dekkersj Posted 4 december 2006 Report Share Posted 4 december 2006 [...] Grappig om te zien was hoe Jacco onverdroten aan het meten was na de luistersessie en geheel zijn eigen gang ging. Prettig was dat en viel totaal niet op. Leuk was dan ook tijdens het eten het zien van de meetplaatjes. Als niet-technicus snapte ik het volledig met de zeer heldere uitleg van Jacco erbij. Eindelijk kon ik eens snappen met wat ik zag aan meetresultaten en vertalen naar wat ik had gehoord met de luistersessie. Dit was voor mij een bewuste eyeopener. [...] Bedankt voor het compliment en ik vind het leuk om te doen. Ik hoop een volgende keer weer van de partij te zijn. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 4 december 2006 Report Share Posted 4 december 2006 Nog meer foto's Dekkersj aan het meten. SOTA Jerry het luisterpanel in de pauze het voledige luisterpanel het blind luisteren SOTA Jerry's passieve pre dekkersj gaat onverdroten door met meten. [...] Grappig om te zien was hoe Jacco onverdroten aan het meten was na de luistersessie en geheel zijn eigen gang ging. Prettig was dat en viel totaal niet op. Leuk was dan ook tijdens het eten het zien van de meetplaatjes. Als niet-technicus snapte ik het volledig met de zeer heldere uitleg van Jacco erbij. Eindelijk kon ik eens snappen met wat ik zag aan meetresultaten en vertalen naar wat ik had gehoord met de luistersessie. Dit was voor mij een bewuste eyeopener. [...] Bedankt voor het compliment en ik vind het leuk om te doen. Ik hoop een volgende keer weer van de partij te zijn. Groet, Jacco Dat hoop ik ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 december 2006 Author Report Share Posted 4 december 2006 Leuke foto's en 'n leuk verhaal ook audiofreak... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 4 december 2006 Report Share Posted 4 december 2006 Hallo Roy, Zelf denk ik dat de "tone defeat" knop per ongeluk bij transport op de tafel naar de meetkar is ingedrukt. Als ik me goed herriner,brandde het groene knopje v/d tone defeat tijdens het luisteren. Hadden we met volle bas en treble geluisterd,dan waren we allemaal bij de eerste muziektonen geschrokken v/d bonkende,wollige en schelle klank denk ik. Maar goed,dat is het nadeel van zoveel knopjes op een voorversterker. Snelheid en dynamiek moeten uit andere grafieken aangetoond worden,als ik mag antwoorden op je vraag. Trouwens,een transistor(solid-state) is altijd "sneller" (steiler)dan een thermische buis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 4 december 2006 Report Share Posted 4 december 2006 Leuke foto's en 'n leuk verhaal ook audiofreak... thanxs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 december 2006 Author Report Share Posted 4 december 2006 Hallo Roy, Zelf denk ik dat de "tone defeat" knop per ongeluk bij transport op de tafel naar de meetkar is ingedrukt. Als ik me goed herriner,brandde het groene knopje v/d tone defeat tijdens het luisteren. Hadden we met volle bas en treble geluisterd,dan waren we allemaal bij de eerste muziektonen geschrokken v/d bonkende,wollige en schelle klank denk ik. Maar goed,dat is het nadeel van zoveel knopjes op een voorversterker. Snelheid en dynamiek moeten uit andere grafieken aangetoond worden,als ik mag antwoorden op je vraag. Trouwens,een transistor(solid-state) is altijd "sneller" (steiler)dan een thermische buis. Toen de voorversterker 't niet deed, werd er redelijk willekeurig op verschillende knopjes gedrukt. dat zou heel goed de oorzaak kunnen zijn. Trouwens... jouw "trouwens" kan nog wel wat losmaken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 4 december 2006 Report Share Posted 4 december 2006 Als eerste: Sodejuu, bedankt voor het organiseren van deze middag. De zaal was best groot maar dat bleek minder problemen te geven dan verwacht. Je bent een uitstekende gastheer. Maar dat laatste wist ik natuurlijk al. Ik kwam rond elven binnen stappen en trof Kraus en Audiofreak aan de bar . Aan het roken. Het weerzien was hartelijk. Jacco kwam even na mij binnen. In de zaal was de set al opgesteld en stond te spelen. Heb daar terloops kennisgemaakt met een aantal mensen die ik nog niet kende. Sodejuu en Audiopaul behoeven natuurlijk geen introduktie. Hans van Liempd en Jerry lieten op zich wachten en de bezorgdheid sloeg toe. Uiteindelijk kwamen ook zij binnen met hun spullen, gelukkig maar. Het podium kwam steeds voller te staan en men was druk doende om de spullen onder spanning te zetten zodat eea kon opwarmen. De klok sloeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 december 2006 Report Share Posted 5 december 2006 [...]Zelf denk ik dat de "tone defeat" knop per ongeluk bij transport op de tafel naar de meetkar is ingedrukt. Als ik me goed herriner,brandde het groene knopje v/d tone defeat tijdens het luisteren. Ja, tijdens de meting brandde dat lampje ook als ik het mij goed herinner. [...]Trouwens,een transistor(solid-state) is altijd "sneller" (steiler)dan een thermische buis. Als ie redelijk wat stroom trekt wel ja. Vergeleken met transistoren zijn buizen maar traag qua steilheid. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 5 december 2006 Report Share Posted 5 december 2006 Hoi Jacco en Kraus, Zie ik op 1 van mijn foto's die ik gemaakt heb en hear geplaatst heb dat jullie twee ook foto's hebben gemaakt. Euh,komen die nog of houden jullie die voor jezelf ? groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 5 december 2006 Report Share Posted 5 december 2006 Jazeker, hear komen mijn foto's: En last but not least een heuse passieve voorversterker: Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Wat een mooie Sinterklaaskadootjes h Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Wat een mooie Sinterklaaskadootjes h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Is de conclusie gerechtvaardigd dat een voorversterker vrij veel doet? De luisterbevindingen en de meetresultaten moeten nog wel even aan elkaar geknoopt worden. De Hawk werd door een aantal zeer gewaardeerd maar meet zeer afwijkend in het laag en dat stemde overeen met de luisterbevindingen van sommige panelleden Wat betekent dit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Is de conclusie gerechtvaardigd dat een voorversterker vrij veel doet? De luisterbevindingen en de meetresultaten moeten nog wel even aan elkaar geknoopt worden. De Hawk werd door een aantal zeer gewaardeerd maar meet zeer afwijkend in het laag en dat stemde overeen met de luisterbevindingen van sommige panelleden Wat betekent dit? Ik ben blij dat je er op terugkomt. Vwb de Hawk is het laag een punt waar we het met zijn allen over eens waren. Toch blijkt dit slechts een 0.7 dB bij 30 Hz te zijn. En boven de 40 Hz minder dan 0.5 dB. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 december 2006 Author Report Share Posted 6 december 2006 Die 0,7 dB zijn m.i. niet de oorzaak. Controle heeft n.l. niks met een rechte frequentiekarakteristiek te maken. Ik vond de Hawk een van de betere. Het midden en hoog was sprankelend en transparant, maar wel wat aan de "warme" kant. Het laag was er wel, maar niet zo strak dan met de meeste andere voorversterkers. Ik vindt het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 De frequentiekarakteristiek zegt wel iets maar dus ook niet zoveel; wat zouden dan metingen aan een versterker zijn die je ook daadwerkelijk gehoormatig zou kunnen bevestigen? Overigens vond ik persoonlijk dat de Hawk opvallend achterbleef in het laag en dat 0,5dB dus al goed hoorbaar is, is dat een gerechtvaardigde gevolgtrekking? Of anders gezegd, er zijn wel degelijk hoorbare verschillen maar met welke metingen kun je die uit laten komen? Overigens vond ik bij teruglezing wel dat de omschrijvingen per versterker/panellid nogal eens flink uit elkaar liewpen. De Hawk en de Array werden vaak genoemd als prettigst klinkend. Waar lag dat nou precies aan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 De frequentiekarakteristiek zegt wel iets maar dus ook niet zoveel; wat zouden dan metingen aan een versterker zijn die je ook daadwerkelijk gehoormatig zou kunnen bevestigen?Overigens vond ik persoonlijk dat de Hawk opvallend achterbleef in het laag en dat 0,5dB dus al goed hoorbaar is, is dat een gerechtvaardigde gevolgtrekking? Of anders gezegd, er zijn wel degelijk hoorbare verschillen maar met welke metingen kun je die uit laten komen? Overigens vond ik bij teruglezing wel dat de omschrijvingen per versterker/panellid nogal eens flink uit elkaar liewpen. De Hawk en de Array werden vaak genoemd als prettigst klinkend. Waar lag dat nou precies aan? Allemaal vragen waar ik ook nog steeds geen antwoord op heb, Kraus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Beste Hans, Is dit nieuwe Array prototype gebalanceerd? Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Is de conclusie gerechtvaardigd dat een voorversterker vrij veel doet? Ik vind zeker dat die conclusie gerechtvaardigd is. Mijn inziens doet een voorversterker MEER dan een eindversterker. met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Beste Hans, Is dit nieuwe Array prototype gebalanceerd? Groeten, Bas Ik ben op de achterkant geen XLR aansluiting tegengekomen Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 december 2006 Author Report Share Posted 6 december 2006 Beste Hans, Is dit nieuwe Array prototype gebalanceerd? Groeten, Bas Nee, het is dezelfde versterker met enkele wijzigingen. Vooral de voeding is sterk aangepast. Ik gebruik gebalanceerde eindtrappen op 'n hiervoor enigzins aangepaste pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 De frequentiekarakteristiek zegt wel iets maar dus ook niet zoveel; wat zouden dan metingen aan een versterker zijn die je ook daadwerkelijk gehoormatig zou kunnen bevestigen? Overigens vond ik persoonlijk dat de Hawk opvallend achterbleef in het laag en dat 0,5dB dus al goed hoorbaar is, is dat een gerechtvaardigde gevolgtrekking? Of anders gezegd, er zijn wel degelijk hoorbare verschillen maar met welke metingen kun je die uit laten komen? Overigens vond ik bij teruglezing wel dat de omschrijvingen per versterker/panellid nogal eens flink uit elkaar liewpen. De Hawk en de Array werden vaak genoemd als prettigst klinkend. Waar lag dat nou precies aan? Allemaal vragen waar ik ook nog steeds geen antwoord op heb, Kraus. Natuurlijk heb ik niet overal een antwoord op, maar veel kan hgerleid worden naar de eigen situatie. Als je thuis niet al te veel laagweergave hebt, zal de Hawk je niet tegenvallen. De Array en Hawk vielen ook meer in de smaak bij de "oudere garde". De "jeugd" vond de wat baskrachtiger versterkers aangenamer. Waarom? Omdat ze die vaak herkennen als zijnde de juiste laagweergave (herkenning). In principe kun je hier een complete psychoanalyse op loslaten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Is de conclusie gerechtvaardigd dat een voorversterker vrij veel doet? Ik vind zeker dat die conclusie gerechtvaardigd is. Mijn inziens doet een voorversterker MEER dan een eindversterker. met groet, Mee eens, maar....dan n Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 De frequentiekarakteristiek zegt wel iets maar dus ook niet zoveel; wat zouden dan metingen aan een versterker zijn die je ook daadwerkelijk gehoormatig zou kunnen bevestigen?Overigens vond ik persoonlijk dat de Hawk opvallend achterbleef in het laag en dat 0,5dB dus al goed hoorbaar is, is dat een gerechtvaardigde gevolgtrekking? Of anders gezegd, er zijn wel degelijk hoorbare verschillen maar met welke metingen kun je die uit laten komen? Overigens vond ik bij teruglezing wel dat de omschrijvingen per versterker/panellid nogal eens flink uit elkaar liewpen. De Hawk en de Array werden vaak genoemd als prettigst klinkend. Waar lag dat nou precies aan? Ik denk dat de frequentiekarakteristiek heel veel zeggend is, met uitzondering van vv's die een sterke vervorming laten zien mbt niet-lineariteit. Die ben ik niet tegengekomen. Die 0.5 dB is kennelijk goed hoorbaar, dat is een gerechtvaardigde conclusie. Wat mij verder opvalt is dat hoe rechter de frequentiekarakteristiek is, er over het algemeen positief over wordt gesproken. Die Ayre was een van mijn favorieten en die laat een heel mooi plaatje zien. De passieve vv's uit de test kunnen wat afwijken van de luisteropstelling. De ingangsimpedantie van die Bryston en mijn cd recorder is weliswaar 50 kOhm of iets daaromtrent, er kan wel een afwijking als functie van frequentie in zitten. Dat heb ik niet nagemeten. Voor mij klonk de Yamaha met zijn kromme overdracht het best (if it sounds better, it is better) en daarna de Ayre. De Hawk blonk uit door de afwezigheid van het laag. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 december 2006 Author Report Share Posted 6 december 2006 Dat er geen laag uit de Hawk kwam kan ik niet zeggen. Zeker niet minder dan die paar dB in de karakteristiek. Met luisterruimten en speakers heb je zo 10 dB verschil. Dat wordt toch vaak niet als storend ervaren. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts