Jump to content

2 vraagjes

Langspeelplaat
 Share

Recommended Posts

Ik zit weer met een paar vragen dus ik dacht ik stel ze even.

1. Ik ben steeds meer radio gaan luisteren en vroeg mij af hoe ik mijn bereik kan maximaliseren (Kabel niet aanwezig).

Het is een Akai AT-2250 en heeft de volgende schroef aansluitingen

Ground

FM - 75Ohm - DIST

FM - 300 Ohm - DIST

FM - 75 Ohm - LOC

FM - 300 Ohm - LOC

AM

Ik heb geen buitenantenne en gebruikte voorheen altijd een draadje die op de vloer bungelde. Nu wat zal de set-up zijn voor een goed draadje (lengte,kabel dikte) en waar kan ik hem het best op aansluiten ? (75 of 300 Ohm)

2. Ik heb de indeling in mijn meubel (als ik het zo mag noemen) veranderd. De aanlokkelijkheid van knoppen zo in het zicht word menig persoon toch te veel. Het zelf spuiten van de Pre-kap is hopeloos mislukt (door kleine rot beestjes en stof) en door al dat heb ik hem maar een verdieping naar onder geplaatst. Viel mij wel op dat er aan de binnen kant van de kap echt een paar grote zwarte vlekken zaten. Hij staat dus onder een houten plaat en nou vroeg ik mij af of het niet beter was om de kap er af te laten. Of is dat weer een heel gek idee

dsc0250s.jpg

3.In de kamer hangt ook een lamp (halogeen) en als ik die uit doet geeft de voorversterker een grote plop/kraak door (de eind versterker doet dit minder). Ook denk ik dat de platenspeler iets minder zou kunnen brommen.

Nou heb ik stroomkabels en filters altijd onzin gevonden. Alleen op mijn groep zitten 16 stopcontacten, de kachel,en de wasmachine (die heel vaak aanstaat). De stoppen kast en de bedrading is zo'n 45 jaar oud (neem ik aan) en heb wel rare problemen. Even een voorbeeld als de versterker aanstaat gaat mijn u.s.b poort van de computer flippen en soms loopt de pc vast (heb nu alleen een laptop).

Eigenlijk zal ik die plopjes willen verbannen. Ik ben helemaal nieuw in dit gebied en zal graag weten wat er voor zeg maar een eurotje of 300 mogelijk is. Speciale (!!kabels hoef ik niet !!, Onzin) maar accu's,filters,transformatoren zijn wel interessant Zal dit een verbetering geven op het geluidsbeeld ?

4. Het is weer bijna zomer en dat betekend voor mij geld. Ben van plan veel te werken (en ben jarig) dus er mag weer update worden. Alleen welk component zal dit keer weer het stof moeten delfden. Heb besloten om de luidsprekers gewoon nog een jaar of 5 a 10 aan te houden en met de eindversterker wil ik ook wel door. Echter wat kriebelt er dan ?

Zat zelf te denken aan een andere voorversterker (iets met buizen?) de Platendraaier te (laten) modificeren o.a ook een nieuw element. Bekabeling (moet niet te gek worden) of toch een goede Cd speler (lp en cd zijn tegenwoordig 50/50) Waar zal ik over het algemeen het meest mee kunnen winnen.

Of de luidspreker laten Reficeren bij audiowise. En de eindbak ook (is iemand op het forum daar handig in... :D ) Als ik door ga met deze voorversterker moeten sowieso alle potmeters vervangen worden. (Volume kraakt soms de balans dempt niet meer voldoende)

Dit zijn de vragen die ik als jonge muziekliefhebber tegen aan loop. Ik post graag veel op het forum omdat ik graag even alles overleg. (Als jullie het niet waarderen hoor ik het wel...P)

Alvast hartstikke bedankt voor jullie IMPUT

Volgens mij zie ik dubbel

Anyway op vraag 2 zou ik zeggen: lekker laten zitten die kap. Alsie van metaal is functioneert ie als afscherming (juist in een pre erg belangrijk). Bovendien lijkt het me ook veiliger.

Add 3. Ik neem aan dat de plop door de speakers klinkt.

Hoe weet je dan dat de pre de boosdoener is (en niet de eind versterker)? Beidde staan toch aan (tenzij je er eens een andere eind bak aan gehangen hebt, of een andere pre voor de eind versterker).

Misschien moet je gewoon een andere lamp kopen (kost vast minder dan 300 euro. Een led lamp ofzo)

Guest tubejack

Vraag 1 distance 75ohm stukje coax naar je tuner en op het uiteinde 2 draadjes bevestigen van 73 cm met een

kroonsteentje en vertikaal voor een raam hangen.

Guest KT88
4. Het is weer bijna zomer en dat betekend voor mij geld. Ben van plan veel te werken (en ben jarig) dus er mag weer update worden. Alleen welk component zal dit keer weer het stof moeten delfden. Heb besloten om de luidsprekers gewoon nog een jaar of 5 a 10 aan te houden en met de eindversterker wil ik ook wel door. Echter wat kriebelt er dan ?

Zat zelf te denken aan een andere voorversterker (iets met buizen?) de Platendraaier te (laten) modificeren o.a ook een nieuw element. Bekabeling (moet niet te gek worden) of toch een goede Cd speler (lp en cd zijn tegenwoordig 50/50) Waar zal ik over het algemeen het meest mee kunnen winnen.

Of de luidspreker laten Reficeren bij audiowise. En de eindbak ook (is iemand op het forum daar handig in... :D ) Als ik door ga met deze voorversterker moeten sowieso alle potmeters vervangen worden. (Volume kraakt soms de balans dempt niet meer voldoende)

De kwaaltjes van de voorversterker zijn snel en goedkoop op te lossen.

Als eerste zou ik zorgen dat de speakers tiptop in orde zijn, daarvan (en van de ruimte) moet je het hebben.

Wat is er mis met de eindversterker?

Kijk daar heb ik wat aan. Tubejack ik kan niet helemaal visualiseren wat jij voor ogen hebt moet je dan een draad aan de ground hebben ? (de 75 ohm is maar een schroefdaad hoe ga ik die 2 dan aansluiten ?. Ik vat hem niet helemaal....

Heb in het verleden wel eens nieuwe luidsprekers geluisterd alleen heb toch toch 2e hans gekocht. Vind mijn luidsprekers echt onverslaanbaar zo gebalanceerd heb ik de weergave zelden gehoord. Heb al wel contact gehad met keith van Audiowise en dan zal ik mijn luidsprekers binnenste buiten halen. Unit's reviseren en een nieuw wissel filter laten aanleggen. Nee je kan me geen andere luidsprekers aanpraten (gaat je echt niet lukken)

In de voorversterker zal ik graag buizen gebruiken ik hoop binnenkort een demo thuis te krijgen.

Als ik de voorversterker hou dan moet hij worden reviseert. De eindversterker meet een offset van 1mV en 9 mV (l,R) en is denk ik nog wel in goede staat.

Guest KT88

Die offset is niets om je druk over te maken.

Als de temperatuur 10 graden stijgt of daalt kan de offset al groter worden.......

Alles onder de 20 mV is gewoon prima.

Zuig het stof uit de eindtrap (met een kwastje voorzichtig losborstelen en opzuigen) en kijk of er geen elco's lekken enz., als dat OK is zul je nog wel even vooruit kunnen met die eindtrap.

Keith Marshall bedoel je? Je kunt het slechter treffen........gewoon doen.

Voorversterker: anything goes.....als je buizen wilt proberen, gewoon doen. Maar inderdaad: thuis uitproberen.

Buis is niet altijd beter, wel vaak "anders".

Success!

Vraag 1 distance 75ohm stukje coax naar je tuner en op het uiteinde 2 draadjes bevestigen van 73 cm met een

kroonsteentje en vertikaal voor een raam hangen.

Ik heb nu 3 Meter draad kan ik die horizontaal ophangen aan de muur ?. Sorry alleen ik kan het niet visualiseren.

Zo had ik het nog niet gezien. Ik moet inderdaad eens goed luisteren (cd en lp) en kijken wat ik mis.

Akoestiek is wat moeilijk omdat het ook mijn kamer moet blijven. Het is in in ieder geval wel een goed gevulde kamer waar de luidsprekers ruim opgesteld staan.

Ik heb al verschillende luidsprekers gehoord en denk dat ik er aardig wat nullen tegen aan moet gooien voor een beter geluid. (in mijn ogen).

Guest tubejack
Is dit een beetje wat je bedoelde ?

Bijna goed, het ene deel (waar de afscherming aan zit) moet recht onder het deel waar de binnen ader aan vast zit.

Dan krijg je een z.g.n. open 1/2 golf dipool. FM zit op een golflengte van 3 meter, dat maakt dat je met 2x 75cm (73) halve golf antenne maakt.

Guest tubejack
Ik krijg de boodschap niet helemaal mee. Zou je het iets kunnen verduidelijken ? (Dislect he...)

Dat ben ik ook in lichte vorm. Waar het om gaat dat het hele zaakje vertikaal hangt je hebt nu een

V gemaakt, die ene poot moet naar beneden.

Moet die antenne niet gewoon op een T lijken? De poot van de T is die coax kabel (75 Ohm), en de linker en rechtereinden van 73 cm vormen het antennedeel; ze liggen horizontaal in elkaars verlengde.

Zo'n draadantenne zat bij deze tuner, maar heb ik nog loos hangen op mijn kamer, vastgekit achter alabastine. Daarom kreeg LP hem er niet bij.

Voor AM hoef je niet zo moeilijk te doen, een stuk stroomkabel van een paar meter is meestal meer dan genoeg. Maar ik zou me concentreren op de FM.

M :ph34r: rc

Nee, Vroeger zonden stations horizontaal uit sinds 1993 - 1996 is dit verticaal geworden. (De tuner is uit 1980). Heb het nu zo hangen en wel een vooruitgang in verhouding tot een stroomdraadje

dsc0254h.jpg

dsc0255s.jpg

Edit : je was me al voor met de uitleg

Bedankt voor de input. Heeft er niemand iets te zeggen over stroom voorziening ?

Ga de set niet helemaal over hoop gooien. Alleen ga toch iets met de platendraaier doen.

Heb een gunstig aanbod gekregen met inruil kan ik het volgende verbeteren. interlink, cinchbussen, MC-element Yamaha MC-7 met inbouwen/afstellen. Vooral een ander element kan wel het overwegen waart zijn.

Zal vanmidag eens analistich luisteren en kijken waar ik nou naar toe wil. Ik luister eigenlijk nooit zo analistich maar meer gewoon heel globaal.

EDIT : De ondvangst van de tuner is nu echt heel behoorlijk. Een grote verbetering tegenover een stukje stroomdraad van 1 meter.

Guest tubejack
EDIT : De ondvangst van de tuner is nu echt heel behoorlijk. Een grote verbetering tegenover een stukje stroomdraad van 1 meter.

Goed zo, het signaal kan wellicht nog iets beter worden als je hem op een andere plek hangt....

W