Jump to content

Laag.....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
beste units

Monacor geloof ik.

Plaatselijke electronicaboeren hebben ze altijd in de aanbieding, samen met Velleman-producten voor de dhz-er.

Mensen die een cursus ontwerpen hebben gehad, weten dat "het ontwerp" voornamelijk het geluid maakt, een goed ontwerper kan dat ook met weerstanden van 10cent.

Goedkoop betekend ook: "goede koop" Ik begrijp best, dat sommige mensen met financi

idd

alles wat je nu schrijft begrijp ik. maar jij zegt ( volgens mij) dat wanneer je gaat tweaken met de tweeter, danwel de condensator daarvoor je meer details gaat horen. zou kunnen horen.

dus haal ik daar de conclusie uit dat je huidige speakers dan toch ergens wat weg zouden laten.

en vraag ik mij af "hoe je dat weet of waarom je dat denkt"?

thats it. zou ik mijzelf afvragen bij iedere speaker dus staat los van de PP. ik denk dat jij het teveel daaraan koppelt.( waarschijnlijk door mijn wat kinderachtige kruistocht jegens windmolens) ;)

Jack bij ons in zuiden hebben we mergel ,ik ga eens een box bouwen met mergel,

mergel oet Limburg ,vanaf de buitenkant ingewassen met vleugje asperges saus :):D :D

Guest tubejack

alles wat je nu schrijft begrijp ik.

Was een hele "bevalling" M44 :o

maar jij zegt ( volgens mij) dat wanneer je gaat tweaken met de tweeter, danwel de condensator daarvoor je meer details gaat horen. zou kunnen horen.

Hmmm, nee, dat denk ik niet, wil je details horen dan ben je m.i. afhankelijk van de zwakste schakel.

Van mijn versterker weet ik (en is ook getest en aantoonbaar) dat het vermogen om die details weer te geven erg goed is.

Van mijn boxen, kan ik dat in ieder geval verklaren.

Het laag, midden en deel tot 5...7Khz wordt niet gefilterd en valt natuurlijk af.

De tweeter is slechts met één neutrale en m.i. zeer verliesarme condensator aangesloten en zal bij 3khz? pas meedoen...

Tweaken "daarin" is m.i. niet verstandig!!!!

Zover ik het kan: overzien, verklaren, berekenen èn ervaar, hebben beide ontwerpers getracht een neutraal iets neer te zetten.

Wat ik wel gedaan heb is de LP als referentie nemen, mijn riaa is helemaal getweaked geweest om tot de ontdekking te komen dat het vervangen van slechts een handje vol condensatoren al genoeg was :blink:

Met de CD-speler ben ik iets verder gegaan, maar ook hier kwam ik tot de ontdekking dat b.v. de gebruikte opamp AD711

al erg goed was en een theoretisch "betere" AD797 slechter klonk!

Per apparaat is dit weer anders, in mijn tuner is een AD797 weer fantastisch mooi ....

En on-topic het laag van zowel de LP, CD als Radio vind ik nu gewoon mooi.... maar dàt ging niet vanzelf....

Jack

P.s. nu mijn Squeeze box nog..... :rolleyes:

(Voor en achterwaarts afgestraalde geluid is altijd in tegenfaze, anders heb je een monopool).

Altijd? Mijn Genesis systeem is een dipool ribbon systeem voor het midden/hoog, maar het laag is echter een (servo controlled) dynamisch bipolair systeem, wat niet met tegenfase werkt zover ik weet.

@jack

Daar heb ik wel eens aan zitten denken, maar er zit nu een goede Mundorf MKP. Die is m.i. vrij neutraal in deze combi.

Ik zou hem wel kunnen upgraden naar Mundorf zilver/goud olie maar dan loop je het risico dat het weer t

(Voor en achterwaarts afgestraalde geluid is altijd in tegenfaze, anders heb je een monopool).

Altijd? Mijn Genesis systeem is een dipool ribbon systeem voor het midden/hoog, maar het laag is echter een (servo controlled) dynamisch bipolair systeem, wat niet met tegenfase werkt zover ik weet.

Hallo Beste,

De volledige tekst aub quoten, deze luidt : trouwens, de meeste dynamische conus-of ribbon en electrostatische DRIVERS zijn allemaal dipolen, qua constructie(etc.)

Hier hebben we het dus over een losse driver unit,

De topline versie Number One van Monacor is gewoon ontzettend goed. Gelukkig "wordt dat niet door de prijs bepaald". Sla de DIY forums eens op na

??? Die moeite kan men zich wel besparen. Daar kom je ze nog zelden tegen en indien wel zijn de meningen erg wisselend.

Misschien in Duitsland?

Guest tubejack

De units lijken me nog steeds prima. In 2004 in tijden van Eriks "betonmix" werd er al mee

geëxperimenteerd. Als je even doorleest kom je zo' n beetje alle ingredienten tegen van Klaas zijn laatste ontwerp.

Daar heb ik wel eens aan zitten denken, maar er zit nu een goede Mundorf MKP. Die is m.i. vrij neutraal in deze combi.

Ik zou hem wel kunnen upgraden naar Mundorf zilver/goud olie maar dan loop je het risico dat het weer t

(...) anders kan ik niet anders concluderen dat middels een upgrade condensator jij van je speakers meer detail krijgt.

details die jij liever niet hebt omdat ze je anders afleiden. (...)

Goed idee: Hans Anders!

Oogmetingen voor wie niet goed leest!

Gehoormetingen voor wie niet goed luistert! :lol:

En de originele condensator zit er nog steeds in, want anders verspeelt Tubejack zijn fabrieksgarantie!

Beste Tubejack,

Ribbons kunnen luchtig - (vrijwel) zonder traagheid, (vrijwel) zonder massa - koperwerk laten "stralen", en strijkers laten "glanzen".

Maar een ribbon zou in dit compacte systeem (t.w. The Perfect Performer "SoundStone 2 x16,5"), i.v.m. de belastbaarheid, alleen via een hogere orde filter (3e of zelfs 4e orde) kunnen worden ingezet.

Het is de vraag, of zo een coherent geheel kan worden gerealiseerd.

Om optimale coherentie in de spreiding van hogere frequenties, en ook om merkbare verschillen in stijgtijd (acceleratiefactor) tussen de samenwerkende luidsprekerunits te voorkomen, lijkt dan de tussenkomst van een 2" dome unit haast onvermijdelijk*.

Maar waarom zóu je, eigenlijk? Je huidige dometweeter is vanaf zijn intrede binnen 2 dB recht tot 25 kHz...

*Bij ombouw tot een driewegsysteem - met ribbon -zou je ook het d'Appolito principe (cross-over zonder "lobing") moeten verlaten.

(...) anders kan ik niet anders concluderen dat middels een upgrade condensator jij van je speakers meer detail krijgt.

details die jij liever niet hebt omdat ze je anders afleiden. (...)

Goed idee: Hans Anders!

Oogmetingen voor wie niet goed leest!

Gehoormetingen voor wie niet goed luistert! :lol:

En de originele condensator zit er nog steeds in, want anders verspeelt Tubejack zijn fabrieksgarantie!

als je inhoudelijk geen argumentgen hebt kun je altijd over de vorm van de communicatie beginnen.

alleen ken ik persoonlijk alleen vrouwen die dat zo vaak doen als jij.

heb je ook een roze bodywarmer?

Klaas Fenstraa, enigste die geen massa heeft is een plasma speakers ,de rest heeft massa, jammer dan zo is het een maal, we gaan toch geen onzin weer uit kramen :):D:mad2:

Jack als ik tegen een klant zeg opzouten kan ik vertrekken bij de werkgever,er zijn twee

mogelijkheden je gaat in discussie of niet in discussie, en als je in discussie gaat en je bent je het ergeren --ergeren is slecht voor je hart en voor je verstand :) -- dan behoor je nog rustig te blijven en je gezonde verstand gebruiken zo is het een maal ,dan moet je dan maar niet in discussie gaan op het voorwerp,,een tip oer inne oer oet :D

discussie ? Hier is geen wol tegen gewassen.

Ga je vingers slijpen Wol, ze zijn veel te dik.

Ik ben klaar met dit gebed zonder einde.

PS een andere condensator in onze speakers zal geen worst hoorbaar verschil maken. Ik geloof er in als er een complex filter in zit met meerdere L's, C's en R's om dan verschillen te kunnen waarnemen door verschillende merken te proberen maar in dit geval met slechts 1 C in de gehele luidspreker niet. Mijn oren zijn eerder de beperkende factor.

En Jack heeft een Mundorf ? Vreemd, ik heb voor mijn luidsprekers anders begrepen.

dan is het ene paar beter dan de andere?

the perfect performer & the not so perfect performer :lol::lol:

discussie ? Hier is geen wol tegen gewassen.

Ga je vingers slijpen Wol, ze zijn veel te dik.

Ik ben klaar met dit gebed zonder einde.

PS een andere condensator in onze speakers zal geen worst hoorbaar verschil maken. Ik geloof er in als er een complex filter in zit met meerdere L's, C's en R's om dan verschillen te kunnen waarnemen door verschillende merken te proberen maar in dit geval met slechts 1 C in de gehele luidspreker niet. Mijn oren zijn eerder de beperkende factor.

En Jack heeft een Mundorf ? Vreemd, ik heb voor mijn luidsprekers anders begrepen.

dan is het ene paar beter dan de andere?

the perfect performer & the not so perfect performer :lol::lol:

Het is maar net wat voorhanden is :lol:

Guest tubejack

[.....]

Duidelijk Spido, voor hetzelfde geldt was zoiets wèl mogelijk geweest.

Van complexe filters ben ik geen fan, laat de units maar zo goed zijn dat zoiets mogelijk is.

Mijn vorige weergevers, hadden ook simpele filters.

Maar waarom zóu je, eigenlijk? Je huidige dometweeter is vanaf zijn intrede binnen 2 dB recht tot 25 kHz...

Je heb gelijk, die dometweeter klinkt mooi, en recht binnen 2dB is natuurlijk heel fraai, en past goed

in dit tweeweg systeem.

Het is me nu nóg meer duidelijk, dat verandering in het ontwerp feitelijk alleen maar meer

nadelen geeft. Het is een fijne weergever en een prima combinatie met mijn buizenversterker.

Goed, gedaan :)

Jack

Klaas Fenstraa, enigste die geen massa heeft is een plasma speakers ,de rest heeft massa, jammer dan zo is het een maal, we gaan toch geen onzin weer uit kramen :):D:mad2:

Jack als ik tegen een klant zeg opzouten kan ik vertrekken bij de werkgever,er zijn twee

mogelijkheden je gaat in discussie of niet in discussie, en als je in discussie gaat en je bent je het ergeren --ergeren is slecht voor je hart en voor je verstand :) -- dan behoor je nog rustig te blijven en je gezonde verstand gebruiken zo is het een maal ,dan moet je dan maar niet in discussie gaan op het voorwerp,,een tip oer inne oer oet :D

wol Posted Today, 10:46 AM Tussen plasma luidspreker en een ribben luidspreker is toch dag en nacht verschil van geluid

Beste wol,

Ga naar Hans Anders, man, samen met m44!

Want jij leest al nèt zo slecht als hij...

Er stond, met betrekking tot ribbons, "(vrijwel)" bij "massaloos" en "traagheidsloos".

En in vergelijking met conus en dome units klopt dat wel.

Een ribbon heeft vaak een bewegende massa die slechts 1/7 is van die van een overeenkomstige dome unit.

Een plasma unit werkt inderdaad volstrekt massaloos.

En inderdaad klinkt een plasma anders.

Dat komt vooral doordat hij - met name in het lagere deel van zijn werkingsgebied en bij grotere "amplituden", dus wanneer er veel warmte moet worden opgewekt - verschrikkelijk veel intermodulatievervorming produceert.

Dat komt door het niet-lineaire uitzettingsgedrag van lucht bij snelle temperatuursverschillen.

Kwestie van thermopneumatica, dus.

En wanneer het geen vrijstaande (rondomstralende) plasma-unit is (zoals Magnat) maar een hoornsysteem (Ionofane / Ionovac, Jordanov e.d.), komt daar nog de compressievervorming bij, plus de mechanische hoornresonanties...

http://www.roger-russell.com/ionovac/ionovac.htm

Klaas Fenstraa, enigste die (...)
Mijn naam is Spido.

Kun je dat zonder foutjes schrijven?

Nou, doe dat dan maar.

Want "Klaas Feenstra" is kennelijk te moeilijk voor je...

Bovendien: die forumt niet.

Tijdens de laatste Hear meeting hebben we toch duidelijk afgesproken om normaal en met respect met elkaar om te gaan.

Welkom in de nieuwe wereld, Jack.

Ik vind het zelf bijzonder oninteressant om jou moraliserende commentaar op M44 te lezen. Laat het lekker gaan, denk ik dan. Maar goed, we zijn online en hebben ons te schikken naar wat de moderator goed dunkt.