Jump to content

resonantie in speakerkast

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Guest Kraus vonBentinck

Sinds kort heb ik, wanneer ik boven op de kast van mijn normaal gesproken toch solide behuizing tik, een duidelijk hoorbare trilling in de kast. Eerst was het alleen maar vaag voelbaar, nu ook hoorbaar. Een beetje alsof een breinaald in de kast vibreert. Dit hoort uiteraard niet. Wat kan hiervoor een oorzaak zijn? een Losse baspijp? (er valt niets aan te voelen) of een losgeraakt filter?

Het is er nog niet zo lang want ik klop wel vaker op de kastjes maar niet eerder met dit resultaat.

Het is overigens in beide boxen, de een wel iets meer dan de ander.

De schroeven van de units aan de voorkant zitten goed vast.

Nou Kraus, suggesties genoeg, maar je zal toch aan de bak moeten. Je hebt in ieder geval de mazzel dat je het hoort wanneer je tikt, dan hoeft ie niet perse te spelen als je de boel open maakt. Gewoon beginnen met de woefert, of kun je aan de achterkant nog wat demonteren? Heb je eens wat anders te sleutelen dan aan je Bob.. :D

Guest Kraus vonBentinck

chario%20ac%20mil%201.jpg

Zo ziet 't er uit.

Kan ik gewoon de woofer er uit schroeven en in de kast komen?

Raak ik dan niet in de problemen met de lengte van de draad, de vulling etc?

En wordt het geen probleem om alles weer terug te stoppen?

Vanaf de achterkant valt er niets te beginnen.

AQls het goed is wordt de woofer en tweeter er ook het laatst ingeschroefd, de kabellengte zal waarschijnlijk voldoende zijn. Om de demping zou ik me ook niet zo druk maken, als je zeze in dezelfde volgorde er weer in zet als dat je er uit haalt kan er weinig mis mee gaan. Maak anders wat foto's.

AQls het goed is wordt de woofer en tweeter er ook het laatst ingeschroefd, de kabellengte zal waarschijnlijk voldoende zijn. Om de demping zou ik me ook niet zo druk maken, als je zeze in dezelfde volgorde er weer in zet als dat je er uit haalt kan er weinig mis mee gaan.

Klopt helemaal.

Op zich een wonderschoon speakertje, Kraus B) .

Dat timmermans' vakwerkje verdient om op een rustig en kalm moment behandeld te worden.

Chassis worden inderdaad als laatste gemonteerd dus die moeten voldoende kabellengte hebben.

Pas op met de schroevendraaier; de krachtige magneet zal een te licht vastgehouden schroevendraaier graag naar het midden van het chassis trekken.

Zo heb ik eens de dome van m'n Matrix 805 beschadigd :mad2: .

En de woofers' rubbers zijn ook maar van rubber, dus: neem de tijd en doe het langzaam aan!

Persoonlijk gok ik op een resonerend aansluitterminal of (onderdeel van de) printplaat.

Succes!

Erjee.

Pas op met de schroevendraaier; de krachtige magneet zal een te licht vastgehouden schroevendraaier graag naar het midden van het chassis trekken.

Zo heb ik eens de dome van m'n Matrix 805 beschadigd :mad2: .

Ja, en pas zeker op als je de units eventueel los soldeert. Die bout wil dan ook een innige relatie met je unit aangaan. :D

Guest Kraus vonBentinck

Dat lijkt mij een goed idee; ik houd het nog wel 14 dagen uit en dan neem ik beide kastjes wel mee.

Kunnen we de wijn de schuld geven als het mis gaat. :mad2:

Rood of wit?

Geen paniek Kraus. Gewoon zorgvuldig te werk gaan en 2 keer kijken en denken voor je wat doet.

Het kan zijn dat de units wat vast zitten door de gebruikte schuimplastic/rubber afdichting tussen unit en kast. Hier is ook voorzichtigheid geboden. Zitten ze erg vast dan kan het helpen om de aansluitplaat achterop los te schoeven (als dat gaat) en via dat gat de units voorzichtig los te drukken.

Zou eerst eens met de achteraansluitplaat beginnen, kan best dat daar een draadje ligt te rammelen.

Overigens, heb je op dit soort mankementen geen levenslange garantie bij je Chario's?

Iig veel suc6

Guest Kraus vonBentinck

ze vallen nog net onder de garantie denk ik, (5 jaar), maar het is zo tijdrovend om te gaan brengen & halen dat ik 't met een beetje hulp liever zelf regel als dat gevaarloos kan.

nog een tip:

gebruik goed passende schroevendraaiers,

want voor je het weet beschadig je een schroef (en dat ziet er niet uit)

je kan een beetje vaseline in de schroefkop duwen en dan de schroevendraaier erin steken (niet dubbelzinnig gaan denken..)

daarmee voorkom je direkt contact tussen schroevendraaier en schroef , en je hebt door de opvulling veel grip!

ps: linksom is los h

Guest Kraus vonBentinck
je kan een beetje vaseline in de schroefkop duwen en dan de schroevendraaier erin steken (niet dubbelzinnig gaan denken..)

Dat lijkt me de tip van een pro :D

daar had ik nooit aan gedacht maar is inderdaad een feit; de schroeven lijken nog nooit aangeraakt, zijn egaal matzwart en dat wil ik inderdaad liever zo houden.

Ik denk dat het wel zal gaan lukken.

Ha die E........Kraus,

Waarom neem je ze niet mee naar AS te S ik heb gehoord dat je daar binnenkort naar toe gaat, ze hebben daar ook een Scheepvaart museum hoorde ik van Klaas.

Ook heb ik vernomen dat ze daar op Luidspreker gebied ook enige ervaring hebben, waar ik je wel voor moet waarschuwen het kost wel wat , zoiets van een koekje bij je eigen koffie.

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Guest Kraus vonBentinck

Ook een heel goed idee; de oplossing komt steeds dichterbij.

Wat de kosten betreft, als ik je trakteer op de lokale specialiteitvan hier (het komt van een vereniging waarvan het bedenkelijk is als je er erelid van bent), dan komen we nergens meer aan toe :D

maar er zijn ook nog wat onschuldiger mogelijkheden.

De heilige Liduina, die indertijd enige faam verwierf omdat haar darmen los over een rekje naast haar bed hingen, :D komt hier ook vandaan dus daar komen we allemaal wel uit

Ook een heel goed idee; de oplossing komt steeds dichterbij.

Wat de kosten betreft, als ik je trakteer op de lokale specialiteitvan hier (het komt van een vereniging waarvan het bedenkelijk is als je er erelid van bent), dan komen we nergens meer aan toe :D

maar er zijn ook nog wat onschuldiger mogelijkheden.

De heilige Liduina, die indertijd enige faam verwierf omdat haar darmen los over een rekje naast haar bed hingen, :D komt hier ook vandaan dus daar komen we allemaal wel uit

Ha die Kraus,

Dan kunnen we in tussentijd ook nog wel even luisteren naar de nieuwe top elementen van Benz Micro de Ruby 3 met een spanningsafgifte van 4.3 mV en het top element de Benz Micro LP Ebony High Output .

Misschien klinken ze wel anders dan een Jan Allaerts , dan kunnen we in ieder geval de mensen een objectief advies geven of ze het geld waard zijn .

En dat niet alleen we kunnen ze ook vergelijken met div. Ortofon elementen of indien nodig zijn er ook nog wel enige van Grado en voor de liefhebbers Goldring of zelfs Bluenote .

En voor mensen die er erg veel geld voor over hebben Koetsu :D;)

MvG,

Haudio

:rolleyes:

Is vast een los (voorheen) gelijmd filterplankje of spoel oid . (groot filter trouwens)

Plakkende units kan inderdaad erg lastig zijn, soms hept dan alleen geweld (koevoet werking), zeker bij flush mounded units.

Hoop dat de tip van Peter (beetje talkpoeder op de rubber afdichting) gaat werken als ik ooit mijn 10 kilo zware units weer los wil halen :)

overigens als de bouten/schroeven er eenmaal uit zijn, kun je wellicht kleine haakjes door de gaten steken en zo wat trekkracht uitoefenen (als er wat ruimte is).