Jump to content

Oracle Modificatie

carl
 Share

Recommended Posts

In Veldhoven stond bij Sonore een totaal verbouwde Oracle. Marco vertelde me dat met behulp van een magnetisch veld de motor geremd werd waardoor die efficienter ging lopen. Is me nog niet helemaal duidelijk. Kan dat bij alle draaitafels?

• Members

Ik zal vandaag eens even met Cock doornemen wat hij daar van kwijt wil, het aandrijfsysteem (of eigenlijk, magnetische rem) is iets wat we op de markt willen gaan zetten, dus dat laat ik nog even open.

Wel zitten we ook te denken aan een betaalbare ultrasone platenwasmachine, dus een hoop in de pipeline!

Groovy de een meent het toerental gelijkt de houden met magnetische rem of gewichten of net spaning voeding of direct drive.en welke je ook pakt ze hebben voordeel en nadeel.

Garrard 401 ook een mechanische rem ,Verdier ook maar die doet weer op een andere manier

mvg wol

• Members

De bedoeling van een dergelijke rem is het optimaal benutten van de motor. Met een rem is deze continue aan het werk, zonder de rem werkt de motor alleen om op het juiste toerental te komen, daarna wordt hij niet meer optimaal belast.

De Garrards hebben idd een mechanische rem met hetzelfde doel voor ogen, de motor optimaal belasten en zie daar: de drive die we allemaal zo graag willen horen.

Met deze magnetische rem is dit dus weer terug te halen in een snaaraandrijving, dat is het hele doel van die missie geweest.

Waar ik zelf zo verbaasd over was, de Oracle heeft een aluminium plateau, dat is helemaal niet magnetisch. Staat het plateau stil, kun je de rem er tegenaan houden, er gebeurt helemaal niets.

Wanneer echter het plateau begint te draaien wekt het een veld op wat de rem daarna dus gebruikt voor dit doel, het optimaal belasten van de motor (het lost zelfs dat hele kleine stukje needletracking op) 

Heel typisch dus weer een benadering van Cock en Arnold, wegen bewandelen waar niemand verder op komt. Ieder bezoek daar is dan ook weer een verassing!

De wervelstroomrem, Eddy currents, Foucault.

Een oud principe dat al in de jaren '60 door oa. Philips werd toegepast (zij het met een koperen vliegwiel).

Overigens moet het koppel van de motor dan wel groter zijn dat dat van bv. een Thorens.

• Members

Kijk! Ons aller KT gooit gelijk de juiste termen er tegen aan, ik had het beter door hem kunnen laten uitleggen...

Het wordt idd ook berekend op de motor, die moet het dan uiteraard wel aankunnen. Kan die dat niet hebben zij daar natuurlijk al een pasklaar antwoord op, een eigen ontwikkelde motor...

Arden ,ik had dat systeem wat jij verteld al eerder gezien in Deuitsland ongeveer 15 a 20 jaar geleden  op een show.maar ik moet mijn geheugen opfrissen waar dat was ,en het merk

mvg wol

• Members

Wil ik zo maar geloven Wol, het wiel is wel vaker opnieuw uitgevonden.

Wel hebben ze een nieuw soort motortje uitgedacht welke zij ermee combineren, daar moet ik me nog eens uitvoerig in verdiepen, dus wordt (wederom) vervolgd...

Wrijving. Visceuze olie in het lager heeft hetzelfde effect.Waarom het voor de werking van de motor beter is om het plateau af te remmen is mij niet duidelijk. Ik kan me iets voorstellen met gelijkloop maar dat hoor ik dan graag van de bedenkers.

Het element heeft een variabele weerstand als deze de plaat aftast.

Hier door kunnen er kleine variaties in het toerental ontstaan.

Ga je dan bij sturen dan ben je te laat en is de variatie al een fijt.

Geef je het plateau een constante weerstand die beduidend hoger is dan de weerstand van het element op de plaat dan zal deze variatie in het niet vallen en zo minder effect hebben op het toerental.

Je hebt dan wel een motor nodig die sterk genoeg is om de constante weerstand aan te kunnen.

Ik heb een tijdje geleden de garrard 401 naast de Acoustic-Signature gehoord bij een vriend van mij om de gelijk loop ,het verschil is weinnig daar ga ik me niet druk om maken garrard was iets beter en de direct drive was iets beter als de garrard .

mvg wol

Met de geringe dikte van de lagerpen ga je met een dikkere smering nooit de zelfde weerstand halen die je met de magneet wel kunt halen daarnaast is de weerstand zelfs regelbaar te maken.

Ook moet je oppassen voor een te zwaar lopend lager dat weer geluid gaat produceren.

Dat is natuurlijk wel het laatste dat je zou willen.

Verder vond ik het wel een mooi systeem om te zien en heb helaas de tafel niet horen spelen.

Jawel hoor, in de praktijk is het een kwestie van een smeermiddel met de juiste viscositeit. Je was toch niet van plan om een paar kW remvermogen in te zetten? En omdat een smeerfilm bij hoge viscositeit heel stabiel kan zijn hoeft het lager geen geluid te maken. Mooi vak, tribologie.

Stabiel dan binnen de grenzen van een bepaalde temperatuur en regelbaar is het allerminst!

Nu dat duidelijk is vraag ik me af hoe die elektrische rem precies werkt en waarom het nut heeft.

Zo als ik al eerder heb aangegeven.

Geef je het plateau een constante weerstand die beduidend hoger is dan de weerstand van het element op de plaat dan zal deze variatie in het niet vallen en zo minder effect hebben op het toerental de gelijk loop van de tafel.

Je hebt dan wel een motor nodig die sterk genoeg is om de constante weerstand aan te kunnen.

En ik zal dat toerental dan maar even aanpassen naar de gelijkloop van de tafel.

Wat overigens mooi was om te zien is de wijze waar mee het toerental wordt ingesteld.

Door de permanente magneet dichter onder het plateau te plaatsen wordt de rem groter en regel je het toerental.

Op deze wijze zal de motor een constante druk ervaren net als een gelijke trek aan de riem.

Hierdoor wordt de invloed van het element dat de plaat aftast verwaarloost.

Mooi vak he mechanica!