Jump to content

cd versus streaming

goodtube
 Share

Recommended Posts

Leuk dat het kan maar brengt niets extra.

Ach, als je het goed doet is het wel wat anders dan een leuk muzakje. Gisteren nog gebiologeerd naar Stravinsky's vuurvogel zitten luisteren. Als ik mijn ogen dichtdoe, zie ik het orkest oprijzen. Het slagwerk achterin, de blazers iets daarvoor, de violen naast me en links voor. Het is verdorie net alsof je in de concertzaal zit. En na afloop zet ik dan het applaus op dat opklonk in Vredenburg, van een cd'tje dat ik van een bezoeker overhield. Dat golft zowat om me heen.

(Nog even, en dat gebeurt echt)

En dan heb ik het alleen nog maar over cd-rips. Niks HD. Nergens voor nodig.

Tot nu toe heb ik nog geen platenspeler, laat staan een cd-speler dit horen produceren. Dat kan wel, maar ook dan moet je het goed doen.

(Waarmee ik niet wil zeggen dat ik die wijsheid in pacht heb, want al doende leer je)

M :ph34r: rc

Beste Goodtube,

Ook ik heb de demo van Bert Fruitema mee gemaakt en ook de tent dak heb ik mogen horen maar heeft mij niet kunnen overtuigen (ik vond de buizen dac in zijn cd speler mooier) .

De Transporter van Bert is zo als Jack ook al aangeeft van een hele andere categorie dan de Tent dac.

Ik zelf zou daar prima mee kunnen leven ware het niet dat ik bijna nooit naar een CD luister laat staan streaming.

Die buizen dac van de Tentlabs CD speler is zeker mooi. Slim ontworpen!

Ook de buizen uitgang van de Alfi mod in de transporter vind ik erg goed klinken. Beter dan via die Transporter heb ik streaming nog niet gehoord. Helaas wordt die transporter niet meer gemaakt.

Guest tubejack

Jack je blijft in een kringetje denken, herkenbaar hoor, maar toch.

Doordat jouw Duet niet verder komt dan je sterk opgewaarde CD speler is de conclusie dat streaming een hype is en niet meer dan dat. Maar sluit er maar eens een goede DAC op aan!

En verder: als de knip getrokken mag worden dan vind je het appels met peren.

Maar ik trek de knip niet verder dan 1000 eurootjes open -oja, ook nog 220 voor de Touch-

De tentlabs b-DAC is goed. Lekker neutraal. Allemaal bekend. En de concurrentie is hevig maar onder de 1000 euro niet beter. Maar goed, die b-DAC is mijn keuze. En wat een ander kiest moet een ander weten. Waar het om gaat is dat streaming betere resultaten levert dan CD weergave. Bovendien biedt het de mogelijkheden om hoge resolutie bestanden af te spelen zonder dat er ineens een SACD ofzoiets moet komen.

Beste Goodtube, ik ben gewent "out of the box" te denken die Wolfson WM8501 24bits 192khz dac is voortreffelijk.

Een externe dac heb je helemaal niet nodig. 2 simpele ingrepen brengen de Duet al naar een veel hoger niveau.

1) Het standaardmuurwratje van 2€ vervangen door een fatsoenlijke voeding en 2) verliesarme koppel condensatoren

in de Duet. Dat speel héél erg goed. En allerlei timing, klokproblemen heb je niet

Je heb alleen een soldeerbout nodig met een héél klein puntje en wat lef.

Dan heb je een heel leuke "speeldoos" Linux servertje erbij en spelen maar. :)

Maar vind je het erg dat ik CD' s mooier vind ? om maar te zwijgen over

sommige LP's .....B)

duetbinnen.jpg

Maar een goede asynchrone DAC achter een PC wint het voor mij tot nu toe altijd van een CD speler.

Dat lijkt me dus een pijnpunt. Hoe stel je een PC in je set op? Zo'n Olive lijkt dan een stuk praktischer. Ga er van uit dat die zonder hulpstukken en dus integraal de plaats van de cd speler kan innemen (ja toch Marc)?

Maar een goede asynchrone DAC achter een PC wint het voor mij tot nu toe altijd van een CD speler.

Dat lijkt me dus een pijnpunt. Hoe stel je een PC in je set op? Zo'n Olive lijkt dan een stuk praktischer. Ga er van uit dat die zonder hulpstukken en dus integraal de plaats van de cd speler kan innemen (ja toch Marc)?

Jazeker Erik, daar heb ik hem ook op gekocht. Niet dat gedoe met al die losse componenten, NASjes of meestal luidruchtige en stroomvretende pc's en lange aansluitkabels. Helaas moest er wel een betere DAC aan, maar de modellen die ze tegenwoordig hebben zijn uitgerust met adekwate DACs, ik bedoel, in overeenstemming met de kwaliteit die je ervan zou mogen verwachten.

