Roots Posted 5 hours ago Report Share Posted 5 hours ago Ik vind het een prima onderzoek...Het was dan ook geen kabeltest, maar een onderzoek waarom kabels allemaal verschillend klinken met behulp van metingen. En daar volgde een luistertest op om te kunnen aantonen dat hun metingen en de gedachten daarover wel zo ongeveer klopten. Maar dat er nog veel dingen niet meetbaar zijn....Goed gedaan Alpha Audio. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 hours ago Report Share Posted 4 hours ago Wat zou dan niet meetbaar zijn Roots? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 4 hours ago Report Share Posted 4 hours ago 5 minutes ago, carl said: Wat zou dan niet meetbaar zijn Roots? De ruimtelijke weergave die een kabel doorgeeft bijvoorbeeld? Of de dynamiekomvang? De mate waarin een podium met focus kan worden neergezet? Genoeg onmeetbare voorbeelden zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 4 hours ago Report Share Posted 4 hours ago (edited) Waar de dieptewerking vandaan komt, de ruimtelijkheid..Je kan via de gemeten parameters al weten hoe het *toon karakter van de kabels ongeveer gaat zijn. Psies Thingman! *edit Edited 4 hours ago by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 hours ago Report Share Posted 3 hours ago (edited) 1 hour ago, Roots said: Waar de dieptewerking vandaan komt, de ruimtelijkheid..Je kan via de gemeten parameters al weten hoe het *toon karakter van de kabels ongeveer gaat zijn. Psies Thingman! *edit Mij leek het weer zo'n open-deur-vraag, maar bij nader inzien vermoed ik dat Carl echt niet beseft dat dergelijke cruciale eigenschappen niet meetbaar zijn. Althans niet met de huidige bekende methodes. Maar misschien zijn ze ook niet van belang voor elke audiofiel, dat kan best. Voor mij ging het de eerste 10 jaar in elk geval ook alleen maar over of het allemaal wel goed klonk... Waar het klonk zou me toen nog een zorg wezen. Edited 3 hours ago by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago Die metingen zijn ook niet gedaan en uitleg ervan in samenwerking met niet de minste personen. Het was dan ook geen kabeltest, maar proberen er achter te komen waarom ze anders klinken. Ik meet al heel lang mijn kabels..responstijd kan ik niet meten maar het staat altijd in relatie met capaciteit en inductie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago (edited) 48 minutes ago, thingman said: - Mij leek het weer zo'n open-deur-vraag, maar bij nader inzien vermoed ik dat Carl echt niet beseft dat dergelijke cruciale eigenschappen niet meetbaar zijn. Althans niet met de huidige bekende methodes. - Maar misschien zijn ze ook niet van belang voor elke audiofiel, dat kan best. - Ik ben zoals je weet geen technicus Toine en ook Roots. Ik zou met mijn beperkte technische kennis zeggen dat de eigenschappen die jullie noemen bijvoorbeeld te maken hebben met fase en dat zit toch primair in de opname lijkt me. De apparatuur waaronder kabels moeten natuurlijk wel in staat zijn dat te laten horen. - ik heb trouwens genoeg sets van anderen gehoord om die eigenschappen die je noemt bij mij te missen als het er niet in zat. Edited 2 hours ago by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago (edited) Toch nog even nagevraagd op Chat GPT. 1 Timingverschillen tussen links en rechts (fase-informatie) Je hersenen reconstrueren plaatsing en afstand van een geluid op basis van timingverschillen. Als een geluid eerder aankomt in links dan rechts (of andersom), plaats je het in het stereobeeld. Ook subtiele faseverschuivingen tussen kanalen geven een gevoel van diepte. Diepte = microscopische verschillen in tijd, fase en amplitude tussen kanalen. 2. Reflecties en galm in de opname zelf In een goede opname hoor je de natuurlijke reflecties van de ruimte (zaal, kerk, studio). Die informatie zit in het reverb-staartje (de nagalm) van instrumenten of stemmen. Onze hersenen gebruiken die galm om te bepalen: “Hoe groot is de ruimte?” Geen galm = droge, platte opname Natuurlijke galm = diepte, lucht en afstand 3. Kwaliteit van het opnameproces Microfoonplaatsing (bijv. ORTF, AB, Decca Tree) bepaalt hoeveel lokalisatie-informatie er in de opname zit. Meesterlijke opname-engineers weten hoe ze met afstand, reflectie en fase spelen. Diepte is dus vaak al vastgelegd in de opname zelf. Je systeem moet het alleen “loslaten”. 4. Precieze weergave van microdetails Een systeem moet zeer kleine signalen (microdynamiek) zuiver weergeven. Denk aan: ademhaling vóór een noot, de reflectie van een triangel, een voetstap op een houten vloer. Goedkope systemen vlakken die details af → plat geluid High-end systemen geven ze juist door → ruimte ontvouwt zich 5. Akoestiek van je luisterruimte Reflecties in jouw kamer kunnen het stereobeeld vervagen of versterken. Te veel vroege reflecties (van zijmuren of vloer) → diepte verdwijnt. Diffusie aan achterwand en demping op eerste reflectiepunten → ruimte opent zich. 6. Perfecte plaatsing van je speakers Symmetrie, afstand tot muren, toe-in en luisterdriehoek zijn cruciaal. Kleine afwijkingen (2–3 cm) kunnen het beeld naar voren of achteren trekken. Midrange moet “loskomen” van de speakers → dan ontstaat 3D-illusie. Bonus: Diepte komt ook uit stilte Hoe stiller het “zwart” tussen de noten, hoe duidelijker je afstand, richting en gelaagdheid ervaart. Daarom maken dingen als trillingsdemping, stroomkwaliteit en jittervrije digitale bronnen wél verschil bij echte high-end weergave. Aan al deze zaken (voorzover ik die in de hand heb) heb ik ruime aandacht gegeven in mijn set. Zeker de laatstgenoemde stilte mis ik hier niet terwijl de Vierdaagse feesten in volle gang zijn op 10 minuten fietsen hiervandaan Edited 2 hours ago by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago (edited) Als je iets wil opnemen heb je toch echt kabels nodig Carl..Daar begint het al....Fase zit in je stroom aansluiting en niet in je geluidssignaal, daar spreken we van plus en min...Of je moet faserein bedoelen. * Ah kijk aan Edited 2 hours ago by Roots Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago (edited) 10 minutes ago, Roots said: Als je iets wil opnemen heb je toch echt kabels nodig Carl..Daar begint het al....Fase zit in je stroom aansluiting en niet in je geluidssignaal, daar spreken we van plus en min...Of je moet faserein bedoelen. * Ah kijk aan De vraag is natuurlijk of de ene kabel dat nu substantieel beter doet dan de ander. Ik heb indertijd de oude Luisters met Jan Kool gelezen. Die wees toen al voortdurend op de kwaliteit van opnamen. Hij beweerde dat de meeste apparatuur indertijd al geschikt was die door te geven. Ik denk wel dat we de randvoorwaarden nu veel beter op orde hebben. Edited 2 hours ago by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago Daar deed Alpha-audio juist onderzoek naar....Lees het nog eens op het gemakje door Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 hours ago Report Share Posted 2 hours ago Ik heb het gelezen en zeker ook de conclusies Roots (big smile). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roots Posted 1 hour ago Report Share Posted 1 hour ago Jan Kool was een halve eeuw geleden Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 hour ago Report Share Posted 1 hour ago Ik zit nog even te denken Roots. Ik heb op mijn werk werkprocessen ontleed en verbeterd. Dan beschrijf je miniscuul welke stappen er gemaakt moeten worden om tot een bepaalde product te komen. Als je een geluidsopname wil reproduceren in de huiskamer doorloop je ook een aantal stappen. Een technicus noemt dat waarschijnlijk componenten. Al die componenten en dus niet alleen de verbindingskabel moeten in staat zijn die diepte en ruimtelijkheid door te geven. In die zin is de sterke focus op kabels toch enigszins overdreven lijkt me. Neemt niet weg dat ik sommige kabels (met andere opbouw) verschillend vind klinken. In die peperdure kabels geloof ik echter niet. Sterker nog als je een sterkte zwakte analyse tussen al die componenten maakt zal de kabel niet per definitie de zwakste schakel zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 1 hour ago Report Share Posted 1 hour ago (edited) 9 minutes ago, Roots said: Jan Kool was een halve eeuw geleden Carl. Aristoteles nog langer geleden Roots (big, big smile). In ieder geval zijn in zijn tijd fantastische opnamen gemaakt met ruimtelijkheid en diepte. We kennen ze nog allemaal. Dus zo stom waren ze toen niet. Edited 1 hour ago by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts