carl Posted 27 september 2004 Report Share Posted 27 september 2004 Zoals nogal wat oude bekenden weten ben ik veel met vinyl bezig. De Disco Antistat ben ik inmiddels al een jaar ongroeid. Vorig jaar heb ik een VPI 16.5 gekocht. Zonder meer een praktisch ding met zeer goede wasresultaten. Ik heb altijd Last gebruikt maar onlangs las ik een advertentie van L'art du son. Dit is een wasmiddel op basis van zeep en zonder toevoeging van alcohol. Het is ontwikkeld door de Duitse importeur van Loricraft. Een klein flesje kost 35 euro en je moet er 5 liter gedestilleerd bijvoegen. Na het een tijdje gebruikt te hebben moet ik zeggen dat het erg goede resulaten geeft. Oud was ik nog voor met Last maar nieuw gaat regelrecht in de l'art dus son. Tot slot wordt vaak gezegd dat ook kleine hoeveelheden alcohol schadelijk is voor platen. Nu zit het er niet lang op bij een VPI maar wie kan daar iets zinnigs over zeggen? Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 september 2004 Author Report Share Posted 27 september 2004 Hai Ome Henk, In Last zit volgens mij ook isopropyl alcohol. Ik heb wel eens gelezen dat als je in de US gedestilleerd water probeert te kopen ze denken dat je een abortus wil plegen of zoiets. Gedestilleerd water is haast niet te krijgen, gedeminiraliseerd wel. Wat gebruik jij eigenlijk op je Nitty Gritty (wat een naam) ? Charles Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 Ik heb wel eens gelezen dat als je in de US gedestilleerd water probeert te kopen ze denken dat je een abortus wil plegen of zoiets Nee, je kan er namelijk vliegtuigen mee kapen Ben een beetje melig geloof ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 september 2004 Report Share Posted 28 september 2004 gedeminiraliseerd water Wat is dat voor water. Is dat, na 't eerst verkleind te hebben, weer groter gemaakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Enkele maanden geleden had ik al een flesje L'art du son gekocht, maar het stond nog steeds in de koelkast. Probleem was dat ik geen platenwasmachine heb. Alleen maar een disco antistat (knosti). Je kan dan L'art du son wel gebruiken om platen te wassen, maar moet dan naspoelen met demiwater. En ja, hoe doe je dat. Met een plantenspuit?. Maar inmiddels ben ik er uit. Ik heb een tweede knosti gekocht. Vanmiddag samen met mijn huisgenote in twee uurtjes tijd ca. 6o platen gewassen en met demiwater nagespoeld in de 2e knosti. En dat met 10 ml L'art du son (in ca. 500 ml water). Kosten derhlave 35 euro/10 = 3,50 euro (en natuurlijk de kosten van een 2e knosti). We hebben wel 2 keer de bak met demiwater moeten verversen. Resultaat perfect. Ook de smerigste platen werden schoon. En het lijkt er op dat ook bij het draaien van de platen er geen prut aan de naald blijft plakken. Zeer aan te bevelen dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 14 januari 2006 Report Share Posted 14 januari 2006 Enkele maanden geleden had ik al een flesje L'art du son gekocht, maar het stond nog steeds in de koelkast. Probleem was dat ik geen platenwasmachine heb. Alleen maar een disco antistat (knosti). Je kan dan L'art du son wel gebruiken om platen te wassen, maar moet dan naspoelen met demiwater. En ja, hoe doe je dat. Met een plantenspuit?. Maar inmiddels ben ik er uit. Ik heb een tweede knosti gekocht. Vanmiddag samen met mijn huisgenote in twee uurtjes tijd ca. 6o platen gewassen en met demiwater nagespoeld in de 2e knosti. En dat met 10 ml L'art du son (in ca. 500 ml water). Kosten derhlave 35 euro/10 = 3,50 euro (en natuurlijk de kosten van een 2e knosti). We hebben wel 2 keer de bak met demiwater moeten verversen. Resultaat perfect. Ook de smerigste platen werden schoon. En het lijkt er op dat ook bij het draaien van de platen er geen prut aan de naald blijft plakken. Zeer aan te bevelen dus. Ik heb mijn Disco Antistat 5 jaar geleden of zo in de container gekieperd...... Ik heb niet ergens snel spijt van, maar dit.... Hij was ook nooit gebruikt, ook nog eens een keer Hoe blijven de etiketten? Geen last van enige vochtigheid of loslaten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Of als het echt smerig is: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Of als het echt smerig is: Reinigen onder het afspelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 ja ja... RastaPhil PS: ik ben nog ah twijfelen: Discostat, Okki Nokki, of dikke US stofzuiger (Nitty Gritty, VPI of zo....). Iemand suggesties? Goede of slechte ervaringen? (we hebben geen plaats in keuken noch badkamer om met discostat te zeulen-denk ik zo; een stofzuigerbak zie ik wel zitten, maar kostelijk voor een practisch -beide kanten zuigen tegelijk-model, en de vloeistoffen, zijn die redelijk verkrijgbaar? Ik durf het bijna niet te vertellen: tot voor kort goot ik pure isopropyl-alcohol op zo een "spons en vilt" platenreiniger tot verzadiging en ging daarmee over (enkele try-out) LP's, daarna, in Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 januari 2006 Author Report Share Posted 15 januari 2006 Hai Phil, Ik heb best wat geexperimenteerd met platenwassen. Als je echt smerige platen hebt zou ik altijd in twee fasen wassen: eerst de Disco Antistat en daarna een platenwasmachine. Bij normaal vervuilde platen kan je volstaan met een platenwasmachine. Ik zelf was altijd twee keer op een machine: de eerste keer met Last en de tweede keer met L'art du Son. Zou ik sterk vervuilde platen schoonmaken dan zou ik dat eerst doen met Last in de Disco Antistat en vervolgens met L'art du Son in de platenwasmachine. De reden om Last in de Disco Antistat te gebruiken is dat in Last Isopropyl zit en dat verdampt makkelijk. Ik zou zeer voorzichtig zijn met vloeistoffen met alcohol erin. Kennelijk hebben die vloeistoffen toch invloed op de plaat. Dus een plaat er niet lang in laten staan en ook geen sterke concentaties gebruiken. L'Art du Son bestaat uit zeer zuivere zeep zonder toevoegingen. Last is makkelijk na te maken. Er zijn recepten te vinden op internet. Ammonia en dergelijke zou ik maar mooi van afblijven. Tot slot: ik heb een VPI 16.5, een mooi en stevig ding. Of andere machines nu tot een beter wasresultaat zullen leiden geloof ik niet met uizondering van de Loricraft misschien. Jij bent nogal handig, kijk eens bij de Moth, die kan jezelf bouwen. Succes, Carl PS geen vloeistof met en zonder alcohol direkt na elkaar gehoormatig vergelijken. Als in de vloeistof alcohol zit dan koelt de plaat af en klinkt daardoor anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiovorden Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 15 januari 2006 Author Report Share Posted 15 januari 2006 Slim hoor dat sportdrank dopje, daar zocht ik naar. Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Bijzondere zeepsoorten voor audiofiele toepassingen lijken mij een uitstekende marketingtruc, zeepsoorten die geen of in elk geval weinig residu achterlaten vind je in de levensmiddelen industrie, denk aan het goedje welk in kroegen wordt gebruikt om glazen te reinigen. maak een oplossing met een dergelijke zeepsoort, voeg hieraan toe een wetting agent - via een fotozaak te verkrijgen Amaloco H10 - om droogvlekken te voorkomen en voila een geweldige reiniger................... Ben best bereid hieraan een audiofiel verantwoord etiket en een flitsende naam aan toe te voegen, waarna het spul voor een forse prijs alhier af te halen is. gezien de gevoeligheid van het mengsel is blootstellen aan het geweld van tante pos of andere vervoerders beslist uitgesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Maar inmiddels ben ik er uit. Ik heb een tweede knosti gekocht. Vanmiddag samen met mijn huisgenote in twee uurtjes tijd ca. 6o platen gewassen en met demiwater nagespoeld in de 2e knosti. Wat een werk! Je hebt gelukkig hulp erbij.. Nee, die Knosti, daar word ik ook niet vrolijk van, gehannes met die spindelklem, en dan dat drogen, en dat afdruiprekje is te klein en wiebelig, en ze vangen weer stof Ik heb nog steeds de zelfbouw van een platenwasmachine in de planning, en ondertussen heb ik het meeste wel in huis, ik zit alleen met het afzuiggedeelte, en wel: waarmee werk ik de 'zuigbuis' die op het plaatoppervlak komt af? Eerst dacht ik aan vilt, als bij de Okki Nokki, maar ik ben bang dat er vuil in dat vilt blijft zitten. En is vilt zacht genoeg voor je kostbare platen?? Daarna heb ik microvezeldoekjes aangeschaft, maar toen hoorde ik weer dat je de platen daarmee juist statisch maakt, waardoor ze weer stof gaan aantrekken Ik weet het nog niet helemaal.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Bijzondere zeepsoorten voor audiofiele toepassingen lijken mij een uitstekende marketingtruc, zeepsoorten die geen of in elk geval weinig residu achterlaten vind je in de levensmiddelen industrie, denk aan het goedje welk in kroegen wordt gebruikt om glazen te reinigen.maak een oplossing met een dergelijke zeepsoort, voeg hieraan toe een wetting agent - via een fotozaak te verkrijgen Amaloco H10 - om droogvlekken te voorkomen en voila een geweldige reiniger................... Ben best bereid hieraan een audiofiel verantwoord etiket en een flitsende naam aan toe te voegen, waarna het spul voor een forse prijs alhier af te halen is. gezien de gevoeligheid van het mengsel is het blootstellen aan het geweld van tante pos of andere vervoerders beslist uitgesloten. voor ieder soort materiaal is een geschikt schoonmaakmiddel.... voor de tegeltjes in de badkamer en voor je lerenbankstel gebruik je toch ook niet hetzelfde middel? voor lp's zal het een middel zijn dat uitstekend geschikt is voor pvc...... en een dat inderdaad weinig/geen residu achterlaat..... ik vind 10/15 euro voor een 1liter fles niet zo heel erg duur.... angezien je daar ook zo 50/75 lp's mee schoonmaakt en misschien zelfs wel meer.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Maar inmiddels ben ik er uit. Ik heb een tweede knosti gekocht. Vanmiddag samen met mijn huisgenote in twee uurtjes tijd ca. 6o platen gewassen en met demiwater nagespoeld in de 2e knosti. Wat een werk! Je hebt gelukkig hulp erbij.. Nee, die Knosti, daar word ik ook niet vrolijk van, gehannes met die spindelklem, en dan dat drogen, en dat afdruiprekje is te klein en wiebelig, en ze vangen weer stof Ik heb nog steeds de zelfbouw van een platenwasmachine in de planning, en ondertussen heb ik het meeste wel in huis, ik zit alleen met het afzuiggedeelte, en wel: waarmee werk ik de 'zuigbuis' die op het plaatoppervlak komt af? Eerst dacht ik aan vilt, als bij de Okki Nokki, maar ik ben bang dat er vuil in dat vilt blijft zitten. En is vilt zacht genoeg voor je kostbare platen?? Daarna heb ik microvezeldoekjes aangeschaft, maar toen hoorde ik weer dat je de platen daarmee juist statisch maakt, waardoor ze weer stof gaan aantrekken Ik weet het nog niet helemaal.. dat vilt is wel ok... is zeker zacht genoeg... en reinigen is zeer eenvoudig... als het is opgedroogt ff stukje schilders tape erop en dat er in een vloeiende beweging weer aftrekken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Maar inmiddels ben ik er uit. Ik heb een tweede knosti gekocht. Vanmiddag samen met mijn huisgenote in twee uurtjes tijd ca. 6o platen gewassen en met demiwater nagespoeld in de 2e knosti. Wat een werk! Je hebt gelukkig hulp erbij.. Nee, die Knosti, daar word ik ook niet vrolijk van, gehannes met die spindelklem, en dan dat drogen, en dat afdruiprekje is te klein en wiebelig, en ze vangen weer stof Ik heb nog steeds de zelfbouw van een platenwasmachine in de planning, en ondertussen heb ik het meeste wel in huis, ik zit alleen met het afzuiggedeelte, en wel: waarmee werk ik de 'zuigbuis' die op het plaatoppervlak komt af? Eerst dacht ik aan vilt, als bij de Okki Nokki, maar ik ben bang dat er vuil in dat vilt blijft zitten. En is vilt zacht genoeg voor je kostbare platen?? Daarna heb ik microvezeldoekjes aangeschaft, maar toen hoorde ik weer dat je de platen daarmee juist statisch maakt, waardoor ze weer stof gaan aantrekken Ik weet het nog niet helemaal.. Indien je denkt dat er vuil in het vilt aan je zuigbuis zit: Na droog zuigen van de plaat moet het vilt ook droog zijn, Oke? Haal er dan even je vinger langs en dan constteer je gelijk hoeveel vuil er werkelijk in het vilt zat. En dat gaat op voor elke platenwasserzuigbuis voorzien van vilt strips ongeacht het merk platenwasser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Of als het echt smerig is: Dit is wel serieus bedoeld hoor. Ik was ondertusen al jaren met de glassex spullen. Werkt perfect. Ik heb nog nooit iets gemerkt van aantasting van het vinyl. Ook de glimmende stukken bij de uitloopgroeven blijven perfect glimmen. En dat olielaagje.... volgens mij werkt dat perfect als naaldsmering. Ik hoef met de blauwe Glassex de naald ook vrijwel nooit schoon te maken. Met de rooie komt er een klein beetje residu aan de naald te zitten. Maar dit is na Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Of als het echt smerig is: Dit is wel serieus bedoeld hoor. Ik was ondertusen al jaren met de glassex spullen. Werkt perfect. Ik heb nog nooit iets gemerkt van aantasting van het vinyl. Ook de glimmende stukken bij de uitloopgroeven blijven perfect glimmen. En dat olielaagje.... volgens mij werkt dat perfect als naaldsmering. Ik hoef met de blauwe Glassex de naald ook vrijwel nooit schoon te maken. Met de rooie komt er een klein beetje residu aan de naald te zitten. Maar dit is na Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Of als het echt smerig is: Dit is wel serieus bedoeld hoor. Ik was ondertusen al jaren met de glassex spullen. Werkt perfect. Ik heb nog nooit iets gemerkt van aantasting van het vinyl. Ook de glimmende stukken bij de uitloopgroeven blijven perfect glimmen. En dat olielaagje.... volgens mij werkt dat perfect als naaldsmering. Ik hoef met de blauwe Glassex de naald ook vrijwel nooit schoon te maken. Met de rooie komt er een klein beetje residu aan de naald te zitten. Maar dit is na Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Dan gaan jullie toch gewoon door met dat stikdure spul of de mengsels waar je eerst half chemisch Nederland voor aan hebt moeten doen. Glassex komt "automatisch" thuis met de rest van de boodschappen. Lekker makkelijk. En ik heb al veel geprobeerd, maar niks wat beter schoonmaakte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 En ik heb al veel geprobeerd, maar niks wat beter schoonmaakte. deze smileys lijken me toepasselijker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scat-Man Posted 15 januari 2006 Report Share Posted 15 januari 2006 Dan gaan jullie toch gewoon door met dat stikdure spul of de mengsels waar je eerst half chemisch Nederland voor aan hebt moeten doen. Glassex komt "automatisch" thuis met de rest van de boodschappen. Lekker makkelijk. En ik heb al veel geprobeerd, maar niks wat beter schoonmaakte. Hans indien je het verschil niet waarneemt tussen een plaat gereinigd met jouw Glassex en een die een L`art du son behandeling heeft gehad. Tja................................wij leven uiteindelijk in een vrij land. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 januari 2006 Report Share Posted 16 januari 2006 Dan gaan jullie toch gewoon door met dat stikdure spul of de mengsels waar je eerst half chemisch Nederland voor aan hebt moeten doen. Glassex komt "automatisch" thuis met de rest van de boodschappen. Lekker makkelijk. En ik heb al veel geprobeerd, maar niks wat beter schoonmaakte. Hans indien je het verschil niet waarneemt tussen een plaat gereinigd met jouw Glassex en een die een L`art du son behandeling heeft gehad. Tja................................wij leven uiteindelijk in een vrij land. Schoon is schoon.... Of heb jij soms klankverschillen gehoord tussen platen gewassen met Art-du-Son of Glassex.??? Dan durf ik als eenvoudige werktuigbouwkundige te beweren, dat er een wereldwonder aan het geschieden is. Tenzij dat dure spul een resonantiedempende laag achterlaat. maar ja... dan is je plaat ook niet echt schoon (net als bij Glassex overigens). En m.b.t. tot dat vrij-land..... Dat wens ik hear wel eens te betwijfelen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts