Jump to content

DIY draaitafel.

carl
 Share

Recommended Posts

Ik vind het een erg ondoorzichtige site, heb even zitten zoeken maar kan het niet vinden. Een link zou dus welkom zijn....

Deze bedoel je? http://www.tnt-audio.com/sorgenti/langer_7_e.html Met dank aan Google, die naar een onderverdeling van TNT verwijst.....

Edited by Ren

Wel mooi, zo'n ruwe plank. Ik wilde ook met ruw hout de Open Baffle maken. Komt er misschien nog een keertje vóór, zo'n mooi stuk (hard)hout. Ik vraag me wel af, waarom hij rechts zo'n groot stuk heeft laten zitten. Wellicht om er later een keer een 12" op te zetten?

Is een leuke site van Afred Langer, heb er ooit eens een losse head shell besteld voor een Thorens TP90 arm. Overigens vind je op die site complete DD aandrijvingen (Dual resreve spul) voor minder dan 1/10-de. Maar dan moet je wel een handige knutselaar zijn. Dit is wel helemaal compleet. Plankje en een arm erbij............

Ik heb hem inderdaad ook op Muenchen gezien. Voor een liefhebber is het toch een overweging. Het is een duidelijk ander ontwerp dan de gebruikelijk oplossing met snaar. Toch vraag ik me af of er geen alternatief is voor de pure plank constructie. Is het wel waar dat het chassis er bij een DD niet zo toe doet?

Toch vraag ik me af of er geen alternatief is voor de pure plank constructie. Is het wel waar dat het chassis er bij een DD niet zo toe doet?

Ja natuurlijk doet het chassis er toe! En ach, je kunt het maken van wat jou het beste lijkt: Hout, Acryl, Marmer, Corean etc. En Spido zou hem ongetwijfeld van speksteen gaan maken :)

Wat bedoel je met "airborne"? Gestamp op de vloer ofzo? Niet stampen dan :D Normaliter is een subchassis bedoeld om het motorgestommel te isoleren van het draaiplateau. Maar ook voor wat jij zegt: Trillingen van de ondergrond te isoleren. Wat let je om je plaat hout, acryl, marmer, Corean, speksteen etc. op verende onderleggers/pootjes ze zetten? Dan is ie ook geïsoleerd. Overigens zou ik zelf geen hout nemen als ik zo'n kapitaal voor alleen een draaien plateau uit zou geven. Hooguit misschien Ebben, Heeft veel te veel een eigen klank en resonanties. En wat dan ook nog eens akoestisch in beweging komt t.g.v. van de luchttrillingen van de speaker afkomstig.

Airborne is volgens mij terugkoppeling via de lucht Peter. Mijn ervaring is dat een subchasis bij gestamp op het vloer het minder doet dan niet subchasis. Op zich kan je dit het best aanpakken door koppeling aan de muur.

Ik ben kennelijk niet duidelijk geweest Peter. Ik denk/stel dat om de problemen van gestamp op de vloer te voorkomen koppeling van de draaitafel aan de muur het beste is. De vibraties via de lucht vang je daarmee niet voldoende af. Een subchasis werkt daarbij beter lijkt mij. Vandaar dat ik me afvroeg of bij die DIY draaitafel een houten plank wel voldoende is en of je niet voor een betere oplossing kan kiezen.