Tubejack Posted 5 juli 2019 Author Report Share Posted 5 juli 2019 4 hours ago, vintagemod said: En Jack wat is er mis met mkt en wima ,heb jij je oren verstopt. Elke serie condensator vind ik er één te veel Wol. Ze versmeren het geluid. Als je ze dan toch nodig hebt, omdat je niet beter kunt ontwerpen. Koop dan goeie. Zo' n Wima MKP10 is wel aardig, maar meer ook niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 juli 2019 Author Report Share Posted 5 juli 2019 23 hours ago, Hans van Liempd said: Ik moet het eerste audioreparatiebedrijf wat het hoofd goed boven water kan houden nog vinden. Wanneer je auto naar de garage gaat is een uurloon voor een MBOer € 80,- of meer. En die garage rekent ook marge op onderdelen.Wanneer een reparatiebedrijf met hooggeschoolde mensen € 50,- per uur vraagt, gaat er niemand naar toe. Zeg er eens iets van Jack... Ik kan er niet van leven Hans. Stel dat ik een revisie doe van een kleinere receiver zeg een Pioneer SX-850 €800 = heel gangbare prijs. Bruto €800 - €150 Dan gaat eraf 33% inkomstenbelasting 9% sociale premies werkgevers en werknemers deel. Voor het gemak hou ik 8% aan overige kosten aan. Zoals: Werkplaats met gereedschappen en meetapparatuur Web site, gas en licht, communicatie Netto €800-50% =€400 In een SX-850 gaat voor ongeveer €150...200 1e kwaliteit onderdelen in afhankelijk van LED verlichting etc. Blijf over €200..250 voor ongeveer 2,5 dag werk. Dus rijk wordt je er niet van, maar het is leuk om te doen Hans. P.s.op onderdelen reken ik geen extra marge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juli 2019 Report Share Posted 5 juli 2019 59 minutes ago, Tubejack said: Elke serie condensator vind ik er één te veel Wol. Ze versmeren het geluid. Als je ze dan toch nodig hebt, omdat je niet beter kunt ontwerpen. Koop dan goeie. Zo' n Wima MKP10 is wel aardig, maar meer ook niet. Of ontwerp beter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 juli 2019 Author Report Share Posted 5 juli 2019 Just now, Pjotr said: Of ontwerp beter... Ik ken genoeg merken die dat kunnen. Zelfs mijn kleine Schitt Modi Multibit heeft DC-gekoppelde uitgangen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 juli 2019 Author Report Share Posted 5 juli 2019 1 hour ago, vintagemod said: Jack ,alles versmeerd ,ook uitgangstrafo,ook dc koppeling,buizen versmeren nog en zo kan verder gaan,weerstanden versmeren nog,H.H kan ook versmeren ,ik dacht dat jij niet meer groen achter de oren was . Ik had liever gehad, dat je een serieus antwoord op een eerdere vraag had gegeven. Welke leverancier maakt 20 jaar lang dezelfde onderdelen? Ik ken er één of twee ...en dan nog maar heel beperkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 juli 2019 Report Share Posted 5 juli 2019 (edited) Jij wil toch niet zeggen dat je over de bruto prijs inkomensbelasting betaalt Jack. Voor je IB betaald moeten er toch eerst de kosten af. Dat doet elk bedrijf. Verder heb ik respect voor klassieke producten en vind ik dat je in die lijn moet repareren/renoveren. Ik zou bij reparatie dus eerst advies vragen aan de fabrikant. Conrad Johnson maakt bewust knotsen van condensatoren. Daar ga je toch geen totaal andere producten inzetten. Dan heb je uiteindelijk geen Conrad Johnson versterker meer, maar een Frankenstein. Dit is wat CJ er zelf over zegt https://conradjohnson.com/service-support/ en over capicatoren https://conradjohnson.com/project/c1-capacitor-upgrades/ Edited 5 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 juli 2019 Author Report Share Posted 5 juli 2019 2 hours ago, vintagemod said: BC zijn naar Vishay gegaan ,Siemens sikorel zijn naar... gegaan naam ben ik vergeten. Maar jij had over versmeren van het geluid,de kunst is om zo min mogelijk versmering te krijgen,en het maak niks uit of je nou een trafo of een condensator gebruikt in de signaal weg,is allemaal goeroe gelul. Niet echt concrete voorbeelden Wol. Maar ik zal even helpen Philips ==> BC ==>Vishay. B.v. de 021 serie axiale condensatoren die veel in Leak audio apparatuur gebruikt werden (jaren 60) kun je gewoon nog nieuw kopen. Verder kennen sommige Panasonic b.v. de FC al een lange staat van dienst. Ook Nichicon heeft dacht ik een paar industrie types die al lang leverbaar zijn. Maar het zijn uitzonderingen. Wat me verder opvalt dat een aantal Amerikaanse merken heel lang service leveren, ook nog vaak met originele onderdelen. Maar meestal zijn er ook upgrades. De tijd staat niet stil. Wat condensatoren en spoelen betref, de beste is m.i.géén. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 juli 2019 Author Report Share Posted 5 juli 2019 14 hours ago, carl said: Jij wil toch niet zeggen dat je over de bruto prijs inkomensbelasting betaalt Jack. Voor je IB betaald moeten er toch eerst de kosten af. Dat doet elk bedrijf. Verder heb ik respect voor klassieke producten en vind ik dat je in die lijn moet repareren/renoveren. Ik zou bij reparatie dus eerst advies vragen aan de fabrikant. Conrad Johnson maakt bewust knotsen van condensatoren. Daar ga je toch geen totaal andere producten inzetten. Dan heb je uiteindelijk geen Conrad Johnson versterker meer, maar een Frankenstein. Dit is wat CJ er zelf over zegt https://conradjohnson.com/service-support/ en over capicatoren https://conradjohnson.com/project/c1-capacitor-upgrades/ Goed gezien wat betreft de inkomstenbelasting. Voor de fiscus ben ik geen ondernemer. Ik kan nauwelijks iets aftrekken. Over een internetaansluiting doen ze al moeilijk, terwijl ik toch diverse servers heb draaien. Voor het verhaal en de vraag van Hans maakt het echter niet zoveel uit. Er zullen maar weinig reparatiebedrijven echt goed draaien. Een paar die ik heel goed vond, zijn ermee gestopt. Als je goed leest wat CJ schrijft over onderhoud, vertel ik niets anders Carl. Ze kunnen het zelfs naar de "next level brengen" En waarmee ...... een condensator upgrade. Zal een paar centen kosten. [....] The latest CJD Teflon* capacitors offer unique materials and construction simply not available in other capacitors. The dielectric film is a proprietary Dupont Teflon* film made to our specifications. A proprietary copper-rich end spray optimizes the electrical contact between end-cap and foil. Even the leads and solder for attachment were developed specifically for conrad-johnson. P.s. maak eens een foto van de binnenkant van je versterker, wellicht kan ik je zo zeggen wat er inzit. Grote condensatoren is meestal een goed teken Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 juli 2019 Report Share Posted 5 juli 2019 (edited) Your wish https://www.audioaficionado.org/showthread.php?t=34916 Verder doe ik niets aan die versterker tot hij kapot gaat. If it is not broke ...... Edited 5 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 juli 2019 Author Report Share Posted 5 juli 2019 48 minutes ago, carl said: Your wish https://www.audioaficionado.org/showthread.php?t=34916 Verder doe ik niets aan die versterker tot hij kapot gaat. If it is not broke ...... Jammer dat het niet echt scherp is Carl. Maar zo op het 1e gezicht te zien MKP condensatoren. Die gaan een leven lang mee. Kun je ook je als leverancier levenslang op voorraad houden. De rest ziet er ook solide uit. Misschien die paar elco's op den duur, maar dat is ook Nichicon en Panasonic zo te zien. Dat gaat lang mee. Ik heb geen idee wat die upgrade van CJ behelst, maar als ze al die condensatoren gaan vervangen lijkt me dat heel kostbaar. Mijn referentie tuner ziet er ook zo uit, gebouwd voor een eeuwigheid. Er valt niets te updaten. Kan natuurlijk wel in de fabriek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 5 juli 2019 Report Share Posted 5 juli 2019 (edited) 2 hours ago, Tubejack said: Niet echt concrete voorbeelden Wol. Maar ik zal even helpen Philips ==> BC ==>Vishay. B.v. de 021 serie axiale condensatoren die veel in Leak audio apparatuur gebruikt werden (jaren 60) kun je gewoon nog nieuw kopen. Nou nou moet dat nou. Kinderen en dronkenlappen zeggen nou eenmaal de waarheid Jack En jij kunt nou wel verliefd zijn op Leak maar dat is ook niet echt een wapenfeit. Dat Philipsspul qua elco's jaren '60 was echt regelrechte troep. Quad had ook een handje van die Philipsen. Er is geen 303 waar ze nog in zitten die nog redelijk geluid geeft. Zou het niet in mijn hoofd halen om die met de originelen te reviseren. Edited 5 juli 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 juli 2019 Report Share Posted 5 juli 2019 Bedankt Jack als ik het nog meemaak zal er best wat te vinden zijn op internet. Ik heb de versterker indertijd gekocht van mijn spaarloon. Collega’s zetten dat om in een lijfrentepolis waar ze achteraf mee zijn bedonderd. Ik wilde echter iets leuks voor mezelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 juli 2019 Author Report Share Posted 5 juli 2019 32 minutes ago, Pjotr said: Nou nou moet dat nou. Kinderen en dronkenlappen zeggen nou eenmaal de waarheid Jack En jij kunt nou wel verliefd zijn op Leak maar dat is ook niet echt een wapenfeit. Dat Philipsspul qua elco's jaren '60 was echt regelrechte troep. Quad had ook een handje van die Philipsen. Er is geen 303 waar ze nog in zitten die nog redelijk geluid geeft. Zou het niet in mijn hoofd halen om die met de originelen te reviseren. Dat Leak spul waar ik het over heb, zijn de stereo 30+ en 70 daar zit een mooi geluid in. Ik stop er gewoon nieuwe 021 in, met paar eigen tweaks natuurlijk. Hier een Leak Delta70 die 95% hetzelfde is als de stereo 70. Wat liefde betreft, zo' n Leak versterkertje ziet er natuurlijk niet uit en dat is maar goed ook. Zag laatst een foto van mijn 1e echte vriendin.... De Quad 303 ken ik niet echt, ik heb er een staan. Maar nog nooit open gemaakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 juli 2019 Report Share Posted 5 juli 2019 (edited) Nog even gezocht op Conrad Johnson en vervanging van hun vroegere elco’s door teflon elco’s. Er zijn er nogal die het volkomen flauwekul vinden. Marin Collums vond de 17 LS altijd beter klinken dan de 17 LS 2. Waarschijnlijk gaat het alleen maar om subtiele verschillen waar je voor valt of niet. En Peter heeft zeker een punt als hij zegt dat origineel niet per definitie beter is. Edited 5 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 juli 2019 Author Report Share Posted 6 juli 2019 7 hours ago, carl said: Nog even gezocht op Conrad Johnson en vervanging van hun vroegere elco’s door teflon elco’s. Er zijn er nogal die het volkomen flauwekul vinden. Marin Collums vond de 17 LS altijd beter klinken dan de 17 LS 2. Waarschijnlijk gaat het alleen maar om subtiele verschillen waar je voor valt of niet. Ik heb geen ervaring met Teflon condensatoren. Ik weet wel dat b.v. Teflon Vcaps soms worden vergeleken met zilverfolie in olie condensatoren. Ik gebruik zelf koperfolie in olie. Die zijn bijna zo goed, maar enigszins betaalbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 juli 2019 Report Share Posted 6 juli 2019 Je bedoelt dat de print beschadigt Wiel. Ik zal eens op de CJ owners forum navragen. Gisteren net ontdekt overigens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 juli 2019 Report Share Posted 6 juli 2019 Geluidstechnisch bedoel je Wiel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juli 2019 Author Report Share Posted 7 juli 2019 On 7/6/2019 at 12:31 AM, carl said: Nog even gezocht op Conrad Johnson en vervanging van hun vroegere elco’s door teflon elco’s. Er zijn er nogal die het volkomen flauwekul vinden. Marin Collums vond de 17 LS altijd beter klinken dan de 17 LS 2. Waarschijnlijk gaat het alleen maar om subtiele verschillen waar je voor valt of niet. En Peter heeft zeker een punt als hij zegt dat origineel niet per definitie beter is. Nou... in ieder geval waarschijnlijk grote verschillen in hun hun portemonnee... https://www.stereophile.com/content/conrad-johnson-premier-17ls-line-stage-preamplifier-sam-tellig-17ls2 Heb even voor je gekeken Carl er gaan 10! Teflon condensatoren in met een capaciteit van 2uF. B.v. V-caps kosten per paar +/- €1050 x 5paar = €5250 alleen al aan materiaal.... Natuurlijk krijg je wat korting bij 5 paar. Maar ze moeten ook nog gemonteerd worden. Maar volgens deze test produceren condensatoren v.n.l. 3e harmonische. Dat beetje scherpe geluid. Dus als je CJ voorversterker helder genoeg klinkt met voldoende details. Loop je m.i. het risico dat het té helder gaat klinken. In dat geval zou ik ook lekker die condensatoren laten zitten. N.b. De Panasonic MKP condensator uit deze test is erg goedkoop en produceert nog de minste vervorming Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2019 Report Share Posted 7 juli 2019 48 minutes ago, Tubejack said: N.b. De Panasonic MKP condensator uit deze test is erg goedkoop en produceert nog de minste vervorming Jawel maar dat is nou juist niet automatisch het mooiste geluid.... En verder zeggen zulk soort testen helemaal niks. Er wordt met een flinke spanning aan een condensator "getrokken" en bekeken of ie een beetje "au" wil zeggen. Dat is alles. Hoe en wat moet je zelf maar naar raden. Het is in al die proza niet terug te vinden. Het zegt totaal niets verder over het gehoormatig gedrag van de condensator in de uiteindelijke toepassing, n.l. een voorversterker. Dat is sowieso een heel ander gebruiksomstandigheid en belasting dan in zo'n test. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 juli 2019 Author Report Share Posted 7 juli 2019 Conrad Hoffman die deze testen heeft uitgevoerd lijkt me een nuchter en serieuze man. Alle proza er omheen lijkt tegenwoordig standaard bij audiotesten. Kort samengevat 3e harmonische klinken vervelend. Dus daar wil je zo m.i. min mogelijk van. Dus als ik zelf uit het rijtje zou moeten kiezen zou ik voor die Panasonic's gaan. En laten die nu ook in high-end (woord bestond nog niet in die tijd) in de jaren 80 gebruikt worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2019 Report Share Posted 7 juli 2019 16 minutes ago, Tubejack said: Conrad Hoffman die deze testen heeft uitgevoerd lijkt ........................................ 1 hour ago, Tubejack said: Maar volgens deze test produceren condensatoren v.n.l. 3e harmonische. Dat beetje scherpe geluid. Dus als je CJ voorversterker helder genoeg klinkt met voldoende details. Loop je m.i. het risico dat het té helder gaat klinken. In dat geval zou ik ook lekker die condensatoren laten zitten. N.b. De Panasonic MKP condensator uit deze test is erg goedkoop en produceert nog de minste vervorming ???? Meneer Conrad Hoffman zie ik helemaal niet in die test............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 7 juli 2019 Report Share Posted 7 juli 2019 Kijk hier dan maar even. http://audio.fam-gelder.nl/index.php/peters-artikelen/27-de-verschillen-tussen-audio-condensatoren-gemeten Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 juli 2019 Report Share Posted 7 juli 2019 (edited) Dat condensator testen blijft appels met peren vergelijken. Zoiets als een twaron scheepssleepkabel gaan testen om te kijken of het sterk genoeg is voor garen van een surfplank. En dat laatste is dan nog min of meer kwantificeerbaar. De klank van een condensator niet. Edited 8 juli 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 7 juli 2019 Report Share Posted 7 juli 2019 Je kan toch wel verschillen horen Pjotr? Of hebben onderdelen geen invloed volgens jou op het totaalbeeld? Het lijkt me wel moeilijk testen: Luisteren, vervangen, weer luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 juli 2019 Report Share Posted 8 juli 2019 (edited) 13 hours ago, Ivan10 said: Je kan toch wel verschillen horen Pjotr? Of hebben onderdelen geen invloed volgens jou op het totaalbeeld? Het lijkt me wel moeilijk testen: Luisteren, vervangen, weer luisteren. Ja natuurlijk Ivan. Als je goed leest zeg ik dat in feite ook. Waar het in deze discussie over gaat is over meten aan condensatoren. Meten --> kwantificeren - Luisteren --> kwalificeren (zij het subjectief). Ik ben echt nog geen enkele condensatortest/meting tegen gekomen, hoe uitgebreid ook, waar je gehoormatig iets zinnigs mee kon anders dan "Je kunt er eigenlijk niets mee". Wel bestaat er consensus dat de ene soort condensator aangenamer klinkt dan de andere. En dan nog is het oppassen dat je weet wat je doet en waar je mee bezig bent: Een condensator in een X-over filter in een luidspreker wordt heel anders belast dan een koppelcondensator in een VV. En filtercondensatoren in een RIAA netwerk weer heel anders. Dat kan heel verschillende gehoormatige uitkomsten geven met toch identieke condensatoren. Toch zie je dat vrijwel iedereen het maar op 1 hoop gooit en altijd dramatisch verschillen hoort. Dat is echt flauwekul in de meeste gevallen. Als filterelement in luidsprekers en RIAA netwerken kunnen die verschillen zeker behoorlijk groot zijn. Maar tussen prijs/technische eigenschappen en gehoormatige waardering zit vaak geen enkel eenduidig verband. Heb w.d.b. menig frappante luistertest meegemaakt. Als koppelelement in VV is er vrijwel geen tot helemaal geen gehoormatig onderling verschil. En ook niet tussen wel of geen koppelcondensator. In menig professioneel studiospul zitten gewoon elco's als koppeling. Meettechnisch het slechtste wat er zou zijn......... Echt niemand die het hoort. En ook met de beste wil van de wereld niet te meten in die toepassing. Edited 8 juli 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts