Jump to content

Racks

carl
 Share

Recommended Posts

Juist vanwege de door jou genoemde eigenschappen (lichtgewicht/hardboard) Buizenbart, klinken somme componenten (lees:merken) juist goed op dat soort kastjes.

Veel mensen willen hun rack/meubel zo zwaar mogelijk (met zand,e.d.), maar er zijn ook merken (Naim, Rega, Linn,etc) die juist beter klinken op een open, licht rack!

(op 'n zwaar meubel is de klank zo dood als 'n pier <_< )

Dus je moet een rek bouwen die de klankkleur van het geheel moet bepalen :o

Eigenlijk m

Nee Ruud, dan heb je 't /me verkeerd begrepen :rolleyes:

De klankkleur wordt grotendeels bepaald door de apparatuur, maar sommige racks zorgen ervoor dat die klankkleur behouden blijft, terwijl andere meubels diezelfde klankeigenschappen aantasten.

Wat jou verhaaltje betreft Alco, de apparatuur die je noemt leeft van de nevenprodukten. ;)

...oftewel... :confused:

Alica3.jpg

Die Japie heeft het niet verkeerd gezien. Als ik dergelijke staanders zou kunnen krijgen dan zou ik een mooi audio rack kunnen maken precies op maat.

Iemand suggesties?

Carl

Precies Nout. Je kan je maten beter regelen. Ik wil eigenlijk twee rackjes van twee verdiepingen en daarnaast mijn pltenspeler op de muur. Het ene rackje moet wat breder zijn voor mij 50 cm Conrad Johnson en de ander kan wat minder breed. Alleen kan je zoiets niet kopen.

Groet,

Carl

Wat jou verhaaltje betreft Alco, de apparatuur die je noemt leeft van de nevenprodukten. ;)

...oftewel... :confused:

Rammelende apparatuur levert een resonerend kastje als resultaat. dardoor klinkt het "levedig". In feite ben je dan naar "nevenprodukten" aan het luisteren die dus NIET in de muziek zitten. Sommigen houden daarvan :rolleyes:;)

anim_1.gifitem-grundelemente.jpg

http://www.item-international.com/en/

Het wordt veel in de machinebouw gebruikt, ziet er fraai uit en is loeisterk. Echt duur is het ook niet (ca. 12 eu de meter).

Oei das mooi spul.

K geloof dat Reinout ook zoiets gebruikt heeft

Img_1898.jpg

En zijn amp weegt 260 kilo meen ik me te herinneren

IMG_3039.JPG

Juist vanwege de door jou genoemde eigenschappen (lichtgewicht/hardboard) Buizenbart, klinken somme componenten (lees:merken) juist goed op dat soort kastjes.

Veel mensen willen hun rack/meubel zo zwaar mogelijk (met zand,e.d.), maar er zijn ook merken (Naim, Rega, Linn,etc) die juist beter klinken op een open, licht rack!

(op 'n zwaar meubel is de klank zo dood als 'n pier <_< )

Eigenlijk m

Ik heb vele jaren de set op IKEA-kastjes gehad. De overstap naar dit audiorack was niet gering; meer rust in het geluid

Dat kan ik me heel goed voorstellen AudioPaul, en ik geloof zondermeer dat dat rack ook de juiste keuze is voor jouw set.

Maar ik geloof ook in smaakverschillen qua klank.

Wat 1 persoon zou omschrijven als 'meer rust' kan(!) door 'n ander wellicht worden ervaren als 'saaier, ingetogener' of wat de 1 omschrijft als 'levendig, sprankelend, helder', kan een ander omschrijven als 'schel, hard'

Net als met betrekking tot laagweergave merk ik dat ook daar smaak minstends, zoniet belangrijker is.

Wat de 1 hoort als 'diep, voelbaar, mooi' laag, kan een ander weer ervaren als 'rommelig, traag'

Met 't midden is 't denk ik iets minder.

Zelf kan een set mij niet open/transparant genoeg klinken, maar sommigen geven de voorkeur aan een iets diffuser/verstopt geluidsbeeld, omdat dit wellicht wat minder de aandacht vergt, wat genadelozer is t.a.v. de opnamen, e.d.

Als ik mijn set op een zwaar, massief meubel plaats klinkt 't ook 'rustiger',

maar ik zou 't in mijn(!) geval omschrijven als softer, ingetogeren, iets minder open en snel.

Eenzelfde ervaring heb ik met de oude Linn Kan speaker.

Die had ik eerst op een set loeizware, zandgevulde Target HR stands, omdat ik die al had en ze mooier vond om te zien.

In een later stadium, op aanraden van veel Linn Kan-'fans', ben ik overgestapt op de Linn Kan stand. Een uiterst licht, z.n. 'open frame' stand (net als die van Epos)

Het verschil was niet gering, en best verassend! (in 't voordeel van de Linn)

Daarentegen klinkt een LS3/5a, die notabene dezelfe kast/afmetingen heeft, weer beter op 'n zo zwaar mogelijke stand!

Btw, in vind je rack wel mooi. :)

(m.u.v de extra brede topplaat)

Oei das mooi spul.

K geloof dat Reinout ook zoiets gebruikt heeft

Dat spul van Reinout is van de concurrent en is wat goedkoper. Als je hiermee aan de slag wilt is het het beste om het gezaagd te bestellen. Kost wat extra maar dan is het perfect op maat. Overigens is dat profiel met 1,2,3 en 4 sleuven te krijgen, net wat je nodig hebt. Ook is het driekantig te krijgen voor op de hoeken bv. Op de link van dat spul die ik gaf zijn PDF catalogie te downloaden.

En wat dacht je van ipv hout, geslepen tuintegels van 40cm x 60cm?

;)