Jump to content

Test CD

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Vind mijn goede :):confused: voorbeeld nog navolging?

Ik ben benieuwd naar pogingen van anderen of is het nog wachten op de CD's?

'k heb last van "Real Life".

Ai, doet 't erg zeer?

Guest Kraus vonBentinck

Homeless, Paul Simon

amplitude

Homelessampl.jpg

frequentie

Homelessfreq.jpg

(de plaatjes en de luisterindrukken zijn afkomstig van vinyl omdat mijn cd-spelertje het weer laat afweten)

de fluittoon op bijna 16kHz links zit ook netjes in het vinyl. :(

Homeless lyrics

Emaweni webaba

Silale maweni

Webaba silale maweni

Webaba silale maweni

Webaba silale maweni

Webaba silale maweni

Webaba silale maweni

Webaba silale maweni

Webaba silale maweni

Webaba silale maweni

Webaba silale maweni

Homeless, homeless

Moonlight sleeping on a midnight lake

Homeless, homeless

We are homeless, we are homeless

The moonlight sleeping on a midnight lake

And we are homeless, homeless, homeless

The moonlight sleeping on a midnight lake

Zio yami, zio yami, nhliziyo yami

Nhliziyo yami amakhaza asengi bulele

Nhliziyo yami, nhliziyo yami

Nhliziyo yami, angibulele amakhaza

Nhliziyo yami somandla angibulele mama

Zio yami, nhliziyo yami

Too loo loo, too loo loo

Too loo loo loo loo loo loo loo loo loo

Too loo loo, too loo loo

Too loo loo loo loo loo loo loo loo loo

Strong wind destroy our home

Many dead, tonight it could be you

Strong wind, strong wind

Many dead, tonight it could be you

And we are homeless, homeless

Homeless, homeless

Homeless, homeless

Somebody say ih hih ih hih ih

Somebody sing hello, hello, hello

Somebody cry why, why, why?

Yitho omanqoba (ih hih ih hih ih) yitho omanqoba

Esanqoba lonke ilizwe

(ih hih ih hih ih) Yitho omanqoba (ih hih ih hih ih)

Esanqoba phakathi e England

Yitho omanqoba

Esanqoba phakathi e London

Yitho omanqoba

Esanqoba phakathi e England

Kuluman

Kulumani, Kulumani sizwe

Singenze njani

Baya jabula abasi thanda yo

Ho

Lengte track 3'45 7

impulsweergave - niet erg van toepassing 4

dynamiek - niet erg van toepassing 4

laag, midden, hoogweergave: alleen het midden speelt in feite een rol 5

detailweergave- is vrij bijzonder van aard, het gaat er om of je de stemmen kunt onderscheiden van de verschillende leden van de groep. Erg leuk is het luisteren naar de man die op ongeveer 1'30 wat hoger zingt in het koortje, daar moet je redelijk voor opletten. 7

ruimtelijkheid - hiervoor is de opname zeer geschikt, de koorleden hebben vaak een eigen plaatsje en er zit mooie diepte in de opname 8

bruikbaarheid - betrekkelijk, de track is vooral geschikt voor beoordeling van diepte/ruimtelijkheid en ook wel klankleur en weinig andere zaken 6

complexiteit, die is eigenlijk vrij hoog. Omdat je de Afrikaanse tekst niet kunt volgen is het toch lastig vergelijken wanneer je de track een aantal malen achter elkaar hoort. Het zit vol kleine geluidjes en stembuigingen en het is lastig te onthouden waar iets nou ook alweer precies zit bij een tweede keer beluisteren. Dan moet je de tijd volgen en heb je aan de (Afrikaanse) tekst niet zoveel houvast. 5

Over de kwaliteit hoef ik niets te zeggen, dat zit bij Paul Simon wel redelijk goed.

Echte emotie draagt dit nummer niet over, het is zeer esthetisch, mooi en ook wel kunstig maar van drama is geen sprake.

Vervelingsfactor is laag, het blijft mooie muziek.

Pro: zeer goede ruimtelijkheid

Contra: beperkt in beoordelingsaspecten

Ruimtelijkheid komt waarschijnlijk ook wel in diverse andere tracks naar voren.

Die stemmen zijn voor mij heel geschikt om de natuurlijkheid van een speaker te beoordelen. Slissssen, verstaanbaarheid en tonale echtheid in het (lage) middengebied.

Verder ben ik het er wel mee eens.

Waar zijn de CD's trouwens...???

:)

Die stemmen zijn voor mij heel geschikt om de natuurlijkheid van een speaker te beoordelen. Slissssen, verstaanbaarheid en tonale echtheid in het (lage) middengebied.

Bij mij. Ik heb ze vanmiddag binnengekregen(bedankt Jerry :D ).

Morgen gaan ze weer op de bus en met een beetje mazzel heb je ze zaterdag in huis.

Ik heb reeds het e.e.a. beluisterd en er zitten hele leuke dingen tussen. Helaas met wat lager volume gespeeld.

Niet alleen vanwege de dynamiek van sommige stukken, maar de kinderen lagen al op bed.

Dusss.... <_<;):D

Bij mij. Ik heb ze vanmiddag binnengekregen(bedankt Jerry :D ).

Morgen gaan ze weer op de bus en met een beetje mazzel heb je ze zaterdag in huis.

Ik heb reeds het e.e.a. beluisterd en er zitten hele leuke dingen tussen. Helaas met wat lager volume gespeeld.

Niet alleen vanwege de dynamiek van sommige stukken, maar de kinderen lagen al op bed.

Dusss.... <_<;):D

Ze zijn op de post. Men heeft mij verzekerd dat je ze morgen in de bus kunt verwachten. :)

Ik heb al een groot deel van cd1 beluisterd om mezelf een indruk te geven over de muziek.

En dat valt me niet tegen. ;)

Vanavond de eertse CD even doorgeluisterd en gelijk wat notities gemaakt... Het zijn alleen kreten die in me opkwamen bij het luisteren naar de muziek... Bij een tweede keer luisteren zal ik wel meer horen.

CD1:

Various - Hear Test cd versie 1.0

01. Marcus Miller, 3 Dueces 05:53

Beetje plastic bas in funky jazz nummer. Gaat niet erg diep bas is af en toe wel behoorlijk strak. (Basgitaar). Rauw hoog, weinig diepte. Weinig verdeling in breedte. Goed voor pulsgedrag in het laag (controle) tijdens de bassolo.

02. Bass Drum 00:30

Uitklinken van het vel moet hoorbaar zijn. Realistische bassdrum.

03. Drumsolo 14:14

Erg breed opgenomen drumstel. Klinkt redelijk realistisch. Zo iets meer dynamiek in mogen zitten (pulsgedrag). Blikken bekkens.

04. Elektrische Bas Solo 01:04

goed opgenomen. Veel midlaag informatie niet geschikt voor stereobeeld

05. Pauk, Bass Trom 00:56

Eerste puls bij elke slag redelijk dynamisch.

06. Zang en Elektrische Bas 01:52

Mens kan niet erg goed zingen (beetje vals)... Koortje wel zuiver. Weer diezelfde plastic bas. Beetje hees opgenomen.

07. Alfred Schnittke, Es geschah (Faust Cantata) 05:04

zachtjes opgenomen. Ver van microfoon opgenomen. Stem vervormt. Verschrikkelijke uithalen. Niet mijn muziek.

08. Paul Simon, Homeless (Graceland) 03:50

In breedte

• Members

Ik heb de cd's nog niet mogen ontevangen, maar als het goed is liggen ze morgen in de bus.

Is er nu al een nieuwe datum bekend voor een 2e bijeenkomst ? Ik baal nog steeds als een stekker dat ik er de vorige keer niet bij kon zijn, ik heb namelijk nog steeds die 2 andere opties (mocht de mogelijkheid voor nieuwe inbreng nog bestaan).

Ik weet niet of de linkjes werken, maar dit waren mijn andere opties...

http://www.esnips.com/doc/5d409c18-3230-42...fc98/07-Grumble

http://www.esnips.com/doc/a634e953-c7dd-41...0-Little-Chubby

...eventueel bedacht ik me later nog dat The Rhythm Divine van Yello met Shirley Bassy ook nog een goede optie was geweest, maar die zou ik dan eerst moeten rippen en weer uploaden. Eerst maar eens zien of de bovenstaande links werken...

Yello ook erbij gezet, hier dus nog een linkje (met hetzelfde voorbehoud)...

http://www.esnips.com/doc/33e6748e-58c3-4b...e-Rhythm-Divine

Edited by Arden

• Members

Nu dus binnen...

Paar eerste indrukken (met enig knip- en plakwerk uit de post van Hans).

01. Marcus Miller, 3 Dueces 05:53

Knalt en gromt er aardig op los, plakt alleen flink tussen de luidsprekers. Wel diepte in de opname. Verder mij iets te eentonig.

02. Bass Drum 00:30

Tja, wat moet je hier van zeggen.

03. Drumsolo 14:14

Goede solo, wordt realistisch afgebeeld, soms iets te breed, dit behoort zich juist tussen de luidsprekers te bevinden. Opname is verder te lang. Van rond de 02.00 minuten tot 05.00 zou lang genoeg zijn.

04. Elektrische Bas Solo 01:04

Knap stukje basgitaarwerk, staat er ook erg fraai op, maar mij iets te gepolijst. Ik wil dat rauwe horen wat een basgitaar in zich heeft. Lijkt me echter wel geschikt. Staat exact in het midden, waar hij in dit geval ook zou moeten staan.

05. Pauk, Bass Trom 00:56

Hetzelfde als track 2, ik kan hier erg weinig mee. Is het dynamisch ? Ja vast wel, maar ik heb veel dynamischer opnames. Heb echt geen idee wat je er mee aanmoet op een test-cd. Iets dergelijks kom je ook tegen in de drumsolo, lijkt me dus overkill.

Zo dan, er ging een nieuwe wereld voor me open. Ik dacht dat Tannoy's niet geschikt waren voor deze muziek, het tegendeel bleek. Moet er wel erg aan wennen, maar kan dit wel waarderen. Misschien geen zogenaamde high-end opname, wel realistisch. [off-topic]Kreeg hier gelijk een balletopvoering van mijn dochters[/off-topic]

08. Paul Simon, Homeless (Graceland) 03:50

Mijn eigen inbreng, dat was effe schrikken, ik herken het helemaal niet terug. De plaatsing van de stemmen, de kracht in sommige uithalen, de ''lucht'' eromheen, ik wil echt de beruchte analoog/digitaal discussie er niet bij halen, maar zo valt hij me knap tegen. Zou bijna aan een nieuwe cd-speler gaan denken.

Ben hier even gestopt om wat lp's te draaien, morgen gaan we weer verder met de cd's...

NB, om nog even op het bovenstaande terug te komen, dat laatste beetje helderheid, echtheid (of hoe je het ook noemen wil) en alles daaromheen mistte ik eigenlijk in alle tracks wel een beetje. Hier nog eens over aan het nadenken gegaan, en toen realiseerde ik mij dat als je cd's draait op een allesvreter van 400 euro, dit altijd tegen moet vallen als je dit vergelijkt met een concurrerende bron die zeg maar ''iets meer'' heeft gekost. Het geeft me wel nog meer animo om dit test-cd experiment met jullie tot een volwaardig eind te brengen. Het eindproduct ben ik dan ook van plan flink te gaan gebruiken op het moment dat die allesvreter van mij een echte opvolger gaat krijgen...

Guest Kraus vonBentinck

Die ervaring met Homeles had ik ook: de homeless op de test-cd is niet de homeless die ik van de plaat ken. Maar heb inmiddels een nieuw Marantz alles-spelertje, misschien doet die het beter.

Wel gevarieerd die CD's, he :)

Hieronder staan de eerste resultaten van het beluisteren van CD2. CD1 volgt later. Let wel, het is een eerste mening, na het (betrekkelijke vluchtig) beluisteren van deze cd. Wil ik een goeie indruk krijgen zal ik 'm wat vaker moeten horen, zowel op de hoofdset als ook op de 2de set en via de hoofdtelefoon.

CD2:

Track 1: Mij bekend nummer waar veel detail in zit. Plaatsing is prima, alles blijft even duidelijk. Ik weet alleen niet wat ik ermee kan testen. Verder gewoon een goeie track. Helaas met ruim 11 minuten veel te lang.

Track 2: Voor mij onbruikbaar omdat het niks speciaals biedt. Blinkt m.i. nergens in uit.

Track 3: Helemaal niet mijn muziek, maar perfect om attack van een speaker te testen. Houtklanken zijn duidelijk hoorbaar. Wat mij betreft kan deze erop (en dan maar hopen dat deze niet teveel gaat vervelen na een aantal keren te moeten aanhoren :( )

Track 4: Tja, de stemmen zijn werkelijk fenomenaal, maar na 3 keer luisteren val je echt in slaap :blink:

Track 5: ??? (meer kan ik er helaas niet mee)

Track 6: Pink Floyd blijft ook hier weer recht overeind. Dit leeft, ondanks dat er toch hier en daar wat gesleuteld (geknutseld) is. De dynamiek in de stem is prima.

Track 7: (Geeuw). Ricky heeft geen zin om te zingen in dit nummer. Blinkt wel uit in openheid en ruimtelijkheid. Prima track voor op de CD, als je het maar niet te vaak te horen krijgt.

Track 8: Absoluut niks mis mee (behalve dat latino/fado gebeuren dan). Een alround nummer. Stem, openheid, diepte, "kleur", uitzingen van instrumentarium. Het klopt allemaal. Blijvert.

Track 9: Hier krijg je me gek mee. Wat een draak van een muziek. Als ik dit als testnummer zou moeten gebruiken, komt er geen eerlijke conclusie, omdat het teveel op mijn gemoedsrust werk.

Track 10: Ik ken het nummer door en door omdat ik het zelf vaak gebruik. Voor mij een ultiem nummer om natuurlijke klanken te horen te krijgen zonder "hoorspel-cd's" op te moeten zetten. Met de ogen dicht zie ik zo de werf voor me waar het is opgenomen.

Track 11: Wereldnummer. Qua muziek onverslaanbaar. Gaat erg laag, maar net iets te synthetisch. Ik vind dit nummer zo goed dat ik hier eigenlijk geen oordeel mee kan vormen. (zie track 9, maar dan the opposite)

Track 12 - 28: Onmisbaar voor een goeie testcd als je er ook mee wil gaan meten.

(ohne gew

Ik wil best ook nog uit de doeken doen hoe ik tot dergelijke opmerkingen kom. Daarvoor moet je dus weten hoe mijn werkmethode is. Het begint dus met de cd op de PC "door te luisteren" via de "skipmethode". In de kladblok schrijf ik dan op wat me het eerst te binnen schiet. Dat kan soms schokkend zijn, maar dat is om de eerste indruk niet als "conclusie" te laten fungeren. Als ik geen reactie schrijf, heb ik er op dat moment geen relatie mee. Hieronder staat dus het resultaat van die eerste beleving van CD1 (de werkmethode bij CD2 was gelijk, maar van dat staat het voorlopige eindresultaat hierboven). Schiet aub niet op mij, omdat jullie het niet eens (zullen) zijn met mijn opmerking. Er wordt nog aan gewerkt en is echt een kladje. Een serieuzer "oordeel" volgt later.

CD1

Track 1:

Track 2:

Track 3: te lang

Track 4:

Track 5:

Track 6:

Track 7: Complexiteit? zooitje!

Track 8: Homeless is prima

Track 9: Rotmuziek die veel te plat klinkt. Nutteloos

Track 10: Super

Track 11: Echt leuk, maar hoe bruikbaar?

Track 12: Strauss sucks big time. Hier kan toch echt niemand naar luisteren.

Track 13: Goed totdat die trut de bek open trekt. Veel te lang.

Track 14: WSS blijft zuigen. nummer beter bruikbaar dan "proloog", maar niet veel.

Track 15: kennen we

Track 16: Sterk smaakafhankelijk. Niet verkeerd. is eens iets anders.

Gelukkig... er zijn wat meningsverschillen. ;)

Bijzonder vind ik dat Sodejuu de proloog vervloekt en de overture omarmt.... Voor mij is dat echt andersom. De proloog plat... ?? Iedereen die ik het nummer laat horen staat versteld van de ruimte en diepte in dit nummer...

Op pagina 10 van dit topic heeft Jacco de titels geplaatst... M

Seed7:

[...]

2.Schnittke "Es geschah" uit Faust Cantata 5'03''

Reden: Complexiteit, orchestbezetting en stem.

[...]

zachtjes opgenomen. Ver van microfoon opgenomen. Stem vervormt. Verschrikkelijke uithalen. Niet mijn muziek.

[...]

Zo dan, er ging een nieuwe wereld voor me open. Ik dacht dat Tannoy's niet geschikt waren voor deze muziek, het tegendeel bleek. Moet er wel erg aan wennen, maar kan dit wel waarderen. Misschien geen zogenaamde high-end opname, wel realistisch. [off-topic]Kreeg hier gelijk een balletopvoering van mijn dochters[/off-topic]

[...]

Track 7: Complexiteit? zooitje!

Een PDF van de tekst [10]. In dit deel wordt door Mephistophela verteld/gezongen hoe Faust door de duivel tegen de muren tot moes geslagen wordt, het 'hoogte punt' van de cantata. Het libretto komt uit een tekst uit 1587.

Dit is eigenlijk wel m'n favorite 'testtrack' . Het is een typische BIS opname, lichte gedistantieerd, mooi in balans en vooral passend bij de muziek. In dit geval tamelijk kompakt, ondanks de ruime bezetting van het orkest.

Het gaat hier om een deel uit een cantate, niet om een deel uit een opera. Het hele stuk heeft wel wat cabaretesks, iets dat hier uit de verf komt omdat de opname mooi kompakt gehouden is, in tegenstelling tot het grote opera podium. Alles zit erg dicht opelkaar, kwa muziek en opname (Sodejuu's zooitje?).

Ik heb het stuk bij twee demo's op een set gehoord waarbij het geheel enorm groot werd afgebeeld, heel spectaculair. Als je echter vervolgens op de zelfde set naar 'Mining for gold' van de Cowboy Junkies luisterd, klink Margo Timmins als een Walkure. Dat is ze toch zeker niet. Kortom het moet kompakt klinken en alles moet te volgen blijven. Het laatste kost door de dichtheid van het geheel af en toe wel moeite, op veel sets wil met name het orgel wil nog wel eens verdwijnen.

Voor Schnittke was popmuziek, in het bijzonder de tango, symbolish voor het kwade. Hij heeft dit tango element zo vaker gebruikt (o.a. de soundtrack voor Agony en een van de concerto grosso's). Origineel zou 'Es geschah ..' dan ook door een pop-zangeres gezongen worden (Alla Pugacheva). Bij twee van de drie uitvoeringen van het stuk die ik heb bijgewoond werd er in dit deel met opzet via een microfoon en versterkt gezongen om het pop element te benadrukken. Hier wordt het wordt gezongen door een mezzosopraan, maar het stuk is geschreven voor een contra-alt. Ik heb wel aanwijzingen gevonden dat er misschien ook hier versterkt gezongen wordt (Hans' vervorming) maar krijg nergens een eenduidig ja.

Gelukkig... er zijn wat meningsverschillen. ;)

Bijzonder vind ik dat Sodejuu de proloog vervloekt en de overture omarmt.... Voor mij is dat echt andersom. De proloog plat... ?? Iedereen die ik het nummer laat horen staat versteld van de ruimte en diepte in dit nummer...

Op pagina 10 van dit topic heeft Jacco de titels geplaatst... M

Ik heb de korte kreten achter de nummers in de beginpost gezet.

Helaas Kraus... jouw opmerking zijn iets te uitgebreid om een beetje overzicht te houden. Kan het misschien wat korter.

En er zijn nog heel veel lege vakken.... Komt er van de anderen ook nog wat..??