ravon Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Iedere speaker heeft z'n eigen klank. Bepaal voor jezelf op wat voor type en klankkleur je valt door, je raadt het al, te gaan luisteren.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Iemand die speakers zelf bouwt, zal die niet zo snel gaan vergelijken met confectiespeakers. Waarom? Weet ik niet, maar het zelf bouwen is een deel van de hobby en dat mis je bij k.e.k. exemplaren Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 januari 2005 Report Share Posted 19 januari 2005 Stel je eens voor dat je machtig mooie elektronica van een paar mille hebt staan en dat je - omdat je dat zo leuk vindt - zelf luidsprekers hebt gemaakt die niet klinken. Dan zit je op iedere verjaardag voor aap. Stel, je hebt voor 30.000 euri machtig mooie elektronica, wel of niet zelf gemaakt, en dat klinkt allemaal en je hebt een prachtige grote kale betonnen kamer. Dan zit je mooi voor aap met je 30 mille en -- ik spreek uit ervaring -- daar wordt je doodongelukkig van. Moraal: er is altijd een nieuwe horizon..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Iedere speaker heeft z'n eigen klank. Bepaal voor jezelf op wat voor type en klankkleur je valt door, je raadt het al, te gaan luisteren.. Luisteren is de oplossing, dat ben ik helemaal met je eens. Het probleem is dat ik weinig luisterervaring heb en dat de mooie luidspreker die ik bij de B&W dealer na vergelijkend luisteren gevonden heb niet kan beluisteren in de totaal andere luisterruimte in een zelfbouwwinkel en dat ik die eveneens prachtige zelfbouwluidspreker niet zomaar kan beluisteren bij de B&W dealer. Het gaat daarbij niet eens om subtiliteiten: Als ik Symphonie nr 3 Opus 78 van Camille St. Sa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dinobe Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Ravon: wij zitten echt wel in het zelfde straatje! Ik heb zitten kijken op de site van plsaudio en daar staan mooie exemplaartjes tussen.... De PLS 3.1-BR MK II is echt ongeveer wat ik op het gebied van budget voor ogen had: Kant en klaar: 929,00 euro Zelfbouwset compleet: 499,00 euro Mag ik deze dan gaan vergelijken met een commercieel model van 1000 euro? of misschien zelfs meer omdat ik er geen marketing en dergelijke betaald wordt... Als je 5 speakers neemt van 1000 euro zullen ze ongetwijfled goed klinken, maar een B&W klinkt niet als KEF en ook niet als Dynaudio.... allen met hun goede en zwakke punten maar zeker 1000 euro waard... Mijn vraag richt zich niet zozeer naar HOE ze klinken, maar ofdat ze klinken als speakers van 1000 euro HOE ze klinken (warm, analytisch, dynamisch,....) is enkel te bepalen door te luisteren denk ik.... misschien kan er een soort van grafiek opgesteld worden waar elke speaker geplaatst wordt... maar ik weet niet of 4 criteria (en de welke dan dat moge zijn) ik zou gebruiken om speakers te plaatsen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Als iemand hier zegt dat de luidsprekers van Tony Gee beter zijn dan die van Speaker en Co, dan moet zo'n mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Iemand die speakers zelf bouwt, zal die niet zo snel gaan vergelijken met confectiespeakers. Waarom? Weet ik niet, maar het zelf bouwen is een deel van de hobby en dat mis je bij k.e.k. exemplaren Stel je eens voor dat je machtig mooie elektronica van een paar mille hebt staan en dat je - omdat je dat zo leuk vindt - zelf luidsprekers hebt gemaakt die niet klinken. Dan zit je op iedere verjaardag voor aap. Nou ik heb bij diverse zelfbouwers geluisterd en de meeste vonden het geweldig klinken .......alleen ik niet Zonder te generaliseren "Zelfbouwers hebben weinig zelfkritiek" nogmaals niet allemaal ik bouw zelf ook al ongeveer 10 jaar speakers en ik heb juist altijd genoeg zelf kritiek want het gevoel dat het beter moet kunnen blijft Maar ik moet wel zeggen dat de speakers die ik nu heb echt super klinken , er zijn natuurlijk genoeg speakers die het een en ander beter kunnen maar voor onder de 1000,- euro kon ik niets kopen wat maar enigzins in de buurt komt Tevens is geluid toch erg persoonlijk daarom zal iemand die zelf speakers bouwt niet zo gauw zeggen dat ze niet klinken want vaak wordt het resultaat bereikt door expirimenten met filteronderdelen, en plaatsing en combinaties van de demping. De meeste zelfbouwers hebben trouwens niet eens de kennis en ervaring om zelf speakers te ontwerpen en nemen dan vaak een ontwerp van Klang+Ton of Speaker en Co of Visaton, en veranderen dan vaak dingen bijv in het filter waarbij het hele filter anders gaat werken met gevolg dat het karakter van de speaker totaal verandert Tja en dan maar schreeuwen dat ze zo goeie luidsprekers hebben. Dan kunnen ze wel eens voor lul staan , maar ik denk niet op de verjaardagen want de meeste mensen hebben geen idee wat goed geluid is . Jonge lui horen vaak het liefst alleen boem,boem,boem en veel ouderen zijn zo overdondert van wat tegenwoordig goedkope audio setjes kunnen dat ze niet eens de tijd nemen om goed te luisteren, zodat dat voor lul staan vaak aan de orde komt wanneer iemand met enorm verwende oortjes bij hun komt. Maar dit neemt niet weg dat zelfbouw vooral een enorm hoge prijs/kwaliteit verhouding KAN brengen, en zeer persoonlijke benadering van muziek luisteren. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Nou ik heb bij diverse zelfbouwers geluisterd en de meeste vonden het geweldig klinken .......alleen ik niet : ( Zonder te generaliseren "Zelfbouwers hebben weinig zelfkritiek" nogmaals niet allemaal Daar heb je gelijk in , maar dat zelfde gevoel komt ook op na een tocht langs de vele kamers op een HIGH END Show. Hoe komt dat nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Wie zou daar niet ongelukkig van worden? Overigens kan ik me heel goed voorstellen dat een huiskamer vol diffusors en dempingspanelen ook wenkbrauwen in beweging zet Zoiets moet je ook niet in een huiskamer doen; dat werkt niet..... Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Veel mensen weten dat de Scan-speak reference en de Master 3 wel heel veel op elkaar lijken. Vrijwel dezelfde componenten, en een gelijke kastinhoud. Toch heeft o.a. Jeroen KV ervaren dat door een andere kastvorm en kastbouwwijze een heel andere speaker kan ontstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Hallo Ravon, De weinige die er voor mij echt uitsprongen waren de monitormodellen. en met name de al genoemde Shamal en de SS refernce. Daar kwam het geluid mooi los van de speakers. Bij het merendeel bleef het geluid toch wel behoorlijk aan de speakers plakken. Da's dus iets waar je op kunt letten. Verder vind ik het zelf belangrijk dat de "sweetspot" niet al te smal is, d.w..z. in hoeverrre kun je je heen en weer bewegen zonder dat het stereobeeld uit het lood valt en het geluid alsnog aan 1 speaker gaat "kleven". Vooral dat kleefeffect zegt veel over hoe goed de integratie van de verschillende units geslaagd is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 20 januari 2005 Report Share Posted 20 januari 2005 Je bedoelt waarschijnlijk dat het technisch wel werkt maar dat er in de relationele sfeer ongewenste resonanties kunnen optreden. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Je hebt het toch over een huiskamer? Ik zou gek worden als ik de hele dag in zo'n omgeving moest zitten. Drie kwartier per dag is prima, en dan grotendeels met de ogen dicht ook nog...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Hoe hou je die diffusoren stofvrij? Met de stereo op 10. Mijn voorkeur gaat uit naar een luidspreker die me de illusie kan geven dat er persoonlijk iemand voor me staat te zingen met de muzikanten links en rechts achter haar. Dat hoeven overigens geen luidsprekers te zijn met een perfect frequenieverloop of een mooi breede sweetspot. Misschien hebben ze wel een scherp randje of een resonantie. De tekortkomingen mogen echter niet zo groot zijn dat ze de illusie verstoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Iemand die speakers zelf bouwt, zal die niet zo snel gaan vergelijken met confectiespeakers. Waarom? Weet ik niet, maar het zelf bouwen is een deel van de hobby en dat mis je bij k.e.k. exemplaren Stel je eens voor dat je machtig mooie elektronica van een paar mille hebt staan en dat je - omdat je dat zo leuk vindt - zelf luidsprekers hebt gemaakt die niet klinken. Dan zit je op iedere verjaardag voor aap. Nou ik heb bij diverse zelfbouwers geluisterd en de meeste vonden het geweldig klinken .......alleen ik niet Zonder te generaliseren "Zelfbouwers hebben weinig zelfkritiek" nogmaals niet allemaal ik bouw zelf ook al ongeveer 10 jaar speakers en ik heb juist altijd genoeg zelf kritiek want het gevoel dat het beter moet kunnen blijft Maar ik moet wel zeggen dat de speakers die ik nu heb echt super klinken , er zijn natuurlijk genoeg speakers die het een en ander beter kunnen maar voor onder de 1000,- euro kon ik niets kopen wat maar enigzins in de buurt komt Wat komt er w Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Ik heb maar even een foto van mijn speaker onder mijn naam gezet. Ik hoop dat je zo de form kan zien. Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Veel mensen weten dat de Scan-speak reference en de Master 3 wel heel veel op elkaar lijken. Vrijwel dezelfde componenten, en een gelijke kastinhoud. Toch heeft o.a. Jeroen KV ervaren dat door een andere kastvorm en kastbouwwijze een heel andere speaker kan ontstaan. Dankjewel, daar kan ik wat mee. Even spieken in het foldertje van Speaker en Co: De gebruikte drivers lijken overeen te komen of zouden overeen kunnen komen. Wat betreft de kastvorm en het filter is natuurlijk van alles mogelijk. De Master Three kosten vanaf 2900 per paar, de S&C speakerset met filter 499 per stuk. Misschien ga ik die Master Three maar eens beluisteren..... Hi Ravon, Kijk ook even bij mijn set op http://my.hifi.nl/index.php?user=748 Ik heb hier de ref monitor gebouwd, maar dan in een andere kast. (De kast van de Shamal, maar dan iets opgeblazen om meer inhoud te krijgen). Wat sterk is aan de Master 3 (en de reference +) is dat ze baffle iets achterover helt (7 graden), dit heb ik dus ook gedaan. De afgeschuinde randen zijn beter dan de tweeter off-axis zetten. Daarnaast heb ik de kast voorzien van verstevigingsbalkjes en de wanden getegeld (ja echt!!). De tweeter en aansluitterminal zitten in aparte compartimenten en het filter staat buiten de kast op de vloer. De inhoud is wel gelijk gebleven aan de ref monitor; 16 liter (na aftrek vertevigingen, tegels en compartimenten). De master 3 heeft 19 liter inhoud, net als het STAANDE model van de ref monitor zoals gebouwd door Speakerland in Oss ( http://www.speakerland.nl/HOT.htm helemaal naar beneden scrollen). Ik heb echter een goede sub, dus ik had het extra basbereik niet nodig. Het impulsgedrag was voormij belangrijker. Hopelijk heb je hier wat aan!! Succes, Jeroen Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Als ik naar jouw luisterruimte kijk geef ik je meteen gelijk. Die zolder van jou ziet er behoorlijk "dedicated" uit. Hoe hou je die diffusoren stofvrij? Huh??? In een ruimte waar niet gelopen wordt, die hermetisch afgesloten is en waar gemiddeld 300min per week gezeten wordt heb je niet zoveel last van stof. Als het donker is ook niet..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Pekel Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Als ik naar jouw luisterruimte kijk geef ik je meteen gelijk. Die zolder van jou ziet er behoorlijk "dedicated" uit. Hoe hou je die diffusoren stofvrij? Huh??? In een ruimte waar niet gelopen wordt, die hermetisch afgesloten is en waar gemiddeld 300min per week gezeten wordt heb je niet zoveel last van stof. Als het donker is ook niet..... Ach gewoon een paar keer per jaar de hogedruk reiniger erover Worden ze lekker open van marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 21 januari 2005 Report Share Posted 21 januari 2005 Veel mensen weten dat de Scan-speak reference en de Master 3 wel heel veel op elkaar lijken. Vrijwel dezelfde componenten, en een gelijke kastinhoud. Toch heeft o.a. Jeroen KV ervaren dat door een andere kastvorm en kastbouwwijze een heel andere speaker kan ontstaan. Dankjewel, daar kan ik wat mee. Even spieken in het foldertje van Speaker en Co: De gebruikte drivers lijken overeen te komen of zouden overeen kunnen komen. Wat betreft de kastvorm en het filter is natuurlijk van alles mogelijk. De Master Three kosten vanaf 2900 per paar, de S&C speakerset met filter 499 per stuk. Misschien ga ik die Master Three maar eens beluisteren..... Het grootste verschil zal naar allerwaarschijnlijkheid in het scheidingsfilter zitten. Hier valt m.i. nog wel wat te behalen in het geval van de Ref. Mon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts