carl Posted 14 september 2013 Report Share Posted 14 september 2013 In Veldhoven stond bij Sonore een totaal verbouwde Oracle. Marco vertelde me dat met behulp van een magnetisch veld de motor geremd werd waardoor die efficienter ging lopen. Is me nog niet helemaal duidelijk. Kan dat bij alle draaitafels? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 14 september 2013 Report Share Posted 14 september 2013 met een volledig nieuwe motor plus sturing wel. Kok heeft me wel vertelt hoe het een en ander werkt maar dat zou ik niet juist kunnen reproduceren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 september 2013 Author Report Share Posted 15 september 2013 Jammer dat ik je niet gezien heb George. Ik hoop dat Marco dit van de week leest en het nader kan uitleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 september 2013 Report Share Posted 15 september 2013 of Cock zelf die is inmiddels ook ingeschreven hier. lnderdaat jammer dat ik je niet gezien heb. ik was al weer vroeg weg. moest nog naar een feestje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 18 september 2013 Members Report Share Posted 18 september 2013 Ik zal vandaag eens even met Cock doornemen wat hij daar van kwijt wil, het aandrijfsysteem (of eigenlijk, magnetische rem) is iets wat we op de markt willen gaan zetten, dus dat laat ik nog even open. Wel zitten we ook te denken aan een betaalbare ultrasone platenwasmachine, dus een hoop in de pipeline! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 18 september 2013 Author Report Share Posted 18 september 2013 Heb jij daar zelf ooit iets mee gedaan Marco? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 19 september 2013 Members Report Share Posted 19 september 2013 Sorry, met wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Wat is het voordeel van een magnetisch veld t.o.p van een apparte voeding die de netspanning constant houd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Groovy de een meent het toerental gelijkt de houden met magnetische rem of gewichten of net spaning voeding of direct drive.en welke je ook pakt ze hebben voordeel en nadeel. Garrard 401 ook een mechanische rem ,Verdier ook maar die doet weer op een andere manier mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 20 september 2013 Author Report Share Posted 20 september 2013 Elke draaitafel heeft toch een aparte voeding of niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Heeft een Thorens 160 een voeding !!!! waar mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Zonder voeding draait geen draaitafel. Maar een voedingsunit om de voedingsspanning aan te passen of te verbeteren zit er niet altijd bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 september 2013 Members Report Share Posted 20 september 2013 De bedoeling van een dergelijke rem is het optimaal benutten van de motor. Met een rem is deze continue aan het werk, zonder de rem werkt de motor alleen om op het juiste toerental te komen, daarna wordt hij niet meer optimaal belast. De Garrards hebben idd een mechanische rem met hetzelfde doel voor ogen, de motor optimaal belasten en zie daar: de drive die we allemaal zo graag willen horen. Met deze magnetische rem is dit dus weer terug te halen in een snaaraandrijving, dat is het hele doel van die missie geweest. Waar ik zelf zo verbaasd over was, de Oracle heeft een aluminium plateau, dat is helemaal niet magnetisch. Staat het plateau stil, kun je de rem er tegenaan houden, er gebeurt helemaal niets. Wanneer echter het plateau begint te draaien wekt het een veld op wat de rem daarna dus gebruikt voor dit doel, het optimaal belasten van de motor (het lost zelfs dat hele kleine stukje needletracking op) Heel typisch dus weer een benadering van Cock en Arnold, wegen bewandelen waar niemand verder op komt. Ieder bezoek daar is dan ook weer een verassing! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 De wervelstroomrem, Eddy currents, Foucault. Een oud principe dat al in de jaren '60 door oa. Philips werd toegepast (zij het met een koperen vliegwiel). Overigens moet het koppel van de motor dan wel groter zijn dat dat van bv. een Thorens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 september 2013 Members Report Share Posted 20 september 2013 Kijk! Ons aller KT gooit gelijk de juiste termen er tegen aan, ik had het beter door hem kunnen laten uitleggen... Het wordt idd ook berekend op de motor, die moet het dan uiteraard wel aankunnen. Kan die dat niet hebben zij daar natuurlijk al een pasklaar antwoord op, een eigen ontwikkelde motor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Oja,er zijn verschillende wegen naar Rome. Het lijkt mij wel een mooi systeem. Even off topic. De lampjes van de emotions doen het bij mij niet,zijn ze op.Grijns. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Waarschijnlijk helpt dat remmen de speling en vering uit het systeem te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Arden ,ik had dat systeem wat jij verteld al eerder gezien in Deuitsland ongeveer 15 a 20 jaar geleden op een show.maar ik moet mijn geheugen opfrissen waar dat was ,en het merk mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Zo heb ik een 20 jaar geleden een Siltech draaitafel gezien en gehoord direct drive met 10 cm acryl plateau gewoon prachtig mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 september 2013 Members Report Share Posted 20 september 2013 Wil ik zo maar geloven Wol, het wiel is wel vaker opnieuw uitgevonden. Wel hebben ze een nieuw soort motortje uitgedacht welke zij ermee combineren, daar moet ik me nog eens uitvoerig in verdiepen, dus wordt (wederom) vervolgd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Wiel opnieuw uitgevonden...??? één Wol is voldoende hoor.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Wrijving. Visceuze olie in het lager heeft hetzelfde effect.Waarom het voor de werking van de motor beter is om het plateau af te remmen is mij niet duidelijk. Ik kan me iets voorstellen met gelijkloop maar dat hoor ik dan graag van de bedenkers.Het element heeft een variabele weerstand als deze de plaat aftast.Hier door kunnen er kleine variaties in het toerental ontstaan. Ga je dan bij sturen dan ben je te laat en is de variatie al een fijt. Geef je het plateau een constante weerstand die beduidend hoger is dan de weerstand van het element op de plaat dan zal deze variatie in het niet vallen en zo minder effect hebben op het toerental. Je hebt dan wel een motor nodig die sterk genoeg is om de constante weerstand aan te kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Ik heb een tijdje geleden de garrard 401 naast de Acoustic-Signature gehoord bij een vriend van mij om de gelijk loop ,het verschil is weinnig daar ga ik me niet druk om maken garrard was iets beter en de direct drive was iets beter als de garrard . mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 20 september 2013 Report Share Posted 20 september 2013 Met de geringe dikte van de lagerpen ga je met een dikkere smering nooit de zelfde weerstand halen die je met de magneet wel kunt halen daarnaast is de weerstand zelfs regelbaar te maken. Ook moet je oppassen voor een te zwaar lopend lager dat weer geluid gaat produceren. Dat is natuurlijk wel het laatste dat je zou willen. Verder vond ik het wel een mooi systeem om te zien en heb helaas de tafel niet horen spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 21 september 2013 Report Share Posted 21 september 2013 Jawel hoor, in de praktijk is het een kwestie van een smeermiddel met de juiste viscositeit. Je was toch niet van plan om een paar kW remvermogen in te zetten? En omdat een smeerfilm bij hoge viscositeit heel stabiel kan zijn hoeft het lager geen geluid te maken. Mooi vak, tribologie. Stabiel dan binnen de grenzen van een bepaalde temperatuur en regelbaar is het allerminst! Nu dat duidelijk is vraag ik me af hoe die elektrische rem precies werkt en waarom het nut heeft. Zo als ik al eerder heb aangegeven. Geef je het plateau een constante weerstand die beduidend hoger is dan de weerstand van het element op de plaat dan zal deze variatie in het niet vallen en zo minder effect hebben op het toerental de gelijk loop van de tafel. Je hebt dan wel een motor nodig die sterk genoeg is om de constante weerstand aan te kunnen. En ik zal dat toerental dan maar even aanpassen naar de gelijkloop van de tafel. Wat overigens mooi was om te zien is de wijze waar mee het toerental wordt ingesteld. Door de permanente magneet dichter onder het plateau te plaatsen wordt de rem groter en regel je het toerental. Op deze wijze zal de motor een constante druk ervaren net als een gelijke trek aan de riem. Hierdoor wordt de invloed van het element dat de plaat aftast verwaarloost. Mooi vak he mechanica! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now