Jump to content

Van de Hul draaitafel

carl
 Share

Recommended Posts

Hadden wij het hier over een Rek o kut betreft het schakelen tussen 33-45 toeren.

Vandaag gezien de motor zit tussen twee grote wielen.

Bij het schakelen doormiddel van een pook.beweegd de motor naar het tussenwiel.

Edited by Groovy

Wat audio betreft en wat vreemde zaken zoals blokken beton in de woonkamer doet mijn ega niet moeilijk,  toch denk ik dat ik met een dergelijk merk ....   :ph34r:  Ze was not amused  :blink:

Edited by Tubejack

Beste Tubejack,

Als je inderdaad (weer) met tapedecks aan de slag gaat: heel veel plezier ermee!

Ik herinner mij, van lang geleden, dat het allemaal heel leuk kon zijn: het zelf samenstellen van programma's, het kopiëren, het overnemen van radio-programma's en dergelijke. En natuurlijk het zèlf opnemen van live muziek.

Maar ik herinner me óók dat tapedecks nogal eenkennig konden zijn, want tapes konden dof klinken als de azimuts (de hoeken van de magneetspleten) van overnemende decks niet helemaal overeenkwamen, of wanneer er afwijkende Dolby-ruisonderdrukking werd gebruikt.

Er zijn toch veel platen die later uitgebracht op CD helemaal niet goed klinken hoor Will :)

De meeste vinyl platen die later op CD werden uitgebracht, doen m.i. niet onder voor het origineel.

Integendeel.

En dan is er het voordeel van: géén aftastvervorming, geen spetters, geen krassen, geen gekraak...

Maar je moet dan wel goede uitgaven (meestal van het originele platenmerk of de rechthebbende daarvan) kopen.

Geen goedkope B-merk compilaties, bijvoorbeeld.

Beste Tubejack,

Als je inderdaad (weer) met tapedecks aan de slag gaat: heel veel plezier ermee!

Ik herinner mij, van lang geleden, dat het allemaal heel leuk kon zijn: het zelf samenstellen van programma's, het kopiëren, het overnemen van radio-programma's en dergelijke. En natuurlijk het zèlf opnemen van live muziek.

Maar ik herinner me óók dat tapedecks nogal eenkennig konden zijn, want tapes konden dof klinken als de azimuts (de hoeken van de magneetspleten) van overnemende decks niet helemaal overeenkwamen, of wanneer er afwijkende Dolby-ruisonderdrukking werd gebruikt.

Plezier van en met muziek hebben wij elke dag Spido  :)

Dat van de 2e alinea klopt.  Maar zolang je zo' n deck voor eigengebruik bedoelt is en goed afgeregeld is, er niet zoveel aan de hand. 

• 3 weeks later...

Ik ben op zolder bijna klaar en daar komt voorlopig een Nakamichi cassettedeck en een Revox A77 bandrecorder te staan naast de Thorens 160 (Hanze modificatie) via een geupgrade Quad 33/303 op Cabasse Galiottes LS. Waarschijnlijk komt er nog een Philips CD 100 bij als die het nog doet.Het probleem van de cassette en band is toch wel dat je eigenlijk niet meer van analoge bestanden kan opnemen. LP 's worden niet makkelijk uitgeleend. Zal dus meer voor de fun zijn en als alles gaat zoals ik wil komt er nog een leuke platenspeler bij. Beetje de vraag of ik nog een keer echt gek doe of toch maar voor een Garrard 401 of iets dergelijks ga. Time Will tell.

Edited by carl

Dat doe ik morgen als ik de Cabasse Galiottes krijg Peter. We zouden eens over Franse hifi moeten praten, die maakten indertijd mooie dingen.

Dat doe ik morgen als ik de Cabasse Galiottes krijg Peter. We zouden eens over Franse hifi moeten praten, die maakten indertijd mooie dingen.

Daar hebben we het Vintage topic voor.  Er is genoeg over Cabasse Galiottes  te vinden.

Ja,niet alleen mooi maar ook goed klinkend zoals je inmiddels gehoord hebt.

OK dan geen Franse LS, maar Franse platenspelers. Een vriend van me had een Thorens kloon van Era. De Verdier heb ik helaas nooit gehoord - integreerde me wel. Voor de rest zou ik het zo niet weten.

Edited by carl

ERA maakte zowel zwevende als niet-zwevende loopwerken.

(Men sprak zelf van respectievelijk "contre-platina suspendue" en "suspension extérieure".)

En het waren zeer beslist géén Thorens klonen.

Het waren sublieme draaitafels met ongekend lage rumble-waarden en prima aftasting.

Maar niet iedereen kon er goed mee overweg...

http://haute.fidelite.com.online.fr/era/Era.html

Edited by spido

En het waren zeer beslist géén Thorens klonen.

Het waren sublieme draaitafels met ongekend lage rumble-waarden en prima aftasting.

http://haute.fidelite.com.online.fr/era/Era.html

Niets slecht over Thorens Spido ! Volgens mij had die vriend van mij een 444 met SME arm. Die was kennelijk niet met bladveer. Ik vraag het nog wel eens na in Akrum. Edited by carl

De Era's zaten gewoon erg amateuristisch in elkaar. Niet te vergelijken met Thorens en absoluut niet geschikt voor hoog compliante elementen zoals de ADC XLM. De oplossing met die bladveren is gewoon waardeloos. Een bobbel in de plaat en de naaldkracht varieert enorm. De mijne was na twee weken weer terug in de winkel. Daarna dus weer een Thorens.

Edited by Hans van Liempd

Zoals ik al schreef: Niet iedereen kon er mee overweg.

Spido en KT88 bijvoorbeeld wèl.

Dat bleek al uit een eerdere gedachtenwisseling over dezelfde draaitafels.

Mijn ERA 444 met bladveertjes spoorde destijds bijvoorbeeld zonder vervorming 90µ bij slechts 1p met ADC XLM.

Maar ik had dan ook geen bobbels in mijn platen.

• Members

Tja, ik heb meerdere 444-en gehad en opgebouwd, heb er altijd prima resultaten mee gehaald. Niks mis mee. Vergeet ook niet dat JC Verdier er achter zat he... Die was niet helemaal gek

Eenvoud is kenmerk van het ware.

Eén van de essentiële onderdelen van de ERA was de unieke 48-polige synchroonmotor. 

Deze was voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de extreem lage rumble van -73 dB en de wow & flutter van max. 0,04%.

Wellicht nog belangrijker was het frequentiespectrum van de rumble.

Wol denkt alles maar te kunnen roeptoeteren over "kleuring", maar bij draaitafels zijn alle componenten die vervorming (=kleuring) veroorzaken uitstekend meetbaar.

En de metingen tonen aan dat hij ongelijk heeft.

In de dagen waarin ik nog audiorecensies verzorgde, heb ik natuurlijk mijn eigen draaitafels - waaronder de ERA - onderworpen aan rumble-spectrumanalyses. Met behulp van een digitale audio-spectrumanalyzer en een meetplaat met groefloos gedeelte.

De verschillen in rumble - niet alleen qua sterkte van het verzamelsignaal, maar ook qua spectrum - waren enorm.

De ERA had, in vergelijking met m.n de Lenco tussenwieler, niet alleen een veel minder sterke rumble, maar die geringe rumble van de ERA had ook nog een heel geringe bandbreedte. 

Verder was het van belang dat de ERA, dank zij de arm van aluminium H-profiel, niet de resonanties van een buisvormige arm vertoonde.

Mijn ERA is uiteindelijk ten onder gegaan aan mijn eigen pogingen hem te verbeteren. Soms ween ik daar nog om.

Je moet hier ook bij betrekken dat de Era aanmerkelijk goedkoper was dan de Thorens 160 (desgewenst kan ik het nakijken in de "Luister"). Dat vonden we toen High End Avant la lettre. En die Thorens was toen relatief goedkoop omdat er zo veel van gemaakt werden.

Wie heeft verder ervaring met de echte Verdier?