kappa7 Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Sterker nog, wat extra weerstand in de aandrijving zou wel eens een betere gelijkloop kunnen opleveren. Door een weerstand aan het plateau toe te voegen ziet de motor een constante last waarbij de weerstand van modulatie in de groef zo veel kleiner is als de last die door de borstel wordt opgewekt dat deze geen invloed meer heeft. Denk maar even aan de rem van Sonore AC. waar we eigenlijk al weer even niet veel meer van gehoord hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Dat verhaal gaat niet op George. Het is allemaal lineair en de krachten tellen ook lineair op. De verandering door variërende belasting blijft gewoon even groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Hallo, Nou heb ik mijn hele leven met kunststoffen gewerkt. Als je die kunststoffen (draden in mijn geval) ergens over heel laat lopen, ontstaat er statische lading. Niks nieuws tot nu toe! Wat wij daar altijd tegen deden was een smeersel op de garens smeren. Dat bestond uit een smerend component en een anti staticum. Geleidende vloeistof dus. In microlaagjes werkte dat al perfect. Een paar tiende procent was al genoeg. De frictiebestrijdende component heb je bij een LP niet nodig, maar de anti statische wel. Dus met ca 0,1 % van dat spul kun je je plaat al anti statisch maken. Hoe kom je aan dat spul? Simpel; in je afwasmiddel zit al een zeep die ook antistatische werking heeft. Daarmee je platen schoon maken en niet al te rigoreus drogen kan al helpen. Platen super schoon maken met water is dus niet slim. Wie waagt er een experiment aan? Ik zal nog wel eens navragen welke antistatische component het beste werkt. Ik had ooit een eigen gebrouwd CD reinigingssapje gemaakt waar het in zat, maar ben de naam vergeten. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Dat verhaal gaat niet op George. Het is allemaal lineair en de krachten tellen ook lineair op. De verandering door variërende belasting blijft gewoon even groot.natuurlijk teld het op maar als de constante belasting veel hoger is als de wisselende is deze verwaarloosbaar klein geworden en elinimeer je deze belasting dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 (edited) Nope, de kracht benodigd voor de wisselende belasting blijft gelijk. Met een grotere motor verandert dat gewoon niet. Je hebt gelijk dat de verhouding van de belasting verandert met een rem. Maar de variatie niet. Het verandert wel met een zwaarder plateau maar een verstoring duurt dan ook weer langer. Als dat rem idee echt zoden aan de dijk zou zetten waren alle betere DT er standaard mee uitgerust. Het is al meer dan 50 jaar geprobeerd. Edited 6 september 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Hallo, Nou heb ik mijn hele leven met kunststoffen gewerkt. Als je die kunststoffen (draden in mijn geval) ergens over heel laat lopen, ontstaat er statische lading. Niks nieuws tot nu toe! Wat wij daar altijd tegen deden was een smeersel op de garens smeren. Dat bestond uit een smerend component en een anti staticum. Geleidende vloeistof dus. In microlaagjes werkte dat al perfect. Een paar tiende procent was al genoeg. De frictiebestrijdende component heb je bij een LP niet nodig, maar de anti statische wel. Dus met ca 0,1 % van dat spul kun je je plaat al anti statisch maken. Hoe kom je aan dat spul? Simpel; in je afwasmiddel zit al een zeep die ook antistatische werking heeft. Daarmee je platen schoon maken en niet al te rigoreus drogen kan al helpen. Platen super schoon maken met water is dus niet slim. Wie waagt er een experiment aan? Ik zal nog wel eens navragen welke antistatische component het beste werkt. Ik had ooit een eigen gebrouwd CD reinigingssapje gemaakt waar het in zat, maar ben de naam vergeten. Groet, Leobus Vandaar dat m'n platen prima antistatisch zijn na het wassen met Glassex of erger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 (edited) Nope, de kracht benodigd voor de wisselende belasting blijft gelijk. Met een grotere motor verandert dat gewoon niet. Je hebt gelijk dat de verhouding van de belasting veranderd met een rem. Maar de variatie niet. Het verandert wel met een zwaarder plateau maar een verstoring duurt dan ook weer langer. Als dat rem idee echt zoden aan de dijk zou zetten waren alle betere DT er standaard mee uitgerust. Het is al meer dan 50 jaar geprobeerd. Bijna waar. Door de grote massa van de draaitafel en de altijd wat trillende aandrijving van de motor, krijg je dat het plateau soms wat ongecontroleerd voor wil lopen (ook door de elastieke aandrijving). Met een rem is dat weg en kun je een nauwkeurigere aandrijving maken. De borstel op het plateau zorgt bij verschillende groeven én niet vlakke platen voor een wisselende belasting. Het zijn allemaal minuscule verschillen, maar Cock en Arnold lieten zien (én horen) dat dit wél degelijk aan de orde is. Die SME draaitafel kregen ze door een plateauslingering van enkele tienden van millimeters ook niet nauwkeurig genoeg geremd. Edited 6 september 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 (edited) Het zijn allemaal minuscule verschillen, maar Cock en Arnold lieten zien (én horen) dat dit wél degelijk aan de orde is. Doel je nu op de gezellige forum meeting van een paar jaar geleden in Roermond Hans met die Pluto demo? Edited 6 september 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 (edited) Hierbij de link naar de Furutech SK-Filter. http://www.furutech.com/2016/09/02/13773/ Het plaatsen van een link: Om een link te plaatsen moet je in de Volledige Editor zitten, dus niet in de Quick Editor, die je onderaan een topic vindt. De Volledige Editor krijg je als je gewoon op de button "Voeg antwoord toe" (bovenaan de pagina). Onderaan de pagina staat ook een knop met dezelfde functie bij de Quick Editor. Als je eenmaal in de Volledige Editor bent. dan in de bovenbalk van de editor op de onderste rij, zie je een knop waar je een link kan plaatsen. Van links naar rechts geteld is het de 9e knop, naast de genummmerde lijkst knop. Edited 6 september 2016 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Doel je nu op de gezellige forum meeting van een paar jaar geleden in Roermond Hans met die Pluto demo? Precies. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Dat filmpje op de furutech site zegt niets. Dat ding ook niet. Ik hou het wel bij de Pluto koperen/carbon mat. En wat betreft platenborstels hou ik het bij Levin design platenborstels en naaldborstel. Deze platenborstels zijn inmiddels 8 jaar oud en werkt nog steeds uitmuntend. De geitenharen slijten niet en is gemakkelijk schoon te houden/maken. Ook de platenborstel met paardenhaar voor nat reinigen geldt hetzelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Precies. Dan snap ik het niet meer. Daar werd wel met verschillende motoren en snaren gedemonstreerd maar niet met een rem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Dan snap ik het niet meer. Daar werd wel met verschillende motoren en snaren gedemonstreerd maar niet met een rem.Die rem was er volgens mij wel degelijk. Datvwas namelijk een onderdeel van het concept. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 (edited) Die rem was er volgens mij wel degelijk. Datvwas namelijk een onderdeel van het concept. Ik heb Arnold er naar gevraagd Hij was nog niet af/beschikbaar o.z.i. Er werd alleen het verschil tussen de standaard motor en de AS motor gedemonstreerd. Edited 6 september 2016 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Dan ben ik in de war geweest met de x-fi waar de tafel van cock werd getoond met wel een rem. Dacht dat deze toen op de hear dag er toen ook op zat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Dan ben ik in de war geweest met de x-fi waar de tafel van cock werd getoond met wel een rem. Dacht dat deze toen op de hear dag er toen ook op zat. Of bij een andere gelegeheid. Het klopt wel dat de rem, onderdeel van het concept was. Of heeft Cock toen alleen de metingen laten zien. Ik heb toen nog opgemerkt dat er behalve een andere motor ook een andere snaar op zat. De platte riem van Sonore was veel minder elastisch dan de Pluto snaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Geeft niet Hans, met statische elektriciteit deed het toch niks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 september 2016 Report Share Posted 6 september 2016 Nog even het Roermond topic doorgelezen. Inderdaad geen rem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 september 2016 Author Report Share Posted 6 september 2016 (edited) We dwalen wel af. De Furutech is geen meeloopborsteltje omdat hij fysiek de plaat niet aanraakt. Dus dat Sonore verhaal met rem gaat hier niet op. Van achter mijn IPad durf ik in ieder geval niet te zeggen of het Furutech systeem werkt of niet. Ik heb wel de idee dat er goed is over gedacht. Ik maak ook altijd schoon met l' art du Son. In feite vervuil je de plaat daarmee want je brengt met schoonmaken een zeer dunne geleidende (zeep)laag aan. Daarmee blijft de plaat nagenoeg blijvend anti statisch. Eigenlijk gebruik ik zelden of nooit een (Carbon)borstel. Alleen als je platen uit de hoes houdt worden ze stoffig. In de winter (droge lucht) is het aarden van het chassis de beste methode om elektrische vonken te voorkomen bij de Oracle. Met dat aluminium en acryl is die daar wel gevoelig voor. Edited 6 september 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 september 2016 Report Share Posted 7 september 2016 I.d.d. Carl. Het idee van "dissipatieve ontlading" werkt wel. Of het dan ook met die Furutech borstel met platen werkt moet nog bezien worden. Dat is nog niet zo eenvoudig omdat die tikken door statische elektriciteit nogal willekeurig voorkomen en zo te lezen niemand hier er £150 tegenaan wil gooien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts