Jump to content

ik vraag mij af?

joopus
 Share

Recommended Posts

mijn vraag is, klinkt een transistor beter naar mate hij langer aan staat.?

ik heb vaak het gevoel dat als hij even aan staat, het nog niet optimaal is.

later klinkt het dan in mijn oren allemaal wat losser.

is dit te meten?, of heeft het ook met gemoeds toestand, plus dat de oren even moeten wennen???????????

de cyrus dealer vertelde mij, dat als het apparaat aan zou blijven staan, het altijd optimaal zou klinken.

als wij met de band spelen, hebben we vaak ook een paar nummers nodig om aan de sound te wennen, [dat is een akoustisch verhaal..........]

ik heb eens gelezen dat een transistor niet hoeft op te warmen, de sound zal altijd hetzelfde zijn.

is dit ook zo>????????????????????

ik ben benieuwd.....................................

en vooral, of dit buiten de oren te meten is>? :rolleyes:;)

is dit te meten?, of heeft het ook met gemoeds toestand, plus dat de oren even moeten wennen???????????

de cyrus dealer vertelde mij, dat als het apparaat aan zou blijven staan, het altijd optimaal zou klinken.

als wij met de band spelen, hebben we vaak ook een paar nummers nodig om aan de sound te wennen, [dat is een akoustisch verhaal..........]

ik heb eens gelezen dat een transistor niet hoeft op te warmen, de sound zal altijd hetzelfde zijn.

Waarom zou het opwarmen alleen met de transistors te maken hebben? :rolleyes:

Buiten de transistor zijn er nog tal van andere zaken die zich stabiliseren in het uur of de uren na het aanschakelen. Dat speelt vast ook een rol in de totale indruk van de geluidskwaliteit.

Ik geloof wel dat opwarmen nodig is bij veruit de meeste apparatuur. Ik geloof ook dat een luidspreker zelf opwarming nodig heeft -- ooit had ik een Acoustic Energy AE1 en diens metalen conus vormde samen met de spreekspoel een warmte-afvoerend element dat 10 minuten nodig had om op stem te komen. Lastig luidspreker daardoor.....

Toine.

Ik heb ook wel eens gelezen dat het opwarmen van bv. elco's in feite een herstel is van de opdonder die ze krijgen als je zonder inschakelvertraging werkt. :unsure:

Volgens mij worden elektronicaonderdelen alleen warm als ze vermogen dissiperen...

Ik heb ook wel eens gelezen dat het opwarmen van bv. elco's in feite een herstel is van de opdonder die ze krijgen als je zonder inschakelvertraging werkt. :unsure:

Volgens mij worden elektronicaonderdelen alleen warm als ze vermogen dissiperen...

Dus? Het zou kunnen?

Dus? Het zou kunnen?

Dus loopt er stroom door de elco en staat er spanning over. Of dit met herstellen te maken heeft, kan ik daar niet uit afleiden, maar dat het zo kan zijn dat een elco warm wordt, vind ik niet zo wonderlijk...

ja kijk ik heb ook suggestie,s, maar kun je het meten, en echt waarmaken????????

of blijf :D t het bij gokken , met de oren.

Beste Joopus,

Je kunt het min of meer ook meten. Wanneer je een amp net aan zet, en je meet de spanningsval over de emitor weerstanden (rustroom) dan zal die het eerste uur erg fluctureren. Pas na een uur of meer is ie stabiel.

Groeten,

Bas

ja kijk ik heb ook suggestie,s, maar kun je het meten, en echt waarmaken????????

of blijf :D t het bij gokken , met de oren.

Beste Joopus,

Je kunt het min of meer ook meten. Wanneer je een amp net aan zet, en je meet de spanningsval over de emitor weerstanden (rustroom) dan zal die het eerste uur erg fluctureren. Pas na een uur of meer is ie stabiel.

Groeten,

Bas

kijk, kun je het iets meer uitbouwen? :D

Joopie, hoe lang loop je nou al mee.. je zou toch inmiddels moeten weten dat dit een feit is? ;)

Joopie vraagt gewoon naar de bekende weg :P Of hij leest nooit wat er op fora zoal voorbij komt :rolleyes:

Maar het is een feit Joopie, ook technisch! Het instelpunt van een transistor is temperatuurafhankelijk. Een beetje versterkerontwerper optimaliseert dan voor de normale bedrijfstemperatuur, met name de ruststroom. Vooral bij klasse AB versterkers (de meeste versterkers) is het ook te meten aan de vervormng. Maar zo dramatisch als het soms wordt voorgesteld is het zeker niet. Is het wel zo erg als sommigen zeggen, tja dan hebben ze een slecht ontworpen ding ...

;)

P.s. Hans, toch moet je versterkers maar geen pils voeren. Met name buizenversterkers leggen dan meteen het lootje (loodje?) zoals menig muzikant op het podium heeft mogen ervaren :o

Elke, beetje goede versterker klinkt beter als ie een poosje aan staat.

Ik merk bij die van mij, dat ie (pas) na ongeveer 45 niet meer warmer wordt, en dan klinkt ie op z'n best.

Het geheel klinkt dan inderdaad net was losser, makkelijker.

Moeilijk te omschrijven.

Je kunt 't vergelijken met een auto in de winter.

Als ie net start rijd ie wel, maar....na 'n half uurtje of langer rijdt ie wel veel prettiger.

Bij Cyrus kun je 't best de aan/uit switch aan de achterkant altijd aan laten staan.

Dan gebruik je alleen de standby knop aan de voorkant als aan/uit knop.

Dat deed ik ook altijd met m'n Cyrus 3.

Groeten,

Alco

waarom klinkt een transistor beter als ie langer aanstaat.?

het is nog steeds niet duidelijk, dus kan het ook gevoelsmatig zijn. ;)

Jopie, je leest niet :rolleyes:

Blijkbaar zijn meer dan 2 regels achter elkaar teveel :P

Dus dan maar op deze manier :D

Electronische schakelingen hebben tijd nodig om te stabiliseren.

Dat kan soms wel uren duren (of dagen in het geval van Audiopaul's ML333).

Nou wat meer tekst achter elkaar :o

Het is niet alleen een kwestie van stabilisatie van transistoren, maar ook van formatteren van condensatoren. Vooral condensatoren kunnen er lang over doen om het optimale werkpunt te bereiken. Dat heeft verschillende oorzaken. Een daarvan is de werktemperatuur. Een ander is de laadtijd, die ook weer afhankelijk is van de voeding. Daarbij moet eerst de voeding volledig op zijn stabiel werkpunt zijn gekomen, voordat de rest op zijn stabiel werkpunt kan komen. Als dat gebeurd is, werkt de versterker op zijn ideale punt.

Als je niet naar de stroomkosten kijkt, laat het bakkie dan ook maar beter aan. Heeft ie een standby-stand, gebruik die dan.

Als je niet naar de stroomkosten kijkt, laat het bakkie dan ook maar beter aan. Heeft ie een standby-stand, gebruik die dan.

Werkt dat dan? Ik laat mijn versterker namelijk ook altijd stand-by staan 's nachts, maar de volgende ochtend is ie wel weer afgekoeld. Dus dan moet ie toch weer opnieuw z'n ideale werkpunt zien te vinden? Behalve de voeding misschien...?

Natuurlijk is ie niet gelijk op zijn ideale werkpunt, maar de versterker bereikt dat punt wel veel sneller. Bovendien gaan de voedingselko's langer mee, omdat ze dan niet telkens die inschakelpiek op hun harses krijgen.

Natuurlijk is ie niet gelijk op zijn ideale werkpunt, maar de versterker bereikt dat punt wel veel sneller. Bovendien gaan de voedingselko's langer mee, omdat ze dan niet telkens die inschakelpiek op hun harses krijgen.

Dat is waar, al schakelt mijn versterker sowieso niet in 1 keer in. Als ie stand-by staat en je doet 'm aan, dan hoor je eerst een klik (zal een relais zijn) en dan even (een seconde of 5) later hoor je nog een klik (weer een relais) en dan is ie pas echt ingeschakeld en hoor je muziek...