Jump to content

De probleemloze CD-speler?

Guest Kraus vonBentinck
 Share

Recommended Posts

Persoonlijk vind ik de aanschaf van een dure CD-speler niet meer de moeite waard vanwege het CD-formaat en betreur ik het doodlopen van de ontwikkeling naar een duidelijk beter formaat zoals SACD en DVD-audio. Dat was toch een logische stap. De technologie is er, de basis, de Red-book CD is verouderd en aan vernieuwing toe. Die vernieuwing zit er helaas op het ogenblik niet in.

Technisch misschien beter maar marketingtechnisch een flop. MP3-spelertjes is marketingtechnisch een veel logischer gevolg gebleken.

;)

Je had bij de openingspost al gelijk op de regel "Klik hier om de Poll van dit onderwerp te bewerken " moeten klikken. Naderhand kan dat niet meer. Poll-opties: max 3 vragen met elk max 10 opties per vraag per topic.

Ik denk eerder dat de CD opname kwaliteit de beperkende factor is , SACD kan mij sowieso niet bekoren,ik heb veel verschillende sacd opnames beluisterd en ze klinken een beetje flauwachtig , kunstmatig,gemaakt.

De mooiste muziek die ik thuis beluister komt van CD , kan soms ook een kopietje zijn ,kan soms een dure CD zijn ,popmuziek klinkt vaak ook een beetje bewerkt, kunstmatig.

Sommige opnames met acoustische muziekinstrumenten zijn voor mij het mooist ,wel op CD

Ik zou er wel een draaitafelsysteem op niveau bij willen hebben omdat je daarmee denk ik nog wat meer de natuurlijke ambiance naar boven haalt, maar je kan niet alles hebben.

gr :D hj :D

Ik denk eerder dat de CD opname kwaliteit de beperkende factor is , SACD kan mij sowieso niet bekoren,ik heb veel verschillende sacd opnames beluisterd en ze klinken een beetje flauwachtig , kunstmatig,gemaakt.

De mooiste muziek die ik thuis beluister komt van CD , kan soms ook een kopietje zijn ,kan soms een dure CD zijn ,popmuziek klinkt vaak ook een beetje bewerkt, kunstmatig.

Sommige opnames met acoustische muziekinstrumenten zijn voor mij het mooist ,wel op CD

Ik zou er wel een draaitafelsysteem op niveau bij willen hebben omdat je daarmee denk ik nog wat meer de natuurlijke ambiance naar boven haalt, maar je kan niet alles hebben.

gr :D hj :D

[/quote

Heb deze SACD zeker nog nooit gehoord :confused:

16832.jpg

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb zelf ook een aantal keren bij zo'n CD-spelervergelijk gezeten en ben toen meestal gestruikeld over de manier van testen (kort achter elkaar schakelen bijv.). Verschillen waren er wel maar beter/slechter was maar moeilijk te scheiden en de oorzaak daarvan helemaal lastig.

Ik vind de ene set heel anders klinken dan de andere maar heb nooit het idee dat de CD-speler daarbij bepalend is.

Of die tests nou goed zijn of niet, ze maken de keuze voor een dure (=>

Is goed, ik haal hem misschien wel ,ERA is de groep , wat voor album (gegevens)?

Wat voor soort muziek is het ,Gothic ?

Hoezo is deze beter dan CD , heb je de muziek op allebei de mediums vegeleken?

Deze is alleen op SACD te koop.

Vergelijk is gedaan met de cd ERA-1 en ERA-2.

Verschil tussen de cd en sacd is duidelijk aanwezig in het voordeel van de SACD opname :D

Op 'The Mass' (het derde Era-album) diept de Parijse Levi het ERA-concept nog meer uit; knap gearrangeerde kerkmuziek, die doen denken aan oude kastelen en sombere kloosters. Helemaal in de stijl van In the Name of the Rose en Lord of the Ring.

Heerlijk voor de Era-fans, en zeker de moeite waard voor een ieder ander

Ja de LORD of de Rings heb ik ook thuis, vond ik denk de mooiste films die ik gezien heb,dus zal me dat soort muziek ook wel aanspreken.

Maar wat was nou precies het verschil tussen sacd een de cd, omschrijf het eens ?

Qua geluidsbubble effect komt film(dvd -audio?) , bij mij op de eerste plaats overigens, dan hoor je de geluiden soms echt naast je , dat heb ik bij cd en sacd ook niet.

gr :( hj :D

Beste Henk

Heb jij mogelijk al eens de EMC opname van Arvo Part`s Passio met het Hilliard Ensemble beluisterd,is uit 1988 maar liet toen al en nu nog steeds horen wat een goed opgenomen cd kan laten horen.

Na een minuut of twintig op deze cd is goed te horen dat er een storm rond het kerkje opsteekt samen met een klapperend luik is de grote diepte van het kerkje erg goed te horen.

Staan ook erg mooie orgel pedaaltonen op.

Mvg Mark

Ja de LORD of de Rings heb ik ook thuis, vond ik denk de mooiste films die ik gezien heb,dus zal me dat soort muziek ook wel aanspreken.

Maar wat was nou precies het verschil tussen sacd een de cd, omschrijf het eens ?

Qua geluidsbubble effect komt film(dvd -audio?) , bij mij op de eerste plaats overigens, dan hoor je de geluiden soms echt naast je , dat heb ik bij cd en sacd ook niet.

Dat is juist het verschil tussen de cd en sacd van ERA je ben bij de SACD opname veel meer betrokken bij de muziek als bij de gewone cd.

Het is soms ook of je er tussen zit ;)

Van Tommy heb ik een 35 jaar oude lp (uit mn jeugd), een jaar of 10 geleden de cd versie gekocht en een paar jaar terug de sacd versie. Ik moet toch zeggen dat ik van de sacd versie het meest geniet (tov de cd). Aandacht voor kwaliteit bij de sacd release zal daar een belangrijke oorzaak voor zijn, wellicht ook de DSD techniek en/of de iets hoger nivo speler voor sacd.

Of het is allemaal inbeelding? Maar in ieder geval, met het netto resultaat (de tevredenheids factor) van de sacd variant zit het wel snor (ook al was ie dik 2 keer zo duur).

Natuurlijk heb ik ook CD releases die zeer goed klinken, dus met CD kan het ook best.

Die plaat is vroeger dik 100 keer gedraaid, dus ik verwacht niet dat ie nog optimaal geluid geeft.

En bij andere sacds van je gaat dat vergelijk dan ook op , of is die ERA een uizondering?

Dus voor jouw geldt sacd geeft me de grootste geluidsbubble ,of kan ik dat niet zo stellen?Ik heb dat in mijn systeem(en ruimte)niet.

En hoe is het vergelijk,puur op natuurgetrouwe,tonale weergave?

Plaat kan ik jammergenoeg niet vergelijken , kan ik weinig over zeggen, vind ik wel interessant overigens verschil plaat/ cdsacd, voor mijn ervaring is een topplaatsysteem,nog tonaal nauwkeuriger(klanken klinken langer uit , betere hoorbaarheid ambiance)

En bij andere sacds van je gaat dat vergelijk dan ook op , of is die ERA een uizondering?

Dus voor jouw geldt sacd geeft me de grootste geluidsbubble ,of kan ik dat niet zo stellen?Ik heb dat in mijn systeem(en ruimte)niet.

En hoe is het vergelijk,puur op natuurgetrouwe,tonale weergave?

Plaat kan ik jammergenoeg niet vergelijken , kan ik weinig over zeggen, vind ik wel interessant overigens verschil plaat/ cdsacd, voor mijn ervaring is een topplaatsysteem,nog tonaal nauwkeuriger(klanken klinken langer uit , betere hoorbaarheid ambiance)

Ik geloof dat ik een behoorlijk goede CD-/SACD-speler bezit die uit beide formaten het beste kan sleuren. Na ruim anderhalf jaar luisteren kom ik wel tot de conclusie dat de meest natuurlijk en juist klinkende muziek van SACD's afkomstig is. M'n meest overtuigende muziekies zijn SACD's en dat zijn dan niet pers

Het meeste wat ik op sacd heb zijn van die kleinschalige opnames ,van die kleine klassieke bezettingen , en piano , ik vond die wat tam ( wel "audiofiele "speciale opnames) "dure ook nog"

.Ik ga maar weer eens wat SACDS halen met muziek die me meer aanspreekt ,Als ik de titels kan vinden, misschien moet ik mijn mening dan weer bijstellen :D

Als jullie daadwerkelijk het verschil tussen een CD en SACD willen testen

moeten jullie de CD,s van Stockfisch Records uitproberen.

Titel: Closer to the Music & Closer to the Music Vol.

Het betreft een audiofiele CD waarbij de opname onberispelijk goed is

maar nu komt het, het betreft een hybride cd, het normale CD-

en het SACD-format op 1 schijfje.

Als je nu een speler heb waarbij je kunt schakelen van SACD naar normale

weergave kan je een vergelijk doen.

Ik zelf heb alleen het format CD kunnen horen omdat ik geen SACD heb

en de kwaliteit is uitmuntend en zou het zeer knap vinden, als deze afgespeeld

op het SACD-Format het nog (veel) beter zou klinken.

CD,s zijn bij de Hobo-winkels verkrijgbaar.

Guest Kraus vonBentinck

dit topic kan verdwijnen; het is mislukt zoals in de eerste posting aangegeven.

omdat het nergens over gaat heeft posten in dit topic ook geen nut, zo lijkt mij.

Meestal klinkt de CD beter dan de cd-zijde van een hybride SACD. Dit om marketingtechnische redenen, zodat het verschil meer opvalt en de klant eerder overtuigt is dat SACD beter is. <_<

Toch nog ff reageren op Roger. Dat gold inderdaad voor Pink floyds DSOTM, zie het article in Stereophile (mogelijk uit commerciele overwegingen, maar een fout van de technicus is ook niet uit te sluiten), maar de pcm groef van veel MFSL discs klinken ook erg goed (soms vergeet ik op mn sacd speler de dsd laag te kiezen en luister ik gewoon naar pcm.)

Verder moet ik bekennen weinig bewuste vergelijkingen gedaan te hebben met hybriede sacds.