Guest KT88 Posted 8 maart 2010 Report Share Posted 8 maart 2010 Naar aanleiding van een kleine discussie die hier begon, een verhaaltje over potmeters, hun waarden, kwalen en toch ook wel goede eigenschappen. Een potmeter dient om het volume te regelen (of de balans, of laag/hoog of nog andere functies maar daar hebben we het even niet over). De stelling werd geponeerd dat een potmeter het geluid degradeert. Die stelling bestrijd ik, mits er aan enige randvoorwaarden wordt voldaan. Een potmeter is doorgaans als volgt opgenomen in een signaalketen: We zien hier de signaalbron "source voltage" die ideaal wordt verondersteld, dus een inwendige weerstand heeft van 0 ohm. Daarmee in serie staat "Ri" met daaroverheen de parallelcapaciteit "Ci", beiden bestaan uit parasitaire elementen en vormen samen Zi, zijn onontkoombaar en ook meetbaar. Het geheel van ideale spanningsbron en Zi is een tamelijk bruikbare weergave van een bron zoals een CD speler of een uitgang van een phono voorversterker. Dan de potmeter zelf, met zijn 2 parasitaire capaciteitjes "Cpar1" en "Cpar2". Vervolgens de (eind)versterkertrap die hier wordt voorgesteld als een belastingweerstand "Rin" met daaroverheen de capaciteit "Cin". Met de verbindingskabels is hier geen rekening gehouden, anders wordt het verhaal nog veel onoverzichtelijker omdat we dan met transmissielijntheorie moeten gaan werken (hoewel dat in audio nog wel weer meevalt). Re Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 maart 2010 Report Share Posted 8 maart 2010 Tis een brug te ver voor me om echt inhoudelijk te reageren, maar misschien is dit nog een leuke link in dit verband http://www.dact.com/html/ac_calculator.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 8 maart 2010 Report Share Posted 8 maart 2010 Hoi KT 88 Interesante en leerzame post is dit . Toevallig heb ik gisteren weer een nieuwe "luidheidsregelaar" ingebouwd ik had in deze versterker (buizen voorversterker) al 2 verschillende 100k potmeters geprobeerd Noble zat er standaard in en daarna een TKD daarna een serie stappenschakelaar en ook nog een ladder schakelaar. gisteren heb ik er shunt stappenschakelaar ingebouwd een vaste 100k weerstand in serie met het signaal en de weerstand naar aarde schakelbaar theoretisch is dit gewoon slecht volgens mij de impedantie aanpassing is nl. nooit ideaal maar het klinkt wel heel verassend goed ! In iedergeval beter dan de ladder schakelaar die er als laatste in zat hoe is dat dan te verklaren denk je? Ik had er niet echt een goed gevoel over toen ik hem erin zette maar was blij verrast Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 8 maart 2010 Report Share Posted 8 maart 2010 Wat er technisch gezien gebeurt is dat je Ri van de bron kunstmatig hebt verhoogd, waardoor Ci de overhand krijgt. Samen met de stappenschakelaar "onderop" zit je aan de voet van de spanningsdeler, wat nog een extra bevoordeling van het hoog geeft (via Cpar1). Dat kan subjectief een indruk geven van meer detaillering. Of dat "goed" klinkt of niet kan ik niet beoordelen, wie weet ben je zo wel een tekortkoming elders (ruimte, speakers, eindversterker) aan het corrigeren...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 8 maart 2010 Report Share Posted 8 maart 2010 hoi KT88 Met name in het laag vind ik hem veel sterker en het het hoog juist wat minder fel zeg maar wat zijiger ik had dit nooit verwacht, eigenlijk is het technisch ook geen ideale oplossing maar het klinkt erg goed Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 8 maart 2010 Report Share Posted 8 maart 2010 Tja, jij hebt dus dit gemaakt: Lees voor "potmeter" dan stappenverzwakker. Dat wordt een vrij complex netwerkje, ik heb het niet gesimuleerd maar afhankelijk van de waarden kan er vanalles met je frequentieschaal gebeuren....... Anyway, als het jou bekoort dan is het goed, toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 maart 2010 Report Share Posted 9 maart 2010 (...) afhankelijk van de waarden kan er van alles met je frequentieschaal gebeuren... Anyway, als het jou bekoort dan is het goed, toch? Beste KT88, Nee, als er "van alles met je frequentieschaal gebeurt", kan dat Tube 300 wellicht bek Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 9 maart 2010 Report Share Posted 9 maart 2010 (...) afhankelijk van de waarden kan er van alles met je frequentieschaal gebeuren... Anyway, als het jou bekoort dan is het goed, toch? Beste KT88, Nee, als er "van alles met je frequentieschaal gebeurt", kan dat Tube 300 wellicht bek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 9 maart 2010 Report Share Posted 9 maart 2010 Beste KT88, Nee, als er "van alles met je frequentieschaal gebeurt", kan dat Tube 300 wellicht bek Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 9 maart 2010 Report Share Posted 9 maart 2010 @Tube300: heb je het dan gedaan zoals ik? Interessant topic, Sander, heel goed dat je dat initiatief genomen hebt Bij mij klinkt het ook zoals Tube300 het beschrijft, maar het zou idd wel eens aan teveel hoog kunnen liggen. In het originele schema zit een 100 K pot, ik zat me af te vragen of ik wellicht een 50 K pot ga gebruiken met een 50 K weerstand ervoor.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 9 maart 2010 Report Share Posted 9 maart 2010 In termen van verzwakking doet het weinig hoor Bart, hooguit maak je het de uitgangsimpedantie (condensator) van de bron wat makkelijker en voeg je wat extra ruis toe ( wortel uit (4kTBR), met T = temp., B = bandbreedte, R = weerstand en k = constante van Bolzmann). Die ruis wordt echter meeversterkt in je eindversterker (gain doorgaans rond de 25 dB). En daarnaast dus eventuele effecten van alle mogelijke parasitaire capaciteiten en eventueel zelfinducties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 maart 2010 Report Share Posted 9 maart 2010 KT Dank voor deze les. Ik vind het altijd leuk en interessant om weer wat bij te leren. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 9 maart 2010 Report Share Posted 9 maart 2010 Ach ja, er blijft iets van een gefrustreerde leraar in mij zitten...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 9 maart 2010 Report Share Posted 9 maart 2010 Ach ja, er blijft iets van een leraar in mij zitten...... Maar ja, dat heb je niet van een vreemde. Zit vast in de familie. Doe hem de groeten van deze oud-leerling. Trouwens, leuke les en topic. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 9 maart 2010 Report Share Posted 9 maart 2010 @Tube300: heb je het dan gedaan zoals ik? Interessant topic, Sander, heel goed dat je dat initiatief genomen hebt Bij mij klinkt het ook zoals Tube300 het beschrijft, maar het zou idd wel eens aan teveel hoog kunnen liggen. In het originele schema zit een 100 K pot, ik zat me af te vragen of ik wellicht een 50 K pot ga gebruiken met een 50 K weerstand ervoor.. Ja Buizenbart dat is een shunt regelaar deze is met een potmeter ik heb zoiets gebouwd de 1k serie weerstand moet een 100k zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 9 maart 2010 Report Share Posted 9 maart 2010 Ik kwam deze site vandaag ergens tegen. misschien heb je er wat aan. http://homepages.tcp.co.uk/~nroberts/shunt.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 Ja Buizenbart dat is een shunt regelaar deze is met een potmeter ik heb zoiets gebouwd de 1k serie weerstand moet een 100k zijn <plaatje> Kloppen die shuntwaarden dan wel? Met 100 k in serie en in de eerste positie 5 k naar grond krijg ik geen -3 dB maar give or take -26 dB..........en de rest ligt nog veel lager. Ik dacht eerst al, HA! Lekker laagohmig, maar dat zal dan wel niet helemaal kloppen? @ Kappa7: dat is een fijne calculator, mooie aanvulling! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 Ja Buizenbart dat is een shunt regelaar deze is met een potmeter ik heb zoiets gebouwd de 1k serie weerstand moet een 100k zijn <plaatje> Kloppen die shuntwaarden dan wel? Met 100 k in serie en in de eerste positie 5 k naar grond krijg ik geen -3 dB maar give or take -26 dB..........en de rest ligt nog veel lager. Ik dacht eerst al, HA! Lekker laagohmig, maar dat zal dan wel niet helemaal kloppen? @ Kappa7: dat is een fijne calculator, mooie aanvulling! Nee die waardes kloppen niet het is maar een voorbeeld dat ik van internet gehaald heb om aan te geven hoe het aangesloten is . Ik kan je de echte waardes wel doorgeven in een lijstje als je wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 Nou, als je wilt dat ik iets ga simuleren dan heb ik wel de correcte waardes nodig ja! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 Nou, als je wilt dat ik iets ga simuleren dan heb ik wel de correcte waardes nodig ja! Hoi KT88 het ging zich meer om het principe jij had het nl. anders getekend buizenbart poste ook het juiste schema hier is het lijstje : Step Number 100K stepped Atten.(resistor values) 50K stepped Atten.(resistor values) 10K stepped Atten.(resistor values) input weerstand 100K weerstand naar aarde : 1 0R 2 18R 3 36R 4 68R 5 130R 6 220R 7 360R 8 620R 9 1K1 10 1K8 11 2K4 12 3K6 13 5K1 14 7K5 15 12K 16 16K 17 24K 18 33K 19 47K 20 68K 21 110K 22 180K 23 390K 24 infinity Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 Trouwens, kan iemand in deze context een goede vertaling van het woord 'shunt' geven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 Parallel-weerstand of -regelaar. Ik zou geen andere betekenis weten. @ Tube300: wat is de Ri en Ci van je eindversterker? En de Ri van de bron? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 10 maart 2010 Report Share Posted 10 maart 2010 Parallel-weerstand of -regelaar. Ik zou geen andere betekenis weten. @ Tube300: wat is de Ri en Ci van je eindversterker? En de Ri van de bron? de ri van de eindversterker is 100k de Ci weet ik helaas niet ik heb 2 bronnen de dac die ik het meest gebruik is rond de 10 ohm en de phono versterker 1k Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Hoi KT88 Mischien weet jij de Ci van de eindversterker als ik je zeg dat het een parallel geschakelde 6sn7 is met een 100k roosterlek weerstand ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 11 maart 2010 Report Share Posted 11 maart 2010 Dan heb je ook nog met mijnheer Miller te maken...... Ik ben de komende dagen even druk, maar na het weekend zal ik wel eens wat testjes inkloppen voor je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts