zelf eens te ondervinden wat dat internet kopen nou met zich mee brengt. Dus geboden op iets en uiteindelijk gewonnen. Contact gezocht met de verkoper voor gegevens en het geld dezelfde avond overgemaakt op die rekening. Een dag of 5 later een email van de verkoper met de vraag waar het geld blijft en bij navraag bij mijnn bank kan het wel 10 werkdagen duren. Ik hem dat terug geantwoord en een kopietje van de internet bankafschrift waar de geldovermaking op te zien is en vervolgens niets meer gehoord. Nog 2x een mailtje gestuurd, maar nog niets gehoord. Ik wacht nog een week en anders denk ik maar dat ik contact ga zoeken met Ebay zelf als de verkoper niet reageert. Wellicht ben ik te ongeduldig en moet ik nog wat langer geduld hebben, maar of ik dit nog eens ga doen, kopen op internet in buitenland,dat weet ik niet eerlijk gezegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 oktober 2007 Report Share Posted 20 oktober 2007 Ik heb recentelijk een aankoop in Duitsland gedaan via Ebay om zelf eens te ondervinden wat dat internet kopen nou met zich mee brengt. Dus geboden op iets en uiteindelijk gewonnen. [...] Het is m.i wel een verschil of je iets via ebay/marktplaats/audiofora of een reguliere internet winkel verkoopt. Het eerste is nog steeds een transactie tussen prticulieren. Bij de laatse kun je gewoon terecht voor garanties en met andere problemen. Dan zijn er nog de ebay-shops, geen idee hoe dat prcies zit. Over het algemeen moet ik zeggen dat mijn internet transacties tot volle tevredenheid verlopen. Zelfs toen er een keer met mijn creditkaartgegevens gefraudeerd werd is alles snel en goed opgelost. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 oktober 2007 Report Share Posted 20 oktober 2007 Broodroof, neen waarom? Het zijn toch allemaal ondernemers, als de winkeliers een probleem hebben met internet dan komt dat meestal omdat ze zelf niet in staat zijn te veranderen. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je dus ook via het internet tegen lage prijzen moet gaan aanbieden. Kortom, ondernemen of ophouden. Auw! Dit doet me pijn.. Ik heb jaren bij een Combi fotohandel gewerkt, en toen internet opkwam kregen we idd vaak de opmerking "Ja maar op internet kost ie honderd euro minder!" Wij zaten vast aan een inkooporganisatie met een bepaalde inkoopprijs en daar konden we gewoonweg niet onder gaan zitten.. De tegenargumenten waren dan altijd "service" e.d. Hans heeft wel gelijk, je kunt als winkel natuurlijk ook op internet gaan inkopen, maar als je onderdeel bent van zo'n keten moet je daar inkopen. Tsja, het verandert allemaal, en mijn baas was daar idd niet zo slim en daadkrachtig in... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 20 oktober 2007 Report Share Posted 20 oktober 2007 Auw! Dit doet me pijn.. Ik heb jaren bij een Combi fotohandel gewerkt, en toen internet opkwam kregen we idd vaak de opmerking "Ja maar op internet kost ie honderd euro minder!" Wij zaten vast aan een inkooporganisatie met een bepaalde inkoopprijs en daar konden we gewoonweg niet onder gaan zitten.. De tegenargumenten waren dan altijd "service" e.d. Jouw verhaal illustreert exact wat ik bedoel. Er is een bepaald cocept bedacht en daaraan wordt vasygehouden en meestal niet uit onwil maar uit onmacht. Ook zie ik in veel bedrijven een enorme massatraagheid, waardoor ze vaak de boot missen. Het 'tegenargument' service is m.i. helemaal geen argument meer, sterker nog, ik heb inmiddels de ervaring dat als er iets goed mis is de hele struktuur van winkel, tussen handel, tussenhandel, importeur, fabrikant enorm vertragend werkt. Ik ken in een aantal branches bedrijven die dat inmiddels anders georganiseerd hebben. De producent heeft een eigen service afdeling die door de klant rechtstreeks benaderd wordt, de hele vakhandel struktuur voor de verkoop heeft men echter wel in stand gehouden. Hierdoor kon voor de produkten de prijs omlaag omdat geen van de tussenstations meer marge voor service hoefde in te bouwen. Als met service voorlichting bedoeld wordt, tja, dan kun je echt niet meer om het internet heen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 oktober 2007 Report Share Posted 20 oktober 2007 Contact gezocht met de verkoper voor gegevens en het geld dezelfde avond overgemaakt op die rekening. Een dag of 5 later een email van de verkoper met de vraag waar het geld blijft en bij navraag bij mijnn bank kan het wel 10 werkdagen duren. Ik hem dat terug geantwoord en een kopietje van de internet bankafschrift waar de geldovermaking op te zien is en vervolgens niets meer gehoord. Nog 2x een mailtje gestuurd, maar nog niets gehoord. Ik wacht nog een week en anders denk ik maar dat ik contact ga zoeken met Ebay zelf als de verkoper niet reageert. Maak gebruik van Paypal. Je kan opgeven of het geld van jou creditcard afgehaald moet worden of gewoon van jou rekening. Als je zo betaald krijgt de verkoper direct zijn geld (ik koop mijn LP's ook met Paypal en heb soms binnen het uur al een reactie van de verkoper dat het geld er is!) en gaat het allemaal h Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 oktober 2007 Report Share Posted 28 oktober 2007 Ik ben niet tegen koop via internet maar ik denk dat het wel vaak duurkoop is. Zeker bij elektronica want bij boeken ligt het weer anders. Stel dat iets kapot is/gaat wat doe je dan met garantie. LP's is een vergelijkbaar probleem, als ze kapot zijn ben je aan de goden overgeleverd. Los daarvan wil ik thuis audio kunnen uitproberen en daar heb ik geld voor over. Overigens heb ik niet zo lang geleden een onderdeel gekocht wat hier 450 euro kost en in de US 250 dollar. Zelfs met ongeveer 30% BTW/incoerrechten en vervoer een stuk goedkoper dan in NL. Je moet als importeur/winkelier de prijzen ook wel leuk houden anders wordt je weggeconcureerd. Volgens mij is er eigenlijk geen ruimte meer voor importeurs bij ons soort produkten. Ik las ergens over Art Audio phono stages. Hoeveel verkoop je er op jaarbasis in NL - op zijn hoogst 25/30. Als winkelier moet je zoiets zelf kunnen importeren. Maar ja dan moet je er wel verstand van hebben en dat hebben er niet veel. Ik denk dat er markt blijft voor speciaalzaken op velerlei gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 oktober 2007 Report Share Posted 28 oktober 2007 Hoe zit het met die garantie? Andre Dat is simpel. Degene die verkoopt is het eerste aanspreekpunt voor garantie. Maar ook als je bij een dealer in Nederland koopt is ie daar niet altijd blij mee. Zie de SACD-speleraffaire van Philips. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 oktober 2007 Report Share Posted 28 oktober 2007 Ik heb niet het idee dat er "moraal" komt kijken bij internetaankopen. (het wel/niet steunen van de lokale dealer). Internetaankopen zijn gewoon legaal, eventueel betaal je invoerrechten. Het is niet meer dan een veranderende markt, dat is ook de bedoeling tenslotte. Vroeger had je wel eens van die acties "koopt Nederlandsche waar, dan steunen wij elkaar". Het overheidsbeleid is zoveel mogelijk vrijhandel (binnen de EU dan). Daar hebben we goed garen bij gesponnen in Europa tot nu toe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 oktober 2007 Report Share Posted 28 oktober 2007 @ Carl Prijzen kunnen idd enorm verschillen omwille van de dollar versus euro tegenwoordig Als je het omrekent naar een 1:1 situatie + invoerrechten enz, komt het dan niet gelijk uit? Juist dr het grote verschil dollar euro momenteel, begrijp ik heel goed dat je de stap zette om eens in de USA te shoppen Internet Hoeveel winkels verkopen al niet via internet, aan prijzen die soms hoger liggen dan gangbaar bij hun in de winkel? Garantie Een collega kochtte ooit een droogkast van Bosch via Duitsland. Daar zat Europese garantie op zonder geen enkel probleem. Mss is dit ook zo vr audio ... Garantie en een andere winkelier dan degene waar het aangekocht is, dit komt zeer vaak voor toch? Hoeveel mensen verhuizen er eens niet? Of kopen iets op een zondag in een andere stad wegens toevallig winkel open enz ... Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
ER EE Posted 29 oktober 2007 Report Share Posted 29 oktober 2007 Ik heb goede ervaringen met het (nieuw) kopen via Internet. Geeft wel een hoop gedoe als je bijv. twee apparaten van zo'n 25 kg wilt importeren uit de VS. Je moet je uiteraard vantevoren goed ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 oktober 2007 Report Share Posted 30 oktober 2007 @ Carl Prijzen kunnen idd enorm verschillen omwille van de dollar versus euro tegenwoordig Als je het omrekent naar een 1:1 situatie + invoerrechten enz, komt het dan niet gelijk uit? Juist dr het grote verschil dollar euro momenteel, begrijp ik heel goed dat je de stap zette om eens in de USA te shoppen Gr Stef Het was een Amerikaans produkt wat hier in NL door de importeur ook besteld moest worden. Het scheelde dus 30 % van de prijs. Niet onlogisch als je de marge van de importeur meerekent. Dat neemt niet weg dat ik elektronische artikelen (audio, camera's e.d) niet snel in het buitenland zal kopen mits de import toegevoegde waarde heeft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts