Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Rob, bedoel je dat het een maand aan moet staan voor het 'redelijk op klank' is? :wacko:

M :ph34r: rc

Als Rob elke keer een maand moet wachten na weer een modificatie kan hij nooit optimaal luisteren. Wel zielig!

het zijn vooral tuner en cd speler die langdurig van slag zijn (die gaan nooit uit behalve tijdens vakanties). bij de voorversterker is het al minder (idem) en de eindversterker is na twee uurtjes spelen al een heel eind (die blijft niet meer aan staan omdat ik m liever niet onbewaakt aan laat staan).

ehhh ja modificeren leidt dus tot inspelen.

groet

zeker niet. dan zou ik telkens ontwend zijn als het een of twee uur uit is geweest.

het verschil is overduidelijk: tijdje uit = plat, saai, oninspirerend, veel minder detail, diepte matig en geen projectie van de muziek de kamer in. opgewarmd is heerlijk.

groet

Guest tubejack

Wat is daar de reden van...?

Misschien dat de elektronen dan beter geleiden? ...... hahahaha! :D

Geen idee, ik weet het zo niet, precies uit mijn hoofd, staat in de handleiding. :unsure: kan hem er wel even bijpakken.

Maar in principe, blijft mijn Array set 7x 24 in standby staan.

Tip voor Rob bouw 2 tuners precies hetzelde op en laat er één dan telkens aanstaan :)

ik stel voor dat we dan eerst protesteren tegen affakkelen, brandende steenkoolmijnen in china, olielekkages in siberie en meneren die gaten hakken in olieleidingen van Shell (om olie te jatten) in Afrika en dan klagen over vervuiling ....

right?

ik stel voor dat we dan eerst protesteren tegen affakkelen, brandende steenkoolmijnen in china, olielekkages in siberie en meneren die gaten hakken in olieleidingen van Shell (om olie te jatten) in Afrika en dan klagen over vervuiling ....

right?

Zoiets van: "de ander spuugt z'n kauwgum ook gewoon uit op de stoep dus waarom ik dan niet..."?

Bij mijn Array duurt dat een dag of 3.....

:wacko:

Wat is daar de reden van...?

Maar in principe, blijft mijn Array set 7x 24 in standby staan.

ijsbeer_poolkap.jpg

Zoals altijd heeft alles een oorzaak.

Een Array eindversterker verbruikt weinig stroom wanneer hij aan staat maar niet gebruikt wordt. Voordat het ding op werktemperatuur is duurt dus wel even (wat ook te maken heeft met het dikke aluminum front wat de koelplaat van de eindtrap is.

Overigens kunnen Array eindversterkers niet op standby. Ze staan aan of uit.

Met de voorversterker en phono is het weer anders... die kunnen wel uit, maar staat tegelijk aan. Tenminste ....alle signaalvoerend delen staan gewoon op spanning.

Maar gelukkig verbruikt het bij elkaar zo weinig, Dat die Ijsbeer daarvan niks heeft te vrezen.

:)

Voordat het ding op werktemperatuur is duurt dus wel even (wat ook te maken heeft met het dikke aluminum front wat de koelplaat van de eindtrap is.

Maar gelukkig verbruikt het bij elkaar zo weinig, Dat die Ijsbeer daarvan niks heeft te vrezen.

Dat de ijsbeer daar niets van te vrezen heeft dat geloof ik wel, maar na een half uurtje zijn die giga hoeveelheid torren toch wel warm genoeg zeker?

Mijn nieuwsgierigheid is nu toch wel gewekt Hans, moet een Array écht uren, zelfs dagen, aan staan om volledig tot z'n recht te komen? En zo ja, wat is daarvan dan de reden (op het opwarmen van de koelplaat na)..?

Dat de ijsbeer daar niets van te vrezen heeft dat geloof ik wel, maar na een half uurtje zijn die giga hoeveelheid torren toch wel warm genoeg zeker?

Mijn nieuwsgierigheid is nu toch wel gewekt Hans, moet een Array écht uren, zelfs dagen, aan staan om volledig tot z'n recht te komen? En zo ja, wat is daarvan dan de reden (op het opwarmen van de koelplaat na)..?

Die gigaberg torren zijn natuurlijk maar heel klein. Dat is juist de truuk. Veel kleine snelle torren maken een groot. Die koelplaat opwarmen duurt dan ook echt wel langer dan een half uur, Maar na enkele uren is het toch wel lauw.

Wat de preciese reden is, waarom het in het algemeen enkele dagen duurt (en soms wel langer) voordat electronica op klank is...?? Ik heb geen idee.

Guest tubejack

ijsbeer_poolkap.jpg

Dat verbruik is minimaal in standby S@m, bovendien wek ik voor die doeleinden eigen stroom op.

Mijn bedrijfje draait nu geheel op zonne energie. Ook bij het opnieuw inspelen na revisies etc.

En ja ook ik vind mijn Array het mooiste als ik hem nooit meer écht uitzet maar gewoon standby laat

staan. Daar is het ook voor gemaakt. In een studio zullen ze die dingen (verwacht ik) ook gewoon

24 uur per dag aan laten staan.

sja het ding zal toch een zekere temperatuur moeten hebben voordat de memory distortion echt weg blijft. of zo. het viel me al eerder op dat als ik (erg) warme onderdelen (zoals buf634t) van een koeldingetje voorzie, het geluid achteruit gaat.

Naar aanleiding van een sub-discussietje in het Topic "Eindversterker: Advies Gevraagd" heb ik ook weer eens wat audiofiels gedaan.

S@m en Thingman beweren in koor dat een digitale volumeregeling nadelig uitpakt op bv de ruimtelijkheid:

Neem van mij aan dat een volumeregeling in een cd speler of DAC van abominabele muzikale kwaliteit is en je van alles mist als je dit gebruikt als voorversterker. Being there done that... ;)

http://www.hear.nl/f...post__p__401365

Ik heb onlangs enkele malen met beide opties geëxperimenteerd, Marc, en ik kan je verzekeren dat de volumeregeling van de Olive bijzonder nadelig uitpakt op met name de ruimtelijkheid van de weergave.

De Olive kan dus niet een voorversterker of een goede passieve volumeregelaar vervangen. Jammer... ik had ook gehoopt dat ie dat wel zou kunnen...

http://www.hear.nl/f...post__p__401379

Exact, ruimtelijkheid en diepte. Zonder dedicated voorversterker is het 'plaatje' vlak...

http://www.hear.nl/f...post__p__401381

Tja, dat liegt er niet om, dus moest het maar eens met eigen oren aanhoord worden. Nu moet ik erbij zeggen dat ik een geïntegreerde versterker heb waarvan ik de vv niet kan omzeilen. De Olive zit dus gewoon aan de vv aangesloten, en zowel de Olive als de versterker heeft een volumeregeling. De ene is gewoon een mooie knop, en de ander is een schuifje op een aanraakscherm, of het equivalent in een browservenster. Ik zit vaak achter de pc, zoals ook nu weer, en dat ding staat in de luisterruimte. Als de telefoon gaat, of mijn echtgenoot komt binnen, is het wel prettig als je dan snel iets kunt doen aan het volume. De versterker heeft geen afstandsbediening.

De computertafel staat schuin opzij van de set, en dat is toch niet helemaal de ideale luisterpositie, dus om nu eens echt het effect van het digitale schuifke te aanhoren heb ik mij in de luisterstoel gezet, en ben gaan luisteren.

Eerst heb ik een paar zeer ruimtelijke tracks in een speellijst gezet, waterdrums en wat vogeltjes in het bos, en die heb ik in drie situaties vergeleken:

- schuif volluit

- schuif op 2/3 ongeveer, en volume op de versterker hoger gedraaid

- op de Dacmagic zonder digitale volumeregeling, en dus alleen via de versterkervolumeregeling.

Dit is uiteraard priegelwerk, want je wilt het toch steeds wel even luid horen.

Nu, mijn conclusie is eenvoudig: ik hoor het verschil niet, of ik moet mezelf wat wijs gaan maken. Wat ik wel een klein verschil vind is hoe de Dacmagic het plaatje neerzet t.o.v. de interne dac van de Olive. Die laatste is net een fractie lekkerder, organischer, minder 'hard', zeg maar. Maar ook dat kan inbeelding zijn, omdat zoveel mensen dat al gezegd hebben.

Dus ik laat het lekker zo: het schuifje op 2/3, en de versterker wat hoger. Dan kan ik muziek die daarom vraagt ook meer geven, zonder op te hoeven staan.

En de dacmagic op non-actief.

Die ga ik denk ik meenemen naar HvL bij mijn volgend luisterbezoek. Toch eens horen of die Pink Pauf DAC 3.24 ( :huh:) echt beter is.

Tenslotte, waarom hoort Thingman wel een groot verschil, en ik niet? Nou ja die Olives zijn niet gelijk, de 03HD van T. bevat een serieus bedoelde interne DAC, en die van mijn ouwetje, ja, bijna vintage Olive ^_^ bevat een speelgoeddac, een chipje dat je ook tegenkomt op goedkope pc-soundcards. Maar ja, na wat voor de hand liggende manipulaties klinkt die ook al wat lekkerder dan die prachtige DacMagic, dus...

Een typisch gevalletje van less is more :P

M :ph34r: rc

Tenslotte, waarom hoort Thingman wel een groot verschil, en ik niet? Nou ja die Olives zijn niet gelijk, de 03HD van T. bevat een serieus bedoelde interne DAC, en die van mijn ouwetje, ja, bijna vintage Olive ^_^ bevat een speelgoeddac, een chipje dat je ook tegenkomt op goedkope pc-soundcards.

Geen groot verschil, Marc, maar een verschil. Voor mij de moeite waard in elk geval.

En wanneer ik de digitale volumeregeling van de Olive geheel open zet omzeil ik deze. Inderdaad, ik heb wel een passieve voorverzwakker met afstandsbediening, dus heb makkelijk praten...

Zo ben ik ook nog steeds van mening dat een cd afspelen met de Olive iets beter klinkt dan datzelfde album afspelen vanaf de harddisk, maar het verschil is sinds de modificaties wel een stuk kleiner geworden.

Misschien ben ik wel gewoon meer verknocht aan cd's, dat zou best kunnen, en dan zit het tussen de oren, maar ik had hier laatst iemand op bezoek aan wie ik het liet horen en die persoon kwam tot dezelfde conclusie: harddisk is wat tammer.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...