Jump to content

speaker keuze

NielsG
 Share

Recommended Posts

hallo allemaal,

ik hoop dat jullie wat advies kunnen geven bij mijn keuze,

ik ben al een tijdje op zoek naar nieuwe speakers. Tot nu toe speelde ik mijn muziek af met een paar hele oude philips luidsprekers (35 jaar oud misschien)

Maar nu ik verhuisd ben en de speakers in een grotere kamer staan van ongeveer 50 m2 valt het helemaal tegen.

Als versterker (die ook vervangen gaat worden) heb ik nu een sony str-de 495. Die blijft nog heel even. Eerst wil ik de speakers vervangen.

Het is de bedoeling om er alleen muziek op af te spelen, geen surround set te cre

Allereerst kan ik je aanraden om gewoon naar luidsprekers te gaan luisteren. Voor dat geld krijg je weinig nieuws, maar tweedehans gaat er met zo'n bedrag een wereld voor je open. Denk bijvoorbeeld aan goede oude klassieke luidspreker types. Waar je goed op moet letten is dat de randen van rubber zijn. Als je het een beetje goed uitpikt dan heb je absolute koopjes. De oude speakers kunnen namelijk de nieuwe luidsprekers er makkelijk uitspelen.

Voor dat geld heb je tweedehans veel meer waar voor je geld. Alleen als je per se nieuwe luidsprekers wilt zijn dit wel de merken waarbij je een kijkje kan nemen :

Eltax (heel goedkoop, en het schijnt voor z'n geld enorm te klinken)

Dali

B&W

Klipch

Mordount Short

Natuurlijk zijn der nog veel meer merken je moet gewoon eens ergens luisteren. Helaas zou je buiten eltax niet boven de goedkoopste modelen uitkomen. Dus zou ik echt tweedehans gaan kijken, en daar willen we je zeker bij helpen. En je weet natuurlijk nooit hoe het in combinatie met je versterker en akoestiek gaat klinken. Alles moet namelijk perfect met elkaar werken.

Ik ben trouwens wel erg tevreden over marantz versterkers. Ze zijn goed degelijk en worden niet warm. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer leuke dingentjes te koop. Ik zal gewoon eens een goede zaak inlopen en dan kan je kijken wat je niet allemaal te kiezen hebt (je moet natuurlijk naar meerdere zaken gaan). Ook zal ik kijken of je het budget een beetje kan opvoeren

En heb je al een beetje nagedacht over wat je wilt hebben. Een zuiltje of een boekenplank speaker. Zelf ben ik erg voorstander voor zuiltjes om dat dat vaak makkelijker te plaatsten is dat het wat volwassener klinkt. (niet dat een boekenplank speaker dat niet kan, alleen het kost over het algemeen wat meer moeite).

Hoi Niels, en welkom op deze hangplek voor audioten. :D

Warfdale speakers zijn volgens mij een heel mooie keuze als je van rock houd, en combineren heel goed met Marantz versterkers. Lijkt me een goede keuze.

Warfdale is echter niet bepaald een warm klinkende speaker. Al wel wat warmer dan de Dali of de Kef die je op het oog/oor hebt. Wil je echt een warm, maar niet te warm en erg goed klinkende speaker zou ik zeker eens naar Castle speakers gaan luisteren.

Ook Mordount Short heeft in jouw genoemde prijsklasse heel mooie speakers die goed met rock overweg kunnen.

Zo zijn er natuurlijk nog wel wat merken op te noemen, maar je moet ze toch echt zelf gaan beluisteren. Jouw oren zijn de mijne niet.

Mvg. Miracle.

Bedankt voor je reactie,

Tweedehands is geen probleem. Heb al aardig op marktplaats zitten zoeken. Maar dan kijk ik toch voornamelijk naar de merken die me bekend in de oren klinken en waarvan goede reviews te vinden zijn. voornamelijk nieuwere speakers.

Mij lijken zuilen ook het beste. Nu heb ik ook een boekenplank model en mij lijkt dat die gewoon niet voldoende zijn voor de afmetingen van de ruimte. Het zou natuurlijk kunnen dat er wel boekenplank modellen zijn die dit wel aankunnen maar daar heb ik eigenlijk helemaal niet naar gekeken.

met MS bedoel je mordaunt short? of is MS weer een ander merk

Miracle jij ook bedankt voor de reactie, Castle had ik nog niet van gehoord zal ik ook zeker eens beluisteren.

Ben van plan deze week wat winkels langs te gaan.

Ik bedoel het eerste, alleen kwam even niet uit de spelling.

Ik speel zelf trouwens met een PM7001K.I en dit bevalt perfect ! Alleen het is wel een beetje een oude '' lijn '' het is dat ik het met veel korting kon meekrijgen. Alleen vandaag de dag kan je ook wel voor de nieuw lijn gaan. Neem wel een versterker met een beetje vermogen. Ook al gebruik je het vaak niet het zorgt toch voor een lekkere laag. En mocht je eens door 3 verdiepingen gehoord willen worden is het leuk als je een beetje ruim vermogen hebt. Staar niet op wattage's maar eerder ciruitopbouw. Een luidspreker is namelijk geen gloeilamp en heeft niet echt vermogen. 20W is namelijk al erg veel, het gaat er meer om hoe de versterker dat kan leveren. En daarin zijn wat zwaardere versterkers vaak wat makkelijker in.

Als je geluk hebt kan je nog wat meepakken van de aanbieding's golf die nu al een tijd gaande is

Bij tweedehands verstekers moet je even de DC offset (voor meer info google) controleren. En vaak is het handig dat je een beetje kan solderen omdat er nog wel eens een kleinigheid als een potmeter/schakelaar sneuvelt. Ik zou wat meer geld uitgeven aan een nieuwe goede versterker en dan de luidsprekers tweedehands aanschaffen. Uiteraard kan je eerst even overleggen wat je aan wilt schaffen

IAlleen het is wel een beetje een oude '' lijn '' het is dat ik het met veel korting kon meekrijgen.

De "nieuwe" lijn zal hoogstens een wat ander frontje hebben. Verwacht niet dat dit substantieel beter is; zoveel ontwikkelingen zitten er niet meer in versterkers....

Om je even aan te geven hoe erg ik van warm geluid houd: Ik vind de KEF Q series en de Dali Ikon 7 te scherp hoog hebben.

Lijkt me duidelijk.

Wat ik je aan zou willen raden, puur op het warme en wellicht iets 'laid back' afgaande:

Tannoy Eaton/Arden (resp. 400/800 euro)

IMF Compact II (ong. 75 euro)

IMF ALS40 (ong. 250 euro, let op de middentonerrand!)

B&W DM2 (200 euro voor een setje hele nette)

Acoustic Research AR2 (kom je soms tegen voor minder dan 100 euro. Let op de wooferrand)

Acoustic Research AR3 (Ik vond een set blauwe voor acht tientjes, normaal zo'n 200-300 euro, let op de wooferrand)

Acoustic Research AR2Ax (zie je nooit, mijne kostten vijf tientjes maar hebben een nieuwe wooferrand nodig, let op de wooferrand)

Acoustic Research AR4 (misschien wel ERG wollig, maar wel lekker. Heb je onder de vijf tientjes)

De meest briljante, warm klinkende speaker is echter de Altec Lansing voice of the Theatre. Geen thuisspeaker, maar wat een heerlijk geluid zit erin. Je moet wel een metertje ruimte hebben.

Een andere leuke budgetspeaker is de Infinity Reference 31i. Niet de MK-II. Kosten niets en klinken leuk, maar hebben geen zijdezacht hoog. Zelfde geldt voor de Quad ESL serie, al is het hoog daarvan wel zacht, het geluid is niet te omschrijven als 'warm'. Ook ben ik erg te spreken over de Wharfedale 504's. Nog een leuke budgetspeaker (minder dan 50 euro) is de Celestion DL8, maar ook die is niet 'warm' van geluid. W

bedankt voor alles tips,

tweedehands detailhandel, dat is natuurlijk veel beter als marktplaats, zeker als je nog niet precies weet wat je wilt.

mooi dat zulke zaken bestaan, had van beide nog nooit gehoord. ook nooit naar gekeken

Worden de kef Q serie en dali dan over het algemeen als "warm" omschreven?

natuurlijk ligt het ook aan de andere apparaten in de keten, maar daar had ik nog niet verder aan gedacht.

hoe ligt de verhouding ongeveer qua invloed op het uiteindelijke geluid? 50% versterker, 40% speaker, 10% cdspeler/dvd?

of heeft de cd speler toch nog meer invloed als dat ik denk en is het allen 30% ?

eigen versterker meenemen was ik niet van plan, omdat die toch ook op korte termijn vervangen zal worden. Dus ik moet echt met niets beginnen.

wel leuk zo'n zoektocht.

als ik het goed zie is het dus het beste om meer te investeren in een goede versterker.

groeten

Niels

ik ben nooit zo voor dit soort opvattingen. Het licht er namelijk aan wat voorn set je koopt. Met het oog op de toekomst zal ik eerst een degelijke versterker kopen waar je een tijdje mee kan doen. Als je namelijk nu voor het goedkoopste gaat en je later toch duurdere luidsprekers wilt kan je die lichte versterker meteen opdoeken. Probeer altijd een luidspreker met een hoog rendement te vinden (90dB/1W). Dat scheelt al een hoop voor je toekomstige versterker. Meestal word er gezegd dat je het meest aan je luidsprekers moet uitgeven. Maar ik vind het bij deze bedragen niet gelden. Neem eerst een goede soliede basis waarop je kan bouwen

De hele set is zo slecht als de zwakste schakel.

Speakers: 100%

Versterker: 100%

Speler: 100%

Snaptu? ;).

Dali en KEF staan niet bekend als 'fris'.

Maar warm vind ik ze zeker niet. Dan zou ik toch eens voor oude Engelse speakers kijken.

Kijk eens of je ergens een set oude AR's, B&W's of KEF's kunt beluisteren voor het idee.

Moet er wel bij zeggen dat KEF's vaak een T27 hebben en die hebben zo hun beperking.

Denk niet dat de passie minder is geworden, maar ik heb nog steeds een voorkeur voor oudere luidsprekers.

Vind niet dat er vooruitgang in zit. Het is in het meest gunstige geval hetzelfde gebleven.

Ik bedoel, wat hebben we nu dat we toen niet hadden?

Tegenwoordig is de electronica natuurlijk wel op een hoger niveu dan vroeger. Alleen als je bijvoorbeeld kijkt naar een goede versterker van nu en laten we zeggen 20 jaar geleden scheelt het in spec nouwlijks. Ook vind ik de philips breedbanders uit je jaren 60 en 70 subliem klinken (AD9710) !. Spelen echt luidsprekers van tegenwoordig onder te tafel.

De optiche staat maakt nooit zo veel uit, Het gaat meer om de techniche staat. Je kan het beste ook even een sweep van 20Hz/ 20.000 Hz op een CD menemen zodat je kan horen af allen units goed werken. Ook moet je altijd even naar de untis kijken. Er kunnen namelijk als je thuis komt nogal wat verassingen aanzitten.

Er zijn best bekende luidsprekers. Bijvoorbeeld B&W DM2a zijn erg bekend maar zo zijn der nog enorm veel.

Een nieuw merk wat tegenwoordig ook erg goed schijnt te zijn is het merk : Jamo. Het merkt is tegenwoordig goed terug gekomen en voor 300euro heb je al een perfect paar (S600 lijn).

Tegenwoordig is de electronica natuurlijk wel op een hoger niveu dan vroeger. Alleen als je bijvoorbeeld kijkt naar een goede versterker van nu en laten we zeggen 20 jaar geleden scheelt het in spec nouwlijks. Ook vind ik de philips breedbanders uit je jaren 60 en 70 subliem klinken (AD9710) !. Spelen echt luidsprekers van tegenwoordig onder te tafel.

Ik vind zelf de AD9710 een beetje overschat (heeft toch wel echt beperkingen), maar als je het jaartal ernaast zet kun je wel concluderen dat er toen al prima naar hifi te luisteren viel. Hij hoort nog steeds bij de klasse speakers die ik 'goed' wil noemen. Neemt niet weg dat ik ze niet in mijn woonkamer zou zetten.

Maar ga je een paar jaar later kijken bij de B&W's (die destijds naar mijn idee veel beter waren dan nu), Tannoys, AR's etc.

Tja dan mis ik de vooruitgang. Ik ken geen moderne speakers die beter klinken dan bijv. oude Quad ESL's, Altec VOTT's of de AR3's.

Een nieuw merk wat tegenwoordig ook erg goed schijnt te zijn is het merk : Jamo. Het merkt is tegenwoordig goed terug gekomen en voor 300euro heb je al een perfect paar (S600 lijn).

Het is toch hopeloos geweest ;D.

Ik heb ooit voor de vader van een vriend staan luisteren in een audiowinkel naar speakers.

De speaker die ik het best vond voor z'n geld was een Jamo van 69 euro per stuk. Heel aangenaam klinkend speakertje.

Overigens vind ik dat je 2e hands voor nog niet de helft daarvan een vergelijkbare speaker hebt van een paar jaar oud, maar dat terzijde ;D

@ Goodtube (ik ga even niet quoten want dan moet ik weer door de flood control heen):

Hoor jij het eraan af?

@ Goodtube (ik ga even niet quoten want dan moet ik weer door de flood control heen):

Hoor jij het eraan af?

Op het gebied van de units is er misschien wel wat vooruitgang geboekt, maar dat blijft wat subjectief. Want ik weet ook dat er goede resultaten worden gehaald met units die al langer op de markt zijn. En die breedbanders zijn natuurlijk leuk maar waren dat geen hoogohmers ? En halen die het hele audiospectrum ? Wat dat betreft zijn ze toch ook weer ingehaald.

En ja, condensatoren zijn de laatste jaren veel beter geworden, dat is waarop ik doelde. Dat hoor je ook. Maar het beste ontwerp dat ik ken heeft zo min mogelijk filtering en gebruikt andere materialen voor de klankkast. En dat hoor je er zeker aan af. Dus voor mezelf ben ik wat speakers betreft er wel klaar mee, want ik heb speakers mogen beluisterd die helemaal goed zijn en ben daarmee ook klaar met discusseren over speakers en ontwerpen.

De gevestigde orde wordt van mij niet rijk.

tweedehands? Joh, dan koop je iets wat goed was in zijn tijd; maar door een ander reeds is afgedankt. Ik wil niet zeggen dat je geen geluk kunt hebben, maar wil je echt iets goeds van deze tijd, dan heb ik daarbij een ander idee.

Kun je dan eens wat idee

tweedehands? Joh, dan koop je iets wat goed was in zijn tijd; maar door een ander reeds is afgedankt. Ik wil niet zeggen dat je geen geluk kunt hebben, maar wil je echt iets goeds van deze tijd, dan heb ik daarbij een ander idee.

- Stokoude audiofiel moet kleiner gaan wonen.

- vrouwtje wil absuluut die krengen niet in de huiskamer

- die verdomde speakers passen %*$ niet bij die prachtige versterker

- er zit een krasje op, en je hebt van die modenichten...

- teveel bas voor deze kleine kamer

Zomaar wat redenen om goeie speakers toch maar weer te verkopen.

Ik weet zelfs iemand die Phonar EdMa speakers, waar hij heel tevreden mee was, heeft verkocht.

En noem die maar niet 'van deze tijd'.

M :ph34r: rc

Budgetverhoging...

Kijk smaken verschillen, maar het beste dat ik tot nu toe hoorde kost ongeveer 750 euro.

kleinimg_7833.jpg

En ja, dit zijn die die ik heb gehoord aan die prullige set.

En nog... Super :).

Je moet er wel de plaats voor hebben ;D.