carl Posted 29 maart 2008 Report Share Posted 29 maart 2008 http://store.acousticsounds.com/PDF/cartridge_comparison.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 29 maart 2008 Report Share Posted 29 maart 2008 Is inderdaad wel handig, de prijzen zijn niet helemaal meer meer up to date. Ik zie een hoop verschillende stylus typen. Zou iemand daar wat over kunnen uitleggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rood Posted 29 maart 2008 Report Share Posted 29 maart 2008 En wat is compliance ? En wat is een MI element ? Wel erg handig overzicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart 2008 Author Report Share Posted 29 maart 2008 Hai Mordante, Ik had nog niet zo naar de prijs gekeken. Wel leuk om te zien dat een Glider in de US goedkoper is dan in NL en dat de Ruby weer extreem duur is in de US. Daaruit blijkt dat je niet de kostprijs betaalt met een opslag maar dat kennelijk gekeken wordt wat maximaal verdiend kan worden. Dat mag maar dan moet je niet vreemd staan te kijken dat de klant ook niet meer importeursgebonden is maar internationaal kijkt. Hai Rood, Bij een MM (moving magnet) heb je een vaste spoel (een soort dynamo) en een magneet dat beweegt in die spoel. Zo worden de stroompjes opgewekt. Bij een MC (moving coil) beweegt de spoel in een magneet. Omdat de spoel heel klein is, worden maar hele kleine stroompjes opgewekt zodat je een phono trap met een grote versterkingsfactor nodig hebt. Bij een MI (moving iron) zitten zowel spoel als magneet vast en beweegt een stukje ijzer daarin. Grado maakt MI's in hun duurdere lijn en ook Soundsmith maakt ze - aparte site http://www.sound-smith.com/ Grado De topelementen zijn allemaal MC's. Alleen Grado maakt topelementen die geen MC zijn. Ik heb wel eens horen zeggen dat het principe van MC niet per definitie beter is maar dat de ontwikkeling de kant van de MC is opgegaan. Een goede MC klinkt verfijnder en een MM iets grondstoffelijker. PS misschien heeft Henk wel een paar oude opengewerkte elementen liggen op de show. Zou wel leuk zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2008 Report Share Posted 29 maart 2008 Leuk lijstje al is het verre van compleet en staan er ook wel fouten in. Zou er niet blind op varen. Maar goed, toch een aardig overzicht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 29 maart 2008 Report Share Posted 29 maart 2008 http://www.cartridgedb.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 29 maart 2008 Report Share Posted 29 maart 2008 Conical naalden kennen wij als gewone ronde naalden. Elliptical naalden (ook wel biradiaal genoemd) hebben een elliptische vorm, omdat dat beter bij de vorm van de snijbeitel zou passen. Alle andere namen zijn min of meer merkgebonden en het gaat dan om speciale naaldvormen, die niet alleen nog beter de vorm van de snijbeitel zou benaderen, maar ook zo geslepen zijn dat er een veel groter contactoppervlak tussen naald en plaat is. Waardoor bijvoorbeeld de druk per contact oppervlakte eenheid veel lager is en er dus minder lst is van slijtage. Nadeel van de steeds gecompliceerder wordende naalsvormen is dat de afstelling van het element navenant kritischer is. De term Compliantie geeft de bewegelijkheid aan van de de naald + ophanging. Is van belang voor de keuze van de arm. Globaal: hoe hoger de compliantie, hoe lichter de arm moet zijn. Overigens is dat heel globaal, omdat bijvoorbeeld de kwaliteit van de armlagering ook heel belangrijk is. Om het nog even iets verwarrender te maken: compliantie kan zowel statisch als dynamisch opgegeven worden. Meestal is de statische compliantie gespecificeerd. Jammer genoeg zegt die niet zoveel en is als factor van voorspellende waarde t.a.v. de massa van de te gebruiken arm niet erg discrimminatoir. De dynamisch compliantie is dat wel, maar die is vaak niet gespecificeerd. Het kan heel goed zijn dat een element statisch gezien een hele hoge compliantie heeft en in dynamische omstandigheden een behoorlijk stijve hark is. Andersom kan ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 (...) De topelementen zijn allemaal MC's. Alleen Grado maakt topelementen die geen MC zijn. (...) Niet alle MC's zijn topelementen. En niet alle topelementen zijn MC's. Er zijn MD-elementen met een frequentiebereik en lineariteit waar MC's niet aan kunnen tippen. Bijvoorbeeld types die destijds voor Quadro-encoded platen werden ontwikkeld. En dat zijn geen Grado's. Ik heb een bak vol met dure MC's, maar speel nu al jaren met een paar Empire EDR.9 in diverse draaitafels. En ik hoop eerder te sterven dan die elementjes... Die ferme, krachtige bassen alleen al! En... er is geen beter MC-voorversterkertje dan g Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 maart 2008 Author Report Share Posted 31 maart 2008 Ik had het over wat er nog te koop is Spido. Voor de rest heb ik te weinig kennis en ervaring om jou te weerspreken. Ik herinner me wel die stevigheid in klank van mijn vroegere MM's. Ik denk zeker dat je een punt hebt. Zou wel leuk zijn een buizen phonotrap met een mooie MM. Zal ik eerst nog een aparte armwand voor mij arm moeten hebben. Kan ik wisselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 (...) De topelementen zijn allemaal MC's. Alleen Grado maakt topelementen die geen MC zijn. (...) Niet alle MC's zijn topelementen. En niet alle topelementen zijn MC's. Er zijn MD-elementen met een frequentiebereik en lineariteit waar MC's niet aan kunnen tippen. Bijvoorbeeld types die destijds voor Quadro-encoded platen werden ontwikkeld. En dat zijn geen Grado's. Ik heb een bak vol met dure MC's, maar speel nu al jaren met een paar Empire EDR.9 in diverse draaitafels. En ik hoop eerder te sterven dan die elementjes... Die ferme, krachtige bassen alleen al! En... er is geen beter MC-voorversterkertje dan g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Zou wel leuk zijn een buizen phonotrap met een mooie MM. Zal ik eerst nog een aparte armwand voor mij arm moeten hebben. Kan ik wisselen. Zeker leuk, geef maar een gil als je zoiets een keer wilt proberen. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 (...) De topelementen zijn allemaal MC's. Alleen Grado maakt topelementen die geen MC zijn. (...) Niet alle MC's zijn topelementen. En niet alle topelementen zijn MC's. Er zijn MD-elementen met een frequentiebereik en lineariteit waar MC's niet aan kunnen tippen. Bijvoorbeeld types die destijds voor Quadro-encoded platen werden ontwikkeld. En dat zijn geen Grado's. Ik heb een bak vol met dure MC's, maar speel nu al jaren met een paar Empire EDR.9 in diverse draaitafels. En ik hoop eerder te sterven dan die elementjes... Die ferme, krachtige bassen alleen al! En... er is geen beter MC-voorversterkertje dan g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Beste Spido, Das war einmal. Je zal toch eens een goede MC naast een goede MM moeten horen, een MM klinkt wat grondstoffelijker en een MC verfijnder, uitgaande van een top element , want een goede MM klinkt natuurlijk beter dan een slechte MC. Maar dit is andersom ook. Ook is het inderdaad handig een uitstekende Phono Versterker te gebruiken . En dat niet alleen , maar de meeste elementen zijn dusdanig van compliance etc. dat ze uitstekend passen in de huidige generatie armen. Vergeet niet dat van oude elementen het rubber inmiddels wel is uitgedroogd. MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Vergeet niet dat van oude elementen het rubber inmiddels wel is uitgedroogd. Zou Spido zijn platen soms "nat" afdraaien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 MM Is voor mij echt veel mooier dan mc ik zeg niet dat dat voor iedereen zo moet zijn maar mm elementen en ook Grado's kunnen mij veel meer boeien mc vind ik altijd geknutseld klinken friemel geluid vind ik het. Een mm element geeft muziek weer vanuit de kern , rauw vol en vet mc vind ik te beschaafd te nettjes en een beetje bekakt Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 maart 2008 Author Report Share Posted 31 maart 2008 Ik heb op mijn Linn Axis indertijd zowel een K9 (MM) gehad en een Denon 304 (MC). Als dat kenmerkend is voor het klankverschil tussen MM en MC dan is het moeilijk maar zou ik wel de Denon prefereren. Overigens die dure London Decca's waren toch ook MM's en worden die niet meer gemaakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Ik weet niet of het zo is, maar op gevoel zeg ik: dat je niet alleen overstapt naar MC voor de lagere bewegende massa maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 (...) dat je niet alleen overstapt naar MC voor de lagere bewegende massa (...) Beste Jack, Vaak wordt beweerd dat "H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Maar wellicht heb ik nog niet goed genoeg gezocht en zijn er ook MD elementen met een hele mooie naald. Inderdaad. Ook MM zijn met de 'moderne' scherpe naalden verkrijgbaar. Het enige verschil in de opbouw van b.v de Goldring reeks zijn de naalden (en misschien het cantilever). Bij OEM leverancier Jico kun je voor bepaalde elementen hele fraaie vervangingsnaalden scoren die beter zijn dan het origineel. En, voor de echter froebelaar, je kunt in veel gevallen de naalden bestemd voor het ene element in een ander van een ander merk plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Spido ik hou Link to comment Share on other sites More sharing options...
rli Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Gevoelsmatig zeg ik, dat het niet klopt ..... eerst zo weinig mogelijk wikkelingen om weinig bewegende massa te hebben en daarna v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Gevoelsmatig zeg ik, dat het niet klopt ..... eerst zo weinig mogelijk wikkelingen om weinig bewegendemassa te hebben en daarna v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 april 2008 Report Share Posted 1 april 2008 Met MC's met lage uitgangangsspanning (kleiner dan 0,2 mV) ontkom je bijna niet aan een step-up. Of je moet genoegen nemen met wat meer ruis van de phono versterker. Hallo Peter 0,8mv gaat vrij goed Zeg bewust "vrij goed" want het kan wellicht beter Ik wil het liefst g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 2 april 2008 Report Share Posted 2 april 2008 Hoi Jack, 0,8 mV noem ik geen lo output meer en dat is zeker goed te doen met een jfet. Als je een jfet gebruikt zie ik zelf eigenlijk geen reden meer om die combineren met een buis. Je gebruikt dan vrijwel niet meer de karakteristieke eigenschappen van de buis. Iig niet op de bekende manier met de jfet in de kathodeweg. met de buis als cascode voor de jfet. Maar het is denk voor de echte buizenman wel de meest logische weg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 2 april 2008 Report Share Posted 2 april 2008 (...) Overigens die dure London Decca's waren toch ook MM's en worden die niet meer gemaakt? Beste Carl, Experienced reviewers have stated unequivocally that no other cartridge in the world can match the London Decca's head-spinning musical realism. Another claims it sets an example for all other cartridges (presumably, including more costly ones), in the area of dynamics, rhythm, pacing and timing. How and why is this cartridge different from, and possibly superior to all the others? Is it a "moving coil" or a "moving magnet" design? Neither! Only a lighter, thinner shorter, magnetically active metal foil, bearing the stylus, comprises the entire moving system. This results in lower moving mass than either moving coil or moving magnet models. The London Decca cartridges may be the only ones which have no cantilever, in the conventional sense. This appears to be the underpinning of their stunning success- it has been said that the London Deccas "reek of musicality." (...) http://www.warrengregoire.com/hifi-stereo-...ocartridges.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts