WanFie Posted 6 september 2014 Report Share Posted 6 september 2014 Server natuurlijk.... Ik heb een NAS met 1 TB (2x 0,5 TB) in gebruik. Die staat nu vrijwel vol, dus ik ben een uitbreiding aan het regelen. In mijn NASkast kunnen maximaal 2 stuks 2,5" drives. Deze zijn er tegenwoordig tot 2 TB te koop, maar volgens m'n leverancier zijn die minder betrouwbaar dan 3,5" drives. Bovendien was een 3TB 3,5"goedkoper dan een 2.5". Hij had voor weinig geld een kastje wat als server voor één HD zou kunnen dienen. En nu staat die hele zwik hier. Ik ben nu een backup van de NAS aan het maken. Dat duurt via USB2 ca. 12 uur. Via het netwerk waarschijnlijk nog langer. Ik heb de 3 TB disc in het kastje (MyXerver MT3800) geschroefd en geformatteerd. Dit lukte niet met het voorgestelde EXT3 methode. Met NTFS lukt het wel, maar in hou maar 2 TB over. Op zich geen ramp, maar wel jammer. Nou denk ik met 2 TB voorlopig wel vooruit te kunnen en kan eventueel de oude NAS er nog bij zetten, zodat ik aan 3 TB kom. Misschien is er nog een andere methode, Ik zou één 2,5" disc uit de oude NAS kunnen halen en deze op een knutselmanier vervangen door de 3,5". In de kast is immers ook nog plaats voor een CD loopwerk (platte Teac CD slikker). Omdat deze kapot is, heb ik deze ruimte nu over. Dan kom ik misschien aan de 3,5 TB. Misschien, omdat het Foxconn moederbordje 3TB misschien ook niet snapt. Het jammere is, dat het inbouwen, formateren en werkend krijgen van de hele boel een hoop werk is. Om de 2,5" uit te bouwen moet ik er eerst een andere (USB) schijf bijzetten en in Windows Homeserver opnemen. dan kan ik de 2,5" uit Windows halen. Die schrijft dan alles naar de USB disk. Daarna de andere schijf inbouwen en de truuk omgekeerd herhalen, zodat de USB disc weer vrij is. Het mooie van die MyXerver is overigens dat deze maar 12W verbruikt. Een hoop overwegingen dus. Vandaar m'n vraag... Hoe groot is jullie server..?? (Naar de winkel stappen en een Qnap met 4 schijven kopen kan altijd nog. Maar nu kost die server maar € 118,- (serverkast incl. schijf).) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 september 2014 Report Share Posted 6 september 2014 1 server 2x 2TB raid 1 en 1 extra back-up met 1x 2TB Gigabit netwerk daartussen. Net de muziek directory gekopieerd naar de nieuwste NAS. Snelheid van het kopiëren tussen 2 NAS, met en naar raid 1 valt nog een beetje tegen. Haal iets van max 20mbit sec. Hiervoor had ik een Samsung Evo 840 2,5" SSD als enkele schijf in de nieuwste NAS. Dat ging veel sneller, 50....60mbit werd gehaald. Moet het nog een beetje tunen, als dat kan.? Maar USB2 is veel te langzaam Hans. Kun je niet naar ethernet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 september 2014 Report Share Posted 6 september 2014 Mijn server heeft nu 2x 160 gig en er is er maar een aangesloten op de andere staat Linux mint op maar mag er af als dat nodig is. Verder nog ruimte voor 2 extra 3.5 schijven in de standaard PC behuizing. Nadeel hij vreet wel wat meer stroom dan nodig maar aangezien ik deze allen aanzet als ik muziek wil luisteren valt het mee. een los ITX bordje zou beter zijn maar laat ik nog maar even zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 september 2014 Report Share Posted 6 september 2014 Mijn Olive had een 1 TB schijf, die ik al lang geleden vervangen heb door een 2 TB schijf. Kan heel goed zijn dat een 3TB schijf niet herkend wordt, dat heb ik niet geprobeerd. De grap is dat ik dacht dat 1 TB te weinig zou zijn, maar nu ik eindelijk bijna 2800 cd's er op heb gezet nader ik die grens pas. Intern werkt hij met EXT3, en daar valt ook niet zo snel wat aan te doen. Nodig lijkt het me geenszins, met EXT3 kan je tot 16TB gaan: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ext3 Net zoals Vintage zegt, USB2 is veuls te traag voor zulke joekels, USB3 is veel geschikter, of ethernet. Helaas heb ik ook alleen USB2 ter beschikking. Inmiddels heb ik wel 4 backups, die ik met rsync bijhoud. Compleet kopieëren van schijven gebeurt dus sporadisch en vrijwel nooit beperkt het de muziekweergave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 6 september 2014 Report Share Posted 6 september 2014 O ja, mij Olive staat overdag altijd aan, verbruikt 9 Watt in slaap en 14 in bedrijf. Vraag me niet wat mijn pc trekt, die heb ik toch ook voortdurend nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 7 september 2014 Report Share Posted 7 september 2014 Hoi Hans en Co Wat je vertelt van methode zus en zo en my Xerver enz is voor mij een beetje Chinees zo ver gaat mijn kennis niet i netwerk Omdat de laptop begon vol te geraken, en ik backup nodig had, heb ik mij een Synology 214+ NAS gekocht met 2 keer 3 TB schijven de WD Red Dit is allemaal niet goedkoop maar wel blij. Het is een beetje plug en play. Hier kan ik natuurlijk behoorlijk mee voort Ik heb nog 1 andere externe schijf waar een WD red van 2 TB in zit Binnenkort komt er een nieuwe krachtige router bij + een USBwifi stick die AC aankan Het is de bedoeling om een degelijk draadloos netwerk te hebben want wat ben ik met langigabit als de start super traag is zijnde de wifi van de laptop naar de huidige router Het is ook de bedoeling de NAS als centraal werkstation te gebruiken, alle docu muziek foto daar op te slaan en niet eerst op de laptop Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 september 2014 Report Share Posted 7 september 2014 . Ik heb de 3 TB disc in het kastje (MyXerver MT3800) geschroefd en geformatteerd. Dit lukte niet met het voorgestelde EXT3 methode. Met NTFS lukt het wel, maar in hou maar 2 TB over. Op zich geen ramp, maar wel jammer. Nou denk ik met 2 TB voorlopig wel vooruit te kunnen en kan eventueel de oude NAS er nog bij zetten, zodat ik aan 3 TB kom. Hoi Hans is het niet mogelijk om de nieuwe schijf eerst te formatteren in een normale PC die op linux draait? Daarmee kan je namelijk wel de schijf in ext3 formatteren en 3 TB over houden.Vervolgens zet je ook de oude schijf in de zelfde PC en kan je direct de hele image van de ode schijf over zetten dus incl Nas besturing en muziek. Zet de schijf terug en je bent klaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 september 2014 Report Share Posted 7 september 2014 Met Knoppix op een DVD schijfje heb je zo een linux-bak in de lucht op je Windows-pc, zonder die aan te raken. Formatteren van een 3 TB schijf vergt overigens best veel tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 september 2014 Report Share Posted 7 september 2014 Ja maar dan zou ik iets gebruiken als clonezilla, dat is partition software en os in een en start ook op van de cd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 september 2014 Report Share Posted 7 september 2014 Dat lijkt me idd nog het beste: http://clonezilla.org/clonezilla-live.php Top tip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 september 2014 Report Share Posted 7 september 2014 Schijfruimte genoeg na de laatste stroomstoring doet de Logitech Duet het niet meer. *"zucht'* Aangesloten met UTP Waar is onze techneut Pjort ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2014 Author Report Share Posted 7 september 2014 1 server 2x 2TB raid 1 en 1 extra back-up met 1x 2TB Gigabit netwerk daartussen. Net de muziek directory gekopieerd naar de nieuwste NAS. Snelheid van het kopiëren tussen 2 NAS, met en naar raid 1 valt nog een beetje tegen. Haal iets van max 20mbit sec. Hiervoor had ik een Samsung Evo 840 2,5" SSD als enkele schijf in de nieuwste NAS. Dat ging veel sneller, 50....60mbit werd gehaald. Moet het nog een beetje tunen, als dat kan.? Maar USB2 is veel te langzaam Hans. Kun je niet naar ethernet? Nu pas tijd om wat antwoorden te geven. Via USB2 duurt 900 GB van de Foxconn nas naar een externe HD kopiëren ca 12 uur. Na een nacht (ca. 8 uur) draaien had de myserver er nog geen 10 % op staan. De snelheid was ongeveer 1,5 mb/s. Daarna de HD (is een seagate USB3) op de laptop (USB3 poort) aangesloten. en dan via ethernet naar de myserver. Na 10 uur was er nog geen 25% gekopieerd. Dit ging wel sneller n.l. met 8,5 mb/s. Ik ben nu aan het zoeken naar een programmatje AjaXplorer. Dit schijnt een soort bureaublad overneemprogramma te zijn. Ik heb het alleen nog niet in een Windows versie gevonden. Nog niet echt vrolijk dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2014 Author Report Share Posted 7 september 2014 Hoi Hans is het niet mogelijk om de nieuwe schijf eerst te formatteren in een normale PC die op linux draait? Daarmee kan je namelijk wel de schijf in ext3 formatteren en 3 TB over houden. Vervolgens zet je ook de oude schijf in de zelfde PC en kan je direct de hele image van de ode schijf over zetten dus incl Nas besturing en muziek. Zet de schijf terug en je bent klaar. De oude schijf zijn eigenlijk twee schijfjes van 500 Gb die door Windows Home server gekoppeld worden. Ik kan de schijven dus waarschijnlijk niet in een andere PC gebruiken. Ik heb de hele zwik ondertussen wel op een USB3 HD staan. Maar ik heb alleen laptops met USB3. Daar kan ik geen 3,5"schijf bijhangen. Maar al zou USB2 al fatsoenlijk werken zou ik al blij zijn. Ik kan ook beide schijven uit de foxconn nas halen en er één nieuwe schijf van 3 TB in zetten en opnieuw instaleren. Dan werkt het waarschijnlijk ook. Bovendien kan ik dan Windows Home server weer instaleren. Dat werkt op zich wel goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 september 2014 Report Share Posted 7 september 2014 Opgelost in http://mysqueezebox.com/ zowel de controller als handheld gedelete. Opnieuw geregistreerd bij http://mysqueezebox.com/ met een ander werkend email adres. Router reset, dhcp release, fabrieks reset handheld en controller en configureren bingo! pfffff wat een bevalling Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 september 2014 Report Share Posted 7 september 2014 ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2014 Author Report Share Posted 7 september 2014 ??? Volgens mij lopen er nu al een paar dingen door elkaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 7 september 2014 Author Report Share Posted 7 september 2014 Is het echt nodig om wat van Linux te snappen voordat ik iets met die MyXerver kan ?? Voorlopig werkt alles ontzettend traag. Wat heb ik aan een server met 1,5 tot 5 MB/sec...?? Morgen maar eens kijken of die 3,5 schijf niet in m'n servertje is te passen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 7 september 2014 Report Share Posted 7 september 2014 De oude schijf zijn eigenlijk twee schijfjes van 500 Gb die door Windows Home server gekoppeld worden. Ik kan de schijven dus waarschijnlijk niet in een andere PC gebruiken. Ik heb de hele zwik ondertussen wel op een USB3 HD staan. Maar ik heb alleen laptops met USB3. Daar kan ik geen 3,5"schijf bijhangen. Maar al zou USB2 al fatsoenlijk werken zou ik al blij zijn. Ik kan ook beide schijven uit de foxconn nas halen en er één nieuwe schijf van 3 TB in zetten en opnieuw instaleren. Dan werkt het waarschijnlijk ook. Bovendien kan ik dan Windows Home server weer instaleren. Dat werkt op zich wel goed. Er zijn veel wegen naar Rome, maar het blijft in Italië liggen. Ik bedoel dat je sowieso met grote volumes werkt. Om een schijf via USB3 aan je laptop te hangen kun je een externe behuizing met USB3 kopen, lijkt me zo. Overigens is de snelheid van veel zaken afhankelijk. Ik heb bv een mediaplayertje van Conrad met USB3, en een pc met USB2. Ik verwacht niet dat dat mediaplayertje met zijn filemanager sneller zaken kopieert dan mijn pc. Om 2 TB via de pc te kopieëren ben ik ook minstens 24 uur verder. Het snelst gaat dat als ik ze als interne schijven inbouw, met Clonezilla. Dan is het wel goed opletten wat de bron is, en wat het doel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 september 2014 Report Share Posted 7 september 2014 ??? post 11 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Tja Hans, als je snelheid wilt, zonder iets van Linux te hoeven snappen dan ontkom je volgens mij niet aan een echte NAS. En neem dan vooral geen instapmodel maar gelijk een met dualcore processor en plaats voor 2 harde schijven. Zelf werk ik met Synology erg mooi en daar ben ik nu aan gewent. Maar QNAP maakt zeker net zulke mooie. Heb ook een tijdje zitten hikken tegen de bedragen, 309€ voor een DS214+ en dan moeten er nog schijven in zo 600€ Na overleg met de rest van de familie, kwamen twee 2TB schijven voor nop en hebben we besloten een model zwaarder te kiezen (DS713+) waar ook het geheugen is uit te breiden naar 4GB en dat ook gelijk gedaan nu het relatief goedkoop is. Samen met een DS112 zit het in een gigabit netwerk. Deze kleine NAS gebruik ik als backup van de backup voor dingen die we graag willen bewaren. Normaal staat hij ook uit. De andere staat 24x7 aan en heeft vele functies. Het is echt ongelofelijk wat zo' n Synology allemaal niet kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 september 2014 Author Report Share Posted 8 september 2014 Het punt is natuurlijk, dat ik al een NAS heb. Een RIPNAS kastje met daarin een Foxconn Atom moederbord en 2 0,5 TB schijven. Ik ga vandaag kijken of de 3 TB daarin past. Lukt dat, dan gaat het nieuwe serverkastje retour of ik maak er een klein reserve NASje van. @Mumsoft, ik heb een USB3 externe HD van 2 TB. Deze wil ik niet als NAS gebruiken, maar gebruik ik als backup. De 3 TB is echt bedoeld voor in de server. Maar dan moet de hele boel wel overgezet worden. Op zich is 24 uur geen probleem, maar het leken er toch echt veel meer te worden. Bovendien vraag ik me af wat er van de snelheid van het netwerk overblijft met zo'n oplossing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Ik had ook al een NAS Hans..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 De traagheid van overzetten is hooguit een tijdelijk probleem. De snelheid van het netwerk hangt af van dat netwerk, en de manier hoe de harde schijf gekoppeld is. Met USB2 zal dat de flessehals zijn. Je kunt van die losse kastjes krijgen waar je een schijf in kunt monteren, en je hebt van die voorgemonteerde, die soms moeilijk zijn open te breken. WD heeft zulke. Nu heb ik geen duidelijk beeld van jouw situatie, met mijn beperkte blik op het geheel, dus ik hoop dat je er wat aan hebt. Iknheb zelf een oude NAS van Asus die tevens router is en fileserver. Oud en dus traag, Klein. Ongeschikt tegenwoordig. Die staat hier aan de kant. De oplossing van vandaag is de rommel van morgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Marc hoe snel het netwerk is hangt toch af van de zwakste schakel en bij velen is dit de wifi tenzij alles bedraad is natuurlijk en via langigabit switch of router loopt Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 8 september 2014 Report Share Posted 8 september 2014 Die ripnas is vast bedoeld als muziekserver, en dan speelt het snelheidsprobleem niet. Wil je hem als fileserver inzetten, dan natuurlijk wel. Vermoedelijk zijn die twee schijfjes erin als raid geconfigureerd. Dan zal het met een grotere schijf vast niet lukken. Je moet ook letten op het stroomverbruik, al zal dat wel loslopen. Voor mijn Olive heb ik gelet op de herrie en het stroomverbruik. Snelheid is altijd groot genoeg voor een ingebouwde schijf als muziekdrager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts