Sodejuu Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Ik heb eindelijk tijd gevonden om dit relaas in elkaar te zetten. Eigenlijk is het schandalig, maar je moet nou eenmaal prioriteiten zetten. Een paar weken geleden ben ik naar het westen des lands getogen om aldaar een tegenbezoek te brengen aan ene Kraus von Bentinck die een paar weken eerder, samen met Arden, was afgezakt naar het zuiden om te genieten van mijn schuivende panelen. Omdat Kraus daar prachtig literair werkje over heeft voltooid, kan ik (helaas) niet achter blijven, mijn belevenis hier ook te deponeren. Afgesproken was weer eens een zondagmiddag. Dat komt mij meestal het beste uit. Het is dan wel een aardig stukje rijden, omdat ik zelf nogal in een uithoek van het land woon, maar je moet er wat voor over hebben om je op het forum gemaakte contacten te onderhouden. Kraus had me gevraagd of ik er moeite mee had als Mordante ook aanwezig mocht zijn. Natuurlijk heb ik daar niks op tegen en wie ben ik om een gastheer te verbieden iemand in zijn huis te laten. Mordante had wat probleempjes met de weergave van zijn Rega P25 en Kraud had 'm een ander elementje beloofd. Aangezien Mordante dat liever niet zelf wilde inbouwen, was Kraus gevraagd dit voor 'm te doen. Toen ik bij Kraus aankwam was Mordante ook net gearriveerd. Er werd eerst hand gelegd aan de P25. Het bijbehorende Ortofon M2 element werd grondig onderzocht, maar daar konden we geen mankementen aan vinden. Hij was zelfs uitzonderlijk schoon. Het element werd weer in de P25 ingebouwd en via een ASR Mini Basis en een Behringer UC naar de PC van Kraus gelust, zodat we ook een scope hadden. Naalddruk, overhang etc ingesteld, meetplaat erop en afregelen maar. Zo'n Rega is een dankbaar ding. In een mum van tijd ben je klaar met instellen en om eerlijk te zijn ik vond het wel erg snel gaan. En toch was het goed. Mooi toch? Gelijk ff geluisterd (verzamelaar van Black Sabbath) en ik moet zeggen dat het goed klonk. Weer een tevreden "klant". Daarna was het tijd om de set van Kraus "onder de loep" te nemen. Omdat Kraus ook een mooie Fatbob heeft en tevens met Benz elementjes speelt, is de overeenkomst met mijn set toch groter dan verwacht. Ik heb niet de moeite gedaan om alle apparatuur die er bij Kraus in het rek staat nader onder de loep te nemen. Het ging mij vooral om de algehele indruk die de set laat horen. Naast de Transrotor Fatbob S, die Kraus met 3 motoren aandrijft, staan er een buizen voorversterker een stel MF X-can 200, een ZoNie (sorry) DVD speler, die als cd-speler wordt gebruikt en een stel uitermate mooie Chario Academy 1 speakers, die je alleen al vanwege de perfecte afwerking als meubelstuk in je huis wil hebben. In vergelijking met de P25 speelt de Fatbob met de SME arm en de Ebony toch op een ander niveau. Dat kan niet alleen aan de gebruikte phonotrap liggen. De P25 speelde via de ASR van Kraus, en die vind ie zelf te donker klinken. De Ebony speelt via de ingebouwde pre van de voorversterker. Het verschil was wat ik eigenlijk altijd hoor als ik eerst een Ortofon en daarna een top Benz hoor. De afbeelding wordt groter, er komt meer diepte is en het fleurt op. Het prijsverschil is navenant en naar mijn mening mag je beide spelers niet met elkaar vergelijken (maar je doet het onbewust toch). Daarna naar de Moerch/Benz L2 Wood via een Creek trapje geluisterd. Het verschil is minder groot dan ik had gedacht. De Creek speelt iets minder precies, maar dat compenseert ie met levendigheid. Ik weet hoe een Benz L2 Wood klinkt, want die heb ik zelf ook. In vergelijk met mijn set speelt het hier iets minder precies. Waar dat aan ligt? Ik vermoed aan de hele set. Daar bedoel ik niks negatiefs mee, maar een vergelijk is eigenlijk ondoenbaar, omdat de ruimte, opstelling en de apparatuur teveel verschillen. De speakers staan t.o.v. de luisterplek in een rechthoekige driehoek, waardoor en meer een nearfield luisterpositie gecre Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Ha die Sodejuu, Een mooi vehaal over een mooie set en die foto's maken het helemaal af! Groeten, Gerald Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 17 juni 2006 Report Share Posted 17 juni 2006 Een mooi vehaal over een mooie set en die foto's maken het helemaal af! Inderdaad, heb er nix aan toe te voegen. Vind dit soort verslagen altijd heerlijk om te lezen. (met name als er ook foto's bij geplaatst zijn) Groeten, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLUE TUBE Posted 18 juni 2006 Report Share Posted 18 juni 2006 Hallo Sodejuu, Weer helemaal duidelijk, geweldig dat mensen bij elkaar komen om de set te beluisteren en te vertellen hoe alles klinkt en eventueel zwakheden aan te geven. Daar kun je weer wat van leren. De draaitafel is geweldig om te zien wat een heerlijk machine. Keep going, Hank Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 18 juni 2006 Report Share Posted 18 juni 2006 Hoi Sodejuu, Het doet mij goed je recensie te lezen. Op z'n Sodejuusjaans zal ik maar zeggen....duidelijk en helder en volgbaar. Daar hou ik van.... Met groet, BTW... ik was ff bang dat je hearforum zou gaan verlaten,na.v. dat het een poosje minder leuk was hear op dit forum,gelukkig doe je dat niet,getuige dit verslag. En ook dat doet mij goed,daar ik in het verleden altijd wel iets van je geleerd heb van al die antwoorden op dit forum en uit een verder verleden je antwoorden op hifi.nl Dus Roger ,blijf net zo enthousiast als in dit verslag en vooral posten in dit forum. greetz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 18 juni 2006 Members Report Share Posted 18 juni 2006 Duidelijk verhaal, mooi omschreven, en alweer iemand die van die duidelijke foto's kan maken. Ik ga geloof ik maar eens zo'n foto-cursus doen... In de omschrijving van de set van Kraus kan ik mij helemaal vinden. Dat het ietwat mank gaat bij de eindversterkers, daar waren we al uit. Dit is iets wat Kraus volgens mij als volgend project gaat zien. De luidsprekers hebben gewoon zoveel in hun mars, dat deze zeker niet vervangen hoeven te worden, maar eerder een degelijke aansturing kunnen gebruiken... De tafel van Kraus blijft trouwens ook iedere keer weer niet alleen muzikaal boeien, maar ook visueel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 juni 2006 Report Share Posted 18 juni 2006 Zo'n Hypex moet je zeker eens proberen. Er is al heel veel over geschreven op diyaudio, htforum, zelfbouwaudio etc maar deze Singaporees (?) vond ik wel een goede (en volgens mij redelijk neutraal) verslag geven van zijn geassembleerde ucd400. http://www.xtremeplace.com/yabbse/index.php?topic=39904.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulebappie Posted 23 juni 2006 Report Share Posted 23 juni 2006 Wat voor voorversterker heeft Kraus? Is dat een Cary? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts