Jump to content

Een avond je bij Bogers Audio


kappa7
 Share

Recommended Posts

Ik heb Alex Bogers ontmoet op een Demo avond van de AVM waar hij met Rick Paap mee was voor een demo van de Magnepan 1.6.

Dit was min of meer mijn eerste echte kennismaking met de Magnepan speakers.

Echter in voorbereiding op AVM avond heb ik veel zitten lezen over de Maggies en eigenlijk alleen maar positieve recensies gelezen.

Nieuwsgierig geworden was ik al stiekem aan het rond kijken naar een tweedehands paartje dat binnen mijn budget paste.

Op de AVM avond raakte ik dus aan de praat met Alex en daar heb ik een hoop van opgestoken.

Ook gaf hij aan een mooi paartje 1.5 binnen te verwachten zodra de 1.7 leverbaar was.

Met een paar weken zou dat het geval geweest zijn.

Wel moest het budget iets opgerekt worden en de Kappa's gingen in de verkoop.

De weken gingen voor bij en het blijft maar knagen.

Op een gegeven moment toch de stoute schoenen aangetrokken en een afspraak gemaakt met Bogers.

 

Aangekomen bij zijn nieuwe ruimte waar de apparatuur staat opgesteld begonnen met het warm spelen van de apparatuur.

Opgesteld stonden de Magnepan 1.5 die aan een Synthesis Shine buizenversterker hing met als bron een North Star Sapphire CD speler.

 

shine_ch.jpgcd_sapphire_silver.jpg

 

Begonnen met wat klassiek (waar ik echt nooit weet wat dat was) kreeg je meteen al dat idee dat dit iets was dat gewoon goed muziek stond te maken.

Een aangenaam geluid dat niet scherp of onaangenaam was om naar te luisteren maar gewoon heel natuurlijk op mij over kwam.

Na heel wat nieuwe muziek gehoord te hebben hebben we op een gegeven moment mijn eigen cd's geluisterd en ook nu viel mij op het gemak waar mee deze set zijn werk doet.

Met enorm veel ruimte en detail.

 

Na een uur of wat geluisterd te hebben naar de 1.5 moest ik toch nog even naar de 1.7 ook luisteren.

Via de zelfde hardware werden deze aangestuurd en ja daar kan je toch wel merken dat deze speaker toch wel weer wat verder gaat in de plaatsing en het detail.

img4b433f1f85c7e.jpg

 

Het hoog van deze speaker is met vergelijking op de 1.5 iets sprankelender maar nog niet echt scherp te noemen.

Wat ik in het bijzonder wil aanhalen is de opnamen van het Utrechts studenten orkest in het concert gebouw met een uitvoering van Shostakovich No7

STS611195USCvoorkantwebsite.jpg

Bij trackje nr 3 wordt er door het hele orkest een zelfde muziek stuk gespeeld waar bij je heel erg goed de plaatsing van de instrumenten kan horen.

Voor al de diepte plaatsing vond ik bijzonder goed.

 

Na nog wat praten werd er afgesproken dat de de 1.5 thuis mocht uit proberen zo dat ik ook in mijn ruimte kan horen of dat hier dus ook goed gaat met deze speaker.

Vooral om dat ik met een schuin dak zit en mijn ruimte een stuk kleiner is als zijn nieuwe demo ruimte.

 

Ik kan dan ook aangeven dat het bij mij geen probleem is om de speakers te plaatsen en dat ook hier het geluid erg mooi wordt neer gezet.

Wel ben ik nog aan het schuiven voor een optimaal resultaat maar met het geluid dat hier nu staat ben ik al erg tevreden.

 

Ik wil Alex Bogers bedanken voor de gezellige avond de mooie muziek en het terbeschikking stellen van de speakers.

Oja, Zo ziet het er nu bij mij thuis uit.

P1050035.jpg

 

Het ziet er naar uit dat deze nog wel even blijven staan.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Veel plezier ermee kappa7. Een eigen luister ruimte :huh: goudvink. Zo te zien op zolder,ik hoop alleen voor jou dat het minder warm wordt, want bij mij op zolder is het niet uit te houden.

gr henkes

Link to comment
Share on other sites

Veel plezier ermee kappa7. Een eigen luister ruimte :huh: goudvink. Zo te zien op zolder,ik hoop alleen voor jou dat het minder warm wordt, want bij mij op zolder is het niet uit te houden.

gr henkes

 

Beetje offtopic

Henkes, ben de zolder en het 1e verdiep aan het verbouwen, en wij hebben nu op de zolder / dak minimum 28

Link to comment
Share on other sites

Tja hoe dat over twee weken is dat weet je natuurlijk nooit maar mijn inschatting is dat dit niet snel gaat vervelen.

Het geluid is zo ontspannen nu en dan niet ontspannen dat er niets gebeurd of saai is, ik bedoel dan dat het juist heel natuurlijk over komt.

Luister moe zal je dus niet snel worden nu.

En de zolder ja daar ben ik wel erg blij mee.

Ik de woonkamer zou ik deze set nooit kwijt gekund hebben.

Daarnaast moet daar de tv aan en dat is dan ook weer niet mijn ding :angry:.

kortom de zolder is mijn ruimte.

De warmte is wel te doen maar dan moeten wel de ramen open blijven.

Ook hier de boel goed ge

Link to comment
Share on other sites

Veel plezier ermee kappa7. Een eigen luister ruimte :huh: goudvink. Zo te zien op zolder,ik hoop alleen voor jou dat het minder warm wordt, want bij mij op zolder is het niet uit te houden.

gr henkes

 

Beetje offtopic

Henkes, ben de zolder en het 1e verdiep aan het verbouwen, en wij hebben nu op de zolder / dak minimum 28

Link to comment
Share on other sites

Hoi Thingman,

 

Ik ben nu nog aan het schuiven om de juiste positie te vinden.

Voor al het indraaien vind ik veel doen met het geluid beeld.

Helaas kan ik nog wel iets naar voor met de speaker maar dan loop ik het risico dat de deur tegen de speaker komt.

Een ander probleem is dat de kamer niet veel meer ruimte heeft de speakers komen dan wel erg dicht op de luister positie te staan.

Ik kan nog wel proberen de kast deuren eens open te zetten dan is de wand achter de speakers weg en loop het dak helemaal schuin door tot aan de grond.

Moet ik nog wel even een andere plek vinden voor de kerst spullen natuurlijk.

Je hebt het over behandelen van de achterwand.

Waar kan ik die het beste mee behandelen dan?

Dit kan niet te dik zijn anders kunnen de deurtjes niet meer open namelijk.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Helaas kan ik nog wel iets naar voor met de speaker maar dan loop ik het risico dat de deur tegen de speaker komt.

Een ander probleem is dat de kamer niet veel meer ruimte heeft de speakers komen dan wel erg dicht op de luister positie te staan.

Ik kan nog wel proberen de kast deuren eens open te zetten dan is de wand achter de speakers weg en loop het dak helemaal schuin door tot aan de grond.

Moet ik nog wel even een andere plek vinden voor de kerst spullen natuurlijk.

 

Misschien niet eens zo'n gek idee, om die deurtjes open te zetten en zo wat meer ademruimte achter de speakers te cre

Link to comment
Share on other sites

werkt het nog positief als je die voeten in de vloer schroeft?

 

staat nu op 4 horizontale pootjes los toch?

Link to comment
Share on other sites

werkt het nog positief als je die voeten in de vloer schroeft?

staat nu op 4 horizontale pootjes los toch?

Verzwaren helpt zeker wel in de vorm van een betere sokkel, maar de beste modificatie voor zo'n Maggie is volgens fervente gebruikers een starre verbinding tussen de bovenkant van het paneel en de achterzijde van de op de vloer liggende steun. Zodat ie niet meer zo staat te schommelen.

Link to comment
Share on other sites

werkt het nog positief als je die voeten in de vloer schroeft?

staat nu op 4 horizontale pootjes los toch?

Verzwaren helpt zeker wel in de vorm van een betere sokkel, maar de beste modificatie voor zo'n Maggie is volgens fervente gebruikers een starre verbinding tussen de bovenkant van het paneel en de achterzijde van de op de vloer liggende steun. Zodat ie niet meer zo staat te schommelen.

 

 

oke...

 

best logisch eigenlijk. :)

Link to comment
Share on other sites

waarom niet de bovenzijde van het paneel vastzetten aan de achterwand of plafond?

Link to comment
Share on other sites

Helaas kan ik nog wel iets naar voor met de speaker maar dan loop ik het risico dat de deur tegen de speaker komt.

Een ander probleem is dat de kamer niet veel meer ruimte heeft de speakers komen dan wel erg dicht op de luister positie te staan.

Ik kan nog wel proberen de kast deuren eens open te zetten dan is de wand achter de speakers weg en loop het dak helemaal schuin door tot aan de grond.

Moet ik nog wel even een andere plek vinden voor de kerst spullen natuurlijk.

 

Misschien niet eens zo'n gek idee, om die deurtjes open te zetten en zo wat meer ademruimte achter de speakers te cre

Link to comment
Share on other sites

En rigide vast zetten aan vloer en plafond? Wat gebeurt er dan? Het betekent in ieder geval nog wat knutselwerk voor George of is het nu Maggie7 of Maggie1.5? :cool2:

 

Zou eigenlijk maggie1.5 moeten worden dan he.

Eens vragen of mijn forum naam gewijzigd kan worden aan een admin ;).

Link to comment
Share on other sites

waarom niet de bovenzijde van het paneel vastzetten aan de achterwand of plafond?

 

Ik denk dat het eerder een frame wordt dat verzwaard met tegels die de speaker op zijn plaats zal houden.

Aan de achter zijde van de speaker zal dan iets van een driehoek komen waar dan de boven zijde in vast kan geklemd worden.

Maar voorlopig is dat nog niet het plan.

Wel is het gewicht van een paneel al behoorlijk te noemen.

Het met de muziek mee bewegen van het paneel heb ik dan ook nog niet kunnen vast stellen.

Link to comment
Share on other sites

waarom niet de bovenzijde van het paneel vastzetten aan de achterwand of plafond?

 

Dat werkt ook prima Robin, maar dan is het gelijk ook helemaal afgelopen met het verder verfijnen van de opstelling... :D

En inmiddels weet ik wat het is om luidsprekers te fixeren zodat verder schuiven onmogelijk wordt: het is geen goed idee.

Daarom de constructie zelf maar verstevigen, leek me.

Link to comment
Share on other sites

Ik zal even een korte impressie geven van de ruimte.

 

De speakers staan nu onder ongeveer 1m van de achterwand en aan de boven zijde staan ongeveer 20cm van het schuine dak iets voor de balk.

In mijn theorie zou het schuine dak er voor moeten zorgen dat de eerste reflectie naar de grond wordt weerkaatst waar door deze in de vloerbedekking wordt gedempt helaas is niet het hele dak schuin waardoor er ook een aantal ongeveer de helft tegen de harde achter wand komen.

Door de panelen iets in te draaien gaan de reflecties dan via de muur de ruimte in.

 

Die redenatie van het richten van de voorwandreflectie naar de vloer toe klopt zeker, want dat is wat er zal gebeuren met een dipool voor een schuine voorwand. Het kan de reden zijn dat je geluidsbeeld wat laag bij de grond blijft, maar als dat de enige consessie aan het geluid zou zijn, zou ik dat voor lief nemen. Zodra je je ogen dichtdoet of in de muziek gaat maakt dat niet meer uit.

Maar het mooiste zou het zijn om een meer constructief gebruik te maken van dat achterwaarts geworpen geluidsveld. Door het voor een vlakke wand te plaatsen komt het op de juiste manier terug de kamer in -- juist in de zin van correct zoals voor dipool de bedoeling is. Pas dan kan de ambiance en ruimtelijkheid echt zijn wat het bij dipool kan zijn. Mijn mening hoor; ik heb het echter beide kunnen proberen op mijn eigen zolder, die verder wel symmetrisch was.

 

Op zich is dat nu al heel prettig luisteren zo.

Ik moet nog wel eens proberen wat het verschil is met de deurtjes open.

Helaas ben ik daar nog niet aan toe gekomen om uit te proberen.

Door de spullen in de kastjes verwacht ik dat het geluid naar achter dan wel behoorlijk verstrooit word.

Ik ben benieuwt wat dat effect zal zijn.

 

Het verstrooien van die achterwaartse golf zal de ruimtelijke weergave op een natuurlijke manier versterken. Het is geen effect, maar wel een betere podiumpresentatie. Dieper, breder en hoger. Maar van het verstrooien van geluid door willekeurige spullen zou ik me niet al teveel voorstellen.

 

Een kwartslag draaien zou wel kunnen maar dan speel ik dus over de korte kant van de kamer.

Ik kom dan dus nog dichter op de speakers te zitten.

Daarnaast is dan de kamer ook niet symmetrisch wat ook weer andere problemen met zich mee neemt lijkt mij zo.

De speakers voor de ramen zetten (180 graden draaien dus) lijkt mij dan een logischer stap.

Je hebt dan een rechte muur achter de speakers waar zware gordijnen voor hangen.

Ik speel dan richting de schuine muur.

Zou dat nog het proberen waard zijn?

 

Dat laatste zeker wel, maar dan moeten de zware gordijnen wel verdwijnen. Zulke krachtige absorptie achter een dipool doet dan weer helemaal teniet wat het principe juist voorstaat... Maar de rechte muur achter de speakers, ja dat moet je gewoon echt uitproberen!

Neem vooral de tijd om alle posities te leren kennen. Dat lukt je niet in 1 maand...

Het voordeel van die rechte muur is in elk geval dat je de dipool zo kunt opstellen als het ontwerp bedoeld is. Lijkt me een criterium dat veel waard is.

Link to comment
Share on other sites

Dat laatste zeker wel, maar dan moeten de zware gordijnen wel verdwijnen. Zulke krachtige absorptie achter een dipool doet dan weer helemaal teniet wat het principe juist voorstaat... Maar de rechte muur achter de speakers, ja dat moet je gewoon echt uitproberen!

Neem vooral de tijd om alle posities te leren kennen. Dat lukt je niet in 1 maand...

Het voordeel van die rechte muur is in elk geval dat je de dipool zo kunt opstellen als het ontwerp bedoeld is. Lijkt me een criterium dat veel waard is.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord thingman.

Als ik dit zo lees ga ik eerst een experimenteren met de kast deuren open of dicht.

Als ik dan een goed idee heb van wat daar mee mogelijk is dan zal ik de set zeker eens gaan omdraaien.

 

Heb ik voorlopig wel weer even huiswerk zo.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...