Jump to content

Koptelefoon amp. belangrijk of niet

Hoeveel waarde hecht jij aan een compromiseloze topklasse koptelefoon versterker?  

50 members have voted

1. 1. Hoeveel waarde hecht jij aan een compromiseloze topklasse koptelefoon versterker?

• Ik vind dat heel belangrijk en heb daar wel 1000 euro of meer aan uit
      9
    • Ik vind het belangrijk maar heb er niet meer dan 500 euro voor over
      14
    • Ik vind het redelijk belangrijk maar wil er niet veel geld aan uitgeven
      8
    • Ik geef er totaal niet om en zou het nooit kopen
      14

Recommended Posts

Beste,

Ik vraag me serieus af hoeveel animo er is voor een echt state of the art koptelefoon versterker. Ik weet dat er wel veel op de markt is in alle soorten en maten. Maar zelden echt compromiseloos zoals bijv. sommige eindversterkers dat kunnen zijn.

Zo'n waanzinngie koptelefoon versterker zal wellicht relatief ksotbaar zijn. Maar wel elke cent waard, en laat iets horen wat je nergens anders vind. Ook niet qua design en filosofie.

Is er markt voor een echt goede koptelefoon amp die qua klank met niets te vergelijken is, een koptelefoon versterker doe zo goed klinkt (doorgeeft wat ie aangeboden krijgt) dat hij verslavend is om naar te luisteren en je hele cd collectie opnieuw doet ontdekken.

Groeten,

Bas

Ik heb zelf een Stax. Met een Stax-versterker. Stax-koptelefoons passen ook alleen maar op Stax-versterkers volgens mij....

Wat maakt een koptelefoon zo anders dan een luidspreker? Waarom moet daar een aparte versterker voor gemaakt worden.

Hoe doe je dat trouwens met multikanaals?

Groet,

Jacco

Wat maakt een koptelefoon zo anders dan een luidspreker? Waarom moet daar een aparte versterker voor gemaakt worden.

Hoe doe je dat trouwens met multikanaals?

Groet,

Jacco

Beste Jaco,

In principe maakt eht neitzoveel anders dan een ls. zei het natuurlijk wel dat we verfijnder te werk kunnen gaan omdat we met algere stromen/spanningen werken.

Waarom daar een apparte amp voor? Omdat de standaard koptelefoon uitgangen vaak een amtige opamp schakeling zijn, die nieteens de stroom kunnen leveren om het echt goed te doen.

Met state of the art bedoel ik dus echt state of the art. DC servo. seperate voeding. Altijd genoeg stroom voorhanden voor elke (belasting) koptelefoon. Een extreem lage s/n verhouding. Een volume regeling die beter is dan welke potmeter dan ook in de bestaande ontwerpen. Maargoed dat is technisch gebrabbel. Ga ervan uit dat het iets zal zijn wat niet geevenaard is.. Ik ben dus nieuwschierig of mensen daar waarde aan hechten en of er markt voor is.

Groeten,

Bas

[...]

Waarom daar een apparte amp voor? Omdat de standaard koptelefoon uitgangen vaak een amtige opamp schakeling zijn, die nieteens de stroom kunnen leveren om het echt goed te doen.

[...]

Beste Bas,

Met een marktonderzoek bezig? :lol:

Waarom niet de gewone LS uitgangsklemmen gebruiken? Moet je een verbreekcontact maken, ja, das waar. Vandaag geleerd dat er versterkers zijn met een ruisniveau van -120 dBV. Dat lijkt mij schier unbeatable.

Groet,

Jacco

[...]

[...]

Beste Bas,

Met een marktonderzoek bezig? :lol:

Waarom niet de gewone LS uitgangsklemmen gebruiken? Moet je een verbreekcontact maken, ja, das waar. Vandaag geleerd dat er versterkers zijn met een ruisniveau van -120 dBV. Dat lijkt mij schier unbeatable.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Ja ben met een markt onderzoekje bezig. Ik heb voor mezelf een state of the art koptelefoon amp ontworpen om de cd spelers van onze klanten te beluisteren. Dat doe ik uitsluitend nog maar over de koptelefoon om zo elke variabele uit te sluiten (acoutsiek etc. :D). Deze moest zo goed mogelijk zijn. kosten noch moeite bespaard. omdat die geen variabele mag zijn bij het gehoormatig beoordelen van cd spelers. (nu gaan er weer dingen kriebelen bij sommige mensen maar pleasse begin die discussie niet weer... :D)

Echter zoals ik hem heb ontworpen in de extreemste zin met losse voedingskast, losse voedingen voor links en rechts. Een uitgebreide dc servo, een zeer overwogen grounding design en nog vele andere truukjes :D

De volume regeling geschiedt middels relais die precisie weerstanden voorschakelen. slechte potmeters zijn zo hoorbaar op een goede koptelefoon. Om het verhaal af te maken. Nu denken sommige vast bij hunzelf van, Bas is gek, dit is overikill en nonsense. Maar je moet maar van me geloven dat ik tot op de dag van vandaag niets ben tegengekomen tegen welke prijs dan ook wat maar in de buurt komt. En daarom speel ik dus met de gedachten zoiets op de markt te brengen.

Echter ik ben perfectionist en kan geen compromissen maken. Het wordt dus onvoorkoombaar dat ie een beetje prijzig wordt. puur in onderdelen al kom ik daar niet onderuit.

Groeten,

Bas

Maar je moet maar van me geloven dat ik tot op de dag van vandaag niets ben tegengekomen tegen welke prijs dan ook wat maar in de buurt komt. En daarom speel ik dus met de gedachten zoiets op de markt te brengen.

En dan deze Sennheiser HD-650 erop aangesloten. B)

sennheiser_hd650.jpg

Ik zie het wel zitten, maar ik ben nogal een man van de prijspakkers, :D dus er mag van mij wel gewoon een ALPSje tussen en een doodgewone voeding met goede elco's. Als dat zeg maar 500 Euro scheelt, ben ik de eerste koper. :D

500 Euro heb ik er wel voor over.

groeten

Edwin

Beste Bas,

Probeer op gezette tijden blinde testen uit te voeren. Kunnen mensen inderdaad jouw ontwerp eruit pikken, dat maakt een solide uitgangspunt voor je business.

Sterkte,

Jacco

Beste Bas,

Probeer op gezette tijden blinde testen uit te voeren. Kunnen mensen inderdaad jouw ontwerp eruit pikken, dat maakt een solide uitgangspunt voor je business.

Sterkte,

Jacco

Beste Jacco,

Oh dat durf ik zeker wel aan :D. Ik heb zelf namelijk al blind getest. Ik doe dat nu opzetterlijk met vele schakelingen die ik wil uitproberen. en als ik geen verschil hoor geven we daar dus niet het geld aan uit.

@Edwin, Ik heb zelf ook de HD650. Al ben ik daar niet helemaal 100% tevreden over maar wel voor 95% :D het is een goede koptelefoon waar je de hele dag mee kan werken zonder hoofdpijn te krijgen of pijn aan je oren. Toch denk ik dat ik Grado nog mooier vind.

Groeten,

Bas

[...]

Ik heb zelf namelijk al blind getest.

[...]

Beste Bas,

Hoe doe je dat dan precies?

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Ik heb helaas niet zo'n mooi apparaat als Remco, maar als ik bijv. een bepaalde schakeling wil vergelijken met een andere. of dezelfde schakeling met een andere voeding dan bouw ik er altijd twee. Ik stuur beide trappen in met hetzelfde signaal, maar heb een handmatige mechanische rotary switch gemaakt achter de uitgangen. Ik laat mijn pa dan switchen terwijl ik luister. vervolgens doen we het nog een keer maar gaat hij luisteren. Dan vraag ik buurmaan kees de speaker bouwer ook. Of iemand anders in het pand (ik zit in een pand met 9 opname studio's dus is altijd wel iemand met goede oortjes). Ik zou eigenlijk een relais switch moeten maken, maar daar ben ik dan weer te lui voor :D

Het grappige is dus wel dat eht verschil in voeding op dezelfde schakeling door iedereen direct blind werd waargenomen. En zo blijft dus deze waarheid als ene koe "je apparaat is zo zwak als je voeding" en dat zal dus altijd het uitgangspunt blijven voor me. Eerst de voeding! Met name de 78xx en 79xx hebben een drasticsch meetbare en hoorbare slechte invloed op het geluid.. Stille regulatoren In welke vrom dan ook) zijn echt een must en een van de manieren om het goed te doen.

