Jump to content

Hoe werkt een protractor?

s_k
 Share

Recommended Posts

Dank voor het mede opletten, maar ik gebruik echt de naald.

De naald staat wel heel erg ver aan de voorkant van de naalddrager, in dit geval. Ook steekt dit element sowieso erg ver uit, voor z'n schroefbevestigingen.

38166992_1.jpg

See?

Hij staat inderdaad h

Heb even voor je gegoogled, en kwam uit op deze protractor voor een technics:

>LINKJE<

Technics Arc protractor

Suitable for those Technics turntables that have an arm mounting distance of exactly 215mm, such as the SL-1200/1210/1300/1400/1500/1600 etc. Please check the tonearm database for the mounting distance of your arm before using this protractor. Also note that Technics arms do not use baerwald alignment as standard, so you may have to offset the cartridge in the headshell in order to align with arc.

Gebruik je wel de originele of daar gelijk aan zijnde head shell?

Deze komt volgens mij van een Akai speler maar het kan natuurlijk zijn dat deze ook door technics gebruikt wordt.

Groetjes George

Dank voor het mede opletten, maar ik gebruik echt de naald.

De naald staat wel heel erg ver aan de voorkant van de naalddrager, in dit geval. Ook steekt dit element sowieso erg ver uit, voor z'n schroefbevestigingen.

38166992_1.jpg

See?

Jah en dat klopt niet met de foto's die je geplaatst hebt. De hartlijn (of nul-lijn) kan bij dat element nooit achter de schroefjes liggen zoals op de onderste foto. Ik weet niet wat je doet maar de naaldtip moet op die hartlijn staan.

;)

Ah, zo. Ik snap de verwarring. Op die foto's was ik juist de afwijking aan't meten.

Als ik de naald op de "hartlijn" zet, kan ik toch niet de afwijking in graden meten?

Voor het afstellen van het element zelf heb ik steeds op de hartlijn gemeten.

V.w.b. de technics protractor: Die site kent de SL-20 niet...

De SL-20 heeft een 1,4mm kortere arm dan "normaal" op een Technics zit. De Technics 230mm armen, zoals op een SL1200/1400/1500 etc zitten hebben een overhang van 15mm en de nulpunten zitten op 63,5 en 105mm.

Omdat de SL-20 net iets korter is, zou je kunnen overwegen om de overhang op 15,7mm te houden en de door Technics aangegeven nulpunten aan te houden :rolleyes:

Ah, zo. Ik snap de verwarring. Op die foto's was ik juist de afwijking aan't meten.

Als ik de naald op de "hartlijn" zet, kan ik toch niet de afwijking in graden meten?

Voor het afstellen van het element zelf heb ik steeds op de hartlijn gemeten.

V.w.b. de technics protractor: Die site kent de SL-20 niet...

Ok, met de naaldtip OP de hartlijn kijk je dan naar de andere schuine lijnen. En de lijn die dan evenwijdig loopt met de voorkant van je element geeft de afwijking aan.

;)

Kijjjjk ;D.

Dat is heel lastig aflezen, binnenkort even een verlengstukje maken.

Feit is dat het nu ineens erg meevalt.

In het ongunstigste geval 1,5 buiten en 3 binnen.

Voor de goede orde: Ik weet wel hoe het moet, maar het is bijna onmogelijk om de natuurkundige logica die draaipunt van de arm, draaipunt van het plateau, lengte van de arm en lengte van de middenas met elkaar te maken hebben. Natuurkunde was mijn slechtste gevak, gevolgd door wiskunde.

Ik hoop dat jullie me niet op teveel taalfouten kunnen betrappen, anders weet ik niet hoe ik die HAVO ooit gered zou moeten hebben :lol:

@ Sodejuu: Deze gaat me even te snel, waar vind jij die cijfers en wat moet ik precies verstaan onder 'overhang'?

Die cijfers vind je in de databank ;) Met wat "gesjoester" kom je dan tot het bovenstaande resultaat.

De "overhang" is de afstand die de naald verder rijkt dan de as van het plateau. Als je de arm over de spindle zou (kunnen) zetten, zou de naald dan 15,7mm verder zijn dan de as

hoi SK

Ik las dat je in Limburg woont

en wil wel eens langs komen dan leg ik het je uit .

Ik kan wel een heel moeilijk verhaal gaan vertellen

maar als je het ziet is het makkelijker.

Geef maar een pm of zo

gr Robert

Kijk dat bedoelde ik dus ;)

Ik had ook heel interessant kunnen gaan doen

maar je moet het gewoon een keer zien dan stelt het niets voor .

Succes

Vrees inderdaad dat ik wat hulp ter plekke nodig heb ;D.

Al is het afstellen volgens de protractor nu gelukt. Alleen jammer dat de protractor het niet met mijn speler eens is ;D.