Jump to content

Groovetracer Subplatter Voor Rega, To Do Or Not?

stefk
 Share

Recommended Posts

Eigenlijk wordt hier het onderdeel ONDER het plateau bedoeld. Bij jouw Thorens zit er ook een. Neem het plateau er maar eens vanaf. Die aluminium of kunststof schijf waar de "elastiek" omheen gaat.

:)

Beste Hans,

Bij al mijn draaitafels die - volgens de hier gebruikte formulering - een "sub-plateau" zouden hebben, bevinden zich de bovenzijden van de middelste (aangedreven) gedeelten in exact hetzelfde horizontale vlak als de bovenzijden van de saturnusring-vormige plateau-extensies, en dragen beide delen mat en grammofoonplaat gezamenlijk.

Er is alleen een verdiept oplegprofiel aangebracht aan de rand van het "sub-plateau", die past in een verticale uitsparing in de rand van de saturnusring-vormige plateau-extensie.

Het woord "sub-plateau" komt overigens in geen enkele van de geraadpleegde gebruiksaanwijzingen (w.o. Thorens TD125 & TD126, Telefunken S600) voor.

De - wat ik maar noem - "saturnusring-vormige plateau-extensie" wordt hier eenvoudig als "plateau" ("Teller", "platter" enz.) aangeduid.

Welke zot heeft het woord "sub-plateau" eigenlijk bedacht c.q. ingevoerd?

Welke Rega gebruik je nu? Een P3? Ik ben altijd heel simpel in dit soort dingen. Rega maakt betere draaitafels die een alluminium subplateau hebben en vanaf de P7 een keramiek plateau gebruiken. Tweedehands staan die dingen binnenkort wel te koop omdat de RP8 inmiddels de P7 vervangt.

Stef spoeelt met een P25 en een Heed voeding. Het gaat om het plastic ding onder het eigenlijke plateau. Ik weet dat de P9 hier een aluminium as/vliegwiel voor gebruikt. Bij de P7 weet ik het niet. Toch denk ik dat het niet echt veel uit zal maken of die schijf van plastic is of van aluminium. Daarvoor is de constructie van de speler te simpel. Een nog betere passing van het lager zou m.i. meer opleveren. Of dat zo is met de Groovetracer weet ik niet.

Stef spoeelt met een P25 en een Heed voeding. Het gaat om het plastic ding onder het eigenlijke plateau. Ik weet dat de P9 hier een aluminium as/vliegwiel voor gebruikt. Bij de P7 weet ik het niet. Toch denk ik dat het niet echt veel uit zal maken of die schijf van plastic is of van aluminium. Daarvoor is de constructie van de speler te simpel. Een nog betere passing van het lager zou m.i. meer opleveren. Of dat zo is met de Groovetracer weet ik niet.

Een P7 gebruikt net als een P9 een alluminium subplateau.