Jump to content

hoe werkt het digitale domein

mart
 Share

Recommended Posts

Waarom klinkt een CEC loopwerk dan heel anders dan een Mark Levinson loopwerk? Aan de zelfde DAC, met de zelfde kabels, aan de zelfde installatie, in de zelfde ruimte.

Beste Miracle,

Ik ben oprecht geinteresseerd, wil je de vraag ook beantwoorden?

Ik zal proberen het een beetje toe te lichten, maar dat is niet heel makkelijk. Vooral doordat er maar al te vaak gedacht, en ook te vuur en te zwaard verdedigd, word dat de CD digitaal, ofwel nulletjes en

Wie mij een beetje kent, weet dan ook wat ik hier als belangrijke, zo niet belangrijkste, verschilfactor zie.

Ik heb je hele kabeltopic gelezen maar ik heb jouw belangrijke verschilfactor niet ontdekt. :(

[...]

mart

Zonde van de tijd.

Bij Pjotr kun je prima terecht voor de technische kennis over digitale geluidsbestanden en deszelfs verwerking in de audio-apparatuur, maar ik hecht daarn

Mart (Marc scheelt maat 1 letter). Een leuke site om eens rond te neuzen is die van Lampizator. Daar hebben ze best wel wat loop werken vergeleken en hebben een redelijk nuchtere kijk op de zaak.

http://www.lampizator.eu/

http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/TRANSPORT/CD_transport_DIY.html

Wel erg rommelig..

(bedoel het oude deel, t commerciele deel is nieuw)

Persoonlijk denk ik dat bij recht toe recht aan digitale media (CD bv) t niet zoveel uitmaakt allemaal (de verschillen zijn subtiel op zijn best). Zodra er echt bewerkt wordt (DSP) dan kunnen er meer verschillen ontstaan (en meer verprutst worden)

sorry Miracle ik snap het niet. :( en je gaat niet in op verschil van cec en marklevinson in deze.

Mart

Nog maar eens een keer goed lezen, en ook de uitleg op wiki en de andere link die ik gaf.

Het is niet een heel makkelijke matherie, vooral omdat het in het algemeen voorgesteld word als digitaal (nulletjes en

Pjotr jij hebt die touch inderdaad. Die heeft een usb ingang. als je daar nu eens een (30 euro) usb drive aanhangt met een buffertje en dan cd's gaat draaien zou dat werken? zou de touch dat herkennen?

Mart

Nee dat gaat niet. Je kunt daar alleen een USB harddisk of een USB stick aan hangen. De Touch indexeert de daarop staande files en de cover art om makkelijk te kunnen zoeken. De Touch kan dan ook als Squeeze-server voor die schijf werken als je andere SB'en in je netwerk hebt hebt hangen. Met een CD loopwerkje gaat dat vanzelfsprekend niet.

Dat van die "lands" en "marks" klopt wel maar dat wordt dan verderop wel naar bits en bytes omgezet en wordt het uiteindelijk gewoon een digitale data stroom.

Als je echt het fijne wilt weten hoe digitale audio in elkaar steekt zou je het boek van Ken Pohlmann "Principles of Digital Audio" eens te pakken moeten zien te krijgen.

Dan kun je zelf ontdekken hoe het werkelijk in elkaar steekt en de zin van de onzin scheiden. Is wel vrij pittig met veel wiskunde maar het geeft goed weer hoe het zit. Mumsoft heb ik dat boek eens aangeraden en die heeft het ook gekocht meen ik. Misschien wil ie het wel aan je uitlenen of over doen? Die is nu toch helemaal "Into Gehakt".

B.t.w. Die van der Heide heeft helemaal niets van doen met Roger Water's "Amused to Death".

;)

Potjr ,ik ga laatste tijd meer geloven in Sacd om dat die nog meer uit die kast haalt

hij benadert voor mij het dichts bij het origineel,

kan ook zijn dat Pcm meer analytisch is, en Sacd muzikaler klinkt ;)

kan ook zijn dat Pcm meer analytisch is, en Sacd muzikaler klinkt ;)

SA-CD klinkt zeker goed maar heb je het ook vergeleken met 24/96 PCM? Het overgrote merendeel van SA-CD wordt vanaf 24/96 PCM studio masters getrokken. Die 24/96 zijn dus op zich dichter bij het origineel. In direct DSD wordt maar heel weinig opgenomen.

;)

Potjr ,daar heb je groot gelijk in , maar is het niet jammer dat men niet direct met sacd opneemt ,

ze zeggen dat je met sacd opname,s niets meer kan toevoegen en bij pwm wel,

want ik wil een sacd recorder kopen of 2.8 of 5.6 mhz

DSD is oorspronkelijk geconcipieerd als weergave formaat en als goedkoper qua weergave hardware dan 24/96. En misschien wel het belangrijkste voor de muziekuitgevers: Een sacd is vrijwel niet te kopiëren, i.i.g. niet met een simpele huis tuin en keuken PC. Uiteindelijk is dat hele beveiliging gedoe nu wel achterhaald en wordt de meeste muziek op internet DRM-free verkocht.

Als opname formaat is het nooit bedoeld geweest. Dat het vrijwel niet gebruikt wordt voor opname komt omdat DSD opnamen vrijwel niet verder te bewerken/mixen zijn in de studio. Sony heeft het volgens mij uiteindelijk wel voor elkaar gekregen maar het is technisch ongelofelijk complex en duur. Gehoorsmatig is het verschil ook miniem, áls je het al kunt waarnemen. Dus ja, studio's gaan niet niet hele hoge kosten extra maken voor die enkele audiofiel.

Het verschil tussen "analoog" of niet klinken zit hem toch echt helemaal aan het eind van de keten. Bij het conversieproces van digitaal naar analoog en de analoge stappen daarachter.

Voorbeelden daarvan zijn de eerder genoemde "Lampizator" en het in een ander draadje genoemde Altmann DAC'je.

I.i.g klinken een aantal 24/96 albums die ik bij HD-Tracks gekocht heb bijzonder fraai. Maar dat ligt toch voor mij voor een groot deel ook aan de extra zorg die besteed is aan de opnamen.

;)

Mijn ervaring is dat je een cd van het orginele label beter kan kopen dan een remasters cd

vb walking on the moon copy, by manger , of orgineel bij the yuri honing trio daar zit echt

verschil in ,manger cd klink slechter

en zo kan ik verder gaan vb patricia barber heb ik 5 verschillende labels wat een klankkleur

verschillen :D

Nou Marc, ik heb stukjes van de links gelezen maar ben maar gestopt want ik was bang dat je dan bij een volgende post weer zegt dat het zonde van mijn tijd was.En dan had ik je misschien gelijk gegeven. :D

Mart

even off topic: was die Van der Heiden betrokken bij de opnamen van Roger Waters Amused to Death? dat is de meest ruimtelijke cd in mijn verzameling denk ik.met je ogen dicht geloof je niet dat er maar twee speakers staan. En het bijtende cynisme van het album is voelbaar in de luisterruimte.

Van der Heide maakte geloof ik geen opnamen, ik ken wel iemand die dat doet met zulke aangepaste apparatuur.

Deze keer was het niet zonde van jouw tijd. Je vroeg wat, je hebt mijn antwoord, en je deed ermee wat je wou.

Dat boek, Principles of digital audio, heb ik inderdaad gekocht, en dat blijft lekker hier. Een beter naslagwerk is er denk ik niet.

M :ph34r: rc

Nou Marc, ik heb stukjes van de links gelezen maar ben maar gestopt want ik was bang dat je dan bij een volgende post weer zegt dat het zonde van mijn tijd was.En dan had ik je misschien gelijk gegeven. :D

Mart

even off topic: was die Van der Heiden betrokken bij de opnamen van Roger Waters Amused to Death? dat is de meest ruimtelijke cd in mijn verzameling denk ik.met je ogen dicht geloof je niet dat er maar twee speakers staan. En het bijtende cynisme van het album is voelbaar in de luisterruimte.

Van der Heide maakte geloof ik geen opnamen, ik ken wel iemand die dat doet met zulke aangepaste apparatuur.

Deze keer was het niet zonde van jouw tijd. Je vroeg wat, je hebt mijn antwoord, en je deed ermee wat je wou.

Dat boek, Principles of digital audio, heb ik inderdaad gekocht, en dat blijft lekker hier. Een beter naslagwerk is er denk ik niet.

Ik zal de links zeker nog eens nalezen. Ik ben alternatief genoeg om aan sommige dingen die ik las waarde toe te kennen maar ik kon de samenhang niet zo snel ontdekken.

aan alle anderen:

Ik heb voorlopig genoeg, bedankt allemaal vooral die lampizator geeft een heldere uiteenzetting. Ik blijf het een raar fenomeen vinden dat een cd loopwerk toch beter klinkt (volgens de meesten) dan een uit buffer spelend apparaat. Ik ga het binnenkort zelf een keer bij iemand thuis ervaren.

Mart

Marc,welke versie heb je van Principles of digital audio,uitgave 5 of 6 .

Mart ik vind de CD speler gewoon een stuk oud ijzer,

wat we tegenwoordig met SD kaart kunnen doen is gewoon stukken beter maar de fabrikant, zowel hardware en soft- ware doen er niks aan en dat vindt ik jammer ,eerst op die ouwe troep verdienen :D

Mart ik vind de CD speler gewoon een stuk oud ijzer,

wat we tegenwoordig met SD kaart kunnen doen is gewoon stukken beter maar de fabrikant, zowel hardware en soft- ware doen er niks aan en dat vindt ik jammer ,eerst op die ouwe troep verdienen

Je bedoeld dat vanuit buffer spelen in theorie beter is maar dat commerciele overwegingen dat tegen houden? Dat de streaming apparaten nog lang niet voldoende zijn uitontwikkeld?

Dat is dan de 'question mark' in de marketing portfolio en de cdspeler is nog steeds de 'cashcow'. Kwestie van tijd.

Mart

Niet om het een of ander maar een CD speler speelt ook vanuit een buffer. Anders zou een CD helemaal niet af te spelen zijn. De muziek informatie staat n.l. verdeeld in "frames" die "interleaved" door elkaar staan op het plaatje. Die losse frames moeten wel weer in de juiste volgorde worden gezet om er weer een continue stroom geluid van te maken.

Dat een CD zonder error correctie en verdere digitale processing in de CD speler, af te spelen zou zijn is gewoon onzin. Zo zit een CD niet in elkaar.

;)

Mart

Ik zal de links zeker nog eens nalezen. Ik ben alternatief genoeg om aan sommige dingen die ik las waarde toe te kennen maar ik kon de samenhang niet zo snel ontdekken.

aan alle anderen:

Ik heb voorlopig genoeg, bedankt allemaal vooral die lampizator geeft een heldere uiteenzetting. Ik blijf het een raar fenomeen vinden dat een cd loopwerk toch beter klinkt (volgens de meesten) dan een uit buffer spelend apparaat. Ik ga het binnenkort zelf een keer bij iemand thuis ervaren.

Mart

Mart, begin gewoon met die twee radio-documentaires (in de eerste link). De meesten haken daarna af, dat scheelt je weer tijd.

Ik heb die Lampizator linkjes niet gelezen, maar snap wel waarom een buffer (volgens de meesten) minder goed klinkt dan een conventionele cd-speler.

Snappen? Nou, ik kan me er iets bij voorstellen, laat ik het zo zeggen.

Zelf speel ik uitsluitend via harde schijf, en dat zal onderweg ook wel langs een buffertje gaan, maar dat klinkt best goed.

Verder gaat het via een externe DAC, maar het kan ook met de eigen, interne dac van de muziekserver; en dan klinkt het ineens een stuk kleiner. Allebei gehakt. Uiteraard gaat alle conventionele kennis

Marc ik heb een jaar of zes jaar geleden op de VAD in Veldhoven Harde schijf met Genelec gehoord gewoon fantastisch,

en waar staat Genelec bij de hifi speakers ! Nergens :)

Niet om het een of ander maar een CD speler speelt ook vanuit een buffer. Anders zou een CD helemaal niet af te spelen zijn. De muziek informatie staat n.l. verdeeld in "frames" die "interleaved" door elkaar staan op het plaatje. Die losse frames moeten wel weer in de juiste volgorde worden gezet om er weer een continue stroom geluid van te maken.

Dat een CD zonder error correctie en verdere digitale processing in de CD speler, af te spelen zou zijn is gewoon onzin. Zo zit een CD niet in elkaar.

;)

Gebuiken veel DVD spelers niet een hele grote buffer?

En vroegen de discmans van Sony ook (maar wie koopt nu nog zo'n ding).

Ha, zo'n Sony Discman heeft hier lange tijd dienst gedaan als cd-speler, in mijn niet-audiofiele historie. Maar in mobiel gebruik moest je toch wel oppassen voor teveel schokken, dus zo h

;)

cd spelers hebben ook een buffer? ja alleen goedkope dacht ik. Ik ga het vast lezen in de vele links die waren gegeven: over het verschil hoe dan een cd speler die buffer vult en hoe een computerloopwerk die buffer vult. En het zal me dan niet verbazen als het verschillende buffers zijn alhoewel beiden digitaal zijn.

waarom wil ik het toch snappen :(

Mart