spido Posted 8 april 2011 Report Share Posted 8 april 2011 (...) Er is namelijk àltijd beter (...) Beste Tubejack, What's good for the goose is good for the gander? Een groot stralend oppervlak biedt voordelen, maar ook nadelen. Overweldigend wanneer het om groot geluid gaat. (Bij een bescheiden amplitude tòch al grote geluidsdruk.) Maar hoe gaat het met klein geluid? Is, bijvoorbeeld, een celesta, een houtblok, een klankstaaf, een piccolo, of een belletje goed te plaatsen? Wordt dat niet uitgerekt tot ongeloofwaardige afmetingen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 april 2011 Report Share Posted 9 april 2011 ja precies. op lampen met dimmers en al die boel heb ik dus wel een ferrietring erbij gezet en nog wat hf onderdrukking hier en daar. maar juist op de 220v-draadjes niet (wetende dat de digitale voedingslijnen hun eigen ferrietring hebben). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 april 2011 Report Share Posted 9 april 2011 Maar hoe gaat het met klein geluid? Is, bijvoorbeeld, een celesta, een houtblok, een klankstaaf, een piccolo, of een belletje goed te plaatsen? Wordt dat niet uitgerekt tot ongeloofwaardige afmetingen? Beste Spido, Eigenlijk is dan g Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 april 2011 Report Share Posted 9 april 2011 ik denk dat hoogte informatie goeddeels zit in de reflecties die mee opgenomen zijn. die worden in de grijze massa herkend aan de hand van opgeslagen informatie over richting van geluid. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 9 april 2011 Author Report Share Posted 9 april 2011 Ik heb die hoogte informatie altijd een interresant iets gevonden. Dat er op dit vlak verschil is tussen de ene en de andere set staat voor mij wel vast. Maar hoe het komt. Een ding heb ik van Frtiz de With geleerd en dat is, dat wanneer je dicht op een set zit het hoog en midden boven de speakers klinkt. Maar ook weer niet altijd. Ik zit dus redelijk dicht bij de set, maar de stemmen "hangen niet aan het plafond", maar mooi net boven de speakers. Grootte van instrumenten si ook zoiets bijzonders. Op sommige sets klinkt een piano wel 4 meter groot, terwijl ik op andere sets een miniscuul pianootje hoorde. Dat de opname er veel mee te maken heeft... ik denk het wel. Een piano met een enkele microfoon opgenomen en dan in het stereobeeld gepand, kan eigenlijk nooit groot klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 9 april 2011 Report Share Posted 9 april 2011 Zo'n systeem lijkt me te complex want elke speaker heeft dan een eigen versterker nodig. En hoe splits je die hoogte informatie? Een soort surroundsysteem met alle speakers vòòr je? 'boven' en 'onder' i.p.v. 'front' en 'rear'? Kun je je vervolgens gaan afvragen "hoe neem ik zoiets op?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 april 2011 Report Share Posted 9 april 2011 (edited) Precies, hoe neem je dat op.... extra microfoon' s ook op hoogte? B.v.. als je in de zaal zit en de artiest op een podium staat. Ga eens staan, het geluid is anders. Mijn fiele nieuws of alweer oudbakken.... Ik ga hier over 2 weken naar toe. http://www.youtube.com/watch?v=TEWBjJIstiA Cock van der Weiden is één van de mensen die er zo'n 9 jaar terug voor zorgde dat mijn interesse voor buizen weer een flinke boost kreeg. Op een manier zo als alleen hij dat kan Leuk dat zo iemand, je na al die tijd niet vergeten is.... Samen met Dick van de Merwe alias Triode Dick, ook zo'n byzonder mens. Afijn mede dankzij hun enthousiasme bouwde ik mijn 2e buizenversterker de Big O http://www.triodedic...en_oliver_1.htm Misschien moet ik hem weer eens een update geven die triode bak. Groetjes, Jack P.s. Mumsoft en Robx net ringkern verwijderd ..... ga morgen echt luisteren. 1e indruk = niet beter of slechter.... Edited 9 april 2011 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 april 2011 Report Share Posted 9 april 2011 Beste Tubejack, Bij de meeste speakers wordt voor het weergeven van een belletje of een triangel maar een klein stralend oppervlak ingezet: de middentoner (of de centra van de beide basmiddentoners, zoals bij jou) en de tweeter. Maar bij de luidsprekers die jij toonde wordt (net als bij electrostaten en "magnetostaten") voor het weergeven van die instrumenten een groot oppervlak ingezet. De verschillen in afstand tussen het oor enerzijds, en repectievelijk het bovenste, middelste en onderste deel van het stralend oppervlak zijn bij zulke weergevers dermate groot, dat er bij die hoge frequenties / korte geluidsgolven wel looptijdverschillen moeten optreden die tot faseverliezen leiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 april 2011 Report Share Posted 10 april 2011 Als je met twee oren de hele mikmak kunt horen, diepte, hoogte, breedte, kortom, 3D, dan vraag ik me in gemoede af waarom een goed paar microfoons dat niet kan. Maar het zou best kunnen zijn dat die magnepans en gelijkaardige speakers er minder goed mee kunnen omgaan. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 Gisteravond mijn triode versterker weer eens naar boven gesleept. Daar ga je echt niet voor je lol mee traplopen ik schat > 30kilo.... Maar na een tijdje gespeeld hebben met mijn laatste aanwinst leek het me wel eens leuk om het A/B te vergelijken met de Array versterker die nu in het rek staat. Kort samengevat, de Array is in alles beter: details, diepte, plaats, veel realistischer laag etc. Maar in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 Dat kan onmogelijk jouw rack zijn Jack. Er staat helemaal geen tuner in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 Nu weer wel, er staan er zelfs 2 in Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 Hi Jack, Als er nog ruimte is voor een versterkertje, dan wil ik de mijne wel meenemen bij het aankomende bezoek. Als die Arrays beter klinken, eet ik mijn hoed op. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 (...) Kort samengevat, de Array is in alles beter: details, diepte, plaats, veel realistischer laag etc. Maar in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 Beste Spido. Met, of juist dankzij 3 of meer vrouwen om mijn heen. Heb ik met het beoordelen van vrouwen stemmen weinig moeite. Kennelijk is mijn gehoor daar gevoelig voor. Zodra het "niet echt is " hoor ik het meteen Maar we praten hier slechts over nuances en dan àlleen nog in het midden gebied. 2:0 voor Array. En nee, ik heb geen aandelen of andere belangen. Soms moet je gewoon durven toegeven dat iets waarvan je dacht dat het heel goed was..... gewoon nóg beter kan. Dat noemen ze ook wel vooruitgang, progressie of leer momentje.... Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 april 2011 Author Report Share Posted 11 april 2011 Hi Jack, Als er nog ruimte is voor een versterkertje, dan wil ik de mijne wel meenemen bij het aankomende bezoek. Als die Arrays beter klinken, eet ik mijn hoed op. M rc Sinds wanneer heb jij een hoed... Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 april 2011 Author Report Share Posted 11 april 2011 Kort samengevat, de Array is in alles beter: details, diepte, plaats, veel realistischer laag etc. Maar in Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 Hi Jack, Als er nog ruimte is voor een versterkertje, dan wil ik de mijne wel meenemen bij het aankomende bezoek. Als die Arrays beter klinken, eet ik mijn hoed op. M rc Sinds wanneer heb jij een hoed... Hoedje van papier. Met een beetje mazel nog eetbaar papier ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 Maar of je beter ook mooier vind... dat is altijd de vraag. Dat is zeker maar de vraag, want wie bepaalt wat beter is?? Jij Hans?? Aan jouw beoordelingsvermogen hang ik nou niet direkt een 10, eerder een magere 6. Maar troost je, op dat niveau schaal ik me zelf ook in Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 april 2011 Author Report Share Posted 11 april 2011 Maar of je beter ook mooier vind... dat is altijd de vraag. Dat is zeker maar de vraag, want wie bepaalt wat beter is?? Jij Hans?? Aan jouw beoordelingsvermogen hang ik nou niet direkt een 10, eerder een magere 6. Maar troost je, op dat niveau schaal ik me zelf ook in Beter IS... minder vervorming, meer controle. Beter VINDEN... subjectief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 Beter IS... minder vervorming, meer controle. Beter VINDEN... subjectief. Dat lijkt wel op politiek man. Men doet van regeringswege erg zijn best. Alleen minder vervorming lukt niet erg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 Dat is zeker maar de vraag, want wie bepaalt wat beter is?? Geen vraag, dat bepaal je zelf. En wat "beter" is, daar heeft iedereen zo zijn idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 april 2011 Author Report Share Posted 11 april 2011 Dat is zeker maar de vraag, want wie bepaalt wat beter is?? Geen vraag, dat bepaal je zelf. En wat "beter" is, daar heeft iedereen zo zijn idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 Beter... dat is het alleen wanneer het orgineel beter benaderd wordt. Maar nooit ten koste van verslechteringen op een ander vlak. Maar wat is dan het origineel? Toch wat de technicus er van mixed? Ok af en toe heb je ook muziek wat b.v. live is opgenomen en wat niet te veel verkloot is.... Beter is m.i. meer verstaanbaar, volgbaar, meer microdetails, fijne structuren en ruimte informatie. Ik heb er geen enkele moeite mee wanneer het ene component de tekortkomingen van een ander compenseert en zo samen een sterk geheel is. Dat is wat anders, dan maskeren of weglaten. Niets is perfect..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 11 april 2011 Report Share Posted 11 april 2011 Toch wat de technicus er van mixed? Ok af en toe heb je ook muziek wat b.v. live is opgenomen en wat niet te veel verkloot is.... Ik moet toch echt eens zelf gaan opnemen. Ik heb zelf instrumenten genoeg,en ik ken ook zat muzikanten, is ook een leuke hobby. Mijn eigen 'America Recordings' of hoe noemen ze dat bij De Wereld Draait Door? En dan maar gaan luisteren hoe d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts