Jump to content

Het grote Raspberry Pi topic


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Sinds vandaag ben ik ook de "gelukkige" eigenaar van een Raspberry Pi versie 3 B.  Dus niet de allerlaatste maar toch een redelijk verse.  Ik was op zoek naar een audiostreamer voor in de huiskamer. Daar speelde ik met een Windows PC, maar dat gaf nogal eens problemen. Vooral met updates en bediening. Met JRiver en JRemote werkte het prima, maar met Tidal er bij werd dat toch lastig.

Op m'n zolder had ik een oplossing middels het streamen via UPnP. Al werkt dat ook nog niet perfect (de app op m'n tablet hou ik maar met moeite levend tijdens standby ). Dat Huawei tablet blijft de app maar stoppen. Mijn oude Lenovo tabletje met Android 4.4 doet het een stuk beter, maar speelt ook niet consequent door. Maar ik ga er vanuit dat ik daar nog wel een oplossing vind.

In de huiskamer dus.. Ik had een simpel Ementstreamertje liggen. dat ding gebruik ik in de caravan om Wifi te hebben voor bediening van de Robertsradio en muziek daarheen te streamen. Dat werkt prima. Dus die in de huiskamer aangesloten. En dat werkte redelijk, maar ook regelmatig storing in de verbinding. Er zit n.l. geen Ethernet aansluiting op alleen Wifi. Dus weer verder zoeken.

Vandaag dus naar BCC en trof daar eigenlijk ook niks wat echt zou kunnen werken. Yamaha en Teufel schijnen wel iets te hebben wat werkt, maar die waren daar niet leverbaar. Toen viel m'n oog op een afgeprijsde Raspberry Pi. Afgeprijsd van € 69,- naar € 59,- en daar nog eens 20% kasskorting op. Dus voor minder dan € 50,- een doos vol speelgoed. Een Raspberry, een kastje, een voeding en een voor geïnstalleerde SD kaart. Toen ik bij de kassa kwam bleek het ding voor maar € 49,- in de computer te staan, dus ik nam hem mee voor € 39,-. Daar kan ik geen buil aan vallen dacht ik.

Thuis aangekomen het ding in elkaar geklikt, het SD kaartje er in, de voeding er aan en aangesloten op mijn Philips monitor. Draadloze toetsenbord en muis van twee verschillende merken er aan en proberen maar. Ik stond er versteld van, er verscheen een menu met wat keuzes waar ik redelijk willekeurig wat koos en het ding werkte. Verbinding met Wifi, netwerk en UPnP. Bij elkaar in minder dan een kwartier. En er kwam al geluif uit via de HDMI kabel naar de monitor. Vanaf m'n Telefoon met Tidal. Toen dacht ik... ik kan die 3,5 mm audioaansluirting wel kiezen, maar zou die Behringer 222 ook niet werken? Gewoon aangesloten.. en jawel, werkte ook al. 

Vanavond heb ik het ding aangesloten op m'n set op zolder en heb daar muziek gedraaid via mijn set. Dat heeft de hele avond storingvrij gewerkt. Behalve het tablet, waar ik toch echt WakeLock op moet draaien om de boel werkend te houden.

Binnenkort nog eens de laatste updates er op zetten en het ding ook met video werkend zien te krijgen. 

Leuk speelgoed en weer een hobby er bij.

Link to comment
Share on other sites

Ja, die dingen kosten niets en doen van alles. Je bent er wel laat achter, hier draaien ze al bijna een half jaar. Muziek, tv, en een hoop leuke addons, zoals bv Nederland 24, Uitzending gemist (NPO), Radio (stuk of 1000 radiostations), en goedkope iptv-abonnementen. En, o ja, Tidal.

En nu is Hans er achter en hebben we zowaar Het grote Raspberry Pi topic. Jee!

Link to comment
Share on other sites

Met een rasp aan een beeldscherm of tv heb je meteen een superslimme tv. M.a.w. dan heb je geen echte tv meer nodig. Kodi erop, onder Raspbian, of onder zijn eigen LibreElec, en probeer maar wat

Kodi laat zich bedienen met apps, maar ook via de browser. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, vintagemod said:

Ik dacht dat Hans niet in voodoo geloofde ,heeft die ook nog zo,n k&t rasp,oud model ,maar die van Marc is lekker nieuwer.:D

Kan vergelijk worden met de streamer van Carl.

als je nauw eens een mooie dac  kocht ,kost tegenwoordig niks  ,en op de ic2 aan sloot ,geen geouwehoer met USB ,was je toch al iets verder ,man met groene oren :D

mvg wol

ps is wel leuk om een topic te maken over de rasp.

Die mooie DAC heb ik, alleen niet in de huiskamer. Daar speelt muziek vrijwel altijd op de achtergrond, dus zo super hoeft het niet te zijn. De Behringer UC222 voldoet prima ook al is die maar 16Bits en 44,1 kHz.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, mumsoft said:

 

En nu is Hans er achter en hebben we zowaar Het grote Raspberry Pi topic. Jee!

Wanneer jij nu zo'n topic had aangemaakt, dan had jij jouw ervaringen hier kunnen beschrijven. Dat was voor anderen dan misschien weer terug te vinden.

Link to comment
Share on other sites

Gefeliciteerd Hans en welkom bij de Frambozenclub. ;) Ik gebruik de mijne alleen voor muziek, met Volumio, https://volumio.org/discover/. Daar kun je ook een Kodi plg-in installeren.

Met Kodi kun je tv kijken, dvd's afspelen etc. Voor het kijken van foto's kun je dit proberen, https://www.technadu.com/how-to-add-photos-to-kodi/12371/. Succes met optimaal benutten van je Rasp.

Link to comment
Share on other sites

Foto's kan ik ook via dnla bekijken. Dat werkt prima en met remote. Dus op de bank de foto kiezen.

Is er voor kodi ook een android app? In de RB staan ze ondertussen al in. Mijn muziek wordt nu in de library gezet.

Ik ben wel met het audiovolume aan het donderjagen geweest. Bleek dat in een andere app het volume laag stond. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, vintagemod said:

Dar zit te veel troep in de mini Mac wat niet zinvol is ,Apple freak .

mvg wol

Niet meer dan in een Raspberry.  Hij mag dan heel heel klein zijn, maar in feite is het een complete computer. 

Waar denk je dat ze in een studio mee werken? en gaan werken?  Ik verwacht dat de nieuwe Mini een groot succes wordt. :)

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, vintagemod said:

Tov rasp heeft die geen rust in de muziek en geen plaatsing rond om instrumenten,en veel minder lucht.

mvg wol

ik heb nog een uitdaging de soekris dac die wil ik nog bestellen en aansluiten op de rasp ,of het wat wordt ,twijfel ik 

mvg wol

Waarom Soekris? Met een schakelende voeding?

Zelf bouwen en dan een lineaire voeding er op?

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Tubejack said:

Waarom heet dit het:  "grote Raspberry Pi topic?" die dingetjes zijn toch maar klein? :rolleyes:

FF wat anders Apple heeft eindelijk een nieuw Mac mini gelanceerd.  Zelfs het goedkoopste model is m.i. al geweldig met streaming B) 

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/mac-mini

Omdat het waarschijnlijk een groot topic zal worden.

Ik vind zo'n Apple een beetje over de top voor mijn midfi huiskamersetje.

Ik heb overigens ook zeer goed klinkende Raspberry's gehoord. Zelfs met mijn Behringer UCA 222 klonk het gisteravond op m'n zolderset al buitengewoon goed. Maar de Pink Faun maakte toch een stuk meer indruk. De Behringer klinkt in het laag wat ongecontroleerd en heeft bovendien wat weinig body. Maar wat wil je voor € 25,- op een computer van € 40,-. Maar ik heb ook streamers van minimaal 10 keer dit bedrag gehoord die minder open en krachtig klonken. 

https://www.collybia.com/collybia-dacs/mamboberry-hifi-dac/ Dit zo'n voorbeeld van een prima klinkende DAC.

Mamboberry
 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Leuk speelgoed Wol meer niet.  Dat gepruts met Linux computertjes heb ik wel gehad, denk maar eens na. 

Je hoeft helemaal niet prutsen, sd-kaartje met Volumio in de Rasp, via je modem in een browser openen en spelen. Wel een DAC, en een bron aansluiten.;)

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, vintagemod said:

Hans is een hele mooie ,zit ook nog een femto klok in.

Femto en Guido tent clock zit je gewoon in de top.

mvg wol

ps als je ene besteld mag je van mij ook ene bestellen.

Volgens mij besteld een lid van onze audioclub af en toe van die dingen. Misschien heeft hij er een voor jouw. Ik doe het nog even met de Behringer. Direct is de PC-DAC combinatie in de huiskamer beter dan op zolder..:huh:

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Tubejack said:

Je kunt een hoop lol hebben met Linux. Bijna alle apparaten draaien hier met en op Linux. Ik zou dan kiezen voor Daphile dat is eigenlijk LMS waarmee je alle streaming diensten kunt afspelen ook Qobuz hi-res.   Maar een Mac vind ik eigenlijk handiger ;)


Q4. Can I install Daphile on Rasberry Pi?
A4. Daphile is not compatible with any ARM devices

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Hans van Liempd said:

Wanneer jij nu zo'n topic had aangemaakt, dan had jij jouw ervaringen hier kunnen beschrijven. Dat was voor anderen dan misschien weer terug te vinden.

Ja, maar ik begin daar niet meer aan. Dus bedankt voor dit topic.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, vintagemod said:

En Apple is geen Linux gewoon Unix .

En Linux stamt af beetje af van minix van prof tannenbaum de voorloper van Linux .

mvg wol

Apple is geen AT&T Unix maar een BSD variant. Tegenwoordig noemen ze alles Unix wat er ook maar een beetje op lijkt.  Verreweg de meeste programma's zijn ook voor alle varianten te krijgen ook LMS bij mij draait het op Synology NAS met Intel maar kan ook op Synology met ARM en dan kun je ook weer alles streamen als je een beetje krachtige NAS koopt.  De mogelijkheden zijn groot.  

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Omdat het waarschijnlijk een groot topic zal worden.

Ik vind zo'n Apple een beetje over de top voor mijn midfi huiskamersetje.

Ik heb overigens ook zeer goed klinkende Raspberry's gehoord. Zelfs met mijn Behringer UCA 222 klonk het gisteravond op m'n zolderset al buitengewoon goed. Maar de Pink Faun maakte toch een stuk meer indruk. De Behringer klinkt in het laag wat ongecontroleerd en heeft bovendien wat weinig body. Maar wat wil je voor € 25,- op een computer van € 40,-. Maar ik heb ook streamers van minimaal 10 keer dit bedrag gehoord die minder open en krachtig klonken. 

https://www.collybia.com/collybia-dacs/mamboberry-hifi-dac/ Dit zo'n voorbeeld van een prima klinkende DAC.

Mamboberry
 

Leuk ding Hans en je kunt daar prima muziek mee maken. 

Echter vind ik het door jou gevonden dac je wel prijzig. 

Deze zou ook erg aardig geluid moeten maken. 

https://www.kiwi-electronics.nl/hifiberry-dac-plus-rca-met-spacers?gclid=Cj0KCQiAlIXfBRCpARIsAKvMany5IKGD7wRQv65_0sXzPH6QPBxQRYZSkRxhmDuKsl3CmWBvO6RuU_QaAuS6EALw_wcB

Voor alleen muziek zou je ook naar volumio https://volumio.org/ kunnen kijken. 

Ook max2play schijnt prima te werken. 

Groetjes George 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, kappa7 said:

 

Leuk ding Hans en je kunt daar prima muziek mee maken. 

Echter vind ik het door jou gevonden dac je wel prijzig. 

Deze zou ook erg aardig geluid moeten maken. 

https://www.kiwi-electronics.nl/hifiberry-dac-plus-rca-met-spacers?gclid=Cj0KCQiAlIXfBRCpARIsAKvMany5IKGD7wRQv65_0sXzPH6QPBxQRYZSkRxhmDuKsl3CmWBvO6RuU_QaAuS6EALw_wcB

Voor alleen muziek zou je ook naar volumio https://volumio.org/ kunnen kijken. 

Ook max2play schijnt prima te werken. 

Groetjes George 

Toch wel een ander concept. De Collybia heeft een b.v. aansluiting voor een trafo en heeft een ruisarme voeding aan boord. Ook voor de RPi.

Dank je, maar de Behringer voldoet op dit moment prima. Wat ik al schreef, het gaat hoofdzakelijk om achtergrondmuziek.

Maar ik wil ook foto's en videootjes op de TV kijken. 

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Tubejack said:

Waarom heet dit het:  "grote Raspberry Pi topic?" die dingetjes zijn toch maar klein? :rolleyes:

FF wat anders Apple heeft eindelijk een nieuw Mac mini gelanceerd.  Zelfs het goedkoopste model is m.i. al geweldig met streaming B) 

https://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/mac-mini

Wat jij goedkoop noemt zeg. "Minst kostbaar" komt beter in de richting. Die raspjes heb je al voor een paar tientjes, behuizinkje erbij, mischien een dacje er bovenop, wellicht een dikke voeding nog (maar dat hoeft dus allemaal niet), en klaar ben je. Verbinding via wifi of ethernet, beeldscherm (of niet) via hdmi, en dan heb je nog een stuk of 4 usb-aanslutingen.

Ik ben er aan begonnen omdat ik Tidal niet aan de praat kreeg op mijn Conrad media-playertje, waar ik overigens erg tevreden over was. Die zat in dezelfde prijsklasse. Een rasp is heel gemakkelijk naar je hand te zetten en de gedachte erachter is heel fijn. Die merk ik bij Apple niet. En leuk speelgoed, maar meer niet? Een game-changer, een paradigma shift, dàt is het.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...