Jump to content

Sumiko Moonstone VS AT vm 740 ml (versus Denon 103).

carl
 Share

Recommended Posts

Posted (edited)

Element

Klankkarakter

Waarom geschikt

Audio-Technica VM760SLC

Zeer open, dynamisch, gedetailleerd

Past goed bij Jelco, iets sneller dan gemiddeld, en muzikaal

Clearaudio Virtuoso v2

Strak, neutraal, natuurlijk

Heel goede match met de Jelco — elegant zonder overdaad

Nagaoka MP-200

Warm, vloeiend, verfijnd

Goed voor wie rust en balans zoekt — geen scherpte

Ortofon 2M Bronze

Frisser, transparant

Iets analytischer, maar goed af te stemmen met bekabeling

Goldring 1042

Rijk, iets vetter midden

Houdt goed stand in klassieke combinaties zoals deze

Chat GPT de vraag was overigens 

“Wat voor een MM element zou geschikt zijn voor een Thorens TD 321 met Jelco 750 D arm.” 

Edited by carl

Posted (edited)

Eigenschap

Origami (Mogami/soortgelijk)

Ocos

Kleur

Neutraal tot licht warm

Neutraal tot licht koel

Detail

Goed, maar iets afgerond

Heel precies, zonder nadruk

Snelheid

Soepel, natuurlijk

Strakker, direct

Ruimtebeeld

Rustig, breed

Nauwkeurig gedefinieerd

Laag

Vol maar niet overdreven

Gecontroleerd, goed afgebakend

Hoog

Vriendelijk, nooit scherp

Iets meer présence, maar niet glimmend

Specificaties van Ocos-kabel (origineel):

• Capacitantie: ca. 22–25 pF/meter
  • Inductie: zeer laag (doelbewust), typisch rond 0.2–0.3 µH/m
  • Impedantie: consistent, ca. 6 ohm over de lengte

Wat betekent dat voor jouw set?

Die lage capacitantie is gunstig voor:

• buizenversterkers, zoals je Conrad Johnson Premier 11A
  • elektrostaten, zoals je Final 12+, die gevoelig zijn voor kabelinvloeden
  • en sowieso voor stabielere weergave bij langere lengtes (je noemde eerder 4,5 meter)

De Ocos is dus technisch gezien een uitstekende match met jouw set — zeker als je controle en rust in het laag zoekt, zonder dat het hoog gaat glimmen of scherp wordt.

Als je wilt, kan ik ’m ook vergelijken met bijv. Mogami 3082 of DNM op capacitantie en klankinvloed.

Ik vind dat zo wel makkelijk. Natuurlijk veel meer tekst.

Edited by carl

15 hours ago, Edje2 said:

Carl, je hebt een nieuwe vriend gevonden, je hebt het forum helemaal niet meer nodig^_^

Nee hoor Ed, het is gewoon een handig hulpmiddel. Ik geloof verder wel in de menselijke maat hoor. 

50 minutes ago, carl said:

Perplexity ken ik verder niet Klaas. Ik speel overigens wel met een TD 321. Ook de Jelco zou specifieker kunnen. Die 250 is weer anders dan een 750 D.

Voor de Thorens TD-321 met Jelco SA-750D toonarm zijn er verschillende MM-elementen die goed passen binnen het budget van €350 tot €1000. Hier zijn enkele aanbevelingen:
Aanbevolen MM-elementen
    1.    Ortofon 2M Black (€749): Dit element staat bekend om zijn uitstekende detaillering en dynamiek, ideaal voor een audiofiel die nuances wil horen.
    2.    Audio-Technica VM760SLC (€799): Dit model biedt een helder en gedetailleerd geluid en is geschikt voor hoogwaardige draaitafels.
    3.    Goldring 1042 (€399): Een populair MM-element met een warme, natuurlijke klank en goede prijs-prestatieverhouding.
Compatibiliteit
De Jelco SA-750D toonarm heeft een effectieve massa van 13,6 gram, wat goed combineert met MM-elementen met een compliance van 10-20 µm/mN. De genoemde elementen passen binnen deze specificaties en zijn eenvoudig te monteren op de Thorens TD-321.
Deze opties bieden een balans tussen prijs, prestaties en compatibiliteit voor Charles’ setup.

Clearaudio MM-elementen zijn niet opgenomen in het oorspronkelijke voorstel omdat ze minder vaak worden genoemd als optimale match voor de Jelco SA-750D toonarm. Toch zijn er enkele uitstekende Clearaudio opties binnen het budget die goed zouden kunnen werken:
Clearaudio MM-elementen
    1.    Clearaudio Performer V2 MM (€390): Een betaalbare optie met nauwkeurige kanaalgelijkheid en minimale fasefouten.
    2.    Clearaudio Artist V2 MM (€650): Biedt een hogere prestatieniveau en een gedetailleerd geluid.
    3.    Clearaudio Virtuoso V2 MM (€990): Een premium keuze met verfijnde klank en uitstekende bouwkwaliteit.
Deze elementen zijn zorgvuldig ontworpen en bieden een neutrale, gedetailleerde klank, wat goed past bij een audiofiel setup zoals die van Charles.

overigens denk ik dat je een AI model wel kan gebruiken om op basis van heldere specs een schifting te maken, maar een keuze zou ik zeker niet op AI baseren 

1 hour ago, carl said:

Vanwege het andersoortige klankkarakter wil ik echt een MM Klaas - wel bedankt!

Ben je er uit? De prijs van een Goldring 1042 stijgt  hier-en-daar al naar > €500. 

Posted (edited)

Als ik die klankbeschrijvingen lees wordt het een Clearaudio Jack. Ik wil het tot 1 juli even rustig houden. Ik heb even wat andere uitgaven. En ik ga (daarom) eerst de Soundsmith uitproberen. 

Edited by carl

13 minutes ago, carl said:

Als ik die klankbeschrijvingen lees wordt het een Clearaudio Jack. Ik wil het tot 1 juli even rustig houden. Ik heb even wat andere uitgaven. En ik ga (daarom) eerst de Soundsmith uitproberen. 

Ik ga zo weer een plaatje opzetten.  Net nog een leuke cartridge gezien voor mijn Technics. Ortofon Concorde Music Black LVB 250. Vrij duur.  Of die zoveel beter is dan de Goldring 1042 ?  Hij kan wel  "plug and play" in de de arm geschroefd worden. 

Posted (edited)

Ik gun je het van harte Jack. Ik heb net de hifi uit het stopcontact gehaald vanwege onweer. Vanavond lekker een boekje lezen.

Edited by carl

On 15-4-2025 at 07:47, Tubejack said:

Het beste is geweest 

Is dat jouw mening Jack? Heb zelf hier ook de Stanton 881S, die is zeer nauw verwant aan de 981S. Is inderdaad een zeer goed klinkend MM element, maar een MC gaat toch echt nog wel wat stappen verder op een aantal vlakken. Dus dat het beste geweest is ben ik het niet mee eens.

1 hour ago, Edje2 said:

Is dat jouw mening Jack? Heb zelf hier ook de Stanton 881S, die is zeer nauw verwant aan de 981S. Is inderdaad een zeer goed klinkend MM element, maar een MC gaat toch echt nog wel wat stappen verder op een aantal vlakken. Dus dat het beste geweest is ben ik het niet mee eens.

Jazeker. Je moet natuurlijk appels wel met appels vergelijken.  MC leefde helemaal niet, in de jaren 70....80. Tenminste niet bij het warenhuis waar ik werkte. Mooie MM cartridges wel, toen al met de naaldvormen zoals Shibata, lijncontact, super eliptisch e.v.a. Veel van die oude top cartridges  zullen nu oud, verdroogd en versleten zijn. Dus wat MM cartridges betreft, heb ik het idee, dat het beste is geweest.  Verder zijn anno 2025 de verschillen tussen betaalbare MM en MC cartridges tot €1000 m.i. niet heel groot. Tuurlijk er is altijd "beter" als je, je portemonnee maar opentrekt. Maar ik vind het fijn om zoveel mogelijk waar, voor mijn geld te krijgen. Heel tevreden met de spulletjes waarmee ik speel.    

Edited by Tubejack

Dat laatste is natuurlijk het allerbelangrijkste Jack. Overigens heeft Ortofon nog steeds een erg fraai mm element, de 2M black (LVB). Maar inderdaad gingen ze met die ouwetjes een stap verder. Heb hier een oude Sansui MC liggen, ik denk van de jaren 70. Die heeft een stepup trafo in de headshell ingebouwd. Is in basis een Supex SD-900. Ding klinkt werkelijk waar geweldig. Niet zo super gedetailleerd als een moderne mc, maar wel heel erg natuurlijk en levensecht. Bekkens zijn niet dun, zoals bij sommige mc elementen, maar vol en rijk. En het stemmengebied, wauw! Voordeel is ook dat die op een mm phono is aan te sluiten. Eigenlijk heb je niet meer nodig.

Mooi verhaal over die oude Sansui MC.   :)

De 2M black (LVB) lijkt me ook fraai. Er is ook een Concorde versie die zo plug and play in mijn Technics SL-1200GR kan.

Maar hoeveel dat beter is dan een Goldring 1042?  Dat kinkt al erg goed, vooral ook in het midden.

Verder wil ik eigenlijk niet meer geld uitgeven, voor een cartridge. Ik heb nooit begrepen waarom m.i. zoiets relatief simpels > €1000 moet kosten.

Voor dat geld koop je ook een hele mooie dac, die m.i. heel wat complexer in elkaar zit.

Er zit veel werk in het maken van een element, dat bepaalt de kostprijs en verkoopprijs. Daarnaast wordt er gewoon veel marge gemaakt denk ik. Er zijn bepaalde Concordes die heel fraai zijn, daar zit de top techniek van ortofon in. Dat zijn niet de nieuwe types, ik moet even opzoeken welke dat waren.

hoeveel beter dat is dan de Goldring moet je simpelweg ervaren en kan je alleen zelf bepalen