WanFie Posted 26 februari 2007 Report Share Posted 26 februari 2007 Ik had mijn Philips SACD 1000 bij 'n "gerenomeerde winkel" (Tol in Ijmuiden) gekocht. Toen het ding 't na 13 maanden begaf was er niemand thuis. Een grote bek van mijnheer Tol zelf was hetgeen me te wachten stond. Ik wacht nog steeds op 'n antwoord van hem (nu 1,5 jaar geleden). Philips was overigens ook niet thuis, net zomin als de "geautoriseerd reparateur". Uiteindelijk mocht ik de reparatie zelf betalen. Nadat hij 't voor de tweede keer begaf kreeg ik weer uitbranders omdat een electronicus koelblokjes op de (storingsgevoelige) IC's had geplakt. De geauthoriseerd reparateur "trok z'n handen er van af". Zelfs een betaalde reparatie wilde men niet meer doen. Gelukkig bleek het apparaat niet echt kapot. nadat hij enkele maanden had uitgestaan was de sofstware kennelijk gereset. Ik verwacht dat hij nog steeds speelt bij z'n nieuwe baasje. Ik was het ding immers behoorlijk beu. Ik denk dat er zo inderdaad makkelijker bij internetwinkel gekocht gaat worden. Als consument heb je kennelijk nergens meer recht op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 februari 2007 Members Report Share Posted 26 februari 2007 Wat ik me nu zo eens af loop te vragen, dat woord garantie, heette dat vroeger niet fabrieksgarantie ? Het lijkt mij dus dat je een eventueel mankement via de fabriek zou kunnen claimen. Is het dan nog belangrijk waar het eventueel is aangeschaft ? Diezelfde fabrikant ziet via het serienummer toch wel hoe oud een apparaat eventueel is, en of er sprake is van een garantieclaim. Een importeur claimt naar ik mag aannemen ook bij de fabrikant voor de gemaakte kosten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 26 februari 2007 Report Share Posted 26 februari 2007 Veelal zijn materiaalkosten voor de fabrikant, deze verstrekt de te vervangen onderdelen, de importeur draait op voor arbeidsloon en transport. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 februari 2007 Report Share Posted 26 februari 2007 Je hebt eigenlijk alleen een contractuele relatie met je verkoper. Het is aan jou om bij twijfel te informeren of je een produkt van de NL importeur koopt of niet. Ik kan me best het standpunt voorstellen van een importeur die stelt dat als hij niets aan het produkt verdient geen service verleent. Als hij dat al kan want veel importeurs outsourcen de service. Ik heb mijn hifi allemaal officieel gekocht. Ik kan me echter voorstellen dat je dat niet doet als de prijs echt veel lager is en je een produkt desnoods weggooit als het kapot is.Ik denk dan meer aan een strijkijzer of iets dergelijks. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 26 februari 2007 Report Share Posted 26 februari 2007 Ik vraag mij 2 dingen af: - mag een importeur/reparateur een verzoek tot reparatie weigeren indien de betrokkene bereid is te betalen? - waarom wordt een email tussen importeur en consument openbaar gemaakt op dit forum door een derde (Haudio)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 26 februari 2007 Report Share Posted 26 februari 2007 Ik vraag mij 2 dingen af: - mag een importeur/reparateur een verzoek tot reparatie weigeren indien de betrokkene bereid is te betalen? - waarom wordt een email tussen importeur en consument openbaar gemaakt op dit forum door een derde (Haudio)? 1 ja. 2. Een blunder van de firma Dimex, misschien wel begrijpelijk als waarschuwing aan hun dealers om dergelijke ,waarschijnlijke grijsimport, te weren. Maar feit is, de Firma Dimex kan gerechtelijk worden aangepakt.En was ik meneer Pavan enz. Dan gingen ze AHG. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 februari 2007 Report Share Posted 27 februari 2007 Ik snap "al dat geklaag" in deze draad eigenlijk niet zo. Hebben jullie dan geen rechtsbijstand verzekering? Als consument heb je gewoon rechten en als die geschonden worden moet je daar iets aan doen. Dus, via de rechtsbijstandverzekering een van hun advocaten een briefje naar de leverancier laten sturen. Gegarandeerd dat de zaak dan vlot geregeld wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 27 februari 2007 Report Share Posted 27 februari 2007 Ik snap "al dat geklaag" in deze draad eigenlijk niet zo. Hebben jullie dan geen rechtsbijstand verzekering? Als consument heb je gewoon rechten en als die geschonden worden moet je daar iets aan doen. Dus, via de rechtsbijstandverzekering een van hun advocaten een briefje naar de leverancier laten sturen. Gegarandeerd dat de zaak dan vlot geregeld wordt. Klopt, was ook mijn eerste reactie. Zien dat het koopcontract ontbonden wordt en elders kopen. gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 27 februari 2007 Report Share Posted 27 februari 2007 Beste Anderen, Volgens mij klaagt Kraus niet, hij constateerd dat het lang duurt en dat ben ik met hem eens. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelti Posted 27 februari 2007 Report Share Posted 27 februari 2007 Beste Anderen, Volgens mij klaagt Kraus niet, hij constateerd dat het lang duurt en dat ben ik met hem eens. MvG, Haudio Excuses Haudio, ik reageerde op het door jou ingezonden stuk betreffende de cambridge speler. gr. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shibata Posted 27 februari 2007 Report Share Posted 27 februari 2007 Ik word eigelijk niet goed van dit soort topics onpasselijk zelfs Dat Dimex beter wel zo`n reparatie had kunnen doen ben ik met jullie eens (klanten binding) maar ik kan me het zeer goedvoorstellen dat importeurs geen garantie gevallen van bijv een Duitse groothandel gaat oplossen, ze lopen namelijk wel het gevaar dat het einde dan zoek is. Ik vind dat consumenten die altijd maar de laagste prijs overal op willen dat die compleet achterlijk zijn en dat ze dit soort ongemakken aan zich zelf hebben te danken MENSEN wie het onderste uit de kan wil krijgt het lid op de neus. Er zijn veel winkels en webshops die dusdanig stunten met de prijzen dat ze uiteindelijk er zelf kapot aan gaan, zulke winkels maken de Consument de kop helemaal gek en de markt kapot. Ik heb zelf jaren in de Wit en Bruingoed en nog een tijd in de Caraudio gewerkt en ik kan jullie wel eens proberen uit te leggen waarom bedrijven als Audiospeurders nooit zullen slagen. Laten we eens zeggen dat goedkope webshops met 10% marge genoegen nemen, stel een omzet van Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 28 februari 2007 Report Share Posted 28 februari 2007 Beste Shibata, je kunt we geirriteerd raken over het feit dat mensen voor een lage(re) prijs via internetwinkels kopen, maar dat is toch een beetje overtrokken. In de jaren 60 gaven kruideniers meer service dan supermarkten, de koffie en suiker werd netjes voor je in een zakje gedaan. Blijkbaar had de consument daar geen behoefte aan, want de kruidenier bestaat niet meer. Wel zijn er nog voldoende gespecialiseerde zaakjes (delicatessen, slager, bakker etc) die blijkbaar wel bestaansrecht hebben. Het gaat er dus om dat de consument bereid moet zijn om te betalen voor kwaliteit en service en dat is voor een deel sterk produktafhankelijk. Als een hifi-winkel die service en kwaliteit biedt dan ben ik ervan overtuigd dat een deel van de consumenten hier zal blijven kopen. Er zal altijd een deel gaan voor de laagste prijs. Overigens is het prijsverschil hier ook wel van belang. In plaats van af te geven op de consument die voor de laagste prijs gaat (kan jij in zijn of haar portemonnee kijken??), kun je je beter richten op de behoeften van je doelgroep en het bieden van iets extra's tov die internetwinkel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shibata Posted 28 februari 2007 Report Share Posted 28 februari 2007 Beste Shibata, je kunt we geirriteerd raken over het feit dat mensen voor een lage(re) prijs via internetwinkels kopen, maar dat is toch een beetje overtrokken. In de jaren 60 gaven kruideniers meer service dan supermarkten, de koffie en suiker werd netjes voor je in een zakje gedaan. Blijkbaar had de consument daar geen behoefte aan, want de kruidenier bestaat niet meer. Wel zijn er nog voldoende gespecialiseerde zaakjes (delicatessen, slager, bakker etc) die blijkbaar wel bestaansrecht hebben. Is geen vergelijk. Het gaat er dus om dat de consument bereid moet zijn om te betalen voor kwaliteit en service en dat is voor een deel sterk produktafhankelijk. Als een hifi-winkel die service en kwaliteit biedt dan ben ik ervan overtuigd dat een deel van de consumenten hier zal blijven kopen. Er zal altijd een deel gaan voor de laagste prijs. Overigens is het prijsverschil hier ook wel van belang. Als mensen voor goedkoop willen gaan moeten ze geen apparaat wensen wat buiten hun budget valt, laten ze dan naar de ALDI gaan en een Medion setje kopen, krijgen ze ook nog 3jaar garantie bij. In plaats van af te geven op de consument die voor de laagste prijs gaat (kan jij in zijn of haar portemonnee kijken??), kun je je beter richten op de behoeften van je doelgroep en het bieden van iets extra's tov die internetwinkel. Hier het zelfde als je geld hebt voor een Renault Clio ga je ook niet zoeken naar een mercedes dealer die een Mercedes A klasse voor het geld van die Clio aanbied. Waarom wordt dat dan wel gedaan met radio`s, TV`s, camera`s, computers? Ik heb zelf ook geen kapitalen te besteden aan audio maar ik spaar en beun er voor, en ik koop sommige dingen wel eens omdat ze goedkoop zijn maar dingen waarop je toch wel een goede garantie nodig hebt koop ik bij een paar vaste zaken. Uiteindelijk ben ik dan goedkoper uit als iemand die telkens weer op de koffie komt met producten van vage winkels die uit verweggistan hun producten halen. Mensen willen tegenwoordig veel te veel en dan ook nog eens alles tegelijk, men is het niet meer gewend om te sparen tot ze iets kunnen kopen, nee als ze vandaag iets in hun kop halen dan moeten ze het morgen hebben, geld of niet. Daarom gooien die winkels je dood met kreten als ,,koop nu betaal over......." Dat iemand goedkoop wil moet hij/zij eigenlijk zelf weten, maar kijk niet vreemd op als je dan van het kastje naar de muur gestuurd wordt als er iets mis gaat. Echt mensen roepen het over zichzelf uit Kevin Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 1 maart 2007 Report Share Posted 1 maart 2007 Beste Shibata, je kunt we geirriteerd raken over het feit dat mensen voor een lage(re) prijs via internetwinkels kopen, maar dat is toch een beetje overtrokken. In de jaren 60 gaven kruideniers meer service dan supermarkten, de koffie en suiker werd netjes voor je in een zakje gedaan. Blijkbaar had de consument daar geen behoefte aan, want de kruidenier bestaat niet meer. Wel zijn er nog voldoende gespecialiseerde zaakjes (delicatessen, slager, bakker etc) die blijkbaar wel bestaansrecht hebben. Is geen vergelijk. Het gaat er dus om dat de consument bereid moet zijn om te betalen voor kwaliteit en service en dat is voor een deel sterk produktafhankelijk. Als een hifi-winkel die service en kwaliteit biedt dan ben ik ervan overtuigd dat een deel van de consumenten hier zal blijven kopen. Er zal altijd een deel gaan voor de laagste prijs. Overigens is het prijsverschil hier ook wel van belang. Als mensen voor goedkoop willen gaan moeten ze geen apparaat wensen wat buiten hun budget valt, laten ze dan naar de ALDI gaan en een Medion setje kopen, krijgen ze ook nog 3jaar garantie bij. In plaats van af te geven op de consument die voor de laagste prijs gaat (kan jij in zijn of haar portemonnee kijken??), kun je je beter richten op de behoeften van je doelgroep en het bieden van iets extra's tov die internetwinkel. Hier het zelfde als je geld hebt voor een Renault Clio ga je ook niet zoeken naar een mercedes dealer die een Mercedes A klasse voor het geld van die Clio aanbied. Waarom wordt dat dan wel gedaan met radio`s, TV`s, camera`s, computers? Ik heb zelf ook geen kapitalen te besteden aan audio maar ik spaar en beun er voor, en ik koop sommige dingen wel eens omdat ze goedkoop zijn maar dingen waarop je toch wel een goede garantie nodig hebt koop ik bij een paar vaste zaken. Uiteindelijk ben ik dan goedkoper uit als iemand die telkens weer op de koffie komt met producten van vage winkels die uit verweggistan hun producten halen. Mensen willen tegenwoordig veel te veel en dan ook nog eens alles tegelijk, men is het niet meer gewend om te sparen tot ze iets kunnen kopen, nee als ze vandaag iets in hun kop halen dan moeten ze het morgen hebben, geld of niet. Daarom gooien die winkels je dood met kreten als ,,koop nu betaal over......." Dat iemand goedkoop wil moet hij/zij eigenlijk zelf weten, maar kijk niet vreemd op als je dan van het kastje naar de muur gestuurd wordt als er iets mis gaat. Echt mensen roepen het over zichzelf uit Kevin Ten eerste kun jij niet beoordelen of mensen hebben gespaard of niet, bovendien geldt dat hifi via de internetwinkel vaak direct moet worden afgerekend. Volgens mij mis je de essentie van mijn opmerkingen. Het gaat er niet om of je nu een Clio of Mercedes wilt kopen, maar dat je hetzelfde produkt via een goedkoper kanaal kunt krijgen. Dit gold ook voor die kruidenier en daarom is dit voorbeeld wel degelijk relevant. Als hifi-winkel moet je dus iets toevoegen waar de consument voor wil betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 1 maart 2007 Report Share Posted 1 maart 2007 Stel dat je voor je werk 2j in Duitsland gaat wonen, je koopt daar een apparaat, je komt terug naar Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 maart 2007 Report Share Posted 1 maart 2007 Kijk als ik tegen de Duitse grens zou wonen, zou ik ook overwegen om daar te shoppen want er is een verschil van 5% BTW enz enz Heeft weinig zin. Het verschil is nog maar 1 of 2 %, want in Dtl is de BTW per 1 januari ook verhoogd Link to comment Share on other sites More sharing options...
enno Posted 1 maart 2007 Report Share Posted 1 maart 2007 Pagina van Consuwijzer over garantie Als de verkoper of fabrikant garantie geeft op een product, dan wil dat zeggen dat hij instaat voor de kwaliteit van dat product gedurende een aangegeven periode. Wettelijk gezien heeft u altijd recht op een deugdelijk product, ook na afloop van de garantieperiode. Fabrieks- of -verkopergarantie Garantie kan gegeven worden door zowel de fabrikant als door de verkoper. Het is aan te raden om bij problemen altijd eerst naar de verkoper te stappen; hij is degene met wie u de (koop)overeenkomst gesloten hebt. Omdat u met de fabrikant geen overeenkomst heeft gesloten, kan deze aan de garantie allerlei beperkingen verbinden. Bijvoorbeeld dat het arbeidsloon bij een reparatie voor uw eigen rekening komt. Deze kosten moet u dan weer bij de verkoper proberen te verhalen. Wettelijke garantie U heeft wettelijk gezien altijd recht op een deugdelijk product. Aan deze rechten kan een extra garantie nooit afbreuk doen. Ook als u gebruik maakt van de fabrieks- of verkopergarantie, behoudt u uw rechten volgens de wet. Voordeel Toch biedt een garantie nog wel een voordeel (bovenop het wettelijk recht op een goed product). Bij een product zonder garantie moet u bij problemen zelf aannemelijk maken dat er al iets aan mankeerde toen u het kocht en dat u het probleem niet zelf veroorzaakt heeft. Zit er wel garantie op en komt u er in de garantieperiode achter dat het product niet deugt, dan moet de garantieverstrekker (indien hij onder de garantie uit wil komen) aantonen dat het gebrek is ontstaan door uw toedoen. De bewijslast ligt hier dus omgekeerd. Dit is nu ook opgenomen in de wet: Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 Ik weet niet of dat financieel plaatje van Shibata wel klopt. Voor 2000 euro per maand huur je in Arnhem of Nijmegen moeilijk een winkelpand op A/B lokatie. Ook de personeelskosten van 1800 euro vind ik aan de lage kant, daar krijg je moeilijk een ervaren verkoper voor. De reden waarom webwinkels in NL minder snel zullen slagen is dat de bevolkingsdichtheid groot is. Dat ligt bijvoorbeeld in de US anders, zoek daar maar eens een goede hifi zaak in de buurt. Als je daar een beetje afgelegen woont is een webwinkel je enige mogelijkheid. Overigens denk ik dat een goede webwinkel wel een succes kan zijn, maar dat geloof ik eigenlijk met alles. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shibata Posted 2 maart 2007 Report Share Posted 2 maart 2007 Ten eerste kun jij niet beoordelen of mensen hebben gespaard of niet, Ach kom hele hordes nemen tegenwoordig voor elk wissewasje een lening, in de tijd dat ik zelf in een wit/bruingoed zaak werkte verkochten wen bijna net zoveel op crediet als contant. bovendien geldt dat hifi via de internetwinkel vaak direct moet worden afgerekend. Het gaat er niet om of je bij een internet winkel of bij een gewone winkel koopt, mensen moet eens inzien dat sommige bedrijven VERDACHT goedkoop zijn en dat je daar beter met een boog omheen kunt lopen. Ook een winkel als Stassen Hifi staat bekend als zeer goedkoop, maar als je informeert bij de Nederlandse dealers dan kom je er al snel achter dat ze vooral via Grijze import werken. Dat betekend dus lang wachten op een besteld pruduct en bij garantie gevallen idemdito Volgens mij mis je de essentie van mijn opmerkingen. Het gaat er niet om of je nu een Clio of Mercedes wilt kopen, maar dat je hetzelfde produkt via een goedkoper kanaal kunt krijgen. Dit gold ook voor die kruidenier en daarom is dit voorbeeld wel degelijk relevant. Beter lezen, ik zie dat als je eigenlijk maar geld hebt voor een Clio je niet Mercedes moet wensen voor het geld van een Clio. Dus koop je een Mercedes voor heeeeel weinig geld dan is daar meestal ook een addertje onder het gras, gek dat mensen dat vaak wel door hebben bij auto`s maar niet bij Electronica zoals TV`s, Hifi, Wasmachines en dergelijke. Als hifi-winkel moet je dus iets toevoegen waar de consument voor wil betalen. Dat doen ze ook wel echter je houd altijd mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zulke mensen kan je nog zoveel service en klantvriendelijkheid bieden maar ze blijven voor het goedkoop gaan. Een vriend van mij deed dat ook altijd, hoewel ik hem al vaak gewaarschuwd heb bleef hij zoeken naar de goedkoopste adresjes voor Audio en Video. Vaak ging het goed maar afgelopen jaar was een pechjaar voor hem, eerst ging zijn Autoradio kapot welke hij wel heeeeeel goedkoop gekocht had op de Zwarte markt. Die handelaar was niet meer te traceren (van de aardbodem verdwenen) dus naar een officiele Pinoneer dealer voor reparatie, bleek een toestel van een gestolen partij te zijn (weg radio) Toen kocht hij een nieuw mengpaneel voor de Band, via Audio Boost.nl , hij betaalde vooruit maar leveren deden ze niet. En toen was er in Duitsland een webshop die wel heel goedkoop elementen aanbood van Benz Micro, hij zag een Glider iets duurder als normaal de ACE, hoppa bestellen maar. Wat denk je ook deze is na maanden nog steeds niet geleverd Ik had het er gisteren nog met hem over en vroeg hem wat hij nu eigenlijk het jaar daarvoor met aankopen op het net had bespaard, hij antwoorde ,,als mijn Pioneer radio niet inbeslag genomen was dan had ik beina Link to comment Share on other sites More sharing options...
maarten1970 Posted 3 maart 2007 Report Share Posted 3 maart 2007 Beste SHiabata, Je slaat toch echt door in het generaliseren. Jouw ervaring in de wit/bruingoed van een tijd (hoe lang?) geleden hoeft niet perse van toepassing te zijn op de audiofiele consument. De consument kijkt heel simpel naar de prijzen (en verschillen) en naar de geleverde prestaties. Kijk ook maar naar de levendige 2e hands-markt. Een afweging van prijs en risico/prestatie. Is vrij normaal en hoeft niet zo negatief benaderd te worden. Nogmaals, als hifi-winkel moet je juist je eigen kwaliteiten op een positieve manier brengen en niet de negatieve zaken van een ander. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shibata Posted 7 maart 2007 Report Share Posted 7 maart 2007 Beste Shibata, Je slaat toch echt door in het generaliseren. Jouw ervaring in de wit/bruingoed van een tijd (hoe lang?) geleden hoeft niet perse van toepassing te zijn op de audiofiele consument. Het is slechts 4 jaar geleden dat ik in een wit/bruingoedwinkel werkte waar ook audio en video op een behoorlijk nivo verkocht wordt, ze bestaan nog steeds omdat ze klantvriendelijk werken, laten ze dan iets duurder zijn maar een klant telt bij hun nog. In de begintijd dat ik van school kwam (12 jaar geleden) werkte ik in een Car Audio shop, toen hadden we nog geen concurentie van internet maar er waren toen ook al handeleren die dachten onze klanten te kunnen af pakken door met enorm lage prijzen te gooien. Tuurlijk zijn er toen klanten weggelopen en heeft het mij toen mijn baan gekost, maar wat denk je wie er nu nog bestaat? Juist mijn ouwe baas, en al die handelaren die dachten groot te worden met afbraakprijzen zijn opgehouden omdat ze er nog geen droog brood mee verdienden of ze zijn failliet gegaan. Zoveel is er dus niet veranderd Kevin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 24 maart 2007 Report Share Posted 24 maart 2007 Inmiddels zit het 1e kwartaal wachten er op en nog geen woord uit Zwitserland. Aan de dealer ligt het niet overigens, die heeft een telefoonrekening van jewelste door mijn elementje maar daar in Zwitserland laten ze mijn mooie elementje kennelijk lekker op de plank liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 24 maart 2007 Report Share Posted 24 maart 2007 Inmiddels zit het 1e kwartaal wachten er op en nog geen woord uit Zwitserland.Aan de dealer ligt het niet overigens, die heeft een telefoonrekening van jewelste door mijn elementje maar daar in Zwitserland laten ze mijn mooie elementje kennelijk lekker op de plank liggen. wij hebben ook een verkoop punt in zwitserland n.l. in Rotkreuz als dat nou in de buurt ligt van waar jou naaldje is kan ik mischien een collega eens daar langs laten gaan.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Hij is terug!!!!!!!!!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 april 2007 Report Share Posted 28 april 2007 Hij is terug!!!!!!!!!!!!! En... is er nog wat aan gebeurd...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now