spido Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 mony for notrhing is digitaal opgenomen ,je wilt toch niet zeggen de analoge plaat beter is Spido Beste Wol, Nee Wol, als ik dat had willen zeggen dan had ik dat wel gedáán! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Die Pink Faun klonk inderdaad minder dan die andere kastjes maar een vierde plek is toch best aardig? Als er 100 mee zouden doen, dan wel. Maar het belangrijkste is dat Hans met een dergelijk apparaat gelukkig is, zelf zou ik, rusteloos als ik ben, op zoek gaan naar een 'beter' apparaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Als er 100 mee zouden doen, dan wel. Maar het belangrijkste is dat Hans met een dergelijk apparaat gelukkig is, zelf zou ik, rusteloos als ik ben, op zoek gaan naar een 'beter' apparaat Hans is in ieder geval we'll begonnen om het apparaat op een hoger niveau te brengen.Een uitstekende keuze denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 december 2013 Author Report Share Posted 22 december 2013 Wacht even... de dac was tijdens het vergelijk aangesloten via de SPdif ingang. Die is werkelijk zeer goed. Wat er uit een PC aan SPdif komt echter niet. Wat er uit een CD speler komt is in ieder geval veel beter. Via een USB aansluiting en de Hiface 2 kán de SPdif ingang erg goed klinken. De USB aansluiting van de PinkFaun heb ik nooit een hoogstandje gevonden. Ik heb de dac in eerste instantie gekocht als verbetering voor de CD speler. Daarin voldoet hij prima. Omdat de PinkFaun insteekkaartjes heeft én er nu een nieuw USB kaartje gebaseerd op de Amanero is, waren er mogelijkheden om de USB poort te verbeteren. Daar luister ik nu een paar dagen naar en kan alleen maar zeggen dat dit echt veel scheelt. Alhoewel ik nog steeds denk dat het via de Hiface dynamischer klonk. Maar dan gelijk ook wat korreliger. Voorlopig ben ik erg blij met de huidige oplossing. Nu klinken gewone CD's via de laptop tenminste nét zo goed (of beter?) als deze via de CD speler klinken. Maar nogmaals dit alles heeft niks met het dac vergelijk te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Dan klopt het toch? Je vond de S/pdif beter dan de USB. Nu is waarschijnlijk de USB de betere ingang geworden en de dac verbeterd. Stiekem denk ik dat het vergelijk daar wel iets aan heeft bijgedragen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 22 december 2013 Author Report Share Posted 22 december 2013 Ik was ruim voor het vergelijk al met optische kabels aan het experimenteren. Ook om de USB ingang te vermijden. Met het nieuwe kaartje heb ik er overigens niet alleen 192 kHz, maar ook 88.2 en 176.4 kHz bijgekregen. De conversiesoftware van JRiver staat nu uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 22 december 2013 Report Share Posted 22 december 2013 Hans, is er een meettechnisch verschil tussen de output van een DAC die je voedt met USB of SPDIF? Zo ja, in welke zin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Wacht even... de dac was tijdens het vergelijk aangesloten via de SPdif ingang. Die is werkelijk zeer goed. Wat er uit een PC aan SPdif komt echter niet. Wat er uit een CD speler komt is in ieder geval veel beter. Via een USB aansluiting en de Hiface 2 kán de SPdif ingang erg goed klinken. De ene SPDIF is de andere niet, dat klopt. Maar wat uit een CD speler komt is beslist niet altijd beter. Ik heb mijn Mac speciaal ingericht en Amarra geïnstalleerd om een zo goed mogelijk SPDIF signaal te leveren. In vergelijking met mijn Meridian CD speler hoor ik geen verschillen meer, althans niet via mijn Weiss DAC. Maar niet alle CD spelers zijn gelijk: ik heb ter vergelijking onlangs nog een Sony X55ES aangesloten en dat was niet om aan te horen - heel veel slechter dan mijn Mac dus. Een Philips CD624 kwam er ook niet best van af. Mijn verklaring is dat de Sony en de Philips een CD loopwerk met foutcorrectie gebruiken en waarschijnlijk niet zo'n hele goede klok, de Meridian gebruikt een CD-ROM loopwerk met digitale buffers en heeft geen foutcorrectie nodig en beschikt ook over een betere klok. http://www.meridian-audio.info/public/588_data.pdf%5B90%5D.pdf Met de Weiss hoor ik ook nauwelijks verschil tussen de SPDIF en FireWire ingang, by the way. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2013 Author Report Share Posted 23 december 2013 Verschillen blijken in de klok jitter te zitten. In PC's vrijwel nooit een low jitter klok. Wanneer ik het verschil in klank tussen de vijf verschillende mogelijkheden beschrijf, kom ik op onderstaande: E Sound CD speler via SPdif elektrisch (Philips loopwerk), krachtig, dynamisch, open, goede pinpointing, iets korrelig. Asus EEE Box PC via SPdif Toslink, laag minder controle, minder open, stereobeeld waziger wel "smooth". Asus EEE Box PC via USB op oude PinkFaun USB kaart: laag minder controle, minder open, goede pinpointing, wel "smooth" Asus EEE Box PC via USB op Hiface 2: enorm dynamisch, transparant, goede pinpointing, iets korrelig. Asus EEE Box PC via Pink Faun USB 2 (Amanero achtig) dynamisch, strak laag, transparant, prachtig stereobeeld, natuurlijk, smooth. De Asus met Windows 7 is totaal ontdaan van alle onnodige software. De grafische interface is zelfs erg grof. Ik heb daarbij deze link gebruikt: http://www.sweetwater.com/sweetcare/articles/pc-optimization-guide-for-windows-7/ Na deze "actie" werkt het netwerk ook niet meer. Die moest ik dus weer aan zetten. Het gaat nogal diep dus niet iets om zo maar even op elke PC te doen. Na deze instellingen werkt er n.l. vrijwel niks meer. Daar komt bij, dat de USB 2 kaart en Hiface ook 88,2 176,4 en 192 kHz ondersteunen. De rest stopt bij 96 kHz en kent de tussenliggende frequenties niet. Van de scherpte zoals we die bij Plaatjesdraaier hoorde heb ik bij geen van de 5 mogelijkheden last. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Waaruit blijkt dat de verschillen in de clock jitter zitten en niet in bijvoorbeeld HF storingen, foutcorrectie of andere hardware of software fouten? Hoe goed die optimalisatie van sweetwater werkt weet ik niet, zo te zien is ie niet speciaal op audio gericht. Op Computer Audiophile wordt deze aanbevolen: http://www.highend-audiopc.com. Wat dat betreft is een Mac gemakkelijker te optimaliseren voor audio. Vermoedelijk gebruikt Asus ook goedkopere componenten in de EEE PC dan Apple in de Mac Mini. En van de scherpte die je bij mij hoorde zul je in je eigen gedempte luisterruimte sowieso weinig last hebben... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2013 Author Report Share Posted 23 december 2013 En van de scherpte die je bij mij hoorde zul je in je eigen gedempte luisterruimte sowieso weinig last hebben... Dat betwijfel ik. Ik ben jaren bezig geweest om er dat uit te krijgen. Nadat ik een aparte stroomgroep aangelegd had, was het goeddeels verholpen. Met de wijziging van de netbekabeling en steraarde was het helemaal weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2013 Author Report Share Posted 23 december 2013 Waaruit blijkt dat de verschillen in de clock jitter zitten en niet in bijvoorbeeld HF storingen, foutcorrectie of andere hardware of software fouten? Nee natuurlijk niet, maar wanneer de rest hetzelfde blijft, is dit mijn gehoormatige ervaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Ik heb bij PD geen scherpte waar kunnen nemen die geen wezenlijk onderdeel van de muziek uitmaakte. (wat een zin zeg, daar heb ik wel even over na moeten denken). Maar het gaat in deze natuurlijk om jouw beleving. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2013 Author Report Share Posted 23 december 2013 Hoe goed die optimalisatie van sweetwater werkt weet ik niet, zo te zien is ie niet speciaal op audio gericht. Op Computer Audiophile wordt deze aanbevolen: http://www.highend-audiopc.com. Wat dat betreft is een Mac gemakkelijker te optimaliseren voor audio. Vermoedelijk gebruikt Asus ook goedkopere componenten in de EEE PC dan Apple in de Mac Mini. Een goede audiokennis is daar diep ingedoken. Volgens hem maakt zelfs het besturingssysteem uit. Of Apple het zoveel beter doet dan Asus weet ik niet. Wél dat Asus een van de grootste PC en PC onderdelen fabrieken ter wereld heeft. Apple heeft de neiging om alles nogal af te schermen en de gebruikers in de watten te leggen. Bij een PC (en bij Linux kennelijk nog meer) kun je veel meer naar je hand zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2013 Author Report Share Posted 23 december 2013 Ik heb bij PD geen scherpte waar kunnen nemen die geen wezenlijk onderdeel van de muziek uitmaakte. (wat een zin zeg, daar heb ik wel even over na moeten denken). Maar het gaat in deze natuurlijk om jouw beleving. Ik ben allergisch voor scherpte. Waarschijnlijk heeft dat met m'n leeftijd (gehoor) te maken. Als voorbeeld: Bij de laatste twee demo's van de audioclub werden dezelfde luidsprekers gebruikt. Deze klonken werkelijk fantastisch en hebben alles wat een speaker in mijn oren nodig heeft. Maar op een puntje moet er nog wat geschaafd worden (het zijn n.l. prototypes) en dat is het opbreken van de middentoners. Bij uithalen van vrouwenstemmen en violen kwam dat alleen naar voor. Toch vonden heel veel luisteraars het uitstekend klinken. Kennelijk horen die dat gekrijs niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plaatjesdraaier Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Wow. Ik ben wat dat betreft gezegend: de hoogspanningstransformator staat bij mij aan de overkant van de straat en mijn aansluiting loopt daar rechtstreeks naar toe, Liander heeft dit jaar zelfs de trafo en alle bekabeling tijdens groot onderhoud allemaal vervangen. Maar vond je de andere DACs of de platenspeler bij mij ook scherp klinken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2013 Author Report Share Posted 23 december 2013 De dac's wél al vond ik de Meitner het schoonst. De platenspeler kan ik me niet meer echt herinneren volgens mij probeerde ik toen de Tascam of DSD aan de gang te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Dat betwijfel ik. Ik ben jaren bezig geweest om er dat uit te krijgen. Nadat ik een aparte stroomgroep aangelegd had, was het goeddeels verholpen. Met de wijziging van de netbekabeling en steraarde was het helemaal weg. Dit komt mij bekend voor! Ook ik ben allergisch voor scherpte. Misschien ook de leeftijd. Ik had het hoog van mijn zelfbouwspeakers al gekenepen omdat ik het geluid soms te scherp vond. Op een gegeven moment heb ik de voedingskabels van mijn eindversterkers vervangen door zelfbouw Triple M kabels met IeGo stekkers. Toen vond ik ineens dat ik een wat te flets geluid had. Vervolgens het tweeter filter weer iets aangepast naar de oorspronkelijke waarde. (Zoals ooit door Jeroen Dezaire ontworpen) en ja hoor: niet meer flets en ook niet te scherp. Wat een goede stroomvoorziening al niet doet! Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Ik ben allergisch voor scherpte. Waarschijnlijk heeft dat met m'n leeftijd (gehoor) te maken. Als voorbeeld: Bij de laatste twee demo's van de audioclub werden dezelfde luidsprekers gebruikt. Deze klonken werkelijk fantastisch en hebben alles wat een speaker in mijn oren nodig heeft. Maar op een puntje moet er nog wat geschaafd worden (het zijn n.l. prototypes) en dat is het opbreken van de middentoners. Bij uithalen van vrouwenstemmen en violen kwam dat alleen naar voor. Toch vonden heel veel luisteraars het uitstekend klinken. Kennelijk horen die dat gekrijs niet. Hier lopen we tegen de macht van de gewenning én het gegeven dat er in het algemeen niet zo heel erg goed wordt geluisterd.Ook zou hier wel eens de oorzaak kunnen liggen van de onwil van veel vrouwen om in de audiohobby van manlief te participeren - om maar eens een moderne kreet te gebruiken - vrijwel alle luidsprekers vertonen nogal wat vervorming in het hoog en het hoge middengebied, te wijten aan het harde werk dat zwoegende tweetertjes en middentoners moeten doen en niet te vergeten aan de problemen die een filter tussen beiden teweeg kan brengen. Mijn Heresy's heb ik verdiend door samen met de toenmalige importeur op de laatste Firato te staan, heel mooi was dat, maar goed een ander verhaal, daarna heeft hij vaak met zijn handen op een Klipschhoorn, breed lachend, mij voorgehouden dat dat mijn volgende speakers zouden zijn, dit heb ik altijd ontweken, er was iets, er deugde iets niet...... Het kwartje viel tijdens een luistersessie met Rudolf Bruil, niet alleen verwoordde hij mijn probleem, hij wist ook nog te duiden in welk gebied het probleem gezocht moest worden, een eyeopener ! Later heb ik het genoegen mogen smaken een paar setjes Klipschhoorn en een set LaScala om te bouwen, uitgaande van mijn observaties, de bevestiging en precisering van Rudolf Bruil, het werk van Al Klappenberger en Volti Audio beiden uit de USA. Na deze operaties bleken de problemen keurig opgelost, de scherpte, het krijsen, was verdwenen, wat bleef was een grote Heresy, een speaker die vooral met de Volti hoorns en andere drivers heel dicht bij het oplossende vermogen van een paneel kwam. Maar goed, dit soort weergave wordt duidelijk niet door een ieder gewaardeerd, zeker niet als ze laten horen dat de versterker, de trots van de bezitter te wensen laat.......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2013 Author Report Share Posted 23 december 2013 Toch denk ik dat versterkers en CD spelers (vaak ten onrechte) van deze scherpte worden beschuldigd. Een andere versterker of CD speler die de boel een beetje versmeert lost dan een hoop op. Helaas ten koste van openheid en dynamiek. Maar versterkers en CD spelers kunnen dezelfde scherpte wel degelijk veroorzaken. En er kunnen veel oorzaken zijn. Bekabeling, netvoorziening en slechte aarding zijn er een paar. Als laatste zijn er natuurlijk ook versterkers en zeker ook CD spelers die in dat gebied vervormen. Maar dan deugt er iets echt niet aan het ontwerp. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Toch vind ik dat last van scherpte een beetje bedenkelijk. We willen een installatie die alles zo natuurgetrouw weergeeft. Nu doet hij dat en wordt het scherp genoemd. Een trompet moet pijn aan je oren kunnen doen als dat zo bedoeld was en een sax moet scheuren. Als een set er dan een warm sausje over gooid is dat ook niet helemaal de bedoeling lijkt mij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Mwah, kan vele oorzaken hebben maar meestal zijn het toch de speakers en vergeet ook de akoestiek niet (flutter echo's). En dan hebben we het nog niet over he gehoor zelf gehad: Veel mannen van middelbaar+ hebben w.d.b. ook een gehoorprobleem. Een beetje "versmerend" weergave systeem verdoezelt dat dan wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Inderdaad, sommige instrumenten horen met enige regelmaat scherp te klinken. Dat warme sausje is voor mensen die zijn vergeten hoe een instrument klinkt of die door ouderdom en/of alcoholmisbruik een gedegenereerd gehoor bezitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 december 2013 Author Report Share Posted 23 december 2013 We willen een installatie die alles zo natuurgetrouw weergeeft. Nu doet hij dat en wordt het scherp genoemd. Een trompet moet pijn aan je oren kunnen doen als dat zo bedoeld was en een sax moet scheuren. Ik denk bij scherpte meer aan die ene resonantie die zo lekker door schettert. Uiteraard moet een instrument wat scherp klinkt ook scherp worden weergegeven. Maar het mag niet zo zijn dat b.v. een vrouwestem bij één uithaal telkens schettert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 23 december 2013 Report Share Posted 23 december 2013 Resonantie in de gehoorgang kan flink schetteren. Die zit meestal rond de 3 kHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts