Jump to content

Ramses Shaffy.

Miracle.
 Share

Recommended Posts

Een geniaal man, die tot zijn laatste snik is blijven optreden, overal iets moois in kon zien, en daar op een geniale manier gebruik van maakte in zijn texten.

Ik zal zijn optredens gaan missen.

76 nog maar. Hij zoop en blowde er wel flink op los en dat was hem wel aan te zien.

Heb hem ooit eens ontmoet in de trein tussen Den Haag en Amsterdam en hij bood ons toen een jointje aan. Een zeer hoffelijk en amicaal man waar ondanks dat ie zo stoned/dronken als een weetnietwat was nog steeds een aardig helder gesprek mee te voeren viel.

Een van de grootse muzikale geni

ken hem niet echt.

wel mooi hoe jullie over hem spreken.

zal een keer wat van hem kopen. helaas te laat (of kan dat niet........te laat?)

zal een keer wat van hem kopen. helaas te laat (of kan dat niet........te laat?)

Te laat is het nooit M, alleen zul je zijn liveoptredens die juist zo mooi waren helaas nooit meer kunnen meemaken.

Op zijn CD's en DVD's komt de sfeer die deze man kon cre

Ik ken zijn muziek niet echt, maar de figuur Shaffy heeft wel indruk op me gemaakt. Ook in negatieve zin, ik vond het heel pijnlijk om te zien hoe enorm hij afgetakeld was. Hij is in ieder geval zichzelf trouw gebleven.

Ik heb al de hele avond

in mijn hoofd, net maar eens op Youtube opgezocht en her en der een traan weggepinkt..

Maar een gr

De enige vergelijking die mij tebinnen schiet zou Boudewijn de Groot zijn.

Volstrekt misplaatst. Boudewijn schreef zijn teksten niet zelf, die werden voor het merendeel geschreven door Lennaert Nijgh. Toen Lennaert daar geen zin meer in had hield het voor Boudewijn zo'n beetje op toentertijd. Hij wordt m.i. nu veel te veel opgehemeld uit hang naar een vervlogen tijd.

Ramses is eigenlijk niet te vergelijken. Wat hij zong kwam diep uit hem zelf en was eigenlijk niets anders dan hoe hij zelf leefde. Ernst Dani

welk album is de moeite waard.

soms die ene waar die walgelijke claudia de breij op zat te soppen?

sorry hoor, maar wat een overdreven mens is dat zeg...

maar euh

dus.. dag en nacht?

De enige vergelijking die mij tebinnen schiet zou Boudewijn de Groot zijn.

Volstrekt misplaatst. Boudewijn schreef zijn teksten niet zelf, die werden voor het merendeel geschreven door Lennaert Nijgh. Toen Lennaert daar geen zin meer in had hield het voor Boudewijn zo'n beetje op toentertijd. Hij wordt m.i. nu veel te veel opgehemeld uit hang naar een vervlogen tijd.

Ramses is eigenlijk niet te vergelijken. Wat hij zong kwam diep uit hem zelf en was eigenlijk niets anders dan hoe hij zelf leefde. Ernst Dani

een dronkaard?

Er zijn er volgens mij maar heel weinig die hem ooit nuchter hebben gezien in zijn gloriedagen :D Hij kwam soms wankelend het podium op, kroop achter de piano en ging muzikaal los op een manier die zijn weerga niet kende.

;)

Ramses Shaffy was het voorbeeld van een allochtoon die niet alleen integreerde maar ook nog behoorlijk wat toevoegde aan dit koude kikkerlandje. Ik denk dat hij overdreef met zijn ongeremde gedrag, maar aan de andere kant zijn we niet allemaal een beetje jaloers op zijn levenslust en dat ongeremde?

De Nederlandstalige muziek van hem en zijn generatiegenoten was ook niet mis (Boudewijn de Groot hoorde daar zeker niet bij - miste gewoonweg inhoud).

De meesten kennen hem als zanger maar daarnaast was hij in de jaren '60 ook nog eens een begenadigd acteur en was hij een goed verteller: Hij heeft vele sprookjes muzikaal op plaat gezet en deed ie allerlei muzikale projecten. Zelf heb ik deze LP nog:

Een volslagen maf verhaal/gedicht van hem over een klein jongetje wat de kerktoren beklimt, muzikaal omlijst door Focus.

;)

Ik herinner me vooral pastorale als eerste keer dat ik als puber echt geraakt werd door muziek. Wat is dit voor iets magistraals? Wat is dit voor een tekst? en dat terwijl er op de buizenradio in die tijd volgens mij vooral gert en hermien enzo te horen was.

Jammer, mijn zoontje van 10 begon hem ook net leuk te vinden, vooral de rock versie met Alderliefste.

Mart

rock versie...

toch niet zoiets als gister bij de wereld draait door was?

wat een foute uitvoering zeg. microfoon deed het helaas maar al te goed

Ik herinner me vooral pastorale als eerste keer dat ik als puber echt geraakt werd door muziek. Wat is dit voor iets magistraals? Wat is dit voor een tekst?
Tekst van Lennaert Nijgh en muziek van Boudewijn de Groot.

Geeft niet, maar naar mijn mening een prachtig product van vier talentvolle mensen.

Ik herinner me vooral pastorale als eerste keer dat ik als puber echt geraakt werd door muziek. Wat is dit voor iets magistraals? Wat is dit voor een tekst?
Tekst van Lennaert Nijgh en muziek van Boudewijn de Groot.

Geeft niet, maar naar mijn mening een prachtig product van vier talentvolle mensen.

Ach, hij heeft ook veel nummers van anderen, zoals van Herman van Veen ("Al die tijd" uit de opera Pol), opgenomen en Franse chansons naar het Nederlands vertaald en uitgevoerd. En was "Brussel" niet van Brel? En zong ook Brel niet vele teksten van anderen?

;)

Ach, hij heeft ook veel nummers van anderen,
Waarom zou een groot artiest zijn eigen muziek moeten schrijven? Er zijn vele groten die nauwelijks iets fatsoenlijks op papier kunnen zetten maar op een fantastische manier de gevoelens kunnen overbrengen die weer andere groten aan het papier hebben toevertrouwd.

Als een groot zanger ook een groot schrijver en groot componist is is dat leuk meegenomen, maar er zijn weinig artiesten die alle kunstvormen tot in de perfectie beheersen. De grootte van de kunstenaar wordt niet afgemeten naar het aantal vaardigheden, maar naar de mate waarop hij een bepaalde vaardigheid bezit. Dat Ramses een groot kunstenaar was op zijn gebied zullen weinig mensen betwisten.

Ha Richard,

Staat dat ter discussie dan? I.i.g. hield het voor Boudewijn de Groot op destijds toen Lennaert Nijgh geen zin meer had, hij leunde daar volledig op. Maar eerlijk gezegd was wat Ramses na halverwege jaren '70 produceerde ook niet geweldig meer. Een nummer als "Espresso" b.v. is gewoon flut qua inhoud. Zijn top lag toch wel jaren '60 begin jaren '70. Zijn uitvoeringen bleven wel een happening, alhoewel in zijn Baghwan tijd.... daar heeft niemand het verstandigerwijs meer over :rolleyes:

;)

Ik heb nog wel een aardige anekdote.

Mijn man, Alex, en Ramses Shaffey leken een tijdlang erg op elkaar, juist in de hoogtijdagen van Ramses.

Dus overkwam het Alex toen regelmatig dat hij werd aangezien voor de beroemde Ramses en daarop aangesproken werd, wat bij nadere beschouwing altijd tot teleurstelling leidde ("hee, jij bent Ramses Shaffy helemaal niet...")

Het is geen lolletje om op een beroemde celebrity te lijken, maar de wraak was zoet.

Een paar goed vrienden van ons liepen in Amsterdam, en zagen aan de overkant Alex lopen. Ze riepen "Alex", en nogmaals "Alex!", maar die leek het niet op te merken. Dus liepen ze naar de overkant en dichterbij gekomen zeiden ze "Dag Alex! Hoorde je ons niet?" Waarop terugkwam: "Ik ben Alex niet, ik ben Ramses Shaffy!".

Snotver, ben je z