Jump to content

Anathema

Members
  • Posts

    58
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Voorburg
  • Interests
    Historische opnamen en buizenversterkers

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Anathema

    Chat GPT

    In de tijd dat ik nog niet was veroordeeld tot een geïsoleerd bestaan, kende ik mensen die betrokken waren bij de organisatie van haar optredens in Nederland. De unanieme conclusie was dat in termen van gedragspatroon sprake was van een k*twijf. Nog los van het feit dat zij niet kon zingen. Overigens betreft dit niet alleen artiesten werkzaam in de sfeer van 'light music', want ook (veelgeprezen) vocalisten, solisten en dirigenten actief op het gebied van de 'klassieke muziek' (foute term) vertonen onaangepast bedrag. To put it mildly. Na het horen van dit lied is Jaap van Zweden zo erg nog niet.
  2. Anathema

    Chat GPT

    De vooruitgang in de wereld en daarmee de samenleving is het gevolg van kritische en nieuwsgierige denkers en wetenschappers die, vaak uit onvrede met bestaande inzichten, nieuwe wegen zochten. Die vervolgens soms haaks stonden op eerdere, tot dat moment kennelijk onaantastbare, inzichten. Chat GPT onderzoekt geen nieuwe wegen en vat hooguit bestaande inzichten samen. En is in dat opzicht dan ook hooguit volgend en niet vernieuwend. Hooguit geschikt als 'shareholder value'.
  3. Zegt het begrip 'pejoratief' je iets? Vergelijk het maar met 'zogenaamd' versus 'zogenoemd'. En het sleetse cliché 'lezen in een context' ware voorbehouden aan politici.
  4. 'Ik heb echter wel een gefundeerde mening over (goede) communicatie. Heel veel met dat soort mensen gewerkt ook. Zelf ook nodige cursussen op dat gebied gehad wat een “must” was in mijn vak.' En ondanks al die communicatiecursussen nog steeds praten over 'dat soort mensen'. Het geleerde heeft kennelijk niet echt wortel geschoten. En hou eens op in bijna iedere post te memoreren dat je rechten hebt gestudeerd. Dat heb ik, naast econometrie, ook gedaan. En met mij hele volksstammen. En is dus als zodanig volstrekt irrelevante informatie. Pour épater les bourgeois?
  5. Anathema

    Chat GPT

    Is deze ad hominem aanval bedoeld als bijdrage aan de discussie?
  6. Aardig en informatief gesprek. Maar wellicht ben ik wat bevoordeeld, want ik las de bijdragen van van Willenswaard in het verleden in onder meer 'Audio & Techniek' al met graagte. Ik heb geen idee wie of wat (AI?) verantwoordelijk is voor de ondertiteling, maar die is lachwekkend slecht. Ter illustratie: geen eigennaam blijft onaangetast. Een FET gaat in de ondertiteling ook nog eens door het leven als een fit of een fat en de uitdrukking 'God's feeling' is een opmerkelijke hertaling van 'Gut feeling'.
  7. +1 Ik krijg weer spijt dat ik ooit mijn IMF TLS80 mk 2 heb weggedaan. Vanwege vrouwelijke impedantie.
  8. Om precies te zijn is 'kinnesinne' Jiddisch en niet Hebreeuws.
  9. Als ik naar mijn eigen situatie dan wel ervaringen kijk, kon ik aan een wat ambitieuzer geluidsinstallatie gaan denken vanaf het moment dat onze dochters hun (dure) universitaire opleiding EINDELIJK wensten af te ronden. Niet dat ik daarna geen 'cash point' meer was, maar dat terzijde.
  10. Ik heb dat in het verleden een aantal keer meegemaakt. Tot en met in (Amerikaanse) 'klassieke' muziekgroepen toe. Daar waren de 'ad hominem' opvattingen namelijk schering en inslag. Zodanig dat de indruk ontstond dat sommigen leden deelname aan een groep met name zagen als een mogelijkheid hun frustraties gebrek aan manieren op deze wijze kenbaar te maken. Daarbij jezelf veilig wanend achter zo'n combinatie van letters en cijfers. Overigens heb ik niet de indruk dat genoemd fenomeen in dit forum een dergelijke rol speelt. Maar laat op de persoon gerichte opmerkingen vooral het domein blijven van kenners van het Vaderlandse voetbal. Of sommige politici.
  11. Veel sterkte. Mijn vrouw is in maart overleden. Dus wellicht kan ik mij iets bij je gevoelens en situatie voorstellen.
  12. In het verleden stelde ik nogal prijs op een duidelijke laagweergave. Dus achtereenvolgens een nagebouwde Klipschorn, een 'State-of-the-art' TL (zonder professioneel zaaggereedschap haast niet na te bouwen) en een IMF TLS80 mkII. Om te eindigen met een B&W dm2a (vanwege huishoudelijke redenen). En om niet te vergeten een rariteit, namelijk een nogal uit de hand gelopen voorloper van de subwoofer, namelijk 'The Coffin'. https://www.t-linespeakers.org/classics/coffin/index.html De resultaten waren soms wat wisselend. De enige verklaring die ik, naast eigen bouwfouten, kon verzinnen hield verband met de omstandigheid dat lage tonen een nogal forse golflengte inhouden. En dat impliceert de noodzaak van grote tot zeer grote luisterruimten. Want ik neem niet aan dat golflengten zich laten opvouwen. Tenzij dat wel het geval zou zijn. Een mogelijk andere verklaring is wellicht het gebruik van indrukwekkende versterkervermogens. Dus niet een in triode gezette EL84 of zo, maar gewoon zo'n klasse D-monster. Graag een reactie.
  13. @Vinyl_Fuchs Strikt genomen is dat een op zich werkbare benadering. Ware het niet dat mijn gedachten uitgingen naar een vakkundig gereviseerd apparaat. Waarbij niet alleen de (voedings)elco’s zijn vervangen maar ook schakelaars, prints en potmeters. Activiteiten waarvan ik zelf helaas afscheid heb moeten nemen. Dus heeft het naar mijn mening dan ook geen zin de aanschaf te overwegen van een apparaat waarvan de levensduur nog maar beperkt is. Aan Gevamp (Leiden is dicht bij mij in de buurt) waar ik in de loop van de tijd nog wel eens wat heb aangeschaft, heb ik ook gedacht. Maar ik heb de indruk dat Willem zijn bedrijf aan het beëindigen is. Daarbij verving hij bij mijn weten alleen de voedingselco's. Dus wacht ik maar even af of mijn hebzucht de komende weken overleeft. Want aan een tweede keer een audiokerkhof heb ik geen behoefte meer.
  14. Mijn dank voor de adviezen. Die er overigens toe hebben geleid dat zich inmiddels enige scepsis van mij meester heeft gemaakt. Daarbij geholpen door een verleden gekenmerkt door een indrukwekkend aantal impulsaankopen. Althans waar het gaat om geluidsapparatuur. Meer specifiek vervult die QUAD een beetje de rol van een herinnering aan je eerste meisje. En zoals bekend: 'een ouwe schuur brandt hard'.
  15. Flink wat decennia geleden heb ik, de ‘Engelse’ kleurcombinatie ten spijt, een QUAD 33/303 set aangeschaft. Maar kennelijk was sprake van een maandagmorgencombinatie, die regelmatig moest worden teruggebracht naar Allwave. Tijdens mijn laatste bezoek aan genoemde instelling werd mij medegedeeld dat ik beter contact kon opnemen met, toen nog, Transtec in Rotterdam. Dat contact was overigens van korte duur, want na vermelding van de serienummers bleek naar de mening van de Transtec-medewerker sprake te zijn van parallel-import en daar wenste Transtec niets mee van doen te hebben. Inmiddels is sprake van bedrijven die zich, onder meer, toeleggen op het restaureren van de 33/303 of 45/303 combinatie. Ik heb op zich geen enkele reden te twijfelen aan de daarbij benodigde vakkundigheid of kwaliteit van vervangende onderdelen. Niet in het minst omdat ik zo’n gerevitaliseerde combinatie nog nooit heb beluisterd. Maar wat ik mij wel afvraag is hoe een dergelijke combinatie zich verhoudt tot een moderne versterker. Uiteraard in proportionele zin want ik mag er van uitgaan dat een vergelijking met Burmester of Mark Levinson op voorhand nogal mank zou gaan. De mogelijke suggestie dan ergens in de mediene zelf te gaan luisteren naar een mogelijk beschikbare set is op zich terecht, ware het niet dat mijn fysiek dat inmiddels niet meer toestaat. Een mogelijke aanschaf zou dan ook steunen op de mening van anderen. Met alle mogelijke subjectiviteit van dien. Het is niet anders.
×
×
  • Create New...