Jump to content

50 mm domes....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Afgelopen zondag was ik bij Geerdie en zag dat zijn Translators 50 mm domes hebben.

10 15 jaar geleden zag je veel speakers met een 50 mm dome middentoner. In mijn Pipers zitten die dingen b.v., maar b.v. ook in oudere Dynaudio speakers en dus ook in de Translators.

Waarom worden die steeds minder toegepast.... Te duur..?? of heeft dit een andere reden.

:confused:

Waarom worden die steeds minder toegepast.... Te duur..?? of heeft dit een andere reden.

:confused:

50 mm is eigenlijk te groot voor een dome die alleen aan de rand is opgehangen. Bij grotere volumes worden ze instabiel (gaan ze waggelen) waardoor ze behoorlijk kunnen gaan vervormen. Ze kunnen niet echt heel hard ivgl met conus speakers.

Er is wel een "dome" midhoog geweest (weet even zo gauw het merk niet) die er geen last van had maar dat was eigenlijk een conus + spider waar een dome op bevestigd was.

Men komt er gewooon van terug denk ik, ook al omdat men met een 25 mm dome aansluitend op een, wel stabiele, 13 cm of 10 cm conusspeaker ook tot zeer goede resultaten kan komen.

;)

Er is wel een "dome" midhoog geweest (weet even zo gauw het merk niet) die er geen last van had maar dat was eigenlijk een conus + spider waar een dome op bevestigd was.

In m'n Kappa 9ns zaten ook zachte 50 mm domes voor het midden. Maar ook een ca 150 mm softdome met een "frame" verstevigd. Deze werkte vanaf 80 Hz.. :blink:

Daarbij vond ik wel dat de body een beetje weg was.

Bij de speakers van Geerdie merkte ik overigens niks van vervorming of een te lage geluidsdruk. Bij m'n pipers trouwens ook niet. Ik denk wel dat je die dingen niet t

Dayton heeft er tegenwoordig ook eentje. Als je ziet hoe die test dan zou het met de vervorming mee moeten vallen. Geen idee bij welk volume het mis gaat, maar onderstaand plaatje ziet er netjes uit.

Dayton-RS52-HD.gif

Veel conus luidsprekers hebben toch moeite om dit neer te zetten in het gebied van 800 tot 3000 Hz, om van het afstraalgedrag maar niet te spreken. Dus als deze nieuwe middomes goed belastbaar zijn, is er best wat voor te zeggen.

Hallo Jeroen,

Ziet er zo op het eerste gezicht fraai uit. Zelf heb ik nog geen 50 mm middomes gehoord die op hogere volumes niet gaan dichtlopen. Zelfs die middomes die Thiel in zijn speakers gebruikt niet.

Maar goed, ik heb de laatste ontwikkelingen niet bijgehouden. Punt is dat de mechanische balancering ervan ernorm kritisch is en niet alleen dat, ook een perfecte evenredige aandrijving van de spreekspoel aan de omtrek. Misschien dat dat bij de hedendaagse moderne units beter onder de knie is.

Wat betreft afstraalgedrag denk ik niet dat zo'n 50 mm dome en een 50 mm conus erg veel verschillen binnen hun werkingsgebied. Ze gedragen zich beiden nog vrij aardig als een vlakke zuiger.

;)

Is het misschien niet vanwege de hogere maakkosten t.o.v een vergelijkbare conusunit ?

Infinity had vroger in de Quantum serie op de Qls-1, 6 midden domes,leken erg veel op Peerles types.Verder hadden ze 5 kleine gaatjes in de dome, waarschijnlijk om resonanties v/d dome te bestrijden.

De Etude Mp-1 had ook twee visaton soft-domes op elke kast, de DMR-50.

De Philips 5060 Sq 4/8 "squawker" was een gecoate conus ! speakertje in een pot.

De rest idd domes.

ik luister al 23 jaar naar de philips ad02160 dome middentoner (ja die uit de piep piper, waarbij de dome niet verdiept ligt zoals de vroegere philips domes (02110 meen ik). erg hard hoeft het bij mij toch niet. mijn indruk is dat de dome ook voordelen heeft: weinig bewegende massa door ontbreken (2e) centreerring.

groet

Wat betreft afstraalgedrag denk ik niet dat zo'n 50 mm dome en een 50 mm conus erg veel verschillen binnen hun werkingsgebied. Ze gedragen zich beiden nog vrij aardig als een vlakke zuiger.

Klopt natuurlijk, maar net als 50 mm domes zie je ook erg weinig 50 mm conusluidsprekers. Blijkbaar is de combinatie van een goede 17 of 13 cm midwoofer met tweeter gewoon niet minder van kwaliteit en scheelt het weer een unit die de kast groter maakt en het filter ingewikkelder. Als je een drieweg bouwt wil je toch graag dat die ook echt full range is en dan moet die woofer weer tot zo'n 800 Hz kunnen. Kom je toch al gauw weer op een 4-weg uit met zo'n 50 mm.

Overigens luisteren mijn ouders nog steeds naar een 20 jaar oud Magnat 3-weg systeem met 25 cm gecoat papieren woofer, 50 mm supronyl middome en 25 mm alu tweeter. Met natuurlijk de vlakdraadspoel, marketing instrument van Magnat destijds. Typisch Duitse afstemming van toen met loudness karakteristiek, maar als je daar doorheen luistert geen slechte speaker. Ja, die alu tweeter klinkt wat agressief, dat willen we tegenwoordig niet meer horen.

Ik denk dat de "gewone" dome tweeters van 25 en 28 mm zo goed zijn geworden dat er niets meer tussen hoeft. Een moderne dome gaat makkelijk tot 2 kHz en als je een beetje je best doet dan kan je ook nog wel op 1,5 kHz crossen.

Daarmee komt bijna iedere 17 cm wel in bereik. Voor de aankoppeling van de 3e woofer in een 3weg is een 17 cm veel vriendelijker dan een 13 cm of zelfs een dome. De woofer mag een beetje helpen om de bafflestep van de mid te compenseren, maar moet m.i. niet te hoog in freq. doorlopen. Zeker met de open baffle rage van tegenwoordig is er geen vervanging voor conusoppervlak ;).

Dat brengt me op een idee: Een 10" mid aan een middome met daarboven een bandtweeter/magnetostaat.

Wat betreft huidige dome tweeters als het softdome moet zijn dan is eigenlijk alleen de MDM55 uit de Morelstal een optie, tenminste als je geen ATC geld hebt (hebben er maar weinig).

De nieuwe Dayton is veelbelovend, maar als de productiekwaliteit zo goed (of liever waardeloos) is als van de andere uit de RS serie dan houd ik mijn hart vast. Consistentie in kwaliteit is lastig (de RS28 tweeter had issues en uit de 4 RS180 drivers die ik heb is er 1 met een hardnekkige resonantie bij 300 Hz).

In de nieuwe Vivid (van Laurens Dickie) kom je nog een middome tegen. Ik heb de grootste gehoord en ik moet zeggen deze klinkt niet verkeerd. Uit een kort gesprek met hem leert dat hij neodym icm met een nieuwe membraam geometrie en hoogwaardig alu gebruikt om de eerste break up van de 50 mm dome tot 18 kHz uit te stellen. Kortom hij mag zo een paartje opsturen ;)

Monacor leverd nog een kloon van de ad 2160 sq8 (de bekende Philips). Ook Vifa heeft nog een dome luidspreker in het programma. Voordeel van deze dome is, dat je zelf er een pot achter kunt monteren, of een kastje achter kunt plaatsen (hout). Groot voordeel is, dat een kastje niet zo snel gaat resoneren als een kunststof pot. Reden dat deze dome luidsprekers minder gebruikt worden komt mede door de fabricage kosten, daar de prijs niet aan de lage kant is. De nieuwe generatie konus luidsprekers presteren zeer goed en hebben daardoor ook een groter inzet gebied. Tevens word een dome (in de regel) in een 3 weg systeem ingezet. voor een fabrikant is het prijs technisch makkelijker (voordeliger) om een goed klinkend 2 weg systeem op de markt te zetten. Een 3 weg systeem kost gewoon meer geld dan een 2 weg systeem, als we uitgaan van dezelfde kwaliteiten / componenten.

Daarmee komt bijna iedere 17 cm wel in bereik. Voor de aankoppeling van de 3e woofer in een 3weg is een 17 cm veel vriendelijker dan een 13 cm of zelfs een dome. De woofer mag een beetje helpen om de bafflestep van de mid te compenseren, maar moet m.i. niet te hoog in freq. doorlopen.

Wil jij zeggen dat in de Avalon Eidolon ze beter de C95 dan de C79 hadden genomen? In een drieweg vind ik een 13 cm juist ideaal, gecrossed rond 300 Hz. Je hebt dan ook wat meer vrijheid in het overnamepunt voor de tweeter. Er zijn wat uitzonderingen, zoals de meest luxe B&W mid en wellicht de 18 cm Audio Technology driver die zeer gecontroleerd opbreken met goed afstraalgedrag naar het hoge midden toe.

Wat open baffle betreft vind ik dat je een goed punt hebt, dan ontkom je niet aan een grotere midwoofer en zou ik meteen minimaal richting 20 cm gaan. Dan komt inderdaad misschien toch een middome die het echt goed doet in beeld. Hoewel het wel zo is, dat als je het filter goed ontwerpt, dat je zelfs in die gevallen met een 25 cm dome tweeter weg komt.

Om precies te zijn is het de D-54, die met een "kommetje".

d54_photo.jpg

Specs

Niet de D-54AF want die heeft geen "kommetje" maar een vlakke plaat.

Op het net vond ik een vage afbeelding met de specs, maar duidelijk werd genoemd dat deze units "no compression" vertonen ("For PA and commercial use").

Transients van 1000W. Harmonische vervorming van 0,3%.

Inzetbaar vanaf 800Hz.

Over het algemeen is Dynaudio erg realistisch met zijn specs... :rolleyes:

@Pjotr: zou dat dichtlopen niet met de aansturing te maken kunnen hebben?

Afgelopen zondag hebben Hans en ik toch

:D Hallo Geerdie,

Dat "dichtlopen" zoals jij het waarschijnlijk bedoelt en "waggelen" zoals Peter al zei,bij hogere geluidsvolumes,kan de filterontwerper rekening mee houden.

Hoe steiler de filter,hoe minder last je krijgt van mechanische onbalans door te grote uitslagen,en "versmering"v/d output v/d dome,zoals jij bedoelt,denk ik.Uiteraard zal een amp met betere stroomreserves altijd minder "gestressed"of "dicht"klinken.

Hoe lager je kantelt,zou je ook steiler moeten filteren dus,bij zo'n dome.Ergens zul je iets moeten inleveren qua impulsweergave,maar 't is wel veiliger voor je drive unit.

Men staat er soms niet bij stil dat als je bv bij 500Hz kantelt, 6 of 12dB/okt.,dat er bij een dynamische weergave op volume X ook nog 100Hz! aan energie door zo'n dome loopt.

Akoestisch niet hoorbaar,mechanisch en elektrisch wel merkbaar voor de dome.

Simpel (passief) filtervoorbeeld(globaal) voor een 8ohm unit met serie C 20uF(Zc=1/2piFc):500Hz 6dB/okt,de versterker ziet een serie(wisselstroom)weerstand van 40 ohm bij 100Hz,met daarachter de impedantie v/d drive unit bij 100Hz ,8 ohm dus(in werkelijkheid is deze waarde anders,maar effe voor de duidelijkheid), dan zal ongeveer 1/6 v/d totale energie voor het laag bij 100Hz door de spreekspoel v/d middendome gedissipeerd moeten worden .Onnodig te vertellen wat voor gevolgen dit heeft.Een spoel//a/d dome helpt meteen.(12dB),soms een weerstand.

Een conus heeft hier veel minder last van.

Daarom hadden vroegah sommige fabrikanten meerdere domes in hun kasten,kon je minder steil filteren,en was beter voor de impulsweergave.(Infinity bv). ;)

Ah!

Da's wat duidelijker.

Ik weet overigens niet precies hoe de units gefilterd worden.

Dacht 6dB. Maar of er correctienetwerkjes bijzitten? :unsure::unsure:

Maar in feite is het te gek om over te praten; dat je bij geluidsdrukken waarbij je gehoorgeschadiging kunt oplopen gaan piepen over "dichtlopen". <_<

Nou ja ik hoor t wel weer.

Idd,in een normale huiskamer of woonruimte hoeft er niet zo luid gespeeld te worden.

Ik denk dat bij jou Translator ,HB wel zo slim is geweest om parallel a/d middome een effectieve netwerkje of simpele weerstand (of combi) te plaatsen,als deze op 6dB gefilterd is.Die 1000W pieken zal denk ik alleen met steile filtering en hoge X-over freq. haalbaar zijn.Vanaf 800 Hz is voor zo'n grote dome als de D-54 nog makkelijk te doen,als er niet te overdreven luid wordt gespeeld. :)

Hoi.

Dat "waggelen" gaan ze doen als ze te grote uitslagen moeten maken. Je krijgt dan een bak intemodulatievervorming die niet leuk meer is. Dat was althans mijn ervaring met de Philips Squawkers destijds.

De truuk is dus om ze niet te grote uislagen te laten maken en ze dus juist aan de lage kant niet te ver door te laten lopen. Denk dat 1,5 - 2 kHz dan wel zo'n beetje de ondergrens is zo met de natte vinger. Maar eigenlijk kun je dan al met een moderne 25 mm dome af, zeker als je geen PA niveaus nodig hebt en ze correct filtert.

Misschien klinkt het in sommige ontwerpen best goed. Maar al met al denk ik dat het inzetten van zo'n 50 mm dome gewoon geen voordeel heeft tov een goede 25 mm / 13 cm combo en het meer theoretisch leuk is. Je zit tenslotte dan ook weer met een extra filterovergang

;)

:D Hoi Geerdie.

Helemal niet hoor. Ik heb die Translators wel vroeger beluisterd.Kon toen ook geen "vervormde" muziekklanken horen. Er zijn genoeg filterfoefjes om te zorgen dat er zo min mogelijk van dat soort ongewenste energie in je spreekspoel komt. :P . ;)

HB zal heus wel hebben voorkomen om zo'n dome buiten z'n toelaatbare specs te laten werken.

Hij zal heus niet op 800 Hz met 6 dB/okt gefiilterd zijn ... :rolleyes:

Aan de onderkant met 6 dB filteren is sowieso niet iets voor domes. Onder Fs gaat de uitslag dan maar met 6 dB/okt aflopen bij gelijkblijvend inputniveau. Dat wil je al helemaal niet met die domes.

;)