Als iedereen vertschil hoort, en dezelfde dingen kan aanwijzen is het voor mij reden ermee door te gaan. soms hoort men geen verschil, en dan kunnen we bepaalde ideeen of noncense gewoon opgeven. en verder gaan met de volgende stap in het ontwerp.

Je krijgt zo meer inzicht in water echt toe doet en niet. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat in dit proces ik nog weinig meet. Alleen in de zin of het goed functioneerd en niet oscileert enzo, en dan puur luisteren. en als iets bevalt dan meten. Dit blind testen maakt ook nog duidelijker dat je electronica kan beinvloeden om te krijgen wat jij wilt. Er zou nooit een product uit mijn handen komen wat bijv. een slap, bruin of wollig laag geeft :D

Groeten,

Bas

Weltrusten Jacco :D

Ja, welterusten. Ik ben op een Amerikaans forum aan het wachten op wat feedback mbt The Velvet Underground. Ik ga morgen nadenken over jouw posting.

Groet,

Jacco

Hoi Bas,

Natuurlijk is het prima een S.O.T.A. hoofdtelefoonversterker te hebben. Ik denk echter dat zoiets alleen voor een echte hoofdtelefoonliefhebber weggelegd is. Het gros sluit zijn oordopjes zonder problemen aan op de uitgang van de cd-speler of versterker. Dat je dan luistert naar een krakkemikkige NJM4556 opamp deert de minsten. Zij die serieuzer zijn en vaker de hoofdtelefoon ter hand nemen of moeten nemen, kiezen voor een apparaat tot zo'n

Deze lijkt mij ook erg mooi. :)

Sennheiser Orpheus

smr_ces_104.jpg

Groeten

Edwin

Is niet alleen mooi,maar ook nog es waanzinnig om te beluisteren. :D

Ik heb ooit in het verleden deze EER gehad,ergens midden jaren 90.

Kostte geloof ik rond de 20000,- hollandse guldentjes,maar weet dat niet meer precies. In ieder geval veels te duur voor mij.

Ik weet nog dat als je luisterde dat het een totaal ander luisterplaatje gaf dan andere hoofdtelefoons.

Hier had je echt een geluidssoundstage en in die tijd konden sommige versterkers daar nog echt een puntje aanzuigen,kwa soundstage.

Het was een ongelovelijke (luister) ervaring,die me tot heden nog is bijgebleven.

Ooit is deze hoofdtelefoonversterker getest in de Homestudio door hifi-resecent Menno van der Veen.

Kijk als Bas zoiets kan maken en dan voor een 500,- tot 1000,- euro,dan ben ik verkocht.

Overigens heb ik zeker wel interesse in het project van Bas. :)

[...]

Ik heb helaas niet zo'n mooi apparaat als Remco, maar als ik bijv. een bepaalde schakeling wil vergelijken met een andere. of dezelfde schakeling met een andere voeding dan bouw ik er altijd twee. Ik stuur beide trappen in met hetzelfde signaal, maar heb een handmatige mechanische rotary switch gemaakt achter de uitgangen. Ik laat mijn pa dan switchen terwijl ik luister. vervolgens doen we het nog een keer maar gaat hij luisteren. Dan vraag ik buurmaan kees de speaker bouwer ook. Of iemand anders in het pand (ik zit in een pand met 9 opname studio's dus is altijd wel iemand met goede oortjes). Ik zou eigenlijk een relais switch moeten maken, maar daar ben ik dan weer te lui voor :D

[...]

Goedemorgen Bas,

Ik heb er over nagedacht en ik kan 2 dingen bedenken. Allereerst moet je oppassen aan de ingang met het aanbieden van hetzelfde signaal. De fysieke splitter mag natuurlijk geen Y-tussenstuk zijn, maar dat moet volledig gescheiden zijn. Ik vraag me af of dat in jouw situatie zo is. Die fout heb ik ook eens gemaakt en Werner maakte me daarop attent :angry::lol: .

Ten tweede het aantal keren dat je een test doet (het aantal trials) en de score die daarbij hoort. Het klinkt allemaal heel saai en cijfertjes-achtig, maar zo zit ik in elkaar. Stel dat je keuze hebt uit 2 en je zou 10 keer naar een trial luisteren en je moet bepalen welke je mooier vindt of dat je er een bepaald karakter uit moet halen, dan moet je het tenminste 9 keer met jezelf eens geweest zijn. Dan is er echt verschil.

Groet,

Jacco

Vroeger had ik nog wel eens neigingen om te knallen, maar de aanwezigheid van huisgenoten maakte een koptelefoon dan noodzakelijk. Tegenwoordig gebruik ik nooit meer een koptelefoon, alleen als ik iets moet uittesten ofzo, en dan gaat het niet om de geluidskwaliteit.

Ik zie mezelf ooit nog wel eens voor de gein een buizenhoofdtelefoonversterker maken, maar pas als ik met mijn honderd andere eeuwig aanslepende projektjes klaar ben, dus dat kan nog wel enkele decennia duren..

Dus puur voor mezelf sprekend, Bas, nee, aan mij niet besteed..

Ik vind het wel weer een heel cool idee.. Dat ding wat jij gebouwd hebt zal wel om al je vingers

Echter ik ben perfectionist en kan geen compromissen maken. Het wordt dus onvoorkoombaar dat ie een beetje prijzig wordt. puur in onderdelen al kom ik daar niet onderuit.

Groeten,

Bas

Dat wordt dan een probleem want met wat je ook maakt, compromissen moet je altijd sluiten.

Je brengt de reden dat

Hoi Bas,

Dat het flink wat gaat kosten is natuurlijk weinig concreet. Kun je een richtprijs noemen wat de versterker moet kosten? Dan weten we in ieder geval waar we het over hebben. En kun je ook iets vertellen over het soort versterking dat je toepast. Is de schakeling discreet ?

groet,

Groeten,

Bas

Dat wordt dan een probleem want met wat je ook maakt, compromissen moet je altijd sluiten.

Je brengt de reden dat

Hoi Bas,

Dat het flink wat gaat kosten is natuurlijk weinig concreet. Kun je een richtprijs noemen wat de versterker moet kosten? Dan weten we in ieder geval waar we het over hebben. En kun je ook iets vertellen over het soort versterking dat je toepast. Is de schakeling discreet ?

groet,

Beste Karma,

Wat ie gaat kosten weet ik echt nog niet. En of ik hem uberhaupt ooit ga verkopen is nog maar de vraag. iets op de markt brengen kost erg veel geld, zeker met de CE gestapo en co. Maar als er echt markt voor is, en ik kan het in iedergeval doen zonder verlies (en dus ook zonder winst) dan is het nog de moeite waard.

Daarom dus de vraag of mensen op zoiets zitten te wachten of niet. Ik heb hem in eerste instantie voor mezelf gemaakt, en er zitten nog her en der wat snottjes en foutjes in, en nog uit te zoeken dingen. Dus we zijn er ook nog niet.

Het is een klasse A ontwerp btw.

Groeten,

Bas

Echter zoals ik hem heb ontworpen in de extreemste zin met losse voedingskast, losse voedingen voor links en rechts. Een uitgebreide dc servo, een zeer overwogen grounding design en nog vele andere truukjes :D

De volume regeling geschiedt middels relais die precisie weerstanden voorschakelen. slechte potmeters zijn zo hoorbaar op een goede koptelefoon. Om het verhaal af te maken. Nu denken sommige vast bij hunzelf van, Bas is gek, dit is overikill en nonsense. Maar je moet maar van me geloven dat ik tot op de dag van vandaag niets ben tegengekomen tegen welke prijs dan ook wat maar in de buurt komt. En daarom speel ik dus met de gedachten zoiets op de markt te brengen.

Heb je 'm ook vergeleken met de CORDA PREHEAD-1 MkII SE Bas :huh:

Beste Henk,

Helaas ken ik alleen de Prehead mk2.. En dat zal kiele kiele worden. Want wat geweldig is van Meier-audio is zijn toonregeling (die overigens discreet gebouwd is) met zijn superieure klank en filtering. Meier gebruikt ook een potmeter met precisie weerstanden, wat dus op hetzelfde neer komt als mijn relais schakeling. Zo om je eerlijk antwoord daarop te geven zul je zelf moeten vergelijken.. als het ooit zover komt. Ik durf het in ieder geval wel aan. Of de mijne beter is... durf ik niet te zeggen. Slechter dnek ik ook niet.

Groeten,

Bas