Jump to content

Made in Japan

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Het valt me op dat bij veel moderne muziek, CDs, maar vermoedelijk ook LPs, veel meer kosten als het een japamse release/persing betreft. Soms wel 50-100% duurder. Althans in regulier Nederlandse shops, zoals Velvetmusic.nl

Waarom is dat? Klinken Japanse versies beter? Of is het alleen de exclusiviteit (en een onleesbaar begeleidend boekje) dat het verschil uitmaakt?

Ik zie in de search dat het topic al vaker besproken is geweest.

http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...21&hl=japan (eigenlijk met name LP's)

Laten we deze dan met name over CD houden, klinken Japanse CDs beter?

Ik zat te denken aan How the west was won, Led Zeppelin (klassieker, moet ik toch eens kopen). Rond 26 euro voor normale verise. 40 euro voor Japanse versie (bij Velvet). Of 30 dollar nomale versie op ebay, incl. tranport. Dat laatste is natuurlijk het goedkoopst met de huidige dollar koer.

In Japanse shop daarin tegen 4200 Yen voor de Japanse versie (heb het nog niet omgerekend)

Laten we deze dan met name over CD houden, klinken Japanse CDs beter?
Niet altijd. En als het wel zo is, meestal niet lang.

Daarmee bedoel ik dat er nogal eens eerder oud werk geremasterd wordt in Japan en dat na enige tijd diezelfde versie dan ook hier uitkomt.

Vaak worden de Japanse cd's dan in fraaie replica's van de lp-hoezen gestoken, maar zelfs dat gebeurt hier ook wel eens. Zoals bij Led Zeppelin, enige tijd geleden, of zoals nu met de Pink Floyd box (daarin zitten dezelfde geremasterde cd's die al jaren gewoon los te koop zijn).

Met nieuw uitgebracht werk, of oud werk dat voor het eerst op de markt komt, is het verschil er hooguit in verpakking of bonus tracks. De geluidskwaliteit verschilt niet.

Ik zou in dit geval dan ook geen moeite doen voor de Japanse cd-versie van "How the West Was Won". Er staan volgens mij dezelfde nummers op.

Interessanter is hierbij waarschijnlijk een vergelijk met de geluidskwaliteit van de dvd(-audio) met deze titel.

Van de wat minder bekende artiesten en groepen verschijnt het in Japan geremasterde werk niet of heel veel later pas in Europa of Nederland. Dan kan het dus wel aantrekkelijk zijn om daar te shoppen of die versie hier te kopen.

Bij de bij het grote publiek en vooral wereldwijd bekende artiesten komt alles in dezelfde kwaliteit overal uit, alleen meestal niet gelijktijdig.

Niet altijd. En als het wel zo is, meestal niet lang.

van de RADIOHEAD cd''s o.a Pablo Honey en Kid A

zijn geen remaster maar gewone opnamen

en tegelijk daar als hier uitgebracht

en je hoort wel degelijk in deze gevallen verschil met de hier uitgebrachte cd's

maar uitzonderingen bevestigen de regels ;)

Bedankt voor de info, dan kies ik de ebay cd versie (circa 20 euro)

De DVD-A versie viel meen ik niet zo in de smaak (heb wel een DVD-A speler, maar die heeft wat kuren)

http://www.highfidelityreview.com/reviews/...number=14072126

Ik begrijp uit de aangehaalde recensie dat juist de 5.1 mix niet zo in de smaak viel.

Dit viel me nog wel op:

I noticed, rather to my amusement, that

• 2 weeks later...
Guest Rev. Fatman
Ik heb net twee Japanse LP's gekocht. Die klinken dus zoals het moet: stil. De kwaliteit vinyl is gewoonweg veel beter.

En geen gerommel bij het masteren. :)

Ik heb net twee Japanse LP's gekocht. Die klinken dus zoals het moet: stil. De kwaliteit vinyl is gewoonweg veel beter.

Daarvoor hoef je echt niet meer speciaal Japanse persingen voor te hebben.

Probeer eens een album van het Excelsior-label.

Hoe kun je dat weten dan?

Guest Rev. Fatman

Daarvoor hoef je echt niet meer speciaal Japanse persingen voor te hebben.

Probeer eens een album van het Excelsior-label.

Hoe kun je dat weten dan?

Je bedoeld waarschijnlijk hoe kan je dat horen? Nou gewoon met je oren. :unsure:

Excelsior label ?

Moeilijk he, googlen?

Zeggen en schrijven 5 single`s in het leverings programma :(

Nou niet bepaald iets om over naar huis te schrijven. :(

Persen kunnen ze uitmuntend, maar masteren.

OK ze beheers(t)en de techniek tot in de perfectie, maar that's it.

De beste Japanse persingen zijn gemaakt van ingevlogen laquers.

Maarja, das mijn mening.

Guest Rev. Fatman

Maarja, das mijn mening.

En al met al heb ik nimmer een slechte Japanse persing in mijn handen gehad. ;):)

Maarja, das mijn mening.

Dat geloof ik zo Siep al hoewel ik steeds meer begin te geloven dat persen niet het probleem is maar het verkrijgen van niet vervuild vinyl. Nooit last gehad van Speakers Corner maar de laatste tijd weer wel, idem Classics die nu eindelijk de zaak op orde heeft.

PS goede tips welkom.

[

Dat geloof ik zo Siep al hoewel ik steeds meer begin te geloven dat persen niet het probleem is maar het verkrijgen van niet vervuild vinyl. Nooit last gehad van Speakers Corner maar de laatste tijd weer wel, idem Classics die nu eindelijk de zaak op orde heeft.

PS goede tips welkom.

HIER kun je zien waar classic z'n lp's laat persen

en tevens een lijst van andere klanten.

Het enigste wat ik kan bedenken is dat een perserij zgn. regrind (gemalen foute persingen) met nieuw vinyl

gaat mengen, en vergeet om het stof te verwijderen.

Dit vinyl stof kan voor problemen zorgen bij het maken van de ,zgn, vinyl biscuits

Nu weet ik toevallig dat RTI bij alle Labels die op 180gr. HQ vinyl persen geen regrind gebruikt.

Net deze week de laatste 3 titels uit de Fantasy Jazz 45 serie binnengekregen.

Nu dus 100 titels totaal, 200 zwarte schijven en geen enkele foute erbij.

Nu is het wachten op de eersten uit de Top 25 Blue Note's, en ik verwacht dezelfde kwaliteit.

Het enigste wat ik kan bedenken is dat een perserij zgn. regrind (gemalen foute persingen) met nieuw vinyl

gaat mengen, en vergeet om het stof te verwijderen.

Dit vinyl stof kan voor problemen zorgen bij het maken van de ,zgn, vinyl biscuits

Nu weet ik toevallig dat RTI bij alle Labels die op 180gr. HQ vinyl persen geen regrind gebruikt.

Ik ben er nog steeds niet achter of "regrind" nu werkelijk altijd zo slecht zou zijn of dat iedereen gewoon weer iedereen napraat.

Een ge

Leuke site Siep. Een behoorlijk deel van mijn nieuwe platen gaat terug, net nog een Kari Brehmes. Ik zou zeer veel LP's kopen als de LP's perfect zijn. Niks raars goede LP's want ik heb er genoeg van 30 geleden die dat nog steeds zijn.

Jij koopt nog steeds bij Acoustic sounds?

Zullen we zelf maar eens een plaat uitbrengen onder het Hear label. Is nog best te betalen:

http://www.recordtech.com/rtipricelist.pdf

Probleem lijkt me aan de banden te komen.

Volgens mij zijn er ook wel mensen hier die zelf opnames maken.

Je zou dan allen nog toestemming van de uitvoerende moeten hebben denk ik en dan branden met die hap.