Jump to content

Weer een grote naar de eeuwige jam


The Koosjer connection
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Platenbaas en producer John J. Vis overleden - 06-04-2015

In Frankrijk is vrijdag platenbaas, producer en impresario John J. Vis op 86-jarige leeftijd overleden. [...]

Vis was enige tijd directeur van CBS (nu Sony Music). Op het hoogtepunt van zijn carrière was Vis verantwoordelijk voor platen van Rita Reys, Ann Burton, Louis van Dijk, Pim Jacobs, Laurens van Rooyen, Chris Hinze, Wim Overgaauw, Jan Akkerman, Fritz Lambrechts, Jules de Corte en Toots Thielemans.

Ook zorgde hij mede voor successen van Thijs van Leer, Rogier van Otterloo en Gerard Cox.

Bron: http://www.nu.nl/muziek/4025646/platenbaas-en-producer-john-j-vis-overleden.html

Link to comment
Share on other sites

John Vis deed alles goed!

Fantastische platen, geweldige artiesten, een tijd waarin talent kansen kreeg... sterven in Frankrijk... 86 worden...

Rien ne manquait à sa gloire!

Ik draai zijn platen dikwijls.

En geniet er van.

 

Ook overleden: Diet Kloos, zangeres (mezzo-alt).

Eerlijk gezegd kende ik haar alleen van het Verzet, waar het mij frappeerde dat ze dikwijls luidkeels zong tijdens het distribueren van de illegale krantjes.

Leek me toen niet zo verstandig...

Viel nogal op, hè?

 

 

Zangeres Diet Kloos (90) overleden
maandag 6 april 2015
 
kloos.JPG
 
De mezzo-alt was in Nederland een gevierd zangeres van oratoria
 

Oratoriumzangeres Diet Kloos-Barendregt is op 90-jarige leeftijd overleden.

Als 16-jarige leerlinge van het gymnasium in Dordrecht ging zij in 1941 in het verzet als koerierster.

Na de oorlog studeerde zij af als zangeres bij organist en componist Hendrik Andriessen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Diet Kloos zong jarenlang in Italië, Frankrijk en Duitsland.

In Nederland was ze een gevierd zangeres van oratoria.

Ze was een mezzo-alt en zong in de jaren ’50 en ’60 veel in uitvoeringen van de Matthäus Passion. Voor het label Deutsche Grammophon nam Diet Kloos een plaat op met aria’s van Bach en Händel.

Na haar zangcarrière werkte Kloos-Barendregt als docent aan het conservatorium in Tilburg. 

http://www.radio4.nl/podium/nieuws-pagina/11611/zangeres-diet-kloos-90-overleden

 

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

De Amerikaanse soulzanger Percy Slegde is op 73-jarige leeftijd overleden.

 

percy+sledge.jpgFoto: AFP
 

di. 14 april 2015

 

Percy Sledge is gestorven in zijn woning in de stad Baton Rouge (Louisiana). Dat heeft het management van de zanger bevestigd aan Sky News.

De Amerikaan scoorde in 1966 een hit met het nummer When a man loves a woman. Percy Sledge stond met die single 11 weken in de Nederlandse top 40. De soulzanger is ook bekend om zijn nummers Love me tenderTake Time to know her en My Special Prayer.

Percy werkte nog als verpleger in een ziekenhuis, toen hij in het begin van de jaren zestig optrad als lid van de soulgroep Esquires Combo. When a Man Loves a Woman (1966), zijn eerste single als solozanger, was door hemzelf geschreven. Hij trad regelmatig op in Nederland.

 

http://www.telegraaf.nl/prive/23923863/__Percy_Sledge_overleden__.html

Link to comment
Share on other sites

Helaas triest nieuws, Hans Baan van Translator is niet meer onder ons.

 

De laatste 7 maanden van zijn leven heb ik hem om de dag bezocht, wisselend in het ziekenhuis of revalidatiecentrum Naarderheem, alwaar hij overleed op 30 maart 15.15.

 

Rust zacht goede vriend.

 

 

 

http://www.translator-info.nl/index.html

Edited by Ruud
Link to comment
Share on other sites

Hans Baan was een voorbeeld van integerheid, correctheid en vriendelijkheid in een hifi-wereld waar zulke eigenschappen zeldzaam waren.

Ook was hij een zeer vakbekwaam luidsprekerontwerper: zijn luidsprekers kunnen na al die jaren de vergelijking met hedendaagse produkten nog steeds aan.

We houden zijn nagedachtenis in hoge ere.

Link to comment
Share on other sites

Jammer genoeg een Translator nooit kunnen beluisteren. Goed om stil te staan bij het verlies van deze Nederlandse hififabrikant. Sterkte aan de familie en vrienden.

 

Toen Hans Baan nog de RAF toko in de Maasstraat beheerde, leverde (en adverteerde) hij enorme hogere orde transmissielijnsytemen voor zelfbouw.

Later leverde (en adverteerde) hij zijn eigen compacte Translator eerste orde, geheel gesloten systemen.

 

Alleen èchte genieën hebben het inzicht èn de persoonlijke moed om hun eerdere opvattingen te herzien.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

vr 01 mei 2015, 14:57

Franse zangeres Patachou overleden

PARIJS -

 

De Franse zangeres en theaterondernemer Henriette Ragon, beroemd geworden als Patachou, is op 96-jarige leeftijd overleden. 

 

Ze behoorde tot de beroemdste artiesten in het na-oorlogse Frankrijk. De krant Le Monde bevestigde vrijdag dat Patachou donderdag omringd door familie in Neuilly-sur-Seine het leven liet. 

Talrijke beroemde Franstalige artiesten zoals Jacques Brel en George Brassens lanceerden hun zangersbestaan in het cabaret (theater) van Patachou in de Parijse wijk Montmartre.

Arbeidersdochter Patachou werkte eerst als typiste, fabrieksarbeidster en banketbakker, maar nadat ze samen met haar man Jean Billon in 1948 het theater-restaurant Chez Patachou was begonnen, kwam haar artistieke carrière van de grond. 

Chez Patachou werd een populaire uitgaansgelegenheid in Parijs, waar Patachou eerst zelf maar vervolgens ook beroemde of later beroemde zangers te horen waren. Het bleef tot in de jaren zeventig open. Later ging Patachou zelf verder als zangeres en later als filmactrice.

 

 

hqdefault.jpg

 

 

Paris a perdu une pièce de son coeur...

 

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Helaas weer een Neerlands prachtmuzikant minder.

 

Als ik zo'n vreselijk overlijdensbericht hoor. zet ik van de schrik altijd gauw een CD-compilatie van de LP's van Gerry Mulligan, Chet Baker, Julie London, of welke kwaliteitsartiest(e) dan ook op.

 

Moet er daarvoor een muzikant doodgaan Spido? :wacko:

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Nee, Pjotr, dat gelukkig nu ook weer niet.

Maar het helpt wel tegen de schrik.

 

De door mij genoemde kwaliteitsartiesten zijn overigens net zo dood als Thé Lau...

maar iets zegt mij dat ze op de één of andere manier voortleven.

 

'k Heb overigens nog even nagedacht over wat als de belangrijkste tekst van Thé Lau geldt:

 

"Iedereen is van de wereld,

de wereld is van iedereen!"

 

Dat is pure onzin en kan leiden tot grote problemen.

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

 

'k Heb overigens nog even nagedacht over wat als de belangrijkste tekst van Thé Lau geldt:

 

"Iedereen is van de wereld,

de wereld is van iedereen!"

 

Dat is pure onzin en kan leiden tot grote problemen.

Met het feit dat de wereld van iedereen is, is volgens mij weinig mis. Van wie zou die anders zijn.?

Iedereen van de wereld maakte ik op sommige feestjes wel eens mee.

Link to comment
Share on other sites

 

Inderdaad, jammer. Ik volgde ze/hem alleen de laatste jaren alleen niet meer, maar was in de jaren van "Open" en zo helemaal gek van ze. Heerlijk swingend, met de rauwe speelstijl van gitarist Eus, en natuurlijk de vrouwelijke bassist Emilie. Ook niet onaangenaam  :). Vaak live gezien, en er heerlijke uren aan beleefd.

Link to comment
Share on other sites

'k Heb overigens nog even nagedacht over wat als de belangrijkste tekst van Thé Lau geldt:

 

"Iedereen is van de wereld,

de wereld is van iedereen!"

 

Dat is pure onzin en kan leiden tot grote problemen.

 

Misschien wat langer nadenken dan even? Dat lied heeft hij opnieuw ingezongen als actielied voor de actie "Kom op tegen ######" *. De opbrengst daarvan gaat geheel naar de kankerbestrijding. Is dat ook pure onzin en leidt dat tot grote problemen? Als een muzikant nu eens niet commercieel was en recht vanuit het hart schreef, was dat Thé Lau wel.

 

B.t.w. Hans, de tekst is NIET: "Iedereen is van de wereld af"

 

 

* Edit

 

Die idiote forumsoftware kan niet overweg met k-a-n-k-e-r, shame :angry:

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...