Het kan natuurlijk ook met een leuk stil laptopje, maar zelfs iemand als Pjotr gaf tenslotte de voorkeur aan iets dedicateds. Helaas, een touch. :blink:

M :ph34r: rc

Bedankt Marc, twijfelde even omdat je toevoeging van een dac bij het witte exemplaar aanraadde, maar die zit er dus al wel in.

Tzt maar 's wat demo 's afgaan, maar de/een Olive is alvast een contender.

De vrolijke tijger laat al even weinig horen (schild, voeren etc?).

Hallo Erikatn,

Simpel: de laptop is dedicated voor de audio gekocht. Die staat dus altijd in de set. Als ik wil internetten gebruik ik mijn IPad, als ik nodig iets moet printen heb ik boven nog een oude PC staan die aan een printer hangt. Overigens is de laptop zo los gekoppeld van de set; twee kabeltjes (voeding en usb) los maken en ik heb weer een laptop beschikbaar. De muziek staat nog op de harde schijf van de laptop. Later moet ik misschien een extra schijf bijkopen. Zoals Marc het heeft, met extra DAC, kun je de Olive als computer zien, net als bij mij. Een Olive kan rippen, opslaan en digitaal uitsturen. Dat kan mijn laptop dus ook.

Groet,

Leobus

't valt niet mee met al die Heilige Huisjes:

Een feit is dat sector gewijs uitlezen van een CD resulteert in minder fouten. Daar is niets subjectiefs aan.

Sinds de uitvinding van de CD-ROM (niet opgezocht maar herinner me de komst nog wel, zo rond 1992) kan een CD al op die nieuwe manier worden uitgelezen.

CD spelers die gebruik maken van sector reading bestaan. Die hebben een eenvoudig plastieken ROM loopwerkje aan boord en moeten uiteraard het gelezen signaal bufferen voordat het wordt weergegeven. Pure vorm van streaming dus. Ik kan even niet op het merk komen maar ik herinner me dat die speler niet goedkoop was en heel goed presteerde.

Als streaming geen betere resultaten levert dan klopt de keten van de vergelijking niet. Natuurlijk wint een goede CD speler met geoptimaliseerde klok en I/V omzetting het makkelijk van een goedkoop media playertje als een Logitech Touch. Maar oh wee als die player ook z'n data mag leveren aan een goede DAC! (voorwaarde: software volume regeling op 100% zetten, uiteraard)

Het kan niet anders dan dat het 0 - 1 is als het gaat om "CD versus Streaming".

Overigens Leobus' onderbouwing ondersteun ik van harte.

PS het is grote flauwekul dat weergave via netwerkschijven versus lokale schijven verschillende klankresultaten levert. Net zoals dat het de grootste nonsens is dat het type CAT5 kabel of de lengte daarvan invloed heeft op de klank. Wie op dat spoor zit ... spoort niet. Neem een Anti-Tegen-Beter-Weten-In pilletje. Download je muziek ook niet van een server in Amerika, maar van de PC van de buren want die afstand kan niet goed zijn :cool2:

Guest tubejack

GoodTube het heeft niets te maken met heilige huisjes, maar gezond verstand.

Tot nu toe, krijg ik allerlei door jou bedachte eigenschappen toebedeeld

Terwijl ik met argumenten mijn visie probeer te staven.

Ander voorbeeldje, menigeen hier zal met me eens zijn dat een goede weergave

begint met een fatsoenlijke voeding. Sommige leveranciers zoals Audiomagic

maar ook Sonore, van der Veen, Array besteden daar niets voor niets extreem veel

aandacht aan.

Gaan we streamen vanaf een pctje of NAS met zo'n goedkoop schakelend voedinkje ........ :wacko:

Waarom denk je dat in b.v. die Tentlab's cd-speler zo extreem uitgebreide voeding zit .....

En waarom zijn "echte" systemen zoals dat van Linn nog best prijzig?

http://www.linn.co.uk/product_reviews/action/detail/id/2474

Wel een mooie dac Wolfson WM 8741 :rolleyes:

Ik ga even de plaat omdraaien.:)

Hallo Erikatn,

Simpel: de laptop is dedicated voor de audio gekocht. Die staat dus altijd in de set. Als ik wil internetten gebruik ik mijn IPad, als ik nodig iets moet printen heb ik boven nog een oude PC staan die aan een printer hangt. Overigens is de laptop zo los gekoppeld van de set; twee kabeltjes (voeding en usb) los maken en ik heb weer een laptop beschikbaar. De muziek staat nog op de harde schijf van de laptop. Later moet ik misschien een extra schijf bijkopen. Zoals Marc het heeft, met extra DAC, kun je de Olive als computer zien, net als bij mij. Een Olive kan rippen, opslaan en digitaal uitsturen. Dat kan mijn laptop dus ook.

Groet,

Leobus

Bedankt Leobus, zo is de opzet duidelijk. Dit bedieningsgemak en een dijk van een dac is in feite een uitvergroting van het principe van m'n classic I-pod. Die legt het rechtstreeks op de versterker aangesloten af tegen m 'n prima cd speler maar met resultaat is dan nog steeds goed te leven. En daarmee is het antwoord op de vraag over de toekomst al gegeven.

GoodTube het heeft niets te maken met heilige huisjes, maar gezond verstand.

Tot nu toe, krijg ik allerlei door jou bedachte eigenschappen toebedeeld

Terwijl ik met argumenten mijn visie probeer te staven.

Ander voorbeeldje, menigeen hier zal met me eens zijn dat een goede weergave

begint met een fatsoenlijke voeding. Sommige leveranciers zoals Audiomagic

maar ook Sonore, van der Veen, Array besteden daar niets voor niets extreem veel

aandacht aan.

Gaan we streamen vanaf een pctje of NAS met zo'n goedkoop schakelend voedinkje ........ :wacko:

Waarom denk je dat in b.v. die Tentlab's cd-speler zo extreem uitgebreide voeding zit .....

En waarom zijn "echte" systemen zoals dat van Linn nog best prijzig?

http://www.linn.co.uk/product_reviews/action/detail/id/2474

Wel een mooie dac Wolfson WM 8741 :rolleyes:

Ik ga even de plaat omdraaien.:)

Ga jij lekker de plaat omdraaien.

Ik begrijp jou denkwijze werkelijk niet. Dat voedinkje van die PC maakt geen donder uit. De player ziet niet eens waar de data vandaan komt. Of dat nu via RJ45 of via WiFi de player binnenkomt is totaal worst, en hoe de leverancier van de data (Server, NAS) gevoed wordt doet hier helemaal niet terzake! Je zet mensen op het verkeerde been.....en dat met gezond verstand. :huh:

Guest tubejack

Ga jij lekker de plaat omdraaien.

Ik begrijp jou denkwijze werkelijk niet. Dat voedinkje van die PC maakt geen donder uit. De player ziet niet eens waar de data vandaan komt. Of dat nu via RJ45 of via WiFi de player binnenkomt is totaal worst, en hoe de leverancier van de data (Server, NAS) gevoed wordt doet hier helemaal niet terzake! Je zet mensen op het verkeerde been.....en dat met gezond verstand. :huh:

Lekker Goodtube :blink:

Dit heet een forum, waar je discussies kunt voeren.

Je roept wel wat, maar geeft geen enkel echt tegenargument.

Ja op de man spelen, daar trap ik niet in.

In het bedrijfsleven passen ze namelijk precies dezelfde truukjes toe.

Als je niet meteen enthousiast bent voor "iets nieuws" en nadenkt dan ben je oud, traag dus ouderwets.....

WiFi :huh:

Nog een probleem: hoogfrequent en audio.

En dit geldt niet alleen voor streaming via een PC of NAS maar ook b.v. zo'n Olive

Streaming kan m.i. best goed, maar dan zul je het e.e.a. moeten oplossen.

Veel kan je m.i. zo overnemen, uit goede CD-speler ontwerpen.

Jack

@Wol als je veel UDP pakketjes mist zal er m.i. in een hogere laag moeten worden ingegrepen b.v. opdracht tot hertransmissie

Maar soms hoor je bij b.v. DAB een tik als er pakketjes zijn verdwenen.

De geleerde menen dat de theorie in orde is ,maar in de praktijk is dat anders, dus bij streamming mis ik pakketjes,en wat Jack al aangeeft ook bij DAB <_<

Volgens mij heb ik goede argumenten gegeven, maar het lijkt erop dat de discussie steeds zinlozer wordt.

Weet je, ik zet in op streaming en de tijd zal het leren. ;)

Goodtube,Streaming is op dit moment hot, 6 tot 8 jaar geleden hadden we al streaming maar toen hoorde je niks,

en de bedrijven zullen toch een belegde boterham moeten .......,

alleen ik snap niet dat er ze zoveel voor een kastje neertellen :)

Raad je de koekkoek, dat is nu al aan de winnende hand...je probeert er te gemakkelijk af te komen :D

Guest tubejack

Volgens mij heb ik goede argumenten gegeven, maar het lijkt erop dat de discussie steeds zinlozer wordt.

Je weet het best, GoodTube.

Tussen streaming en en cd-speler zit niet eens zo'n groot verschil.

Ook bij cd is sprake van een datastroom naar de dac, die is ongeveer 1,4 Mbit/sec

Bij streaming is vaak (niet altijd) de afstand tussen de data en da-conversie groter.

Data op een NAS of een PC met software en hardeschijf.

Waar fabrikanten zich de laatste jaren bij cd-speler vooral in onderscheiden.

Is:

Aandacht voor de diverse voedingen voor analoge gedeeltes en digitale gedeeltes.

Aandacht voor tijdsfouten door heel nauwkeurige klokken.

Aandacht voor het analoge uitgangsgedeelte.

Aandacht voor het nauwkeurig uitlezen van de data van de cd, sacd of dvd-audio.

Aandacht voor verstoringen vanaf buiten. Hele delen worden afgeschermd tegen invloeden van buitenaf

dat kan hoogfrequent zijn, maar ook digitale stoorsignalen van de speler zelfs .... tot het display aan toe

dat bij sommige merken uitgeschakeld kan worden. En denk eens aan allerlei trillingen....

Zolang daar bij streaming audio niet dezelfde aandacht aan gegeven wordt ben je volgens mij Appels met Peren

aan het vergelijken.

Sommige High-End merken geven dat wel aandacht ...... en het is volgens mij niet te vergelijken

Met een Dac van 1000€ met een NAS van 300€ en een squeezebox van eenzelfde bedrag.

Voor die 1600€ koop je wèl een hele mooie cd-speler.

Kortom m.i. is streaming zo populair vanwege het gebruiksgemak.

En omdat je al héél goedkoop kunt instappen...... Iedereen heeft wel een PC

en samen met een Logitech doos kun je al een heel leuk resultaat halen....

Maar high-end is het niet en dat zal de doorsnee gebruiker die MP3tjes draait niet eens interesseren.

Jack

Toen ik mijn olive liet 'gehakten' (??) zei Paul tegen mij: jij gaat nog wat meemaken. En hij legde uit dat harde schijven net als vroeger magnetische tape een geschikter medium is voor die zgn zijnsinformatie (erbij zijn, Tubejack), dan de cd.

Enfin, ik wachtte af.

En het was nog niet onmiddellijk duidelijk hoor. Er stroomde nog wel wat water door de Rijn, in welke tijd ik steeds weer wat eigengemaakte fouten wist te verbeteren, maar nu begrijp ik wel wat hij toen bedoelde.

En ik zeg het dus nogmaals: een harde schijf kan (KAN) lekkerder klinken dan een cd.

Daar moet je w

Guest tubejack

"Gehakt" is voor the happy few Marc.

Dit topic gaat over cd versus streaming

Met die goedkope oplossingen, zie ik als enig voordeel: "gebruiksgemak"

En alleen al dat ene argument, zal voor velen genoeg zijn, net als de cd 25 jaar terug.

De geschiedenis herhaalt zich....

Jack

Tussen streaming en en cd-speler zit niet eens zo'n groot verschil.

Ook bij cd is sprake van een datastroom naar de dac, die is ongeveer 1,4 Mbit/sec

Bij streaming is vaak (niet altijd) de afstand tussen de data en da-conversie groter.

Data op een NAS of een PC met software en hardeschijf.

Jack,

Kijk,

Ten eerste zit het verschil in de manier van uitlezen van een CD. CD spelers die niet streamen en dus ook niet sectorgewijs uitlezen maken gebruik van interpolatie (gokken is het een 1 of een 0) bij de onduidelijke bitreeksen.

Bij Rippen wordt de CD net zolang afgetast tot er zekerheid is dat de gelezen data correct is. Daar zit de grootste winst voor het fenomeen streaming. Punt.

En ten tweede:

De afstand maakt voor een IP pakketje geen donder uit. Dat gaat zo van de ene kant van de wereld naar de andere. Zoals het erin gaat komt het eruit, alleen de tijd speelt een rol. Dit vang je bij mediaplayers op met bufferen.

Met een DAC zoals de b-DAC, die alle signalen aan de ingang ook herklokt, zijn uitmuntende resultaten te bereiken.

Later in 2011 komt een b-DAC+, die asynchrone USB zal hebben en ik vermoed dat die ook een duurdere eindtrap heeft. Die DAC wordt een duurder broertje. Zo gaat dat.

Mijn b-DAC (mei batch) zal een 3 segmenten display hebben en wat meer ingangen.

Sinds wanneer vergelijk jij audio op geldelijke waarde Jack ? Dat doen alleen èchte audiofielen, toch?