Pjotr Posted 8 augustus 2014 Report Share Posted 8 augustus 2014 Maar ik betreur Pjotr's kennelijk compulsieve neiging tot afbraak van de reputaties onzer geliefde (en internationaal hoog gewaardeerde) artiesten. (Ooit psychotherapie overwogen, Pjotr?) Pas maar op Spido. Hier gaan de mods weer in zitten gummen wegens op de man spelen... (ten minste als ze consequent zijn ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 augustus 2014 Report Share Posted 8 augustus 2014 Pas maar op Spido. Hier gaan de mods weer in zitten gummen wegens op de man spelen... (ten minste als ze consequent zijn ) Op de man? Of op de vrouw? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 augustus 2014 Report Share Posted 8 augustus 2014 Op de man? Of op de vrouw? Jij was toch goed in taal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 9 augustus 2014 Report Share Posted 9 augustus 2014 I.d.d. groot, maar niet mooi,,,, Nouja, smaken verschillen Smaken verschillen inderdaad Pjotr, net zoals reacties kunnen verschillen, ik vind de jouwe hier ongepast. Er wordt gesproken over het overlijden van een grootse zangeres, een persoon waar wij in ons kikkerlandje heel veel respect voor dienen te hebben. Er lopen niet zo veel van haar kaliber rond. Grote ego's genoeg, maar kwaliteit??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2014 Report Share Posted 9 augustus 2014 Smaken verschillen inderdaad Pjotr, net zoals reacties kunnen verschillen, ik vind de jouwe hier ongepast. Er wordt gesproken over het overlijden van een grootse zangeres, een persoon waar wij in ons kikkerlandje heel veel respect voor dienen te hebben. Er lopen niet zo veel van haar kaliber rond. Grote ego's genoeg, maar kwaliteit??? Omdat iemand overleden is het daarom ongepast dat ik haar stem en zangstijl niet mooi vind/vond? In dat laatse ben ik niet de enige trouwens, misschien alleen op dit forum... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 9 augustus 2014 Report Share Posted 9 augustus 2014 Je kunt iets vinden, en het tóch niet uiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 9 augustus 2014 Report Share Posted 9 augustus 2014 Omdat iemand overleden is het daarom ongepast dat ik haar stem en zangstijl niet mooi vind/vond? In dat laatse ben ik niet de enige trouwens, misschien alleen op dit forum... Excuses, ik kreeg de indruk dat je het over haar uiterlijk had: "I.d.d. groot, maar niet mooi,,,, Nouja, smaken verschillen :biggrin:". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 augustus 2014 Report Share Posted 9 augustus 2014 Ok, het staat er i.d.d. wat voor dubbelzinnige uitleg vatbaar. Dat was zo niet bedoeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 augustus 2014 Report Share Posted 10 augustus 2014 In verband met het overlijden van operazangeres Cristina Deutekom (82) zendt de AVRO zondag 10 augustus om 16:05 uur op Ned. 2 het gesprek dat Karel van de Graaf in 1996 met de zangeres had uit.OperaCristina Deutekom praat hierin onder meer over haar optredens op diverse wereldpodia, de vertolking van emoties in opera's en over de slotscène van de opera Tosca met Montserrat Caballé. Ook haar motivatie om na tien jaar weer te gaan zingen komt aan de orde. http://avro.nl/cultuur/kunst/nieuws/20140810_cristina_deutekom.aspx Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 14 augustus 2014 Report Share Posted 14 augustus 2014 Dirigent Frans Brüggen (79) overleden Frans Brüggen dirigeert het Orkest van de Achttiende Eeuw in april 2006 in het Spaanse Cuenca.Foto EPA / Santiago Torralba door Marije Willems Frans Brüggen is vanochtend* overleden. De Nederlandse dirigent en blokfluitist is 79 jaar geworden. Hij was enige tijd ziek, bevestigt het Orkest van de Achttiende Eeuw, dat hij in 1981 oprichtte. Onze redacteur Merlijn Kerkhof, klassieke muziekrecensent en afgestudeerd op Brüggen: Frans Brüggen behoorde tot de beweging van musici die vonden dat je muziek moet spelen op instrumenten uit de tijd waarin de muziek is gecomponeerd. Hij was een van de wegbereiders. Er ontstonden ensembles en orkesten die op oude instrumenten gingen spelen, vaak in kleinere bezettingen. Samen met mensen als dirigent Nikolaus Harnoncourt en dirigent/klavecinist Gustav Leonhardt behoort hij tot de eerste generatie musici die echt zijn stempel heeft gedrukt op de oude muziek. Brüggen werd geboren in Amsterdam en studeerde er aan het Conservatorium en musicologie. Hij stond bekend om zijn interpretaties van componisten als Mozart, Bach en Beethoven. Op 21-jarige leeftijd werd Brüggen in 1955 docent blokfluit op het Haagse Koninklijk Conservatorium. Hij zou snel wereldberoemd worden en in 1969 begon hij daar een afdeling voor historische uitvoeringspraktijk. Kerkhof: Hij begon als blokfluitist. Dat instrument had een soort kinderspeelgoed-imago, maar hij wist er de mooiste tonen uit te halen. Hij was echt virtuoos. Er ontstond een soort blokfluithype. Het zal er ook een beetje mee te maken hebben gehad dat hij ook een knappe man was. In de jaren zeventig verlegde hij zijn aandacht naar het dirigeren. In 1981 richtte hij samen met musicoloog Sieuwert Verster het Orkest van de Achttiende Eeuw op, waarmee hij nog steeds actief was. In technisch opzicht was hij niet de beste dirigent, maar hij kreeg mensen met zich mee. Hij had charisma. Muziekcritici vroegen zich af: hoe lukt hem dat zonder die slagtechniek? Als je oude recensies leest, zie je dat hij vaak een tovenaar werd genoemd. Het Orkest van de Achttiende Eeuw bestaat uit meer dan vijftig muzikanten uit ruim twintig verschillende landen. Het orkest werd in 2010 onderscheiden met de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs. Het orkest zou in het najaar concerten geven ter ere van Brüggens tachtigste verjaardag. Het programma werd door de dirigent zelf samengesteld. (...) Toch stond zijn agenda nog vol. Muziek was voor de al jaren steeds brozer wordende Frans Brüggen een extreem krachtig levenselixer, schrijft muziekredacteur Mischa Spel in zijn necrologie. Zijn pas verschenen cd-opname met Mozart-symfonieën onderstreept in vitale helderheid dat Brüggens innerlijke kracht ongebroken was. Zijn Orkest van de Achttiende Eeuw bleef ook dapper concerten onder zijn leiding inplannen, maar de laatste tijd werd dat steeds meer een “geloven in wonderen”, zoals het orkest bij monde van Brüggens vriend en orkestdirecteur Sieuwert Verster verwoordde. “We accepteren slechts één excuus om af te haken: ziekte of dood”, zei Bruggen zelf vorig jaar. http://www.nrc.nl/muziek/2014/08/13/dirigent-frans-bruggen-79-overleden/ * Woensdag 13 augustus 2014. ("Virtuoos", "wereldberoemd"... maar Pjotr zal het wel weer nìks vinden. ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 augustus 2014 Report Share Posted 14 augustus 2014 Perfect verwoord, heer Spido. Morgen zal ik eens wat Beethoven draaien van de man. Ik denk de 6e, gezien het weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 augustus 2014 Report Share Posted 14 augustus 2014 ........................ ("Virtuoos", "wereldberoemd"... maar Pjotr zal het wel weer nìks vinden. ) Kennelijk zijn voor Spido alle klassieke muzikanten hetzelfde. De overeenkomst tussen Frans Brüggen en Christina Deutekom ontgaat mij geheel. Overigens heb ik nergens gezegd dat ik Christina Deutekom niks vond. Dat maak jij er weer van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 augustus 2014 Report Share Posted 15 augustus 2014 Nee hoor: voor Spido is alleen Pjotr altijd dezelfde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 15 augustus 2014 Report Share Posted 15 augustus 2014 Nee hoor: voor Spido is alleen Pjotr altijd dezelfde. Gelukkig maar, is er tenminste 1 iemand die je niet voor een ander aanziet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 augustus 2014 Report Share Posted 16 augustus 2014 Ja, dat is vooral gelukkig voor al die anderen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 september 2014 Report Share Posted 3 september 2014 Spido houdt niet van popmuziek. Maar hij weet dat vele anderen dat wèl doen. Daarom verbaast het hem, dat niemand in deze rubriek aandacht besteedde aan het overlijden van Jimi Jameson, op 31 augustus, op 63-jarige leeftijd, en aan een hartaanval. Hij was zanger van bands als Cobra en Survivor, en het was navrant dat van hem vooral werd vermeld dat hij niét de zanger was van Survivor's grootste hit "The Eye of the Tiger". Want dat lied werd nog gezongen door zijn voorganger. (Spido vindt eigenlijk alleen de versie van Paul Anka wel okay...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 september 2014 Report Share Posted 3 september 2014 Een mooiere necrologie die ook meer recht doet aan Jimi Jamison vind ik deze van de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3380/muziek/article/detail/3733717/2014/09/02/Baywatch-zanger-Jimi-Jamison-63-overleden.dhtml Maar bedankt Spido, ik kende de goede man zelfs nog niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 september 2014 Report Share Posted 14 september 2014 Joe Sample (75) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 september 2014 Report Share Posted 23 september 2014 Erik van der Wurff: 52 jaar lang muzikaal leider van het uiterst muzikale gezelschap van Herman van Veen. En nog veel méér. Hij was een veelzijdig instrumentalist, componist, arrangeur, een burlesk acteur, een vriendelijk en innemend mens. Lees: http://www.hermanvanveen.com/nieuws/erik-van-der-wurff-langs-zon-en-maan-23-09-2014.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 23 september 2014 Report Share Posted 23 september 2014 Het magische superorkest van Herman is kleiner geworden. Hopelijk heeft hij zijn rust gevonden. Ik wist niet dat zijn pianist Erik van der Wurff al meer dan 50 jaar met Herman van Veen optrok of was het omgekeerd? Laat staan dus de Herman-klassiekers, die Erik van der Wurff op zijn naam heeft staan. Erik van der Wurff, (De Bilt, 9 juli 1945) studeerde piano met de bijvakken contrabas en dwarsfluit aan het Utrechts conservatorium, waar hij Herman van Veen leerde kennen. Meer dan een halve eeuw was hij zijn pianist en componeerde hij met hem een aanzienlijk deel van Van Veens repertoire. Hij schreef muziek voor theater, speelfilms (Van de Koele Meren des Doods en Ciske de Rat), televisieseries (De Legende van de Bokkerijders, Coverstory, Achter de Lach), internationale animatieseries (zoals Janosch Traumstunde en Alfred Jodocus Kwak), zes musicals, een volksopera, kamermuziek, symfonisch repertoire en werk voor piano. Erik van der Wurff dirigeerde het Residentie Orkest, het Noordhollands Filharmonisch Orkest, Het Gelders Orkest, het VRT Filharmonisch Orkest, het Bruckner Orchester (Linz, Oostenrijk), het NDR Pops Orchestra en The American Symphony Orchestra. Sinds maart 2008 was hij dirigent van het VSOP Orkest. Hij arrangeerde ook voor Robert Long, Jasperina de Jong, Gerard Cox, Stef Bos, Jaap van Zweden, Anner Bijlsma, Emmy Verhey, the Soloists of the Philharmonia (London) en Kings College Choir (Cambridge). Tevens schreef hij arrangementen voor televisie- en speelfilms (De Tweeling, Sloophamer, Leef!, Pluk van de Petteflet, In Oranje, Gebak van Krul), waaronder honderden bewerkingen voor het Metropole Orkest. Hij was als acteur te zien in de Duitse kinderseries De Wonderlijke Avonturen van Herman Van Veen en Herman en de Zes. Hij begeleidde op piano regelmatig Vera Mann, Gerard Cox, Robert Long en Simone Kleinsma. Speelde soloconcerten met hoofdzakelijk eigen werk. En bij Harlekijn Holland bracht hij drie solo albums uit: Heimwee naar de herfst (1976), Erik van der Wurff (1989) en Sadhana (2003). Daarnaast gaf hij workshops compositie en muziektheorie, hij werd onderscheiden met een Edison, ontving de Gouden Hond van EMI, de Louis Davidsprijs voor Opzij, een Gouden Harp van de Stichting Conamus, het Gouden Hart van de stad Rotterdam, de Gouden Notekraker van de Stichting Norma en de Kunst en Cultuurprijs van de Gemeente De Bilt. In 2009 werd Erik koninklijk onderscheiden in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 september 2014 Report Share Posted 23 september 2014 Ja, boel hè. En dat weet je dan pas als hij dood is. Zal binnenkort toch maar eens gaan kijken naar de film Van de Koele Meren des Doods. Het boek heb ik ooit gelezen als adolescent, dat was niet erg opwekkend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 24 september 2014 Report Share Posted 24 september 2014 Christopher Hogwood Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest webmaster Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Hoorde net dat Hans Goddijn is overleden. Schreef in een lang verleden in diverse audiobladen. Slechts 71 jaar oud geworden. Veel sterkte gewenst aan zijn achterblijvende familie namens het High-endforum! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Ook hierbij. Ja, de goeie ouwe tijd , met vaak leuke verhalen en recensies ..... Hein ten Bosch +, Wim van Bussel, Andre Weigand, Klaas Feenstra , George Vermeulen, Hans Beekhuijzen waren allemaal aktieve auteurs in eerst Stereotest, later Stereo Beeld test en uiteindelijk Hifi Video test . Vanaf begin 70er jaren altijd zelf gevolgd , ook recensies van Jan Kool , A.v. Ommeren in Luister , en Jan de Kruyff van Disk. Stond ook een kort artikel met foto's door A.J. v.den Hul van onze eerste High-End s.o.t.a. studio 220 v/d Benelux in stereo beeld Test van december 1979. Die mannen waren de echte pioneers in het toen opkomende Hifi audio gebeuren , wisten soms eerder dingen dan de Nederlandse importeurs....... Groeten, Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 september 2014 Report Share Posted 30 september 2014 Onder zijn collega's stond Hans Goddijn bekend als een altijd serieuze, heel gedegen, goed geïnformeerde en - belangrijk! - volkomen integere hifi-auteur. Hij had, als actief musicus, een prima muzikaal geheugen en daardoor ook een goed oordeelsvermogen. Voor veel jongere auteurs was hij een inspirerend voorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now