MJ_OK Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Platenverkoop neemt steeds verder toe Gepost door Arno (Nolius) - Bron: NOS Journaal Gepubliceerd: zaterdag 25 september 2004 @ 18:20 De platenverkoop is de laatste jaren flink gestegen. Terwijl de cd steeds minder wordt verkocht, zorgt vooral de dance-scene ervoor dat de langspeelplaat (LP) weer helemaal terug is. Het gaat zelfs zo goed, dat platenfabrikant Record Industry uit Haarlem de vraag nauwelijks aan kan. Het grootste platenbedrijf van Europa nam in 1998 de oude platenpersfabriek van Sony Music over. De LP, nu vooral vinyl genoemd, wordt door bijna alle dj's gebruikt. Zij zweren bij de krakende zwarte platen. Naast de dance-platen komt ook muziek van Robbie Williams en Novastar op plaat uit. Deze worden steeds meer verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 ik zag 't net op het nieuwsss.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dhfreakie Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 krakende zwarte platen. en de fabel blijft bestaan..... okok ze kunnen kraken spetteren enz enz, maar de oorzaken daanvan zijn wel duidelijk. en DJ's hebben daar nauwelijks last van die gebruiken hun LP's meestal niet zo lang Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hubertinus Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Maak me maar wakker als jullie klaar zijn... Deze plaat heb ik al te vaak gehoord... Hubertinus Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwert Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Ik heb Lp,s nooit afgezworen, luister dan ook het liefst naar zowel LP alsook CD. Zoals dit. En dit. En verwacht binnenkort dit op LP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Hawkwind! Bestaat dat nog? Die jongens hebben indertijd toch een een fundering van een concertzaal verpulverd met hun lage toontjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Allemaal de cd afzweren voor die v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Platenverkoop neemt steeds verder toe Gepost door Arno (Nolius) - Bron: NOS Journaal Gepubliceerd: zaterdag 25 september 2004 @ 18:20 De platenverkoop is de laatste jaren flink gestegen. Terwijl de cd steeds minder wordt verkocht, zorgt vooral de dance-scene ervoor dat de langspeelplaat (LP) weer helemaal terug is. Het gaat zelfs zo goed, dat platenfabrikant Record Industry uit Haarlem de vraag nauwelijks aan kan. Het grootste platenbedrijf van Europa nam in 1998 de oude platenpersfabriek van Sony Music over. De LP, nu vooral vinyl genoemd, wordt door bijna alle dj's gebruikt. Zij zweren bij de krakende zwarte platen. Naast de dance-platen komt ook muziek van Robbie Williams en Novastar op plaat uit. Deze worden steeds meer verkocht. Wel het hele bericht plaatsen. In dezelfde uitzending werd ook gesteld wat de oorzaak was van de instortende CD-verkoop: downloaden van het internet. Of dat echt zo is, staat natuurlijk te bezien, maar het is wel zo in het journaal gezegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Ja dat is zo maar er zijn andere faktoren: Iedereen koopt nu DVD's. Jeugd heeft een telefoonrekening te betalen. Geld kan nou eenmaal een keer worden uitgegeven. Verder is het NOS verhaal een beetje een broodje aap verhaal. Wat als 'nieuwtje' word gebracht is niks anders dan de praktijk zoals die sinds de cd de markt overnam. DJ's gebruiken sinds de komst van de cd al platen. Het aantal verkochte lp's valt bij het aantal verkochte cd's in het niet. Het weer 'helemaal terug' is nogal overdreven. Het grootste platenbedrijf van Europa nam in 1998 de oude platenpersfabriek van Sony Music over. Dit is onjuist. Ex medewerkers namen de platenperserij van Sony (CBS) over en dat bedrijf werd 'Record Industry'. Hun productie capaciteit is overigens 10..12 miljoen platen per jaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 25 september 2004 Report Share Posted 25 september 2004 Terug naar af door Internet? Liever niet doe me een lol zeg . Ik zweer bij Cd en DVD met name de laatste vind ik echt een vooruitgang waar ook de platen industrie naar mijn idee heel wat mee kan. Bestanden van complete dvd,s zijn doorgaans te groot om op internet te plaatsen (te lang downloaden)of ze zijn afschuwelijk gecomprimeerd. Een kopie maken is geen probleem uiteraard maar dat is het nooit geweest met de LP de CD enz enz.(cd,s zijn dikwijls wat lastiger) Je zou haast denken dat het eind eind maart is en de grap reeds in de maak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Dit artikel kwam ik tegen...... Meer platenverkoop dankzij Kazaa Herbert Blankesteijn Illegaal uitwisselen van muziek is illegaal, zoveel is zeker. Maar is illegaal uitwisselen van muziek via bijvoorbeeld Kazaa slecht voor de platenverkoop? Voor- en tegenstanders roepen om het hardst nietes respectievelijk welles, zonder dat ze de neutrale toeschouwer kunnen overtuigen. Er is volop onderzoek gedaan, maar de resultaten zijn tegenstrijdig en passen meestal, naar Beets indruk, in het straatje van degene die het onderzoek betaald heeft. Nu blijkt dat een actieve houding alle verschil maakt. Nieuwe software gebruikt Kazaa zelf om de platenverkoop te stimuleren: door het verkeer op het Kazaa-netwerk te meten. Het is de muziekindustrie vaak verweten dat ze de mogelijkheden van internet probeert buiten de wet te stellen, in plaats van ze tot eigen voordeel te gebruiken. Dat verwijt snijdt steeds minder hout, nu de bedrijfstak creatieve manieren verzint om geld te verdienen met websites, online muziekverkoop en sms in combinatie met radio, tv, concerten en merchandising. Ook in de jacht op degenen die muziek beschikbaar stellen via peer-to-peer-netwerken als Kazaa toont de muziekbusiness zich vindingrijk. Er worden valse bestanden in omloop gebracht, en de actiefste gebruikers worden via internet opgespoord en voor de rechter gesleept. Dat is niet voor iedereen leuk, maar het is wel doeltreffend gebruik van internet. Een originele methode wordt sinds kort aangeboden door de Amerikaanse startup BigChampagne [www.bigchampagne.com]. BigChampagne, kort geleden onderwerp van een artikel in Wired [www.wired.com], meet hoevaak een bepaald liedje bij Kazaa wordt gedownload en vooral w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 De CD verkoop neemt af. Ja natuurlijk neemt die af als men overal DVD gaat kopen. Al dat gemekker over het downloaden van muziek. Het is voor mij nog steeds ideaal om oude muziek op te zoeken en te kijken of ik het juiste nummer heb. En al dat gefluit en getik van MP3 ga ik heus niet op CD branden. Aangezien het internet er nu eenmaal is vind ik dat de platenmaatschappijen zich beter op deze markt zou kunnen storten dan elitair gedrag te vertonen. Dat ze trouwens nog tijd hebben voor dit soort gedrag vanuit hun mercedessen, villa's en vakantiehuizen. Gelukkig worden sommige CD's in mijn stad goedkoper. Prijzen van 22,99 Euro is teveel voor een CD. Het is tijd trouwens voor een verlaagd BTW tarief voor CD's in Nederland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Ik zweer bij Cd en DVD met name de laatste vind ik echt een vooruitgang waar ook de platen industrie naar mijn idee heel wat mee kan. DVD vind ik op zich een leuke aanvulling, maar niet een vooruitgang in als 't als vervanging zou moeten gaan dienen. Ik luister liever naar muziek dan dat ik 't verlpicht moet bekijken via m'n mono 43cm beeld TVtje (en ik wil me door al die DVD's niet verplicht voelen tot 't aankopen van zo'n HT-set. Films op DVD koop ik zelden. Na 1 of 2x heb ik ze wel gezien. Prijzen van 22,99 Euro is teveel voor een CD. Het is tijd trouwens voor een verlaagd BTW tarief voor CD's in Nederland. 22,- of 23,- euri vind ik ook veel te veel voor een CD. Zelf betaal ik zelden meer dan zo'n 18,- a 19,- euro, via NLstore.nl (hoewel je dan uiteraard wel met wachttijden zit, van 1 week tot soms wel 4 weken, naar gelang de verkrijgbaarheid van die CD) Ook in de aanbiedingsbakken vind ik tegenwoordig steeds meer CD's, waarvan ik denk:"Goh, nou al/ook deze al in de aanbieding ?!" Vooral bij de '1 voor 9,99 en 2 voor 17,50' bakken of de '7,99 p.s. en 2 voor 15,-' bakken, kom ik leuke dingen tegen. Ik koop de laatste tijd meer midprice dan fullprice CD's. Downloaden doe ik nog maar weinig, en als ik 't doe dan om te kijken of die CD de moeite waard is om te kopen (soort voorselectie dus) Heb in 't verleden, ook via KaZaa weleens wat geDL't en gebrand, maar in 9 van de 10 gevallen klonk dat gewoon matig/waardeloos. De jeugd zal 't verschil in kwaliteit denk ik niet/nauwelijks opvallen via een megaturbobasssystem setje, en ze zullen daar ook mindere eisen aan stellen dan de gemiddelde bezoeker van dit forum. Heb 1x iets gedownload op 320/KBS en dat klonk erg goed! Maar 't meeste is rond de 128 of 192, en dat hoor je. Greetings, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
MJ_OK Posted 26 september 2004 Author Report Share Posted 26 september 2004 Platenverkoop neemt steeds verder toe Gepost door Arno (Nolius) - Bron: NOS Journaal Gepubliceerd: zaterdag 25 september 2004 @ 18:20 De platenverkoop is de laatste jaren flink gestegen. Terwijl de cd steeds minder wordt verkocht, zorgt vooral de dance-scene ervoor dat de langspeelplaat (LP) weer helemaal terug is. Het gaat zelfs zo goed, dat platenfabrikant Record Industry uit Haarlem de vraag nauwelijks aan kan. Het grootste platenbedrijf van Europa nam in 1998 de oude platenpersfabriek van Sony Music over. De LP, nu vooral vinyl genoemd, wordt door bijna alle dj's gebruikt. Zij zweren bij de krakende zwarte platen. Naast de dance-platen komt ook muziek van Robbie Williams en Novastar op plaat uit. Deze worden steeds meer verkocht. Wel het hele bericht plaatsen. In dezelfde uitzending werd ook gesteld wat de oorzaak was van de instortende CD-verkoop: downloaden van het internet. Of dat echt zo is, staat natuurlijk te bezien, maar het is wel zo in het journaal gezegd. Dit was alles wat ik kon vinden... waar ik tegenaan liep eigenlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
siep Posted 26 september 2004 Report Share Posted 26 september 2004 Terug naar af door Internet?Liever niet doe me een lol zeg . Ik zweer bij Cd en DVD met name de laatste vind ik echt een vooruitgang waar ook de platen industrie naar mijn idee heel wat mee kan. Bestanden van complete dvd,s zijn doorgaans te groot om op internet te plaatsen (te lang downloaden)of ze zijn afschuwelijk gecomprimeerd. Een kopie maken is geen probleem uiteraard maar dat is het nooit geweest met de LP de CD enz enz.(cd,s zijn dikwijls wat lastiger) Je zou haast denken dat het eind eind maart is en de grap reeds in de maak. Ik zie dat je helemaal op de hoogte bent mbt de Internet verspreiding. Internet is weldegelijk de grootste bedreiging. heel veel hebben al de mogelijkheid om een redelijk snelle aansluiting te nemen. De grote van de bestanden is geen probleem meer. 4GIG in 6 uurtjes is een normaal iets aan het worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts