Jump to content

Het grote Raspberry Pi topic

WanFie
 Share

Recommended Posts

Solly, heet Nederland 24 en bevat een heleboel NPO-kanalen, zoals NPO 1,2 en 3, NPO Cultura, NPO Achtuurjournaal en nog zo wat. En solly, want ik ben net weer wezen eten op de Kruiskade in Rotterdam bij mijn favoriete Chinees, want ik moest weer zonodig naar De Doelen.

Ja, die heb ik ook geïnstalleerd. En die kon ik dus niet vinden vanwege de naamsverwarring. Trouwens, wel komisch met dat chinees. Ik hoorde laatst wat op het nieuws over een vliegtuig van Lion Air. Ik dacht toch echt dat ze Ryanair bedoelden.:wacko:

Edited by TL 200

Hi hi, nepnieuws? Heb net een opgenomen video van Tegenlicht zitten bekijken over nepnieuws, en ik vond het maar beangstigend. Toen ik wegging bij De Kade (waar ik een gewaardeerde klant lijk te zijn) kreeg ik een tas mee met een pakje, waarin kaneelstokjes zouden zitten, naar ik begreep, en een in aluminiumplastic verpakt koekje. Bij het uitpakken van de kaneelstokjes bleek het een kalender te zijn, zo'n mooie Chinese. Dus kaneel=kalender :wacko:. In het koekje zat de tekst: "There is a prospect of a thrilling time ahead of you". Ja, met al dat nepnieuws. Lyon-air.

Gisteren en vandaag de Raspberry met Pifi DAC in de kast gebouwd. Helemaal zonder slag of stoot ging dat niet. De gaatjes in de RPi blijken maar 2.8 MM te zijn. M3 past dan niet. De gaatjes dus maar voorzichtig wat groter geboord. Ik had nog een paar 5V SPU voedinkjes van HP liggen. Daar heb ik er dus een van in het kastje geplakt en met een kabeltje rechtstreeks op de RPi aangesloten. En een paar kabeltjes van de uitgang inches naar een paar wat stevigere op het achterpaneel gemaakt. De monitoraansluiting zit nu ook op de achterkant. Het verloopkabeltje van de Action werkt prima, maar dat ding vastschroeven bleek wat lastiger. Maar met wat sloop- en repareerwerk ook weer gelukt. 

En dan sluit je hem aan... Helemaal niks. Zelfs geen ledjes. De voedingskabel gecontroleerd. Er bleek wat ruimte tussen de pen in de voeding en het stekkertje wat ik nog had liggen te zitten. Na het pennetje een beetje verbogen te hebben werkte dat wel. Maar wat nou weer. Een kant doet helemaal niks en de andere wat krakende muziek. Mijn cinchstekkertjes maakten dus ook geen goed contact. De blikken plaatjes in de chassisdeeltjes wat verbogen, en dit werkt nu ook. Toch vertrouw ik het laatste nog niet helemaal. Anders gaan de chassisdelen er af en soldeer ik de kabeltjes rechtstreeks op de print van de Pifi DAC. 

Nou speelt het dus. Tidal2 er op gezet en nog wat instellingen gedaan. 

Morgen zal ik wat foto's plaatsen. 

Hierbij de foto's. Het is duidelijk te zien dat het gebruikte spullen zijn, maar:

De raspberry kostte me € 39,-

De Pifi DAC € 15,-

De HDMI VGA omzetter kostte € 4,-

De kast heb ik eens gekregen met een kapot moederbord er in

De voeding is van een afgeschreven HP pocket PC 

Bij elkaar dus een streamer/mediaplayer van € 58,-.

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg

2 hours ago, mumsoft said:

Grappig hoor, vooral die koelribben zijn over de top! Ik dacht eerder dat je er een Array-kast omheen zou doen trouwens?

Die Arraykast zit om mijn Windows muziek pc op m'n luisterzolder. Daar heb ik in een ander topic foto's geplaatst. 

Die koelribben zijn bedoeld om de processor met heatpipes te koelen. Voor een Raspberry Pi is dat niet nodig. Een berg energie verstoken voor audio, is niet nodig. 

Ja, zo is dat, van die berg. Ben nu zelf wat aan het experimenteren, om te kijken of een 3,5" schijfje het goed doet aan de rasp. Tot nu toe heb ik alleen usb-stikkies gedurfd. Lijkt wel goed te gaan. Aan mijn vorig mediaplayertje ging dat niet goed, maakte troep van de inhoud, en er moest een backup aan te pas komen. Heb nu natuurlijk eerst een backup gemaakt, een gewaarschuwd mens telt voor twee.

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Een berg energie verstoken voor audio, is niet nodig. 

We moeten toch van het gas af, dan de boel maar verwarmen met je installatie. Krijg je nog mooie muziek toe ook. 

Maareh, mooi kastje Hans. 

Edited by TL 200

1 minute ago, TL 200 said:

We moeten toch van het gas af, dan de boel maar verwarmen met je installatie. Krijg je nog mooie muziek toe ook. 

Maareh, mooi kastje Hans. 

Zomers ook verantwoord luisteren? 

Maar Een beetje gelijk heb je wel, door al die stroombesparende lampen en apparaten, verstoken we wel weer meer gas. Gewone gloeilampen en zonnecellen is dan misschien wel beter. 

Nog wat bevindingen met een USB-schijfje (van 2TB): ik had de rasp geshutdowned, en toen de stroom eraf gehaald. Maar daarna wilde hij niet opstarten, tenminste, ik kreeg er geen verbinding mee. USB-schijfje eraf, en nu ging het wel. De schijf ben ik nu aan het controleren, die lijkt er geen hinder van te hebben gehad. Ik denk/vermoed dat ik eerst de schijf veilig moet verwijderen, en dat-ie dat niet vanzelf doet bij shutdown.  Maar dat is een veronderstelling.

21 minutes ago, mumsoft said:

Nog wat bevindingen met een USB-schijfje (van 2TB): ik had de rasp geshutdowned, en toen de stroom eraf gehaald. Maar daarna wilde hij niet opstarten, tenminste, ik kreeg er geen verbinding mee. USB-schijfje eraf, en nu ging het wel. De schijf ben ik nu aan het controleren, die lijkt er geen hinder van te hebben gehad. Ik denk/vermoed dat ik eerst de schijf veilig moet verwijderen, en dat-ie dat niet vanzelf doet bij shutdown.  Maar dat is een veronderstelling.

Ja, dat is het vooralsnog...

Kan ook zijn dat ie alleen FAT-32 lust, dat is in elk geval bij twee van mijn mediaspeler het geval.

Vanochtend onder de koffie gekeken naar oude opnames van Rowan Atkinson (Mr. Bean) in geestlijke sketches (het is kerstmis of niet). Vanaf de 3,5" schijf. Toen voor het uitzetten de schijf 'veilig verwijderd'. En nu start hij er wel snel mee op. Wel iets om aan te denken, net als bij mijn smartphone, waarvan ik eerst de zaklamp moet aanzetten voor het uitzetten. Ach ja, techniek.

1 hour ago, vintagemod said:

Voor mij is dat streamer nummoro uno,en kost  ook nog niks,meen je dat ene van 2000 beter is ?

Verdiep je eens in de materie.

Ja dat denk ik. sterker nog: voor mij is dat zo. Een DAC met een fatsoenlijke analoge uitgang, Clock en voeding klinkt beter. Voor mij dan.