WanFie Posted 28 januari 2017 Author Report Share Posted 28 januari 2017 Het enige dat blijft is dar gevrot in de inlet.... Ik denk dat het meevalt. Twee draden kort strippen, een draad een stuk langer strippen. Dit aan elkaar krimpen. Zo drie keer doen. Dan krimp je de drie lange einden weer bij elkaar en dat schroef je t.z.t. in de inlet. De drie vrij hangende krimpbussen even apart solderen en krimpkous er omheen. Dat is keurig te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 januari 2017 Author Report Share Posted 28 januari 2017 (edited) En de meest veilige . Dat solderen met zo veel aders ga je met de weller echt noooit warm genoeg krijgen. Toen ik nog bij een bedrijf werkte waar litze werden gemaakt voor grote stroom afnemers werden deze in de tin gedompeld . gewoon wat tin in een pannetje en op het gasfornuis zetten. Gaat ook veel mooier en je hebt minder hitte in je kabels zitten waardoor de afscherming weer te veel wordt verwarmd. Heb hier overigens ook nog wel een tang van 16mm2 liggen die je kunt gebruiken als je wil. Ik heb de dikste luidsprekerpluggen met 5mm2, met die hete punt gesoldeerd. Voordat ik de Weller met hete punt had, moest ik het ook in de keuken boven de gaspit doen. As dinsdag ben ik bij Kraus, die heeft ook zo'n tang liggen, maar toch bedankt voor het aanbod. Edited 28 januari 2017 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 januari 2017 Report Share Posted 28 januari 2017 Je moet dus niet de aders verhitten maar de tin smelten in een pannetje en dompelen. De tijd die ook met jou hete puntje nodig is is gewoon te lang en zal de ader te veel verhitten voor dat het goed vloeit. Met het dompelen gaat de verhitting sneller door dat er over een groter oppervlak de temperatuur in de kabel komt. Dat ga je met geen enkele punt redden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 januari 2017 Author Report Share Posted 28 januari 2017 (edited) Je moet dus niet de aders verhitten maar de tin smelten in een pannetje en dompelen. De tijd die ook met jou hete puntje nodig is is gewoon te lang en zal de ader te veel verhitten voor dat het goed vloeit. Met het dompelen gaat de verhitting sneller door dat er over een groter oppervlak de temperatuur in de kabel komt. Dat ga je met geen enkele punt redden. N pannetje is inderdaad beter, maar met pluggen niet bruikbaar. Daarom eb ik dat niet. Nu gaat het hier om krimpbusjes, waar max drie 1,5mm2 in zit. Dat gaat echt wel lukken. Met loodhoudend tin tenminste. Dat tin waar ook zilver in zit, is wat anders. Dat moet je toch n heel stuk hoger verwarmen. De drie busjes tot een geheel solderen gaat waarschijnlijk ook. Dat is nog maar 12 mm2. Edited 28 januari 2017 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 januari 2017 Report Share Posted 28 januari 2017 Blijf toch weg met dat soldeergeklieder in 230V spul. Netjes schroefoogjes aan krimpen en een railtje/sterpunt gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 januari 2017 Author Report Share Posted 28 januari 2017 Blijf toch weg met dat soldeergeklieder in 230V spul. Netjes schroefoogjes aan krimpen en een railtje/sterpunt gebruiken. Kan ook, AMP kabelschoentjes. Die kun je stapelen. Zo heb ik het steraardepunt in m'n huidig stekkerblok gemaakt. Mijn idee was overigens "eerst krimpen en dan solderen" Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 28 januari 2017 Report Share Posted 28 januari 2017 Ik heb een goedkope solder pot gekocht via MP. Kijken of mij dat gaat helpen. Dat samenvoegen lijkt mij goed zoals jij het doet Hans, maar ik ga het eerst proberen met alle 6 tot 1 samen te voegen en die op één of andere manier gaan "verdunnen" . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 januari 2017 Report Share Posted 28 januari 2017 Niet dat het hier nou veel uitmaakt maar wel eens aan gedacht dat soldeer 10x slechter stroom geleidt dan gewoon koper. Soldeer is alleen goed voor waterleidingen. Maar ook daar zie je het vrijwel niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 januari 2017 Report Share Posted 28 januari 2017 Je vergeet de gasbuis Peter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 januari 2017 Report Share Posted 28 januari 2017 Je vergeet de gasbuis Peter. Wordt ook niet meer gesoldeerd. 2 maanden geleden nieuwe CV ketel geïnstalleerd door de loodgieter. Alles met knelfittingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 januari 2017 Report Share Posted 28 januari 2017 vorigenweek nog een aangelegd. Was wel in een monumentaal pand. Moet een beetje in lijn blijven he. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 januari 2017 Report Share Posted 28 januari 2017 vorigenweek nog een aangelegd. Was wel in een monumentaal pand. Moet een beetje in lijn blijven he. En een blaasbalg om op te starten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 29 januari 2017 Report Share Posted 29 januari 2017 (edited) Wanneer ik nog eens begin aan zo'n stekkerblok (helaas heb ik er zat) dan zou ik er ook een digitale voltmeter, verbruiksmeter en polariteitsindicatie inzetten. Volop de gelegenheid om er iets aparts van te maken en niet naar een voorbeeld. (hoewel mijn Oehlbach 901 dat ook allemaal heeft - ik ben gek op metertjes ) Edited 29 januari 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 januari 2017 Report Share Posted 29 januari 2017 Hoe meer rommel in de stroomvoorziening hoe meer rommel in de muziekweergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 29 januari 2017 Report Share Posted 29 januari 2017 (edited) voltmeters, vu meters etc valt niet onder rommel; die doen niks (=0). Ik heb nog nooit iemand gehoord die bijv. de kanaalindicatie uit zijn versterker heeft gehaald en juichend over de verbetering daar verslag van deed. Hoewel over de verstorende werking op de luisterbeleving van (blauwe) LED-jes natuurlijk al heel veel is gezegd. Menig apparaat komt daaraan tegemoet door de mogelijkheid te bieden alles uit te schakelen (Marantz bijv.) Edited 29 januari 2017 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 januari 2017 Report Share Posted 29 januari 2017 Ok, als je dat zo zeker weet. Hoor ook tamelijk wat over spaarlampen e.d., die, zou je denken, ook niks doen. Voor de zekerheid zou ik het er niet - en zeker niet permanent - instoppen. Maar hier in de kamer heb ik wel een verbruiksmeter (van Voltcraft) permanent in het stopcontact voor de werk-Olive zitten. Dan weet ik wanneer die veilig uit kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 29 januari 2017 Report Share Posted 29 januari 2017 Het meest vervormende deel van de keten is de luidspreker. Die doen het nooit goed. Wat een vu-metertje aanricht valt daarbij echt helemaal in het niet. Net als een (stekker)blok Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 29 januari 2017 Report Share Posted 29 januari 2017 Het meest vervormende deel van de keten is de luidspreker. Die doen het nooit goed. Wat een vu-metertje aanricht valt daarbij echt helemaal in het niet. Net als een (stekker)blok Hmmm, is dat zo? (dat laatste dan)) Ik verwacht (hoop?) dat het stekkerblok wél wat gaat doen namelijk. Wishful thinking? Zoiets van "ik heb er veel energie in gestoken dus klinkt het beter"? Ik ben wel van mening dat alle kleine beetjes helpen en uiteindelijk de optelsom van alle verbeteringen (....) maakt tot waar je dan naar luistert. En als het goed is is dat beter dan toen je begon..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 januari 2017 Report Share Posted 29 januari 2017 Ok, als je dat zo zeker weet. Hoor ook tamelijk wat over spaarlampen e.d., die, zou je denken, ook niks doen. Voor de zekerheid zou ik het er niet - en zeker niet permanent - instoppen. Maar hier in de kamer heb ik wel een verbruiksmeter (van Voltcraft) permanent in het stopcontact voor de werk-Olive zitten. Dan weet ik wanneer die veilig uit kan. Ben het helemaal met je eens. Voor de zekerheid zou ik ook beslist de elektriciteitsmeter in de meterkast er uit slopen. Die staat in serie met alles! (Het scheelt bovendien in de energierekening ). Verder zou ik op zoek gaan naar versterkers en zo die op Waxinelichtjes lopen. Al dat elektriek is sowieso niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 29 januari 2017 Report Share Posted 29 januari 2017 Hmmm, is dat zo? (dat laatste dan)) Ik verwacht (hoop?) dat het stekkerblok wél wat gaat doen namelijk. Wishful thinking? Zoiets van "ik heb er veel energie in gestoken dus klinkt het beter"? Ik ben wel van mening dat alle kleine beetjes helpen en uiteindelijk de optelsom van alle verbeteringen (....) maakt tot waar je dan naar luistert. En als het goed is is dat beter dan toen je begon..... Nee, ja..... Zo denk ik er ook over. Een stekkerblok /kabel/stekker enz is allemaal zeker niet zinloos. Ik wilde alleen maar zeggen dat je natuurlijk wel het aan/uit lampje uit al je apparatuur kunt halen maar de echte grote veranderingen komen bij de verwisseling/plaatsing van de speakers. Oog & oor voor detail is uiteraard belangrijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 29 januari 2017 Report Share Posted 29 januari 2017 Dat laatste klopt zeker, maar elektriciteit is wezenlijk voor de huidige muziekreproductie. Dus ook stekkerbloks, kabels waar het doorheen moet, stekkers, trafo's enzovoort. Je moet er alleen het juiste aan doen, en dat gebeurt te weinig Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 januari 2017 Author Report Share Posted 29 januari 2017 (edited) Ik heb hier ook drie stekkerblokken liggen. Een in gebruik, zonder filters en met steraarde. Een zo'n zelfde blok maar dan met filter en alleen geleide strippen. Audiofiel en gesoldeerd. En een zelfbouwblok met sterbekabeling, ooit even snel gemaakt, maar slechts 5 stopcontacten en inleg met filter. Groot zijn de klankverschillen niet, maar het blok met filter klinkt zeker het rustigst. Het is nu ook de bedoeling dat de kabelzooi achter de set gelijk nog wat beter georganiseerd wordt. Ik ben er qua totaaloplossing nog niet helemaal uit. Er lopen nl nog wat kabels die in de weg liggen. Met een houten blok, ben ik wel de afscherming kwijt. Met netwerkkabels en andere computerkabels in de buurt misschien toch niet zo'n goed idee. Ik heb ook gedacht aan een stuk kabelgoot met gescheiden compartimenten voor net en digitaal. Nog maar eens nadenken. Edited 29 januari 2017 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 29 januari 2017 Report Share Posted 29 januari 2017 Aan de tekentafel! Gescheiden compartimenten, afscherming en dat alles vatten in een mooi houten blok! Misschien wat gepolijst aluminium er in verwerken voor de high tech uitstraling. Ik vind het een heel aantrekkelijk project. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 29 januari 2017 Author Report Share Posted 29 januari 2017 Aan de tekentafel! Gescheiden compartimenten, afscherming en dat alles vatten in een mooi houten blok! Misschien wat gepolijst aluminium er in verwerken voor de high tech uitstraling. Ik vind het een heel aantrekkelijk project. Aan tekenen was ik al begonnen. Maar.... Het stopcontact in de muur komt van linksboven. De netwerk kabel komt van linksboven en moet er in het midden uit. De voedingskabel van de PC komt van rechts en moet er ook in het midden uit. De monitor kabel moet er in het midden in en rechts uit. Misschien een stekkerblok op pootjes maken, zodat de kabels voor de PC er onderdoor kunnen. Terwijl ik dit schrijf bedenk ik een oplossing. Een kastje maken, lijkend op het voedingskastje voor de PC. Dus op pootjes en met 7 stopcontacten, waarvan één op het eind. Op de onderkant kan ik dan een geaarde alu plaat schroeven voor afscherming. Morgen eens gaan tekenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 5 februari 2017 Author Report Share Posted 5 februari 2017 Ik ben er nog niet uit. Het stekkerblok wat ik jaren geleden zelf maakte, heb ik nog eens aangesloten. Dat klonk dus wel anders, maar deed niet waar ik op hoopte. N.l. minimaal dezelfde geluidskwaliteit dan met het stekker blok met steraarde. Het klonk wel heel schoon en vriendelijk, maar ik was toch een behoorlijk stuk ruimtelijkheid en focussering kwijt. Toen ik het op en schroef de, bleek dat het toch serieel was aangesloten. Geen goed voorbeeld dus. Nu zit het blok met steraarde er weer tussen en het klinkt weer vanouds. Nog maar eens wat gaan tekenen. Ik wil eigenlijk een universeel bruikbaar stekkerblok, maar wat wel achter m'n rek past. En daar zit nu ook het verdeelkasten met drie afzonderlijk schakelbare stopcontacten. Of et kastje moet weg, of het wordt een kort speciaal stekker blok. Ik ben er nog niet uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts