Jump to content

LPCD45 en LPCD33

WanFie
 Share

Recommended Posts

Hans,

Maak er eens een kopietje van en voer een blinde test uit.

Groet,

Jacco

Sterker nog, er zit ook een CD en SACD versie bij...

Dat verschil hoort inderdaad zelfs 'n blinde... ;)

Wacht even. Als ik je goed begrijp heb je drie media waarop dezelfde informatie staat?

Groet,

Jacco

Psies.. Het zou hetzelfde moeten zijn... :)

Dat zou zo moeten zijn ja. Als ik die gebakken had, was dat ook zo. Maar ik heb het niet gedaan en ik word nu wel erg schieuwnierig naar de CD en die mysterieuze cd-r. Of heb jij dat al gedaan?

Groet,

Jacco

Dat gaat me niet lukken vrees ik. :(

Nieuwschierig ben ik ook, vandaar dit topic... :)

Hans,

Groet,

Jacco

Wacht even. Als ik je goed begrijp heb je drie media waarop dezelfde informatie staat?

Groet,

Jacco

Dat zou zo moeten zijn ja. Als ik die gebakken had, was dat ook zo. Maar ik heb het niet gedaan en ik word nu wel erg schieuwnierig naar de CD en die mysterieuze cd-r. Of heb jij dat al gedaan?

Groet,

Jacco

Dan zal ik toch een keer moeten langskomen...Of 2 december, dat kan ook. Ik ben erg benieuwd. Het is echt dezelfde muziek voor zover jij kan beoordelen?

Groet,

Jacco

Hans,

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Dan zal ik toch een keer moeten langskomen...Of 2 december, dat kan ook. Ik ben erg benieuwd. Het is echt dezelfde muziek voor zover jij kan beoordelen?

Groet,

Jacco

Jawel, het is juist bedoeld om te vergelijken.

Je bent van harte welkom.

Je kunt dan ook gelijk het verschil tussen CD-speler horen.. ;)

:)

Wie zegt dat het hetzelfde zou moeten zijn?

Het is heel erg gangbaar in de industrie om nu net niet dezelfde masters te gebruiken voor

de verschillende distributieformaten, m.a.w. er zijn dan bewust verschillen in egalisatie en compressie.

Geen wonder dat de consument verschillen hoort. Maar die hebben vaak niets te maken met de

onderliggende kwaliteiten van het medium.

Niet alleen de technieken maar ook de technici moeten geupgrade worden.

Niet helemaal waar.

Er zijn ongetwijfeld knoeiers onder de technici, maar zelfs bij diegenen die weten hoe het

hoort heb je (echt!) de marketingjongens die hen dwingen om alles sneller en luider te maken.

En als de technicus/a weigert kan hij op zoek naar ander werk.

Wat LPCD33 zou kunnen zijn ...

Neem een digitale master.

Stuur die naar een stationaire LP snijtafel. Modificeer die snijtafel door een element met

het cantilever te bevestigen aan de snijbeitel.

Neem het uitgangssignaal van dat element, stuur het door een phonoversterker en vervolgens

een ADC.

En maak daar een CD van.

Wie weet ...

Is inderdaad veel goedkoper dan een digitale toverdoos waar de artifacten van vinyl in geprogrammeerd zijn. Wie heeft er nog een snijtafel staan?

Groet,

Jacco

Ik heb wel een snijtafel. Alleen het mes... :unsure::blink::rolleyes:;)

Zou het ook zo kunnen zijn, dat door het zwarte vinyl de laser geen last heeft van reflecties, verlies en dergelijke, zoals men zegt dat wat er met de gewone cd gebeurt? Velen kleuren de randen niet voor niets met een groene stift, of maken een schuine kant aan de buitenrand. :unsure::);)

Zou het ook zo kunnen zijn, dat door het zwarte vinyl de laser geen last heeft van reflecties, verlies en dergelijke, zoals men zegt dat wat er met de gewone cd gebeurt? Velen kleuren de randen niet voor niets met een groene stift, of maken een schuine kant aan de buitenrand. :unsure::);)

Dat laatste wordt gedaan om het aantal leesfouten te vergroten. Dat is inmiddels aangetoond bij cd's die slecht van kwaliteit zijn. Wat de relatie tot anders klinken is, is nog niet bekend.

Groet,

Jacco

Volgens mij is het echt geen vinyl. De infokant lijkt het meest op een donker gekleurde (maar wel transparante) CDR.

Wel is de totale dikte groter en daarmee steviger dan bij "normale" CD's.

Volgens mij is het echt geen vinyl. De infokant lijkt het meest op een donker gekleurde (maar wel transparante) CDR.

Hmm, je maakt mij super nieuwsgierig. :)

Hmm, je maakt mij super nieuwsgierig. :)

Volgende week komt Jacco er aan meten.... :)

[...]

Yep, eea is kortgesloten in huize dekkersj en komende week dinsdag ga ik gewapend met een cd recorder en laptop naar huize Van Liempd.

Groet,

Jacco

[...]

Yep, eea is kortgesloten in huize dekkersj en komende week dinsdag ga ik gewapend met een cd recorder en laptop naar huize Van Liempd.

Groet,

Jacco

Hmm, ik barst van nieuwsgierigheid. :blink::)

[...]

Groet,

Jacco

Jaja. :rolleyes:

Die kende ik nog niet. ;)

Je kan ook gewoon aan Hans vragen of 'ie een kopietje voor je maakt... :lol:

[...]

Groet,

Jacco

Nee, ik wil een forensisch onderzoek doen aan die schijven. Op bit niveau kijken wat er op de plaat staat en de offset bekijken. De informatie kan hetzelfde zijn, maar als er een offset in zit die groot is, dan meldt een bit-voor-bit vergelijker op 2 WAV's toch verschillen. Een kopietje maken kan alleen als je die offset's corrigeert in je lezer en brander en ik denk niet dat Hans dat allemaal gedaan heeft.

Groet,

Jacco

Hans,

Neem je die CDR ook mee naar de luisterdag op 2 december a.s. ?

Groet,

Uiteraard..., en de CD/SACD versie ook.

[...]

Groet,

Jacco

Nee, ik wil een forensisch onderzoek doen aan die schijven. Op bit niveau kijken wat er op de plaat staat en de offset bekijken. De informatie kan hetzelfde zijn, maar als er een offset in zit die groot is, dan meldt een bit-voor-bit vergelijker op 2 WAV's toch verschillen. Een kopietje maken kan alleen als je die offset's corrigeert in je lezer en brander en ik denk niet dat Hans dat allemaal gedaan heeft.

Groet,

Jacco

Hans heeft daar inderdaad geen kaas van gegeten maar probeert het resultaat te begrijpen... ;)

Nee, ik wil een forensisch onderzoek doen aan die schijven. Op bit niveau kijken wat er op de plaat staat en de offset bekijken. De informatie kan hetzelfde zijn,

Ik durf wedden dat de informatie in de verste verte niet gelijk zal zijn.

Nee, ik wil een forensisch onderzoek doen aan die schijven. Op bit niveau kijken wat er op de plaat staat en de offset bekijken. De informatie kan hetzelfde zijn,

Ik durf wedden dat de informatie in de verste verte niet gelijk zal zijn.

Ik hoop het vurig. Maar daar zal eerst goed naar gekeken moeten worden. Ik hoop dat mijn laptop niet stuk gaat van het weekeinde...

Groet,

Jacco

Beste allen,

Afgelopen avond heb ik de twee schijfjes in mijn handen gehad en track 2 beluisterd en beoordeeld. Dat laatste is niet helemaal hetgeen waar ik bekend door ben geworden, maar toch. Er leek een subtiel verschil te zijn ten voordele van de zwarte schijf. Ik zeg leek, want ik kende eigenlijk niets van de set en het materiaal dat gedraaid werd. Overigens, wel leuk om bij Hans op bezoek te zijn. Hij heeft geprobeerd om zijn akoestiek dood te maken en dat is redelijk gelukt. Dat is weer eens wat anders dan die galmbak bij mij thuis...

Enfin, de laptop werd opgestart en de twee schijfjes werden er om de beurt ingestopt. Het ene schijfje was de LPCD45 en het bijzondere is dat deze heel donker van kleur is aan de onderkant. Ook de bovenkant heeft een groefopdruk en bovendien voelt ie wat zwaarder aan. Het andere schijfje was een dubbellaags sacd en alleen de PCM laag is ter beoordeling en vergelijking meegenomen. De sacd laag is niet gebruikt.

Het eerste verschil is het beginpunt van de twee schijfjes. De LPCD45 begint op byte 7498 en de PCM laag op 71262. Dit zegt alleen maar dat er een andere "brander" is gebruikt bij het maken van de media. Verder is het niet van belang. Het tweede verschil was dat de ene track ruim 2 seconden langer was en toen begon bij mij een donkerkleurig vermoeden op te komen. Een derde verschil was dat de zwarte schijf CD Text heeft, maar ook dat is niet van levensbelang.

De twee tracks zien er in een editor nagenoeg hetzelfde uit, zeker van een afstandje. Daarom besloot ik een vrij algemene test uit te voeren. Het piekamplitude bepalen van de twee tracks en de crestfactor (peak-to-average ratio). Mijn stelling daarbij is dat als deze beide niet overeenkomen, dat er dan sprake is van twee totaal verschillende tracks. Als alleen het piekamplitude verschilt, maar de crestfactor is hetzelfde dan kan er sprake zijn van dezelfde tracks maar van een verschillende amplitude.

Welnu, de uitslag:

LPCD45, track 2: Piek = -1.91 dBFS, RMSmax = -15.25 dBFS => crestfactor = 13.34 dBFS

PCM laag, track 2: Piek = -2.68 dBFS, RMSmax = -15.74 dBFS => crestfactor = 13.06 dBFS

Twee verschillende tracks dus. Zonder meer kan je stellen dat in de extremen track 2 van de LPCD45 meer dynamiek heeft. Kennelijk een ander masteringproces of wat dan ook.

Hans, nogmaals bedankt voor de gastvrijheid en ik zal zaterdag een kopie meenemen van de LPCD45.

Groet,

Jacco

Wedden dat als je het gemiddelde spectrum over een hele track neemt er verschillen in egalisering zichtbaar worden?

Het klinkt misschien cynisch, maar door de verspreiding van betaalbare editing-software van redelijke tot hoge kwaliteit kan iedereen even een CD opnieuw masteren en 'anders' doen klinken, waarbij misschien de helft van de luisteraars (of meer) het ook ineens 'beter' vindt.

Zie ook de absurde mystiek rond de Bobcat.

Wedden dat als je het gemiddelde spectrum over een hele track neemt er verschillen in egalisering zichtbaar worden?

[...]

Dat is een "feature" in een audio editor als ik me niet vergis? Dan kun je in een afwijkend kleurtje de "loudness" laten zien. Dan is het tijdsafhankelijk, maar ik kan inderdaad ook eens doen wat jij voorstelt: de FFT nemen van de hele file. En dat twee keer en die over elkaar heen leggen. Momenteel gaat de Hans-directory van laptop naar portable hardeschijf en ik zal later op dag eens zo'n FFT doen.

Wat me tot nu toe is opgevallen is dat de tracks heel veel op elkaar lijken. Uiteraard zijn ze verschillend, gezien de uitkomsten van het piekniveau en crestfactor.

Groet,

Jacco

Ik heb het gemiddelde spectrum bepaald van de twee tracks under test. Hier zie je ze beide op een logaritmische schaal:

Logschaal

en hier op een lineaire schaal:

Linschaal

Hierbij is data1 de LPCD45 versie en de data2 de PCM laag van de sacd.

Groet,

Jacco