Jump to content

Nooit geloofd

carl
 Share

Recommended Posts

Af en toe twijfel ik wel eens aan mijn LS. Ik weet niet waarom maar ze klinken iets minder, ouderdom? Tot vanavond. Ik herinnerde me de tweak dat je de schroeven van de units moest vastdraaien. Nu was ik er altijd van overtuigd dat dat bij mijn LS niet nodig was maar kennelijk toch wel. Ik schrok zelfs hoe los ze zaten. En verbaasd heb ik me ook want nu klinkt het echt beter. Strakker en meer body in stemmen. Doen!

ik doe dat zo'n 1 x per jaar , heb ook wel eens de houtschroeven vervangen door imbus moeren en dan metalen plaatjes met schroefdraad aan de binnenkant baffle bevestigen Dan kun je de boel echt goed stevig aandraaien. Maar vast is vast he.Ik heb ooit een lamme schroef gehad in een tweeter en ben echt wel 1,5 uur bezig geweest om die eruit te prutsen zonder de boel te beschadigen.

nee ik laat het nooit zover komen. De jaarlijkse aandraai avond is meer een check als dat het daadwerkelijk nodig is. Ik speel ook eigenlijk nooit echt hard dat scheelt wellicht. Succes met vervangen ik vond het wel een vloekje of 30 waard.

Ik heb het een half jaartje geleden ook met mijn units gedaan, en het resultaat is verbluffend.

Het laag wordt strakker, en met name het mid knapt ervan op.

Wonderbaarlijk, maar waar.

Frank.

p.s. Ren

nee ik laat het nooit zover komen. De jaarlijkse aandraai avond is meer een check als dat het daadwerkelijk nodig is. Ik speel ook eigenlijk nooit echt hard dat scheelt wellicht. Succes met vervangen ik vond het wel een vloekje of 30 waard.

Vloeken is niet nodig, er is speciaal gereedschap voor onwilligen bouten en moeren. :);)

Vloeken is niet nodig, er is speciaal gereedschap voor onwilligen bouten en moeren. :);)

oh :confused:

wil je me vertellen dan hoe dat heet en waar ik het krijgen kan. alvast bedankt.

wil je me vertellen dan hoe dat heet en waar ik het krijgen kan. alvast bedankt.

Een Dremel (o.i.d.) kan je al een heel stuk op weg helpen...

hoi ik heb in mijn werk dagelijks te maken met soms zeer onwillige bouten en moeren , ik kan mij bijna niet voorstellen , dat een aantal "imbus" boutjes , hetzij engelse of metrische , in een luidspreker die altijd binnen heeft gestaan veel problemen op zal leveren , kijk wel goed of er een inslagmoer gebruikt wordt of dat ze in het hout vast zitten.

Als ze in het hout vast zitten , niet tevast draaien, wil je het beter doen , gewoon door en door boren met een moer aan de achter kant ;)

Leuke tip. niet eerder aan gedacht. Ik ga het ook eens nalopen.

Ik heb wel iets vergelijkbaaars meegemaakt met mijn CD speler. Het loopwerk zit direct tegen de kast gemonteerd en ik was bij het schoonmaken van de lens vergeten een schroef goed aan te draaien. Dat verschil was ook groot.

Ik neem aan dat het hier ging om een boutkop waar geen enkele schoevendraaier meer grip op heeft?

In dat geval volstaat het een klein gaatje te boren in midden van de boutkop. Daarin kun je dan een tap draaien, die zich met linkse draad vastzet in het gaatje en daarmee de bout of schroef verwijderen. En kopen doe je die in de vakhandel. :);)

idd iets vastzetten op de bout of schroef zelf is een leuke truc.

hwt ging in dit geval om een imbus waarvan het plaatje waarmee hij aan de achterkant baffle bevestigd zat mee draaide. De driver kon ik ook niet genoeg oplichten om hem aan de achterkant te pakken met een tang.

Via de terminal kon je er ook niet bij. Zelfbouw speaker was dat.

idd iets vastzetten op de bout of schroef zelf is een leuke truc.

hwt ging in dit geval om een imbus waarvan het plaatje waarmee hij aan de achterkant baffle bevestigd zat mee draaide. De driver kon ik ook niet genoeg oplichten om hem aan de achterkant te pakken met een tang.

Via de terminal kon je er ook niet bij. Zelfbouw speaker was dat.

In dat geval geldt hetzelfde gereedschap, omdat je dan met een trekkende beweging dat plaatje tegen de achterkant kunt trekken en daarmee bout en plaat kunt scheiden. ;)

• 4 weeks later...

Nou de 6 M6 bouten (?) van mn diy speakers (per kant) kon ik echt niet meer dan circa 10 graden vaster zetten met n inbus sleuteltje (na ruim een jaar). En dat kostte maar 1 minuutje tijd.

diy rulez :cool2:

lol ik heb inderdaad geen ervaring in het gebruik. Maar wat ik wel weet is dat loctite gewoon een merk is voor allerlei dingen van smeermiddel tot schoonmaak vloeistof

Oja en twee componenten heb ik hier ook nog liggen op acryl basis (helaas wel een tikkie kankerverwekkend). En als je de tubbe openmaakt kun je hem meteen daarna weer wegpleuren. Stinkt gigantisch en is niet hersluitbaar.

bij een bout hoort een moer (of iets waar draad ingetapt zit)

een schroef is een zelftapper

(stelletje knutselaars) :P

De scharnieren van de deur van het de tuinschutting zitten met houtdraadbouten vast. Daar zitten idd hele grote moeren bij: Van wel 7 cm x 7 cm x 3m10 tropisch hardhout E

bij een bout hoort een moer (of iets waar draad ingetapt zit)

een schroef is een zelftapper

(stelletje knutselaars) :P

ps; torx bouten heb je in twee soorten ,

inwendige en uitwendige torx

wie een opel heeft na 1999 en onder de motorkap kijkt ziet meteen wat ik bedoel ;)

Nee hoor... bouten die er zijn zijn b.v. zeskantbouten en zoals genoemd slotbouten, maar pasbouten en voorspanbouten zijn er ook. Verder ken ik binnenzeskantschroeven, platverzonken schroeven met zaagsnede of kruiskop met allemaal metrische draad.

:)