WanFie Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Aan de kop is op te maken dat ik niet geheel tevreden ben over de prestaties van de Philips. Het gaat echter hoofdzakelijk over de kwaliteit van de CD weergave. Op SACD en DVD speelt hij voor mij voldoende. Bovendien is door de vM modificatie e.e.a. op te halen. Nu kan ik drie dingen doen... 1. Het ding opwaarderen met een andere Clock, condensatoren e.d. 2. Een aparte DAC kopen en hiermee het CD geluid opwaarderen. 3. Het ding weg en iets anders kopen. Hierbij moet hij ook wel SACD kunnen spelen (stereo is voldoende). A.s. woensdag kan ik mijn orginele 963 vergelijken met een vM 963. Mischien brengt dit al voldoende. Overtuigt ben ik echter nog niet, daar beide audiokennissen naast een vM 963 een aparte CD speler hebben.... Wie heeft ervaring..... alvast bedankt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Momenteel ga ik wel voor de flexibiliteit van mijn externe DAC. Er staan nu 2 loopwerken op, kunnen er zelfs 3 zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2004 Author Report Share Posted 20 juni 2004 Momenteel ga ik wel voor de flexibiliteit van mijn externe DAC. Er staan nu 2 loopwerken op, kunnen er zelfs 3 zijn. Ik bedoel eigenlijk, of er door een DAC ook een betere kwaliteit te halen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Momenteel ga ik wel voor de flexibiliteit van mijn externe DAC. Er staan nu 2 loopwerken op, kunnen er zelfs 3 zijn. Ik bedoel eigenlijk, of er door een DAC ook een betere kwaliteit te halen is. Ligt eraan wat jij beter vind? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Momenteel ga ik wel voor de flexibiliteit van mijn externe DAC. Er staan nu 2 loopwerken op, kunnen er zelfs 3 zijn. Ik bedoel eigenlijk, of er door een DAC ook een betere kwaliteit te halen is. Okee, ik gaf het alleen ter extra overweging mee. Maar is het niet zo dat een type DAC een bepaalde karakteristiek heeft, en dat je dat niet verandert met een elco of een clock? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2004 Author Report Share Posted 20 juni 2004 Momenteel ga ik wel voor de flexibiliteit van mijn externe DAC. Er staan nu 2 loopwerken op, kunnen er zelfs 3 zijn. Ik bedoel eigenlijk, of er door een DAC ook een betere kwaliteit te halen is. Okee, ik gaf het alleen ter extra overweging mee. Maar is het niet zo dat een type DAC een bepaalde karakteristiek heeft, en dat je dat niet verandert met een elco of een clock? Als dit zo zou zijn, dan klonken alle speler met dezelfde DAC hetzelfde.... Dan zou m'n HK760 hetzelfde klinken als de Linn CD 12, die heeft n.l. dezelfde DAC. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Momenteel ga ik wel voor de flexibiliteit van mijn externe DAC. Er staan nu 2 loopwerken op, kunnen er zelfs 3 zijn. Ik bedoel eigenlijk, of er door een DAC ook een betere kwaliteit te halen is. Okee, ik gaf het alleen ter extra overweging mee. Maar is het niet zo dat een type DAC een bepaalde karakteristiek heeft, en dat je dat niet verandert met een elco of een clock? Als dit zo zou zijn, dan klonken alle speler met dezelfde DAC hetzelfde.... Dan zou m'n HK760 hetzelfde klinken als de Linn CD 12, die heeft n.l. dezelfde DAC. Dat is veel te simpel Hans. Alle conussen klinken dus hetzelfde, alle transistorversterkers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 juni 2004 Author Report Share Posted 20 juni 2004 Dat bedoel ik Cock. Ik heb eens gezocht naar de mogelijke modificatie voor de 963. Ik ben niet veel verder gekomen dan een lijstje waarin een upgrade kit wordt beschreven. Wie weet wat er zoal in de vM modificatie wordt gewijzigd (behalve Ad dan). Ik heb daar n.l. eens een lijst van gevonden, ik kan hem alleen niet meer terug vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Een losse DAC kun je vast wel ergens lenen, denk niet dat het veel verbetering geeft. Ik zou eens naar een Marantz SA8400 of beter nog SA17S1 gaan luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Een losse DAC kun je vast wel ergens lenen, denk niet dat het veel verbetering geeft. Dacht je dat, of heb je daar ervaring mee? Toen ik onlangs een voor weinig een topklasse DAC kocht van een medeforummer wilde ik 'm eigenlijk achter m'n pc hangen. Deze DAC was ruim 10 jaar oud. Leuk als aanvulling op mijn geluidskaart. Ik weet nu beter. Samen met een Rotel loopwerk heeft hij mijn (destijds dure)Marantz CD94 verbannen naar de rommelkast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Mijn ervaring beperkt zich uiteraard tot de aparatuur die ik gehoord heb. Daarnaast zijn er experts die meer nadelen dan voordelen zien in losse dacs, zeker als het budget beperkt is. Belangrijke oorzaak: crappy s/pdif of aes/ebu aansluiting. Het is natuurlijk wel zo dat een 10000 euro dac vaak beter zal klinken dan de interne dac van een 500 euro cd speler (mag ik hopen), maar voor bv 2000 euro koop je het best een geintegreerd apparaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 20 juni 2004 Report Share Posted 20 juni 2004 Als ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 juni 2004 Author Report Share Posted 21 juni 2004 Als ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 21 juni 2004 Report Share Posted 21 juni 2004 Daar moet wel een redelijke cd speler/DAC voor te scoren zijn. Je moet gewoon wat proberen Hans. Ik had het in m'n vorige posting over mijn eigen situatie. Mijn Arcam is een prima amp voor het geld, maar er zijn betere. Ik blijf rondkijken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 juni 2004 Report Share Posted 21 juni 2004 Hoi Hans, Een DAC op zich is niet echt geluidbepalend. Het principe eigenlijk ook niet. Natuurlijk hoor je verschil tussen een multibitter en een bitstream dac, maar dat verschil is echt niet zo groot. Belangrijk is wel dat het concept goed is (klok, voeding e.d.) Nou zul je denken wat je al eerder dacht, nl dat alle DAC's gelijk klinken. In feite zit je daar niet eens zo mis mee. IMHO klinken de DAC's in het digitale gedeelte vrijwel hetzelfde. De specifieke klank van elke DAC ligt mijns inziens in de analoge trap en de voeding. Zodra je daar aan gaat werken, zul je eerder een klankverandering horen, dan als je in het digitale gedeelte gaat werken. Zo heb ik hier bijvoorbeeld 5 (vijf) DAC's staan. Helaas werkt er daar eentje (de elektuur DAC2000) niet van, maar de rest werkt echt prima. Ik heb een AVM DAC2 (door AVM zelf voorzien van een 24b/96kHz upsampler), een M-Audio Superdac (nog niet gemod, ook een 24b/96kHz upsampler) en 2 DDDAC's, die allebei non-oversampling zijn. En allemaal klinken ze anders, zelfs de 2 DDDAC's klinken echt verschillend. Ik wil best wel eens naar je toe komen zodat je zelf deze DACjes aan het werk kan horen. Dan weet je wat er speelt, want je set ken je zelf het beste. Op je vraag, kan een losse DAC de sound van de 963 opwaarderen, zeg ik volmondig JA. Ik ken de vM-mod niet, maar de standaard Flipstrapjes maken nu niet bepaald muziek, klinken schel en plat, zonder enige definitie en diepgang. Wellicht dat de vM-mod daar een hoop aan heeft veranderd, maar bij een mod ben je ook afhankelijk van de grollen van de modder (geen slijk). Ik beweer niet dat die slecht is (ik ken 'm zoals reeds gezegd niet), maar vM moet de trap al helemaal losgekoppeld hebben om de Flips-sound eruit te krijgen. Als dat gebeurd is zou dat prima zijn, maar ik waag het te betwijfelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 21 juni 2004 Author Report Share Posted 21 juni 2004 Hoi Hans, Een DAC op zich is niet echt geluidbepalend. Het principe eigenlijk ook niet. Natuurlijk hoor je verschil tussen een multibitter en een bitstream dac, maar dat verschil is echt niet zo groot. Belangrijk is wel dat het concept goed is (klok, voeding e.d.) Nou zul je denken wat je al eerder dacht, nl dat alle DAC's gelijk klinken. In feite zit je daar niet eens zo mis mee. IMHO klinken de DAC's in het digitale gedeelte vrijwel hetzelfde. De specifieke klank van elke DAC ligt mijns inziens in de analoge trap en de voeding. Zodra je daar aan gaat werken, zul je eerder een klankverandering horen, dan als je in het digitale gedeelte gaat werken. Zo heb ik hier bijvoorbeeld 5 (vijf) DAC's staan. Helaas werkt er daar eentje (de elektuur DAC2000) niet van, maar de rest werkt echt prima. Ik heb een AVM DAC2 (door AVM zelf voorzien van een 24b/96kHz upsampler), een M-Audio Superdac (nog niet gemod, ook een 24b/96kHz upsampler) en 2 DDDAC's, die allebei non-oversampling zijn. En allemaal klinken ze anders, zelfs de 2 DDDAC's klinken echt verschillend. Ik wil best wel eens naar je toe komen zodat je zelf deze DACjes aan het werk kan horen. Dan weet je wat er speelt, want je set ken je zelf het beste. Ik vind dit een prima idee, ik stuur je wel een pebeetje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 juni 2004 Report Share Posted 22 juni 2004 Hans Nog interesse om een Philips DAC 960 te beluisteren? Zal vandaag of morgen van het binnenwerk een paar digi's maken. Dit is echt een apparaat uit de 'goede' tijd van meneer flips. Lijkt sterk op Marantz (of andersom). -zware degelijke behuizing -gescheiden voedingen voor analoog en digitaal -afgeschermde analoge en digitale trappen Ik hoor het wel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
festivalbeast Posted 22 juni 2004 Report Share Posted 22 juni 2004 Die DAC heb ik ook wel eens beluisterd Die klinkt erg goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 juni 2004 Report Share Posted 22 juni 2004 Die DAC heb ik ook wel eens beluisterd Die klinkt erg goed Hallo FestivalBeast! Lang geleden. Enne, waarom verbaasd me dat nou niet, dat jij hier op reageert... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 juni 2004 Author Report Share Posted 22 juni 2004 Alles komt nu in een stroomversnelling, morgenavond een 963 vM in competietie met de 963 standaard. a.s. zondag een vergelijk met een aantal DAC's...... Als ik hem nog eens vergelijk met m'n gemodde HK 760, blijft hij nog erg ver achter. Vooral op het gebied van ruimte, detail en plaatsing. Ook het laag is van de HK veel strakker. Ik dacht dat de Philips minder uitgangssignaal had dan de HK. Het klonk immers veel rustiger. Dus ik heb gemeten met een test CD en m'n dB metertje, en wat blijkt. De 963 gaat zelfs 2 dB harder (met dezelfde stand van de voorversterker). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 juni 2004 Report Share Posted 22 juni 2004 Hans Nog interesse om een Philips DAC 960 te beluisteren? Zal vandaag of morgen van het binnenwerk een paar digi's maken. De beloofde foto's. De belichting was een beetje beroerd(halogeenlicht), maar ik heb er 't beste van gemaakt. Update: Ik heb vandaag de kapotte analoge uitgangs RCA's vervangen. Geeeeen WBT's maar wel een degelijk stel van de plaatselijke electro-boer. Mijn nieuwsgierigheid was groot, dus ik heb tijdens het solderen ook nog het e.e.a. open geschroefd. Rechtsboven de ronde trafo bevind zich een netfilter. Tja, wat moet je hier nog aan verbeteren... Zo blijken onder de zwarte kap naast de ronde trafo n Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 juni 2004 Report Share Posted 22 juni 2004 Shit! De foto's doen het niet! Hoekendatnouweer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 23 juni 2004 Report Share Posted 23 juni 2004 Shit!De foto's doen het niet! Hoekendatnouweer? Typevaudje met url? Ik zie ook geen homepage staan v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 juni 2004 Report Share Posted 23 juni 2004 Effe checken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 23 juni 2004 Report Share Posted 23 juni 2004 Het laatste plaatje klopt zeker niet, daar staat een . achter zonnet.nl i.p.v. een / Hoofd- en kleine letters tellen ook mee En je moet www weghalen aan het begin Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts