mordante Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Ik ben hier niet zo goed in maar ik wil het wel proberen. Gisteravond liep ik bij CAC audio in Leiden naar binnen om daar wat te kopen. Vervolgens in gesprek geraakt met de zeer behulpzame verkopers. Om vervolgens naar een set Sonus Faber speakers te luisteren weet even niet hoe het model heet maar het is de kleinste van Sonus Faber. De muziek was van Saint Saen (schrijf je dat zo??) Het klonk erg goed ik had niet zo'n goed ruimtelijk beeld uit zo'n kleine speaker verwacht. Dit was met de Rotel RCD 1072 CD speler en de versterker was een Rotel RA-1062. Daarna werd de Arcam CD82 CD speler aangesloten ineens klonk alles een stuk beter, de vleugel had meer volume klonk een stuk krachtiger. De muziek had gewoon een stuk meer passie zeker het laag was beter. Het hoog was niet zo verandert. Daarna werd de Naim CD5i aangesloten, dit keer waren de verschillen subtieler op het eerste "gehoor" Maar na even luisteren leek alles een stuk muzikaler als ik mijn ogen sloot had ik bijna het idee dat er in de luisterruimte een klasiek concert plaatsvond in plaats van dat ik naar een CD zat te luisteren. Alles viel een stuk beter op z'n plaats in plaats van een piano en een cello werd het een muziekaal geheel. Even een "samenvatting" De Arcam ten opzichte van de Rotel. Arcam een stuk beter krachtiger, minder ingetogen, levendiger. Naim ten opzichte van Arcam Hier minder verschil maar de Naim is na even luisteren een stuk muzikaler alles komt beter tot zijn recht. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben zo niet pech, ik heb het erg naar mijn zin gehad gister avond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 De muziek was van Saint Saen (schrijf je dat zo??) Sain-Sa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Het klonk erg goed ik had niet zo'n goed ruitelijk beeld uit zo'n kleine speaker verwacht. Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben zo niet pech, ik heb het erg naar mijn zin gehad gister avond. De meeste kleine monitoren blinken d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Camille Saint-Sa Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 6 augustus 2004 Author Report Share Posted 6 augustus 2004 Nee het was geen van die twee stukken het was een of ander adagio hoofdzakelijk een vleugel en een cello. Ja ik heb wat gekocht een nieuwe plaaten wisser a 9 euro Ik zit al een tijd te denken over nieuwe speakers en de Sonus Faber is mischien 1 van de kanshebbers. Ben ook al een hele tijd aan het kijken o de 2e hands markt maar daar heb ik nog niet zo heel veel gezien. Ik wil ook nog een keer naar de Acoutsic Energy Aesprit 309 luisteren. en mishien nog wat andere dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Camille Saint-Sa Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Je zult de Sonus Faber Concertino gehoord hebben. Ik heb een tijd de Concerto gehad ( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Maar volgens mij gaat die zwaan dood. Link to comment Share on other sites More sharing options...
beunky Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Maar volgens mij gaat die zwaan dood. Nope. Niet als jij uit de buurt blijft Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 6 augustus 2004 Author Report Share Posted 6 augustus 2004 @sultankat 1800 euro is wat teveel voor mij, de Sonus Faber Concertino met stand kwamen rond 1400 euro uit. 1500 euro is voor mij de absolute bovengrens. Maar ik sta open voor sugesties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Hebben ze dan gisterenavond ook gezegd welke interlinks ze tussen CD- speler en versterker hadden zitten? Met andere combinaties van CD- spelers (dezelfde 3) en uiteenlopende modellen kabels was de uitslag misschien wel kompleet zijn omgekeerd. Jan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 @sultankat 1800 euro is wat teveel voor mij, de Sonus Faber Concertino met stand kwamen rond 1400 euro uit. 1500 euro is voor mij de absolute bovengrens. Maar ik sta open voor sugesties. Groot gelijk, vasthouden aan een bovengrens. Toch dan maar eens bellen met Dik Vaas of mailen: info@elipson.nl Hij heeft wellicht binnen jouw budget mooie gebruikte (wat ik daar heb zien staan zag er als nieuw uit en zat rondom jouw budget). Pakweg een half jaar geleden heeft een kennis er zeer fraaie polyester 1303's uit '99 gekocht, compleet gereviseerd en als nieuw voor 1600 totaal, en de houten versies doen altijd nog minder qua prijs. Ik zeg altijd: je moet weten wat je afwijst, zodat je later geen spijt krijgt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 6 augustus 2004 Author Report Share Posted 6 augustus 2004 Hebben ze dan gisterenavond ook gezegd welke interlinks ze tussen CD- speler en versterker hadden zitten? Met andere combinaties van CD- spelers (dezelfde 3) en uiteenlopende modellen kabels was de uitslag misschien wel kompleet zijn omgekeerd.Jan. Er zaten Cardas C5 interlinks tussen. Ik hab namelijk zelf de CD spelers mogen aansluiten. De verkoper plaatste 2 CD spelers sloot er 1 aan en als ik de andere wilde horen moest ik even de de speakers uitzetten (dat kan op die rotel verstreker) en even de interlinks wisselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Het zijn dan deze SF's geweest: Erg mooi speakers (typisch Italiaans), rustige, ruimtelijke, neutrale klank en nooit opdringerig. Ondanks dat hun rendement (88db) doet vermoeden dat ze makkelijk zijn aan te sturen hebben ze toch wel een vrij krachtige, stabiele versterker nodig. Bij mij thuis klonken ze nergens naar (met name teveel/rommelig laag) maar dat ligt voor 'n redelijk groot deel aan de akoestiek. Sonus Faber & Naim is wel een erg fraaie combinatie. Ik ken verschillende mensen op 't Naim audio forum die ook SF's bezitten. Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Bij mij thuis klonken ze nergens naar (met name teveel/rommelig laag) maar dat ligt voor 'n redelijk groot deel aan de akoestiek. Mvg, Alco Beste alco, Welk laag? Met alle respect. Ik heb ze ook beluisterd. Er is gewoon geen laag. Het midden-hoog kan zeer aanstekelijk werken. Fraai gestoken diep en los. Echter wel geknepen en onantuurlijk. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Welk laag? Met alle respect. Ik heb ze ook beluisterd. Er is gewoon geen laag. Het midden-hoog kan zeer aanstekelijk werken. Fraai gestoken diep en los. Echter wel geknepen en onantuurlijk. Het echte laag is inderdaad ver te zoeken en de laagste wel aanwezige regionen zijn inderdaad wat rommelig, ook bij goede plaatsing met goede stands. Maar een midden/hoog dat "gestoken en los" is en tegelijkertijd "geknepen"?! Beste Sebastiaan, dat lijkt mij een "contradictio in terminis" om de Italiaans/Latijnse stijl maar aan te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Welk laag? Met alle respect. Ik heb ze ook beluisterd. Er is gewoon geen laag. Het midden-hoog kan zeer aanstekelijk werken. Fraai gestoken diep en los. Echter wel geknepen en onantuurlijk. Het echte laag is inderdaad ver te zoeken en de laagste wel aanwezige regionen zijn inderdaad wat rommelig, ook bij goede plaatsing met goede stands. Maar een midden/hoog dat "gestoken en los" is en tegelijkertijd "geknepen"?! Beste Sebastiaan, dat lijkt mij een "contradictio in terminis" om de Italiaans/Latijnse stijl maar aan te houden. Beste Sultankat, Tja hoe moet ik dit nouw eer gaan uitleggen... Tonen kunnen wel degelijk los en gestoken worden geplaatst. Dan heb ik het dus over de plaatsing. Daarna heb ik het over de "klank" van de tonen. Dan hoor ik dus een vleugel die geknepen klinkt van klank. Hetzelfde karakter kwam terug met een alt sax. een stukje Toots, (mondharmonica is zo funest en kan zelden echt goed worden weergegeven). Ik wist hoe deze opname kon klinken. hier ging het helemaal mis. Ja. toots stond los tatbaar in de ruimte. Maar de mondharmonica klonk afgetopt. Ik vind ze dus helemaal niet zo neutraal, en zou er zelf niet mee kunnen leven. En dat heeft helemaal niets te maken met het gebrek an laag. Om misverstanden te voorkomen. Je hebt de concerto en de concertino. ik heb de concertino gehoord. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Beste Sultankat, Tja hoe moet ik dit nouw eer gaan uitleggen... Tonen kunnen wel degelijk los en gestoken worden geplaatst. Dan heb ik het dus over de plaatsing. Daarna heb ik het over de "klank" van de tonen. Dan hoor ik dus een vleugel die geknepen klinkt van klank. Tja Bas, het geeft maar weer eens aan, en daar zullen we het over eens zijn: muziek moet je horen, dat geeft minder misverstanden dan woorden. Er zit overigens wel enig verschil tussen de concertino en de concerto. Ik heb een tijdje de laatste gehad, maar die had met een iets verder doorlopend laag toch in feite dezelfde manco's. Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Beste Sultankat, Tja hoe moet ik dit nouw eer gaan uitleggen... Tonen kunnen wel degelijk los en gestoken worden geplaatst. Dan heb ik het dus over de plaatsing. Daarna heb ik het over de "klank" van de tonen. Dan hoor ik dus een vleugel die geknepen klinkt van klank. Tja Bas, het geeft maar weer eens aan, en daar zullen we het over eens zijn: muziek moet je horen, dat geeft minder misverstanden dan woorden. Er zit overigens wel enig verschil tussen de concertino en de concerto. Ik heb een tijdje de laatste gehad, maar die had met een iets verder doorlopend laag toch in feite dezelfde manco's. Groet Beste Sultankat, Draai jij nu met de Elipson 1303? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Beste alco, Welk laag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Beste Sultankat, Draai jij nu met de Elipson 1303? Groeten, Bas Inderdaad Bas, zoals de handtekening aangeeft. Had een eerste set vanaf '79 t/m 2003, toen een jaar Concerto's maar nu weer terug op dit lekker eigenwijze Franse nest met een paar Jubilee-exemplaren: ze hebben heel wat verbeteringen in die periode doorgevoerd, onder meer nu zwaardere woofer en mooiere (Scanspeak) tweeter. Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 @sultankat 1800 euro is wat teveel voor mij, de Sonus Faber Concertino met stand kwamen rond 1400 euro uit. 1500 euro is voor mij de absolute bovengrens. Maar ik sta open voor sugesties. Dan zijn deze dus echt te duur 2500 euro met stand http://www.audio-cube.nl/lab/2e.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 augustus 2004 Report Share Posted 6 augustus 2004 Beste, Ach waarom niet weer lekker on-topic.. regels zijn er om te overschrijden. Alco: Betreft de grote Klipsch hoorn en veelw eergevers van Klipsch. Die hebben echt goed laag. Niet afgrond diep, maar naar mijn mening wel grotendeels zoals het moet zijn. Veel mensen denken dat ik eeng estoorde freak ben die laag in zijn maag wil voelen. dat is niet zo en dat is ook op mijn set niet zo. Wel moet goed laag accuraat zijn, de juiste impuls hebben, maar ook alle harmonische kunnen laten horen. Op goede laag systemen hoor je bijv. precies bij een bassgitaar waar hij speelt met zijn rechter hand. (voorste element, achterste element). Sultankat: Ik heb lang geleden (was toen 15 a 16??) ook bijna de Elipson 1303 gekocht. Dit is overigens ook de enige keer dat ik ze heb gehoord. Het waren de versie's met de Foster bandtweeter. Hoe ze goed laag uit een bandpass systeem kunnen krijgen weten (wisten?) ze wel bij Elipson. Volgens heeft Duson als laatste de 1303 op de markt gebracht onder de naam 2606. Alleen dan met grote ribben aan de buitenzijde van de kast. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 7 augustus 2004 Report Share Posted 7 augustus 2004 Sultankat: Ik heb lang geleden (was toen 15 a 16??) ook bijna de Elipson 1303 gekocht. Dit is overigens ook de enige keer dat ik ze heb gehoord. Het waren de versie's met de Foster bandtweeter. Hoe ze goed laag uit een bandpass systeem kunnen krijgen weten (wisten?) ze wel bij Elipson. Volgens heeft Duson als laatste de 1303 op de markt gebracht onder de naam 2606. Alleen dan met grote ribben aan de buitenzijde van de kast. Groeten, Bas Hallo Bas, Zoals je uit mijn verhaal begrijpt wordt de 1303 nog steeds gefabriceerd en in Nederland vertegenwoordigd door de gepassioneerde Dik Vaas te Domburg. Duson is ter ziele, wellicht mede omdat ze op een gegeven moment ontzettend zijn gaan klooien met dit merk door ook eigen versies uit te brengen die weinig of niets met Elipson te maken hadden. Wel hun naam erop en uiteindelijk "grande mis Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 7 augustus 2004 Report Share Posted 7 augustus 2004 Voor mij is het nog steeds Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts