Jump to content

Overpriced


carl
 Share

Recommended Posts

Dit was het commentaar van een lezer op een bespreking in Analog Planet. Ik vond hem erg leuk 🥵

 

I am of the opinion that moving coil cartridges are vastly overpriced. I bought a Clearaudio Charisma to use as a daily driver. It has the same cantilever and diamond as the Goldfinger. Inside are coils and magnets in the opposite orientation. Then there is a nice ebony and silver body. Where is the 14 thousand dollar difference? The MM market won't pay silly money for a cartridge so they are priced more conservatively. The Only reason MC prices are so ridiculous is there are people who will pay that much for them. You charge whatever the market will bear.
Now, to really bend your mind, retipping a Charisma costs $1200.00. Retipping a Goldfinger $9600. Same cantilever and diamond. What am I missing?

 

En als toevoeging daarop. De goedkope Clearaudio MM elementen lijken ook wel heel erg op de AT 95 met een mooier kastje. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Dit is niks nieuws Carl,   
Er zijn ook vele fabrikanten van bijvoorbeeld LS-kabels waar gewoon Canare kabel inzit v/d rol, (van enkele euro's p/meter)
verpak dit in een mooi jasje, stop dit in een sjieke verpakking en gooi er extra honderden euro's  extra marge bovenop !


In de cosmetica weten ze ook van wanten,   stop een lekker geurtje (welke al van zich zelf, overpriced is) en doe dit in een sjiek flesje
met een merknaam van een duur sjiek automerk of motormerk erop en de prijs gaat nogmaals een aantal keren over de kop.

 

Stukje marketing..... verkoopprijs wordt bepaald  uit een mix van :

  • kostprijs georienteerd 
  • marktprijs georienteerd
  • concurrentie georienteerd

al gelang de doelgroep en het soort product.

 

M.b.t. jouw genoemde elementjes en mijn aangehaalde parfummekes, is de prijs overwegend marktprijs georienteerd, wat vrij vertaald betekend,
"wat de gek er maar voor over heeft" 

 


 

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Van de week komen vrienden op bezoek. Zij heeft nog steeds de fraaie onderzetters die we haar hadden gegeven. Ze was er ons zeer dankbaar voor. Later zagen we ze te koop bij de Bijenkorf en de prijs was daar heel anders dan bij de Hema waar we ze gekocht hadden.

 

Die Clearaudio maakt het wel erg bont.

 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk Jack. Deze tekst staat als reactie op dit overigens leuke artikel  https://www.analogplanet.com/content/hifiction-introduces-innovative-x-quisite-cartridge-line

 

Ik lees Analog planet met plezier met name vanwege verwijzingen naar nieuw uitgekomen  AAA LP's

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tubejack said:

Misschien ook leuk voor meelezers door de bron met link er bij te zetten? 

 

M.b.t. het door mij genoemde parfummeke is het inside-information maar ik heb wel concreto voorbeelden.
Voor zo 15 jaar geleden was ik op zoek naar een goed beugelslot voor mijn motor.  Uiteindelijk  eentje gevonden v/h merk Bulson meen ik.....
dagen later bij mijn BMW-dealer zag ik het exact  het zelfde slot liggen alleen met nu het BMW-logo erop en zo 120 euro duurder

Maar er is totaal geen reden om hier "dramatisch" over te doen,  het is vanuit de verkopende partij een normale legitieme actie om zelf de verkoopprijs te bepalen,
hoe duur dan ook en ook als de verkoopprijs totaal niet in verhouding staat met de zeer veel lagere kostprijs.

Slimme verkopers < versus> niet  kritische consumenten, houden dit soort zaken in stand.  Door als consument kritisch te zijn, zich te verenigingen in consumentenorganisaties,
zich goed te laten informeren  en door de markt transparant te maken, zijn middelen om zich tegen dit soort praktijken te wapenen.  

De grootste vijand v/d consument is liefde voor zijn hobby, immers liefde maakt blind en er komen teveel niet-rationele motieven om de hoek kijken,
waardoor men bereid is om makkelijker een hogere prijs te betalen.  Fabrikanten/verkopers spelen hier slim op in door geen producten maar een "beleving" te verkopen.

 

Het is wel  zeer (moreel) verwerpelijk om als verkopende partij (veelal monopolisten) woekerprijzen te vragen voor producten, waarvan bepaalde mensen/groepen 
sterk afhankelijk van zijn in hun levensonderhoud, kwaliteit van leven of gezondheid.  Denk aan dure medicijnen voor bepaalde ernstige ziektes.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VANZOMERENG said:

 

Het is wel  zeer (moreel) verwerpelijk om als verkopende partij (veelal monopolisten) woekerprijzen te vragen voor producten, waarvan bepaalde mensen/groepen 
sterk afhankelijk van zijn in hun levensonderhoud, kwaliteit van leven of gezondheid.  Denk aan dure medicijnen voor bepaalde ernstige ziektes.

 

Mee eens.  Wat ik dan wel goed vind, dat het Corona Vaccin dat nu ontwikkeld wordt door diverse bedrijven hooguit een paar € per injectie gaat kosten.

Maar wat simpel en audio gerelateerd.  Wil ik een extra headshell voor mijn Technics draaitafel. De originele van Technics kost €75...€99. Zonder merk  €35 (helaas uitverkocht), En een met het merkje Tonar €17.   

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carl said:

Natuurlijk Jack. Deze tekst staat als reactie op dit overigens leuke artikel  https://www.analogplanet.com/content/hifiction-introduces-innovative-x-quisite-cartridge-line

 

Ik lees Analog planet met plezier met name vanwege verwijzingen naar nieuw uitgekomen  AAA LP's

 

 

Dank je, ik vind het ook leuk om daar te kijken.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben helemaal met het verhaal van Vanzomering eens. Als consument moet je ook een beetje uit je doppen kijken trouwens.
 

Helaas zijn de onderzetters niet meer op de markt Jack.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...