Jump to content

Test CD

WanFie
 Share

Recommended Posts

Jacco heeft volgens mij gelijk wanneer hij zegt dat er niet aan gemorreld mag worden want de tracks zouden voor iedereen gelijk moeten zijn, ook voor degenen die een luisterverslag lezen. Het is immers de bedoeling dat iedereen over hetzelfde praat.

Inderdaad, niet morrelen. Dit is toch een van de dingen die je in de eerste luistersessie meeneemt, wijkt bij een opname het niveau duidelijk van het 'gemiddelde' laat je die track er gewoon uit.

...

Als ik de verslagen op dit forum zo lees wordt er veelal met twee nummers geluisterd en vergeleken. Dit betekend m.i. dat je op de cd een selectie van ~6 tracks moet hebben die alles laten horen. 3 maal acoustisch 3x electrisch. Per luistersessie spreek je vooraf af naar welke twee tracks er wordt geluisterd. Verder kun je de CD dan aanvullen met tracks voor specifieke zaken.

Dit laatste is minder moeilijk dan het eerste. Je hebt snel de neiging om iets te kiezen dat heel veel verschillende dingen laat horen, iets dat veel effectbejag heeft, Amused to Death of de Tritsch-Tratsch-Polka. Eigenlijk zoek je iets met een rustige opbouw en een aantal herhalingen, dit is goed voor het geheugen.

t.a.v. smaak, altijd een lastige. Als ik zo'n cd voor mezelf zou maken zou het muzikale spectrum waarschijnlijk verder uitelkaar liggen. Veel koks .... Bij het samenstellen van de CD moet je je denk ik steeds afvragen, wordt het totaal een interessant radio programma?

Guest Kraus vonBentinck
Je hebt snel de neiging om iets te kiezen dat heel veel verschillende dingen laat horen, iets dat veel effectbejag heeft, Amused to Death of de Tritsch-Tratsch-Polka. Eigenlijk zoek je iets met een rustige opbouw en een aantal herhalingen, dit is goed voor het geheugen.

volle instemming

• Members
Weten we al wie er definitief komen...

En hoe laat beginnen we..??

Ik kom vrijdag 5 januari terug van vakantie, heb dan de hele nacht achter het stuur gezeten, en 's middags om 1 uur nog een afspraak bij Bas om mijn versterker op te halen. Jullie snappen hopenlijk wel dat ik me niet op zaterdag ook al gelijk weer vast wil pinnen met een dergelijke afspraak. Als ik het zie zitten kom ik wel langs, maar reken er aub niet te veel op. Desnoods zorg ik nog dat die Tom Rotella- en Gary Boyle cd bij Kraus belanden, kunnen jullie ze eventueel nog beoordelen, Graceland hebben de meeste van jullie toch wel geloof ik.

Sorry voor deze ietwat wazige afspraak, maar de reden snappen jullie denk ik wel...

:) Hallo allemaal,

Count me in. Graag zou ik twee tracks : paar keer achter elkaar klappen van een enkele bass(kick) drum,(laat meteen bepaalde fouten v/d set horen,in welke akoestiek ook) , en een fransman muziekstukje willen meenemen.

Groeten,

Jerry.

Dit wil ik begrijpen...welke tracks zijn dat?..en wat is de connectie met een fransman muziekstukje?

Ben benieuwd,want ook ik wil m'n setje wel eens testen op zulke eventuele fouten...

~ Hans ~

:) Hallo Hans,

Eigenlijk komt 't erop neer dat je zelf in grote lijnen een soort "herkenning" van een simpel akoestisch instrument,in dit geval een kick drum,via deze track kan horen.Dynamiek en klankopbouw is zelfs voor een leek herkenbaar,vooral als je deze track eerst via een goeie hoofdtelefoon beluistert.

De fransman track is gewoon een goed stukje muziek met diep laag en goeie stemplaatsing ,er is geen verband met de kick drum track.

De kick drum track is van de cd "Beyerdynamic" sound power test, en de fransman cd is Michel Jonasz(Mr Swing) ,hij zingt ook een stukje over de muur van Jeruzalem, bij dit nummer kunnen woofers aardig wat te verduren krijgen.(bijna onhoorbaar,maar aan beweging van de conus/membraam te zien duidelijk aanwezig).

Groeten,

Jerry.

Dank je wel Jerry...ik ga dat eens aan den lijve ondervinden.... ;)

~ Hans ~

:confused:

Ohh?

Kom je ook, Hans?

Gezellig! ;):D

Tja...dat zou Hansie wel erg fijn vinden...maar ik denk dat dat er,op korte termijn,helaas niet in zal zitten...ik zal het hier in m'n eentje moeten doen in dit land van de audio no-no's... :(;)

~ Hans ~

Guest Kraus vonBentinck

Sterft de test-cd zijn zoveelste dood?

Voor de bijeenkomst van 6 januari is er op het moment nog onvoldoende basis.

1. de locatie is onduidelijk.

2. de tracklist is bij lange na niet voldoende; er valt nog heel weinig te kiezen.

In feite is er alleen opsomming van aardige muziek maar in de meeste gevallen ontbreekt de motivatie of een precieze omschrijving van de "ijkpunten" waardoor een bepaald fragment geschikt is om juist dit of dat te beoordelen.

In de eerste posting geeft Hans een opsomming van beoordelingsaspecten maar het verband met de aangedragen muziek ontbreekt.

Ik kan mij op dit moment niet goed voorstellen hoe de bijeenkomst op 6 januari zou moeten gaan verlopen want er ontbreekt een duidelijke agenda. Op deze manier wordt het alleen een gezelligheidsaangelegenheid zonder tastbaar resultaat.

De bedoeling van een test-cd is het vervaardigen van een meetinstrument.

Als je nu een willekeurig persoon op pad stuurt om de afmetingen van een willekeurige tafel te meten en hij gebruikt een centimeter dan levert dat een tamelijk ondubbelzinnig resultaat op. Zonder ooit de tafel gezien te hebben kun je een goed beeld krijgen van de grootte van het ding aan de hand van de opgegeven afmetingen.

De Test-cd zou ook iets dergelijks moeten zijn. Iedereen zou hem moeten kunnen hanteren en de meetresultaten zouden, met een zekere marge natuurlijk, ook voor iedereen een bepaald, in dezelfde richting wijzend, beeld moeten geven.

Een hele goede richtlijn voor de keuze van een bepaalde track is gegeven door Seed 7: korte tracks met veel herhalingen(de "ijkpunten") als geheugensteun. Dat maakt de uitslag veel ondubbelzinniger.

Zonder van te voren een lijst te hebben met beoordelingsaspecten (ruimtelijkheid, focussering etc zie de 1e posting)

Ik ben het wel met Jacco eens...

Maar ook met Kraus.. ;)

Duidelijk zijn n.l. de datum en waar het is (bij Jacco) onduidelijk is wie er precies komen.

M.b.t. de tracks zou het ook wat uitgebreider mogen.

Ik zou graag wat tracks zien die fouten in apparatuur duidelijk laten uitkomen. Mooi opgenomen muziek is daar welliswaar soms geschikt voor, maar niet altijd. Ik ga daarom nog eens wat verder zoeken. Komende weken heb ik daar moot de tijd voor.

:)

Ik zou graag wat tracks zien die fouten in apparatuur duidelijk laten uitkomen.

Hoewel ik daar ook wel behoeft aan heb is dat niet waarmee ik nu al zou beginnen. Als ik de diverse verslagen van bijeenkomsten Hear lees kom ik met grote regelmaat de opmerking/ het voorbehoud tegen "maar ik kon het niet goed beoordelen want ik kende de muziek niet". De eerste keer dat ik een gemeenschappelijk gemaakte cd voorstelde was dan ook met het doel om eerst hier eens iets aan te doen. Uit latere postings van ondermeer Kraus maakte ik op dat daar inderdaad behoefte aan is.

Als ik er voor de 6e de tijd voor vindt kan ik proberen een hele collectie van korte stukjes soloinstrument bijelkaar te zoeken. Of het voor testen wat oplevert betwijfel ik, m.i. is het beste nog steeds iets draaien wat je erg goed kent, vandaar mijn eerdere opmerking in deze draad dat de cd een lekker radio-programma moet worden.

Wat de 6e zelf betreft, laten we gewoon beginnen met een bakkie en dan gaan luisteren. Laten we vervolgens e.a. een beetje groeperen, zijn er doublures, stukken die te dicht bijelkaar liggen etc. Laat iedereen die wat inbrengt zijn keus maar verdedigen. Daarna een shortlist en branden maar. Thuis veelvuldig luisteren en de ervaring hier posten. Is er een track die na een week of twee velen stierlijk gaat vervelen, er af en een goed alternatief aandragen.

Fijne kerstdagen,

Guest Kraus vonBentinck

In die opzet kan ik mij wel vinden; wat betreft de door mij eerder genoemde tracks:

het fragment uit de west-side story heb ik alleen op vinyl, dus dat kan ik zelf lastig inbrengen.

Wel wil ik wat toevoegen:

1. het begin van Strauss' "Also sprach Zarathustra" (bekend uit de vroegere koffiereclame) in de uitvoering van Zubin Metha; is geschikt voor de beoordeling van dynamiek en laagweergave, ook geschikt om te vergelijken want het is maar kort en weinig complex.

2. een fragment uit Nina Hagen's Es wird ein Mal ein Wunder geschehen, hieruit een fragment van zo'n 1'30, het stukje waar het glas wordt kapot gegooid met de rinkelende glasscherven(helderheid/natuurgetrouwhoud/attaque) gevolgd door drums (strakheid laag)

Ook dat heb ik alleen op vinyl dus niet in staat dat zelf in te brengen.

De 6e bij Jacco, ik zal er zijn.

(iemand moet wel voor secretaris spelen en de motivatie voor de verschillende tracks aan het papier toevertrouwen - dat wil ik wel doen en neem dan de laptop mee)

Misschien is het goed om van te voren een tracklijst voor iedereen te maken.

Hierachter staat dan een waarderingslijst, onderverdeeld in verschillende "kreten". De laatste kun je ook gebruiken om notities te maken. Hierna kunnen we waarschijnlijk beter kiezen.

In die opzet kan ik mij wel vinden; wat betreft de door mij eerder genoemde tracks:

het fragment uit de west-side story heb ik alleen op vinyl, dus dat kan ik zelf lastig inbrengen.

Wel wil ik wat toevoegen:

1. het begin van Strauss' "Also sprach Zarathustra" (bekend uit de vroegere koffiereclame) in de uitvoering van Zubin Metha; is geschikt voor de beoordeling van dynamiek en laagweergave, ook geschikt om te vergelijken want het is maar kort en weinig complex.

2. een fragment uit Nina Hagen's Es wird ein Mal ein Wunder geschehen, hieruit een fragment van zo'n 1'30, het stukje waar het glas wordt kapot gegooid met de rinkelende glasscherven(helderheid/natuurgetrouwhoud/attaque) gevolgd door drums (strakheid laag)

Ook dat heb ik alleen op vinyl dus niet in staat dat zelf in te brengen.

De 6e bij Jacco, ik zal er zijn.

(iemand moet wel voor secretaris spelen en de motivatie voor de verschillende tracks aan het papier toevertrouwen - dat wil ik wel doen en neem dan de laptop mee)

Ik heb de wstside story wel van Dave Grusin, maar ik meen me te herrineren dat Sodejuu niet zo West Side story-ig is. Bovendien is het nummer erg lang (5:01 min). Wel erg mooi opgenomen met veel focus . De "fingersnaps" staan er echter niet op.

Also sprach Zarathustra heb ik op een demo CD, het nummer is zeer mooi opgenomen en slechts 1:40 min. het begint met een diepe orgeltoon. Ook de pauken staan mooi op de achtergrond.

Met Nina Hagen kan ik je niet vooruit helpen.

Zeg maar welke nummers ik moet vervangen.

Guest Kraus vonBentinck

Ik handhaaf gewoon alles :D en laat aan het lot of het scherpe oordeel over of iets wordt opgenomen of niet. Ik heb er overigens helemaal geen moeite mee als niets van de opgenomen muziek niet uit mijn koker afkomstig is; ik ruil mijn keuze graag in voor iets wat beter aan de eisen voldoet en hoef niet zo nodig mijn persoonlijke smaak in de test-cd terug te vinden.

:) Beste allemaal,

Zoals eerder reeds diverse malen geopperd is, is voor iedereen "herkenning" van iets van een track zeer belangrijk,vooral iets onbekends.

Mijn ervaring is ,is dat vaak men niet eens weet hoeveel informatie op hun eigen track zit, tenzij men in het bezit is van een zeer goeie hoofdtelefoon.

De Beyerdynamic sound power test cd heeft talloze solo instumenten(zowel akoestisch als elektrisch) waarmee de muzikanten dezelfde korte solo's een paar keer direkt achter elkaar spelen met de betreffende muziekinstrument, waaronder ook een elektrische basgitaar die in de studio is opgenomen.

Als ex-drummmer weet ik maar al te goed hoe deze opnames kunnen klinken op een set ,zoals bv een akoestische kick drum of een snaardrum(kleine of grote volume,nikkel of hout),een high hat etc.Toegegeven,sommige synthesizers kunnen akoestische instrumenten verdraaid goed weergeven. Als je set iets mist,kan je dit zelfs als leek horen wat er niet klopt in de weergave van de set met deze tracks,ook al weet je niet wat de fijne details zijn voor het instrument.

Mijn motivatie is heel simpel: iets van geluid gereproduceerd op een set te kunnen herkennen op basis van ervaring en op talloze hoofdtelefoons dezelfde opnames beluisterd (in akoestische dode ruimtes nu effe niet )

En deze cd tracks zijn een beetje een referentie als ik er niet meer uitkom met de sound van een set,omdat smaak dan voor mij niet een referentie is.

Er zullen ongetwijfeld Hear ook nog meer mensen zijn (ook muzikanten)die graag denk ik ook zo'n opname willen horen.

Betreffende "micro detail " en plaatsing,informatie etc, bij deze opnames, ze zijn er genoeg.

Dus geen brei van geluidjes door elkaar waardoor men iets niet meer in proportie kan herkennen,

of verward iets anders denkt te horen. :D

Groeten,

Jerry.

Ps, nog de Beste Wensen allemaal. ;)

Ik heb de startpagina weer wat aangepast. Er blinken nog 'n paar lege nummertjes onder enkele namen.

Ook moeten we nog weten wie er verder definitief komen.

Hoewel ik wat suggesties gedaan heb van wat muziek voor een eventuele test-CD betekent dit (helaas) niet dat ik bij de sessie van 6 januari aanwezig kan zijn. T/m januari heb ik nog een hoop 'leerstof' weg te werken. Dus mijn agenda is vol. De hobby lijdt eronder - 't is niet anders.

Ondertussen lees ik wel mee in een paar topics, waaronder deze, omdat ik het een interessant experiment vind.

Tegelijk zou ik een paar stappen terug willen maken: er zijn test-CD's beschikbaar. Waaronder een hele serie van Fritz de With / STS-recording. De meeste van ons hebben daar wel

@ Picoso...

Jammer dat dat je er niet bij bent...

@ Picoso en Ruud

Er zijn diverse CD's. De genoemde chesky heb ik ook (in het Nederlands). Deze is voor mij niet zo ultiem als de naam doet vermoeden. Ik heb er overigens w